NA SINAJI.

Julius Zeyer

NA SINAJI.
Jak často v samotě své hluboké jsem o tom přemýšlel, co člověk jest, co duše, hmota, a co jesti Bůh! Jak každého, ty dávné záhady do vírů bezedných mě lákaly, a když mě závrať jala, hledal jsem na tváři tvé, velebná přírodo, ten snivý úsměv, jenž tak konejší. Však na krátko vždy byl jsem skonejšen a znova, opět marně hledal jsem, co nikdo posud ještě nenašel, a vlastní duch když nedal odpověď, tu v čtení hroužil jsem se starých knih, až přecházel mi zrak. Tak stalo se, že jednou v noci bouřné, podzimní, když vítr prázdným domem naříkal, a měsíc letěl mraky jako pták, nad divným spisem, zdolán horečkou, nad knihou z tradic mágů složenou jsem usnul na krátko, a divný sen, 1 pln toho, co jsem četl, myslil sám, se zjevil mně tak živě, určitě, že nikdy víc ho nezapomenu. Mně zdálo se, na hoře Sinaji že Mojžíše jsem viděl v onu noc, jež byla čtyřicátá, v které bděl, než sestoup’ dolů v poušť, by prohlásil před lidem svým, co káže Hospodin. A vše, co myslil, cítil, věděl jsem, – tak ve snu bývá, – jak bych cítil s ním a myslil s ním, jsa jím a sebou přec. Bděl před ohněm vysoko planoucím a šlehajícím sterým jazykem v mrak, který visel těžce nad horou a nízce tak, že skal se dotýkal. V něm Jahve skryt byl zrakům smrtelným. A Mojžíš hleděl mlčky v širý kraj, jenž dole prostíral se. Bílá zář jej lunná pokrývala mátožně, a zdála se bezbarvá, bledá poušť tak nezemská, přízraku podobná, tak něčím jinýmjiným, než vždy bývala, že Mojžíš ulekl se pojednou, a nejistota, klam a smyslnost všech našich lidských pojmů zjevily se divně jeho duši. Otázka, zda vskutku jest, co býti se nám zdá, jím zachvěla a přemohla jej tak ta neurčitost věcí, poznání, že střemhlav s výše svatých nadšení teď duše jeho v propast sletěla, 2 kde chmurná číhá, smrtná pochybnost. Když pod horou ta zbledlá krajina teď byla cos tak zcela jiného, než před tím vždy, když z podob obou přec jen jedna mohla býti pravdivou, proč klamem nemohlo i vnitřním být, co posud byl za boží brával hlas? Což kdyby svět ten přec jen prázdným byl, směs nepřátelských, slepých v boji sil? Což kdyby snem jen bylo horečným, co posud zdálo se mu zjevením? Jak třásl se, že prázdný jest ten mrak, v němž doufal, že se věčný Jahve kryl! Krev mrazila jej v žilách, na hlavě se vlasy zježily, a vytryskla mu velká slza při té myšlence, že mamem chorobného mozku byl snad šeptající v duši onen hlas, jenž buď se ozýval jak tichý van, neb mocně orlím křídlem nesl jej do výšin závratných! Že přeludem snad lásky jeho k lidu byl ten Bůh, jenž, domníval se, z domu otroctví byl volal jej a celý Israel na hrdou volnost, samo určenou? Zřel v temný mrak a z temna němota naň vanula jak hrozné zoufalství, a vzkřikl zpola šílen: „Ozvi se! Ó, promluv, Pane!“ Ticho bylo však... „Což nejsi?“ zvolal. „Nejsi, nebo spíš?“ 3 Hlas vyšel z mraku: „Nikdy neusnu, a běda světu, kdybych zadříml před časem svým na jeden okamžik! Svět bez prodlení sesul by se v nic.“ Jak jásal Mojžíš uslyšev ten hlas! Tak nebyl tedy klamem Jahve přec! Až k zemi čelo sklonil, pravil pak: „Před časem svým, díš! Přece věčným jsi?