3. KŘEST SVATÉHO VLADIMÍRALegenda z historie ruské Zpěv I. PERUN A VLADIMÍR Vladimír cár na svůj svátek,když seděl na trůnu,poslal drába s vyřízenímk bohovi Perunu.„Hřmi, Perune, na můj svátekmísto kanonády,škoda prachu, dost ho padnev bitvách u armády.Hřmi, Perune, na můj svátekmísto kanonády,pak si přijdi se mnou vypítšálek čekolády.“ –Pan dráb přisel k Perunovic,zatloukl na vrata,děvečky se hnedle zeptal:„Doma-li pantáta?“81„Doma, doma, pane drábe,ve veliké chatě,sedí s jehlou na pekýlku,zašívá si katě.“„Vzkazuje vás, pantatínku,cár náš pozdravovat,máte prej mu k tomu svátkudrobet zabubnovat.“Jak to přeslech tatík Perun,hnedle čelo zvraštil,skočil s kamen na lavici,kaťmi o zem praštil:„Raděj pásat husy ve vsi,po bahnách se ploužit,než u toho Vladimírazde za boha sloužit.Málo platu, služba těžká,nikdy konec práce,ještě bych mu měl vyvádětve svátek regrace?Tuhle při poslední bouřce,při té blýskavici,beztoho jsem si propálilcelou nohavici!Málo platu, málo športlí,málo deputátu!Nemohu si špendýrovatoleje k salátu!82Pečínku jenom ve svátek,vodu musím píti,sotva jsem se na tu službumohl oženiti.Beztoho mne větším dílemživí jen kondice,študentům hodiny dávatmusím ve fysice.Kdyby od selek nekáplotrochu akcidence,ani v neděli bych nemohpřičuchnout k pálence!Pro nic za nic robotovat –nevěděl bych věru,na tu jeho čekoládu,že mu na ni seru!Cár necár, svátek nesvátek,že mi všechno rovno,ne a ne a nebudu hřmít,co z toho mám? Hovno!“Dráb stál celý zkoprnělýjako kapr v žitě:„Pamatujte se, pantáto,copak to mluvíte?Já jsem taky jen služebník,každý zná své meze,kdybych to vyřídil cáru,co se na vás sveze?“ –83Ale Perun, jak byl v ráži,sáhnul pod lavicia vytáh na pana drábatu svou hromovnici.Dráb se dlouho nezdržoval,hledal honem dírua hned běžel jak s keseremk cáru Vladimíru:„Jdu Vašemu Veličenstvuslušně vomeldovat,že se to, co mluvil Perun,stydím opakovat.Nechce hřmít a osopil sena mne jak na čubu,nectně s Vaším Veličenstvemvypláchnul si hubu.Ať si tu svou čekoláducár přej sám sežere,a že on na celou službus odpuštěním sere;že je carův svátek a prds odpuštěním rovno,že je mu po celém cárus odpuštěním hovno!“ – –Jak uslyšel Vladimír cártohle grobiánstvo,plivnul na zem, zasakroval,a s ním všechno panstvo.84Poslal čtyry policajtyk bohovi Perunu:„Přiveďte ho, grobiána,ku cárskému trůnu!“A když vyšli policajti,pískl na ně oknem:„Hej, nechtе to až do zejtřka,my v suchu nezmoknem.Nebudu si s grobiánemdneska kazit svátek,však mu zejtra uši natřem,vraťte se nazpátek.Však my se ho o ty jehohromy neprosíme,pokud máme své kanоny,sami si zahřmíme!