DEMOGORGOON. (PSÁNO PO UKONČENÍ PŘEKLADU SHELLEYOVA „ODPOUTANÉHO PROMETEAPROMETHEA“ [49]Ty nejstarší, jenž dříve byl’s, než světyse rozletěly různou drahou svojí,ty věčný, nesmrtelný, bez počátkua bez konce jenž budeš v sobě jeden,jenž nevíš, co je změna, čas i prostor,neb vše to sám jsi, všecko objímaje,(jak Plato tušil tě a viděl Shelleyv snech, příroda kde celá byla hostem),ty božství jediné a nevyzpytné,nás jako pýří nesoucí v svém klínu,v tmu halen, světlo za masku jen maje,neb světlo raní a tma úkoj dýchá,rci, zdali cítil’s někdy proudem věkůcos pro člověka?Dvakrát věků clonase roztrhla před velebnou tvou tvářía dvakrát stála hora před tvým zrakema vždycky na každé z nich trpěl člověk,ať polobůh, bůh zván byl řečí lidí,však v jádru člověk, člověka syn pouhý![51]Ty’s viděl hrdý Kavkaz trčet k nebipln ledných hrotů ve vichřici sněhu,pln hučících a hřmících vodopádů,pln slují, v kterých ohlasů sta dřímá,jež probuzeny vichry jako lvicehřmí s hromy o závod, a v středu ledutys viděl člověka, jenž vbitý k skalám,spjat kruhy démantnými Silou, Mocí,řval ku hvězdám své hrozné anathema,před kterým hvězdy putující v mracíchtvář zahalily, neb cos jako slzase chtělo plížit nesmrtným jich okem.Ten člověk, lidmi zvaný Prometheus,dal oheň člověku, s ním světlo, teploa divou sílu, podmanit si kovy,je spájet v přístroje a tvrdé zbraně,a odvahu, vše podstoupit a zažíti zahnat šelmu, jejíž zuby ledya jejíž ohon vichr od severua jejíž srst je sněhu hustý kožich,jež duje zimu, kterou tuhne všecko.Při jeho ohni mile praskajícímse rozvázala srdce, ruka vztáhlase po kadeřích vedle snící družky,po její šíji, vyklenutých ňadrecha ústech svítících tmou jako koral.A žíly vřely, srdce divě biloa poprv člověk šeptnul sladké slovo,jež znělo láska. On mu dal dar písně,jej učil opakovat v sladké notě,co zpívá drozd, čím hýká v mraku orel,co echem opakuje skalní ručej,čím opájí se jasmín při měsícive zpěvu slavičím.52A za to pykalna skále supem drán.Dle staré bájety’s vystoup’ z tmy své, to jsi trpět nemoh’,ty’s osvobodil rázem zmučeného,ty’s v propast skácel jeho protivníka,zpupného Joviše kdes na Olympu,tys vrátil opět lidstvu svatý oheň,s ním jazyk, teplo, lásku, pravý život,pak vrátil jsi se v temno dum svých tvůrčích.A věky táhly jako hvězdy nebem,ty bílé jako ovce, když jdou k stříži,ty tmavé jako vrány střásajícíku zemi těžké, zkrvácené peří,a člověk žil a bojoval a tvořil,a trpěl znova, propad’ lsti a zraděstvůr vlastních z bázně, jež pochází z viny,a bída rostla výš a výše k nebi,až zatemnila tmu, v které tys doma,že roztrhl jsi titanickou silousvůj hustý závoj. Běda, co jsi viděl?Po tisícletí podobný zas obraz!Zas hora byla – ale zprahlá sluncem,bez květu, trávy, bílá jako lebka;v ní na úpatí jejím spali mrtvíod věků již, však jejím na vrcholuna kříži hrubě sbitém visel člověk,na hřebích visel za ruce i nohy,krev stékala mu přes oči a čelo,53a v rusém jeho lepila se vlasea padala jak těžké kapky dolůna prsa vyhublá, kde nejsvětějšíse třáslo srdce ve smrtelné křeči.Zas byl to člověk, tenkrát zvaný Kristus,jenž člověku dal víc než Prometheus,jenž velké chtěl a po svatém jen toužil,a zákon lásky ku všemu a ku všemnad všecky vztyčil zákony a řády.On rovněž trpěl. Tys moh’ klidně z mračense schýlit k němu, uvolnit mu hřeby,jej vzkřísit, jak jsi vzkřísil Promethea,jej vrátit lidstvu, jak jsi toho vrátil,však tys jej nechal na kříži tam viseta zpátky vrátil jsi se do tmy svojí,v svou lhostejnost, ve mračno svojí dumy.Snad myslil jsi: Nač znova opakovattu tragedii, která sotva někdymít bude konce? Jednou osvobodiljsem Promethea, s ním vám vrátil život,proč propadli jste znovu mdlobě vlastnía vině, její dceři? Nepomyslil’s,že člověk, věčné dítě, stokrát znovasi zbourá, úsilí co vystavělo.Tak na kříži jsi nechal viset Kristai s jeho láskou, opustil jsi lidstvo,a utajil se hloub a hloub až ke dnuvšech tajů přírody a tam se halíšv své tvůrčí dumy.A já darmo ptám se:Když Prometheu, jenž byl rozum lidský,jsi pomohl, proč Krista, jenž byl srdce,mřít nechal jsi?54Ty mlčíš?Kdo tě vzbudí?Zda děla valící se jako hromyspícími městy, zvony se všech věžív poslední křeči znaveného lidstva,jež kácí všecky oltáře a bohya sebe staví tam, kde má jen klečet,zda dětí vzlyk, zda proklínání matek,zda dómů tříšť, hořící obrazárny,jichž dýmem hýká zkrvácená luza:„Chcem chleba těla, co nám chléb je duší?“Zda nové války, jež jsou zákeřnictvía v spoustách vraždění? Zda egoismus,pes vychrtlý, jenž v člověka se vtělil?Zda tvůrčích duchů zoufalství a bída?Zda prázdná dlaň a vyždímané mozkyvšech mesiášů dvacátého věku,již místo pochodní jen s lampičkamise plíží po hřbitovech budoucnosti?Svět v rumy padá.Mlčíš?Co tě vzbudí?55