Duch a Hmota. Duch, který celý vesmír obejímáa v sobě jímá, že jak bílá růžena ňadrech jeho v svatém snění leží,se vzbudil kdysi z odvěké své dumya chtěl se vidět, poznat, oceniti,i přemýšlel, jak najít cestu k tomu.A našel ji. On musil sebe vidět,jak věčné slunce vidí sebe v moři,jež v zrcadle ač jen svůj obraz vidí,však sebe přece v něm. Ten valný kosmos,jenž před ním v beztvaré se vlnil spoustě,svým prodchl dechem, svoji velkou dušina miliardy menších rozmanitýchon roztříštil a odvěký a jedensám přitom žádné neutrpěl ztráty,když viděl, kterak velká jeho dušese řítí dolů v kapek zlatém dešti.Však zadržet ji, nežli rozplyne seta zlatá krůpěj ve odvěkém kotlivšech změn! To záhada. Zde třeba k hmotě68připoutat prchající tuto krůpěj,ji uvěznit do určitého tvaru,v němž zaplála by nesmrtelnou jiskroua hrála duhou vítězná a krásná.A takto duši vytvořen tvar těla.To z hmoty jesti, která od počátkuzde kupila se jako škváry z výhně,zkad tryskal veškerenstva stálý život.Do odpadků těch božských velkých dějůjak do vězení zamknuta je duše,v ně boží duch na roj motýlů bílýchjest uvězněn a v nich on zhlíží sebe.Z těch bojů odvěkých a obrovitých,jež vedla Hmota od počátku s Duchem,z té spleti buněk, svalů, žil a kostí,z těch škvárů, odpadků těch povstal člověksvým tělem, oživeným věčným dechem,a odtud dvojí v něm se sváří bytost,ta dolů touží následkem své tíhy,ta tíhne výše následkem svých křídel,však obou třeba jest, by celý člověkmoh’ zrcadlem se odvěkým stát Boha.To celý taj, na který všickni stůněm.To počátkem je veškerého sporu,jejž bojem Zla a Dobra nazývajía bojem Hmoty proti Idealu.69Tím nechci říci, že je hmota špatnáneb slabá, ne, má pouze svoje práva,jež od počátku zdědila a za něžvíc nemůže, neb vrozena jsou všecka.Liana objímala staré kmenyve plesu veselém, ký div, že rucezas chtějí objímat, rty byly včelou,jež z lotosových kalichů med pila,ký div, že píti chtějí v novém tvaru!To jasno přec, co zmůže tady duše,jen podléhá, však zůstává přec duší.A spor ten trvá dále nerozřešen,jej asketické snahy pošinulydál od cíle, však problem zůstal problem.A odtud v duších hořkost po požitkua touha po čistotě hvězdných nebes,a výčitky a marné horování,a snaha lepším býti nežli hmotaa hmoty vítězný škleb triumfálný.Co zmůžem v tom? Jen zbývá nám, to néstia hledět proplavati mezi Skylloua Charybdou, jak dovolí to Osud.Kde hmoty víc, tam podléhá spíš duše,kde duše víc, tam hmota umlkává,kde stejné jsou, tam věčný boj a neklid.Však vinit nelze hmotu ani duši.70