“Poslal flügel-adjutantapro dvě baterie,ať bouchají při tabuli,když se zdraví pije.Jedli, pili, hodovali,hrály jim muziky,ministři si popouštěliu kalhot knoflíky.Pili pivo, pili víno,jedli z masa, z těsta,nejednomu oficírupukla z toho vesta.85Vejskali a tancovaliokolo pilířů,bim! bam! bum! špunty lítalyz flašek a z mořdířů.Kdo při tom byl, ten se opil,blaze, braši, tomu,v noci je pak s výslužkamiroznášeli domů.Konec prvního zpěvu. Zpěv II. HOSPODÁŘSTVÍ Jedna hora vysoká jea druhá je nízká,kdo nemá své muzikanty,na hubu si píská.Když hýřili, stolovaliu cárského dvoru,ten celý den byl bůh Perunv mrzutém humoru.„Kdo jaktěživ bohem nebyl,zkusil ještě málo,není to tak lehký život,jako by se zdálo.86Ráno vstane, do snídaněmusí rosou kropit,měsíčka zavřít do chlívka,potom v slunci topit.Dříve čerty, noční duchystrčit do pytlíkaa hvězdičky puť-ťu-ťu-ťusvolat do kurníka.Každý ptáček, každý brouček,slon až do komáramá hned ráno nasypánoz božího špejchara.A když potom lidi vstanou,to je teprv správa!Někdy nevím samým křikem,kde mi stojí hlava.Ten, kdo nikdy neměl v uchuvosy a brabence,neví, co je Perunovaranní audience.To je křiku a modlení,až mne uši brní:ten zpívá, ten šepce, vzdychá,ten zas žalmy frní.A co všechno na mně chtějí,nelze vyjmenovat,zbláznil bych se, kdybych si toměl jen pamatovat.87Ten chce zdraví, ta chce děti,ten nemá co jísti,ti zas, abych nedovolilve fabrikách přísti.Ten mne prosí, bych mu hlídallouky a osení,ten zas chce, abych pomáhalkrávě při telení.Ten chce zimu, ten chce teplo,ten zas časy jiné,jeden chce mít žito drahéa druhý laciné.Jeden sedlák prosí o dešť,zasíl kousek lenu;druhý prosí hezké časy,by měl sucho k senu.Že jsem stvořil staré báby,to mne nejvíc mrzí,nepřestanou-li mne soužit,zahladím je brzy.Hrom ať do nich! Abych neklel,zdržet se nemohu!Když jí koza málo dojí,běží k pánu bohu.Sám se žádný starat nechce,o všechno se modlí,jako by měl každý bohajen pro své pohodlí.88Tomu sušit, tomu močit,tomu pole hnojit,dřív si, prase, zdraví zkazil,potom ho mám zhojit!Ta mne moří ve dne v noci,ráda by se vdala,ten se modlí, by Morenajeho ženu vzala.Ten chce výhru z loterie,špendáže mi nosí,a co jsou asekurace,též o oheň prosí!Ó vy šelmy, kdybych nebylpříliš dobrotivý,zmačkal bych vás na povidlajako zhnilé slivy!“ – – –Šňup si zlostí halického,jak z mořdíře kýchnul:to zahřmělo, zablejsklo se,dešť na zem vyšplíchnul.Věru, Vašku, bohem býti,to žádný špás není;Brixen, ten je proti tomuještě vyražení! –Pozdě v noci, když utich světa lid přestal bouřit,chtěl si Perun usouženýdýmčičku vykouřit.89Když si Širas tümbekiacpal do nargilie,tu mu začla Perunicedržet litanie.„Však jsem já dobře slyšelaza dveřmi skrz škvíru,co jsi vzkázal po drábovicáru Vladimíru.Nezačínej si jen s cárem,to já pořád říkám,že to se svou oposicínepřivedeš nikam.Každému do očí řekneš,co máš na jazyku,a děláš si nepřátele,nemáš politiku.