“ „Jak ty,“ děl Jahve. „Doznám proměny; vždyť vše jí podrobeno, – jen ne On.“ Tu s podivem se Mojžíš tázal jej: „Což nejsi Tvůrcem, Bohem jediným?“ „Jsemť,“ pravil, „stvořitelem světů těch, jež vidět, chápat zpola dovedeš; však nejsem víc než dechem vanoucím z úst, kteráž nejsou, aniž dýchají. Až dech zas vtáhnou, – věk můj pominul, a se mnou vše, – co ve mně, tobě, vše. Jsemť projev jedné z Jeho myšlenek, jak lidstvo země jesti myšlenkou, jak člověk snem jest všeho člověčství. On ve mně jest, jak ve všemíru já – a ty a já a vše zas bude v něm.“ „Jest tedy světlem, duší, rozumem?“ děl tiše Mojžíš, jehož mysl teď se hroužila do hlubin myšlení jak v moře lastura, a Jahvův hlas mu odpověděl: „Není rozumem, ač jeho příčinou a původcem, 4 ni světlem ani duší, ačkoli jich obou jesti věčnou příčinou.“ A Mojžíš na to: „Tedy pověz mi, ó, pověz Jeho jméno, vyslov je, by duše moje pochopila taj!“ „To nelze,“ zněla z mraků odpověď. „Tak čisté jest to jméno, prosté tak, že v lidské slovo vejít nemůže. Jen tušit možno pravdu nejvyšší!“ Tu znovu Mojžíš zamyslil se zas tak hluboce, že něm byl, hluch a slep, a bezdnem záhad, v které nořil se, cos jako úsvit vstříc mu kmitalo, kus po kuse když snímal představy, jež tvářnost měly lidskou, s pojmutí té pramyšlenky, která nemůže nic společného míti s člověkem a s žádnou bytostí, jež stvořena, leč býti neluštěnou hádankou. A když byl všechno lidské odňal jí, co na ní viselo jak marný šperk na idólu, jejž modlář zdobit chce, tu ohlas toho jména čistého, jež vysloviti nelze po lidsku, se v jeho nitru ozývati jal, ten ohlas, který k svému prazvuku se měl, jak stín se šerý k světlu má, a ohlas ten zněl děsuplně: „Nic!“ 5 Bol zoufalý zas zachvěl Mojžíšem a probudil jej z mučících ho dum; a hleděl kolem. Oheň shasínal, mrak byl se rozplynul. Kde Jahve byl? Již nebyl zdezde, a přec byl přítomen! Vždyť Mojžíš v sobě cítil Jej, a hle, což nehleděl naň zdola, s pouště té, kde ranní přísvit kouzlem mladistvým se rozléval? Poušť velká, mlčící svou tklivou tváří zřela k nebesům, a duše v hmotě byla zřejmá tak, že Mojžíš blahou cítil útěchu, a velebil tu duši prostější, a mnohem bližší svému původu, než duše lidí hříchem bloudících; a pravil si: „Jak všude Jahve jestjest, a nikde přec, tak ono živé „nic“ jest také „vše“. Neb „ano“ v něm jak „ne“. Teď s hory sejdu, čeká na mne lid, a povím mu, co zjevila mi noc –“ Však zarazil se. „Jak to povědít, když jasně myslit nedovedu to, když každým slovem, v které těsnám to, krok činím odbočný a nejistý? Oh, každé ucho, jež mne uslyší, dá jiný smysl slovům mlhavým, a v šeru neurčitých pojmutí sto nových model, tisíc, bezčetno se zrodí vinou mého jazyka! Ne, Jahve, s pololidskou tváří svou, jak žije v pojmutí mých bratří dnes, 6 jest Bohem nejmožnějším, jediným, a toho jedině jim zjevím teď. Vše ostatní v své srdce pochovám!“ V tom vyšleh’ první slunce paprslek, jak zlatý výkřik zrozeného dne, a Mojžíš stoupal zvolna v nížinu před čekající lid svůj Israel; však líce zahalil dřív závojem, by neviděli bledost zsinalou, by na čele mu čísti nemohli, až prohlásí, kdo Bohem jediným. („Ruch“ 1888.)
7