KONEC ANABAZE

František Kubka

KONEC ANABAZE
Josefu Koptovi za „Třetí rotu“
I
Bylo jich několik desítek tisíců, jinochů, mužů a dětí. Některý z nich byl jako kmen štíhlý, druhý měl bradu prošedlou dlouhou, jiný byl s výše čtyř střevíců a stěží se držel v kroku. Všem jim však při slově jediném duše jihly, řasy se zachvěly, zamžily touhou a blesk vytrysk’ v oku –. Jinoši, muži a děti. A bylo slovo ono –: „Domov,“ hvězda nad Betlémem... Jich černé vlaky v němých tajgách stály či na rovinách velkých, plných rosy. Žas mužík, pohlédnuv na jejich tváře, výsk, uslyšev jich písně, pastýř bosý. Z nich tolik mládí šlo a tolik záře. Bože, to mládí: Jak mladý medvěd tápavě směšné, v úsudku spěšné, zeleně hrubé jak mladičká bříza. Leč byla v nich míza, hodně se smáli a měli se rádi. Bylo jich několik desítek tisíců, obrů jak stromů a chlapců jak dětí. Rozdrali rukávy, kůži svých střevíců, vlaků dým černě jim pod oči sed. [12] A milovali přece jara mladé sněti a za dívčinou ohlédli se zpět, pláč nebyl v jejich oku. Dny v nezměrném šlišly toku, minulo jaro a léto již stálo řežavým plamenem na rovinách... V tom tisíc ohňů kolem vlaků vzplálo, ve vírech žlutých k mrakům kouřil prach. Volání pomsty v srdcích zavolalo, les, vichrem vztyčen, zahoukal a ztich. Až k nebi stoupl orlích křídel vzmach a signál bojů třesknul ve výších, ó hvězdo nad Betlémem!
II
Od Urálu, kde kovy v skalách dřímají, pod bílou Permí, nad kterou komíny dýmají, pod Marianovkou, Omskem a Udou, v Jakutů kraji, kde trojka do mlčení stepi zvoní, kde muž šikmooký koňská stáda honí, na temném irkutském nádraží – z Angary napájí stroje, všude tam hroby hlásati budou veliké boje. Nad Bajkalem, kde věčný sníh se třpytí a modře hedvábné je nebe, kde vlny velce šumí jako v moři, kde nocí maják září na předhoří, kde v hlubinách spí perla, tuleň tančí na žlutém písku, kde se za sarančí pták plachý žene, orel křičí v prales, kde v horkém létě v ruce chladem zebe a zlata rudu u cesty bys nalez, kde kolej úlisně se vine na útesech, [13] tam mezi vodou, po skalách a v lesech, skončeno žití, mladé lidské žití pro hvězdu nad Betlémem... A dále zas... (Vy nevíte to ani! Je velkou skvrnou zelenou ta v mapách vašich země. Teď musíte ji rudě vkreslit v duše, učení páni!) Na sta řek z pralesů v roviny dunivě kluše. Cizí jsou jména jich, cizí vám, cizí jim byla, kteří tam zbarvili vodu svou krví: Ussuri žlutý, nad ním les květin zázračně krásný, Selenga černá, s vážkami velkými, šumí a volá, v hlubině Bajkalu vzpomíná na sny o bílých hvězdách za soumraků bledých, měsíční kola opálově kdy se chvěla a kdy vítr nedých. Tam Sungari proudí s bílými plachtami na vlnách šedých a nad všemi královna, veliká Volga matka, kde bradatý kupec, Gruzín a Žid od severu k jihu a od jihu k severu na lodích putují ozářených za modrých večerů, racků když smích na vodách stich a z dalekých polí vlá sena žeň sladká. Ty všechny řeky zbarvil syn váš krví, po věcích prvý... Těžko je žít... A potom stanul s láskou svou i hořem nad loďmi zbrázděným a nekonečným mořem. Džunk uzřel víření. A koráby mu v slávu [14] všech praporů svých zaplanuly v hávu, zněl salut hřímavý mu v pozdrav slavně. V čest zablýskaly tisíceré hlavně a duněl ulicemi čestný pochod vpřed. Syn váš si tehdy na břeh moře sed, dobytou skálu maje za podnoží: „Já viděl skoro celý svět ten boží, jen chladnou zem mou – tu mi vraťte zpět!“ Od moře žlutého až tam, kde věčně sněží, tam touha rozpiatá na kříži z kostí leží – pro hvězdu nad Betlémem.
III
(Balada o pancéřovém vlaku)

Pancéřový vlak stál prostřed lesů pustých. Občas vítr zalkal, kulich houknul v tmách. V dýmu klubkách hustých jisker roj v les táh, matičko česká... Pancéřový vlak stál, šelma vzpiatá k skoku. Kulomet se zablýsk, pušky hlaveň vzplála, jako jiskra bílá. Temno bylo v oku, vráska v čele stála, matičko česká. Pancéřový vlak stál... Vlci z každé strany! Bože! vlci vyjí! Hoj, teď bude hon! V dálce bijí hrany, nebo na poplach zní z parostroje zvon, matičko česká? [15] Pancéřový vlak stál. Dým se k nebi valil. Vlci se naň vrhli. Hučel k nebi les. Pancéřový vlak stál. Pálil. Pálil. Pálil. Žít či zemřít – jedno – zítra nebo dnes, matičko česká! Pancéřový vlak stál. Vlci prchli v skrýše. Bledý dým se rozprch v mladé jetele. Roztříštěný komín, kotel kuli v břiše, mrtvý pancéř spustil křídlo z ocele, matičko česká... Pancéřový vlak stál, mrtvý vítěz v rose. Cvrčků ranní píseň zněla kolem v tiš. „Kam, ty hochu mladý, zří tvé oko kosé, v dálce na tě čeká ta, již neuzříš, matička česká – –.“
IV
Tak vyprávějí trávy, lesy a hory: Mladé šly k moři velkému sbory, bily se s lidmi, s mrazem a vedrem, národů sudby vzpíraly bedrem, ku předu sunuly dějin svých chod: nad jejich hlavou jediný bod byl hvězdy domova zářivý zjev, té hvězdy nad Betlémem. A tam, od Urálu, kde kovy v zemi dřímají, pod bílou Permí, nad kterou komíny dýmají, pod Marianovkou, Omskem, Udou v Jakutů kraji i kde dlouze hudou nad Volgou k balalajce razbojnické skazky, [16] tam všude leží obět české lásky. A smrt tu z lásky na sibiřské dráze svět nazval slavně česká Anabaze.
V
Srdce jim stvrdlo, ochraptěl hlas, z ježaté lebky vypadly vlasy. Tisíckrát jimi osud třás. Přešly ty časy. Ve zlaté sloce budou snad psát básníci píseň o návratu českém, ve sloce bledé drozd bude lkát nad hroby padlých flétnovým steskem. Pochody čestné, prapory, děla. Minulo vše. Jen touha tu zbyla. Z prasknutých žil a temného čela v potu a krvi jim uniká síla. Pochody čestné. Děl slavný hlas. Minulo všechno. Šedivý dým. Nepuklo srdce – však sšedivěl vlas, jakožto láska kázala jim. [17]