“A když žena po celý denbručí jen a štěká,och, to musí z kůže vyhnatboha i člověka!Ach, Perune, Perunečku,lituju tě tuze:zejtra na tě teprv čekápřežalostná chůze!Oj Perune přenešťastný,kam jsi myslil, brachu,hanět cárá, svého pána,a to beze strachu?90Oj Perune, kam jsi myslil,přenešťastné bůže?Utec, utec, jak tě chytnou,nic ti nepomůže!Konec druhého zpěvu. Zpěv III. VOJENSKÝ SOUD Bože, kýž jsem policajtem,to je vyražení,koho chce, toho si chytnea dá do vězení.Každý si ho musí vážit;kdo naň zaškaredí,pro urážku policajtave štokhauzu sedí.Ctěte, hoši, policajty!Ouvej, jak to bolí!Stát vyplácí krejčím metlou,ale ševcům holí.Slyšte, lidi, pro výstrahumé smutné zpívání,že se proti policajtůmsám bůh neubrání.91Už ho vedou svázaného,všechno ve mně hrká!Dva ho táhnou za ramena,jeden vzadu strká.„Jenom mne po humnech veďte,však já s vámi pudu,nedělejte mi ve městěveřejnou ostudu!“Ale na humnech u strouhypaní Perunicezapírala Peruňátkuněco na sukničce.Jak poznala svého pána,hned se s hrozným křikemna pochopy obořilamokrým lavičníkem.Ale Perun, dobrotisko,sám ji napomíná:„Schovej, ženo, meč do pochvy,přišla má hodina!“ –Policajti s Perunicína humnech se vadí,u dvora se zákonício Peruna radí.A již Perun upoutanýv šatlavě nocuje,juristům se z paragrafůžádný nešikuje.92Neboť ten, kdo zákony ďál,neměl ani zdání,že cár vezme někdy bohado vyšetřování.Ráno přišla apelacek cáru celá bledá,že se proti Perunovizákon najít nedá.Cár se na ně zle osopil,řek jim, že jsou osli,poslal hned pro vojenský souddo kasáren posly.Vojenský soud, to je samec,soudí, jen se práší:on má všechny paragrafyv jedné patrontaši.Vojenský soud na civilnídívá se zvysoka,nesoudí podle zákonů,všechno jen od oka.Vojenský soud má žaludekzdravý jako štika:nevinného na komandostráví jak vinníka.Vojenský soud z ničeho nic,jako ňáký tvůrce,nález právně potvrzenýměl jako na šňůrce:93že dle vyšlé proklamacekomandujícíhoa dle „ostatních zákonů“svodu hrdelníhopro urážku první třídyJeho Veličenství,pro vzpouru, nemravné řeči,pro neposlušenstvíPerun bůh jest odsouzenýk provazu dle práva,že však k utopení v Dněprumilost se mu dává;bude ale pro výstrahuneposlušné chasevlečen k řece po ulicíchna konském ocase. –Právě jeden žurnalistaseděl také v díře,protože se bohu rouhala psal proti víře;soud jej odsoudil, použivté příležitosti,k stejnému trestu s Perunemkvůli nestrannosti.Konec třetího zpěvu. 94Zpěv IV. TESTAMENT PERUNŮV Poslyšte, milí křesťané,tu smutnou novinu,jak dokonal slovanský bůhposlední hodinu.Kdo máš tuze měkké srdce,zacpi sobě ušia pomodli se Otčenášza ubohou duši.Přivázali ho za nohyna ocas kobyle,blátem, kamením ho vlekli,přežalostná chvíle!Za ním toho novináře,ouvej, ouvej, ach, ach,šmejkal po břiše nelidskyna ocase valach.Tak je ti cárští katanéukrutně mučili,všechny louže po Kyjevěs nimi vysmejčili.Když jsou je přivlekli k řececelé plné bláta,kati je tam utopilijak slepá štěňata.95Umřeli jsou bez zpovědijako lutriáni,jenom poslední jim daliblátem pomazání.Já jsem sice při tom nebyl,čet jsem to jen v plátku,který o tom sepsal Nestorvnukům na památku. –„Tak to chodí na tom světě,každou chvíli jinák,dneska ctí tě za svatého,zejtra budeš sviňák!Dnes vám, bozi, vy ubozí,kadidlo lid pálí;a zejtra vás jako smetív kalužinách válí.Dělají si nové bohydle svého pohodlí,koho včerá oběsili,k tomu se dnes modlí.Všechno jest na světě marné,i království boží –všechno hyne a pominejako špatné zboží.Jenom cáři, samovládaa takové slotypotrvají věčně věkůvjak juchtové boty!