KONVERTITA.

Vojtěch Martínek

KONVERTITA.
„Jan Cyprian Rokyta, poslední kacířský kněz v Táboře, po bitvě bělohorské přešel ke katolickému religionu a stal se knězem v Jičíně. Syn jeho, jenž byl přijat ctihodnými otci Jesuity do Jičínského konventu, byl na missionářské cestě vzbouřeným lidem usmrcen.“ Záznam kroniky.
Než kázáním bít počne v hříchy, zrak jeho maně bloudí ven, kde červnový den slunný, tichý se plně směje do oken. Pak s kazatelny pohled těká v lid chladnou chrámu prostorou, jak na boží zde slovo čeká z nich každý s hořkou pokorou. A bůh sám ví, zda pokora to, co vyryto je v tváře všem, či němé ztupění, jež spjato teď s celým jejich životem. 30 Pár roků tomu... přijímali ve chlebě Krista, ve víně, teď přišli poslechnout, jak chválí kněz téhož Krista latině, víc, palaše že děsily je, že na kacíře vypsán trest, své přišli ukloniti šíje, než tak že duše touhou jest. On, přísný kazatel, vše ničí, kde koukol se jen vyskytá, jak soudce nad hříchy se tyčí kněz důstojný, Jan Rokyta, jenž navrátil se k svaté víře, ač kdysi stál jak pevná zeď a nevěry štít pro kacíře; ten s kazatelny mluví teď: „Ó, drazí, hřešili jsme spolu, jak vy, já bludů cestou šel a stejně svedl v zemském dolu nás ďábel, lidstva nepřítel! A odmítli jsme světlo z Říma, to vzpurným slovem odbyli, že on jen spasí, hříchy snímá – my ubozí, my zbloudilí! Pán velikým nás bije trestem, hřích děsné přines’ ovoce, kdož polem jdete, vsí i městem, teď pokořte se hluboce! 31 A popel sypte na své hlavy! Ó čiňte, čiňte pokání! Jas boží přízně přelaskavý ať v naše dny se uklání! Je časný život pro člověka, však věčnost hrozná, bez mezí! Zda, hříšníče, tě nepoleká žár pekla, věčné řetězy? Kvil zatracených sirnou tůní, pláč strašný, marná naděje, kraj zoufalý, kde nářek trůní – kéž duch se na dno zachvěje! Ó, modlete se, proste Pána! Trest z jeho ruky přijměte! Dík vzdejte mu, že záře rána vám vzešla ve tmě prokleté! Teď otevřete srdce spáse, z dnů krvavých čas pravdy vzrost’, kéž nářek všude rozléhá se pro hříšnou naši minulost! Já syna dal, by božím sluhou byl za bloudění otcovo, by missiemi, prací tuhou ved’ hříšné k církvi nanovo! Z nás každý bloudil, zatvrzelá teď nitra pláč má provanout, než propast rozevře se stmělá a neuprosný přijde soud!“ 32 A umlk’... V duši jemu vstává dob uplynulých dávný cit... ví bůh, proč jako kletba žhavá ten čas se nedá zaplašit! Tak proti Římu bušil kdysi... měl ženu – – – bol jen zaplaví! ...a pestré touhy spřádali si... ó marné, marné výpravy! Vždy zřeli ve snu rozzářeném, co synu bude údělem, lesk, sláva jak mu bude věnem v života proudu vzkypělém... Teď římským knězem... kterak pálí sny minulé... a vše je hřích... ni modlitby hlas neustálý klid nedá v dumách stemnělých... A sestoup’ dolů... udýchaný muž v sakristii čeká již: „Žel, z mých úst Jobovy že rány, důstojný otče, uslyšíš! Tvůj syn i s otcem Burnatiem jak mučenník pad’ v žalný den a pod sekerou, kosou, kyjem jich zněla modlitba a sten!“ Kněz retem škub’ a upřel zraky a zachvěl se a němý byl... To veliký bůh nad oblaky tak těžce nyní udeřil? 33 Či ďábel to či síla jiná? Kdo trestá, kdo se teď to mstí? A jaký hřích a jaká vina? ...Jen tma se v očích uhostí! Chtěl říci cos... prý sílu nese řeč Páně, Písem citáty... však mlčky k zemi pad’, jak v lese když dub se shroutí podťatý...