Šestý Chvalozpěv

Jakub Jan Ryba

Šestý Chvalozpěv na slavnost na nebe vzetí Panny Marye, která se drží dne 15. srpna.1)
Nebeští duchové! připravte cestu tryumffu2) v slávě své jedinému; Nebesa! – ukažte všecku svou stkvostnost – Strojte se k tryumffu přeslavnému! K tryumffu Královny vyvýšenévyvýšené, Nadevším stvořením oslavené. ——— 1) Tato slavnost dlé Nyceffora v k. 17 hyst. v kap. 28 počala se ve východním cýsařství vedlé nařízení Cýsaře Mauryce, an takměř v šestém století panoval. 2) Triumphus jest nazvání Ržecké, které znamená největší, nejslavnější a nejstkvostnější poctění, kteréhož mohou nejdražší pokladové a nejvýbornější vtipové smrtedlnosti lidské někomu prokázati. 42 Obloho! – rozdvoj se v nesmírné hrady – Rozpliň až k trůnu vší velebnosti! Celou svou třpytícý slíčnost dnes vyjev – Ukaž svou nádhernost v ouplnosti! Neboť dnes Královna vyvýšená Vítězně v nebe jde oslavená. Nesčíslná vy pak nebeská světla!1) Kterážto lidskému pokolení Kážete ustavně nesmírnost Boží Kteráž je budíte k velebení, V kráse své stkvěte se v ouplnosti – Nešetřte k tryumffu ozdobnosti! ——— 1) Vzhlédniž k nebi, a sečti hvězdy, můžešli! (I. k. Mojž. 1515. k. d. v.) O nestíhlé množství třpytícých těl, kterýmiž oblaha tak přeslavně nočním časem se stkví! – O neskončená moudrost – ó nepochopitedlná moc toho, an jediným slovem: – Buďte světla! (Gen. II. 6. 1414. v.) větší množství hvězd, než mořského písku jest, vyvedl; z nichžto každá pro sebe sluncem jest a svým světlem jiné okolo sebe se točícý koule, neb planety osvěcuje. Když naše slunce 1435000krát větší jest, nežli naše zem, jak přenáramně musý veliká být každá fixní neb stálá hvězda! – Cžlověče! vzhlédni každého večera k nebesům – Tak (nebesa) vypravují slávu Boží, a díla rukou jeho zvěstuje oblaha – Žalm 18. v. 2. 43 Anjelé chystejte k tryumffu slavný Vítězně Královně z Etheru2) vůz! Slunce svým komonstvem vydlažte cestu! – Komonstvo nebeské chystej se nuž K stkvoucýmu přijetí Cýsařovny, Marye Královny nad Královny! Anjelští kůrové! – vítězoslavnou Píseň tuť zazněte v radování! Všickni pak nebeští obývatelé Vložte se s plésáním do plésání! Vítejte Královnu oslavenou, Nadevšecko stvoření vyvýšenou! Otvírej, nebe, své stkvoucý se brány – Otvírej sýně a palácy své! Přijmi svou Královnu v ouplné slávě! Uveďte Maryi Anjelové! K božskému trůnu vší velebnosti, Jenž Jí byl připraven od věčnosti. ——— 2) Ržecké slovo znamená nejvrchnější, nejčistší a nejsubtylnější povětří. 44 Zdrávas, ó Marya! Královno zdrávas! Trojice přesvaté doplnění!1) Zdrávas, ó Marya! – umluvy Archo! Novorodičko3) všech pokolení! Velký Bůh Tebe dnes ozdobujeozdobuje, Korunou věčnosti korunuje. Vzhlédni, ó Marya – s vysosti na nás! Vypros nám před trůnem Nejvýššího Pomocy k nabytí – k konání ctnosti, Tohoto pokladu nejdražšího: Tou se stkví nad slunce člověčí duch, Tou jen jej přijímá v slávu svou Bůh. Křesťané! následůj Marye ctnosti! Jistě věř: že tě ctnost oslaví vždy; Na zemi, na nebi dojdeš ní vážnost: Od Boha velkého veliké mzdy. Karbunkl, dyamant, rubínové Naproti ctnosti jen prášíčkové! Nebe jak draze ctnost sobě jen váží, Marya důkazem výborným jest; Pro Její ctnosti tuť veškeré sydlo Boží y blažených vzdává čest. ——— 1) Takové nazvání dává Maryi Esichius Hierosol. – 2) B. Laurentius Iustinianus. 3) S. Athanasius. 45 Tak Bůh svých věrných vždy odplacuje, Tryumffem duše ctné oslavuje. Zdrávas, ó Královno! Zdrávas ó Choti! Kteráž nás k ctnostem všem rozpaluješ; Zdrávas, ó Řebříku k nebeské slávě!1) Kterýž nás k nebesům uvozuješ. Vypros, ať strváme do skonání V ctnostech! – Pak dojdem prv hodování. Spojme dnes s Anjeli vítězné Písně, Tryumffu Marye obnovůjme! Přeslavné Marye na nebe vzetí, Jak jen nám možné, dnes zvelebůjme! Zazněme v hlučnosti Alleluja!2) Každý tvor opětůj Alleluja! ——— 1) S. Fulgentius tak Maryi jmenuje. 2) Alleluja hebereyské slovo znamená tolik, jako: Chvalte Hospodina anebo dle určení, S. Ržehoře: Laus tibi Domine aeternae Gloriae – Chvála tobě Pane! – Krali věčné slávy! 46