Osmý Chvalozpěvna slavnost Jména Marye, která se drží dne 9. září. Marya!*) ó slavné Jméno!Budiž – budiž velebeno———*) Slovo Marya jest hebereyské, a znamená dle S. Jarolíma (lib. de nom. Hebraicis) Osvěcovatelkyni – anebo hvězdu mořskou – též Paní. S. Rupert nazývá Maryi: Mistrní mistrů – Prorokyni Proroků; S. Bernard: – Osvěcovatelkyni EvanjelistůEvanjelistů; Blaho. Damyán: – Počátkem všeho spasení. Jiní vykládají y každou literu v tomto slovu; tak znamenáM. sestru Mojžišovu Maryi. 22. k. MojžMojž. k. 15. v. 20.A. Abigail poníženou a moudrou. 1. k. Král. k. 25. v. 16.R. Rebbeku a Ráchel nejkrásnější. 1. k. Moj. k. 24. v. 16.I. Judythu, která Holofferna zahubila. Jud. k. 13. v. 10.A. Annu matku Samuelovu nejnábožnější. 1. k. Král. k. 1. 2.51Na nebi y na zemi!Nímž se všecky výbornostiObsahují v ouplnosti:Světlo – krása nad všemi.Tento tytul nejslavnějšíUrčil*) Vládař nejmocnějšíNazaretské Panence,Od věčnosti vyvolené,Nad vše tvory vyvyšené –Jediné své Milence.Marya – ó Dcero Božská!Světlo nebes – Hvězdo mořskámořská,Nádobo vší svattosti!Dny svých ctností vypravovat,Tím svět k Bohu nakloňovatV této dnešní slavnosti!V třetím roce věku Tvého**)Mátě, Anna, do slavného———*) Izak. k. 7. v. 14. Luk. k. 1. v. 27;**) Marya se narodila dlé Baronýové cyrkevní hystorye roku 737 od založení Ržíma. Jsouc tří let byla obětovana v Jeruzalémském chrámu, kdežto jedenácte let, to jest: až do čtyrnáctého roku věku setrvala. Odtud vyjdouc zvěstování od Gabryele dostala.52Chrámu ŠalomounovaUvedla Tě, obětujícTebe Bohu zaslíbujícChoti Joachymova.Milenko! – ach, Choti Boží!Jak Tvé srdce láskou hoří,V službě Hospodinově!Stkvěješ, Panno! v nábožnosti,V přeanjelské nevinnostiV samotnosti chrámově.Krásné tělo: duše bydlo,Kteráž všechněch ctností sydlo,Stkví, jak hvězda v jasnosti:Studem slíčně přioděné,Všemi mravy ozdobenéBudí u všech vážnosti.*)Všechněm vlídnost milostivá;Bídným pomoc oučinlivá;Konající outrpnostVšecko sobě přitahuje,Lásku – vážnost dosahujePanna od všech pro svou ctnost.———*) S. Ambrosius in lib. de instit. Virginum c. 7.53Poslušnost a poníženost,Božské vůli podrobenost,Mají v Panně bydlo své –O, jak, Panno! tyto ctnostiKrášlí, šlechtí důstojnosti –Svaté nevinnosti Tvé!V lásce Boží,Boží jenom žíla;Její rozkoš jenom byla:Srdce s Bohem spojovat;Zákon věčný rozjímati,Rady jeho přijímatiToť – v čemž chtěla hodovat.Tak své srdce hotovilahotovila,Všemi ctnostmi ozdobilaPanna nejmilostnější!Aby pod ním odpočíval,Tělem sebe přiodívalSmírce nejrozkošnější.*)Nad vše hvězdy nejsvětlejší,Nad oblohu nejskvostnějšíStánku Syna Božího!Hodnás býti Dcerou Boží –**)Hodnás býti Matkou Boží –Jména nejslavnějšího!———*) Luk. 1. k. 31. v.**) Ioan. Damascenus.54Marya! – ó slavné jméno!Budiž věčně velebeno! –Nebe y zem hlásejte!V slavném kůru Anjelové,Otcové a ProrokovéMaryi čest vzdávejte!Marya! – ó svaté jméno!Buď vždy od nás velebeno –Za heslo nám k ctnostem buď!Marya! – ó sladké jménoBuď vždy od všech velebeno!Dodej ke všem ctnostem chuť!Dobrořečte Hospodina,Dobrořečte jeho Syna,Též y Ducha svatého!Matku Boží zvelebůjte,Její jméno oslavůjteDíla světa celého.Konec. 55Návěští. Harmonycké melodye k přítomným Chvalozpěvům z ohledu velikých outrat, a následovně zveličení ceny nemohly se dát vyrýti; jsou pak pěkně a dobře na regalním papíře bud v partytůře anebo již do hlasu opsané u skládatele v Rozmitále k dostání a to tak, že na 50 exemplárů těchto chvalozpěvů, 1 exemplář dotčených melodyí bezplatně anebo darmo se přidodá. Jsou y u vydavatele k dostání:Oktáv neb osmidenní pobožnost k S. Janu Nepomuckému – v Praze 1803. s melod. 8 Kr.Radovánky nevinných dítek o Vánocech – v Praze 1804. – 7 Kr.Co nejdřív vydá skladatel přítomného spísku Příběhy Svaté Hory, které on dle Hystorye Svatohorské v latině od V. V. kněží z Tovaryšstva Ježíšova P. Balbína a P. Poppa vydané pro potěšení svých krajanů v Cžeštině sepsal. E: av; 2005[56]