ROZHODNUTÍ.

Jan Rokyta

ROZHODNUTÍ.
„Slyšte, rytíři boží, připravte se již k boji“ – venku tak zástupy pějí, horlivé pro kalich Páně. Žižka píseň tu slyší, nad Písmo schýlené skráně, badaje, čemu ho učí – myšlenky v hlavě se včelami rojí a bzučí. Slyšíš, rytíři boží? Husa, k pravdě jenž volal, spálili plamenem drva – a to byla oběť jen prvá. Nové a nové ji oběti množí, až celá tvá země se promění v obětnici a celý tvůj národ v kacíře na hranici. Proklel jej papež, když kalicha Páně se nezřekne, křižáky svolá, když v tvrdosti pravdy své nezměkne – nebude Husova národa, ducha když svobody nevzdá se, papeži nepoddá. Zikmund, král nevěrný, s ním se již radí, jako dřív Husa, celý tak národ zradí. „Připravte se již k boji,“ národ ten volá po městech, na horách, když mu nedají píti z kalicha v chrámových prostorách. V nadšení stojí na pravdě, kterou mu odkázal Hus, odhodlán nevzdat jí ani jediný kus, srdce v plameni, ruce k zápasu ztvrdlé jak žulové kamení. 16 Sněhy v slunci úprkem jihnou a tají, bystřina k bystřině potok a z potoku řeka – lid na vůdce čeká, množí se, množí, volá k nim, větrem co korouhve vlají: „Slyšíš, rytíři boží? Dal jsi se ve službu pravdy, že nedáš ji tisknouti – boj snad vzhoří, než můžeš se nadít. Strojí se pravdu křižovat, pějí už kohouti – nesmíš jak Petr ji zradit. Boží zde bojovníci v halenách, mozolných rukou již na bránu budoucna tlukou, čekají na tě, že pro pravdu životy složí – slyšíš, rytíři boží?“...boží...?“ Slyší, však Písmo zažloutlých listů zve jej, by naslouchal Kristu, Pánu dobrému světa všeho, za jehož dal se vidinou: „Obrať meč v místo jeho, nebo všichni, kdo meč berou, od meče zahynou...“ Meč svůj v pochvu má obrátit – a dole jej k zápasu volá lid vida, že valí se na něj divoká záplava za to, že pravdy se nevzdává. Meč má zahodit, který jej v boje vodil, když se tisíce mečů brousí již na Čechy, by jim odňaly svobody podíl, by jim ode rtů vzaly kalich nebeské útěchy. 17 Tisíce mečů již chystá se k ráně – a on by zhřešil, svým pravdy božího zákona bráně?... Myšlenky v hlavě se včelami rojí a žahadly bodají: Co učiníš? Sáhneš po meči k bojiboji, či po míru šalmaji?... Ruka přemítla v knize – a Písmo hovoří: „Bič z provázků udělav, všecky je vyhnal z chrámu...“ On, Kristus, jenž bouře tišíval v lidech i na moři, když hrozily duším i lodím a prámu, sám beránek tichý, jenž neotevřel ni úst, když vedli jej k zabití žoldnéři, poštváni knězi a mnichy – zde, uviděv křivdu božího domu, hněvu dal bytost svou schvátiti, na rouhače propukl zaburácením hromu, když ozve se z lůna skal, a vztáhnuv rameno z chrámu je vymrskal. Tak i lid Husův pro věc boží se bouří, chce jen čistotu duší, i světských i kněží, pít chce z kalicha nápoj Páně, slovo chce boží svobodně slyšeti, chrám chce božího zákona učinit z Čech – a za to se na něj chystají k ráně, rozbíhají se na něj v zuřivý běh, kupčit se chystají v chrámě, v divoké řeži vyhubit símě boží v nadějném poupěti, spálit je v ohni a kouři. 18 „Ne, toho nebude, při sám Bůh! Za boží zákon k druhu druh, ať kdo chcechce, proti nám brojí! Lide i rytíři boží, připravte se již k boji!“ [19]