“96Tak měl Perun, když ho vlekli,resonýrovati,slyšel jsem to, a jak koupím,musím prodávati.Sám bych si to nevymyslil,třeba bych to věděl,dobře já vím, že bych za tona Špimberku seděl.Na Špimberku, na Kufsteiněmnoho pokojíků:„Bože, zachovej nám krále!“to je zpěv slavíků. –Važ si všeho, milý synu,co na trůnu sedí,na ponížené dušinkycár milostně hledí.Kdo ctí cára a je Vávra,může něčím býti,kdo nechválí, bude věčnějenom vodu píti.Konec čtvrtého zpěvu. 97Zpěv V. BEZBOŽNOST V RUSÍCH Tak se z maličké příčinystala velká mela:ruský národ neměl boha,církev ovdověla.Nám by byla lehká pomoc,toť je stará vesta!Teď již umí každý kaplandělat bohy z těsta.Ale – Rusi o těch kumstechještě nevěděli,když si boha utopili,žádného neměli.Počali se všichni bátistrašlivých následků,neb žádný nic takovéhoneslyšel od předků! –Ale svět je pořád stejný,lidé ho nezmění:plivni si stokrát do moře,ono se nezpění.Tak i v Rusku bez Perunave starém pořádkuběžela světská mašinajak na kolovrátku.98Staří lidé umírali,děti se rodily,hodní lidé pracovalia ochlasti pili.Hrušky zrály o Jakuběa na podzim švestky:když se hodně vypršelo,bylo zase hezky.Slunce svítilo jen ve dne,měsíc jenom v noci:v letě bylo cáru horkopři vší jeho moci.Žito se muselo síti,tráva rostla sama,šlechta pracovala hubou,sedláci rukama.Kdo zaplatil, měl u pánůvšudy dobrou přízeň,hlad si zaháněli jídlem,ale pitím žízeň.Všechny řeky byly mokréa kamení tvrdé:chalupnice hubovaly,že jsou selky hrdé.Šlechtic neobcoval s mužskýmměšťanského rodu:ale šenkýři míchalipřec do piva vodu.99Mladí lidé pospíchali,staří šli pomalu:na každou špetku radostipřišla špetka žalu.Kdo měl málo, tomu bralyvelké pijavice:moudrých lidí bylo málo,ale hloupých více.Kdo byl taškář za Peruna,taškařil zas dále:a kdo byl poctivá duše,dřen byl neustále.Neboť svět je pořád stejný,lidé ho nezmění,plivni si stokrát do moře,ono se nezpění.Tak i v Rusku bez Perunave starém pořádkuběžela světská mašinajak na kolovrátku.Ale církevní mašinka,ta se zarazila,neboť kněžům u pytlíkuzaťata jest žila.Sedlák, ten jest odjakživavychytralý kvítek,hned si z toho utopenívyhlídli užitek.100Přestali desátky dávat,také na modlení,ani štolu, ani na mše,když prej pánbůh není.Na ofěry nechodili,při funusech ticho:kostelníci mřeli hladem,kněžům zplasklo břicho. –Tu hned tekla krev z obrazů,děly se zázraky:čistá panna porodilačtyry mladé draky.Báby viděly znamenína nebi a všude:prodávaly staré sukně,že soudný den bude.Báby viděly znamenína nebi a v dírách,slyšely potopu světahučet ve všech škvírách.Po svatbě se narodilodítě za čtvrt léta:kupujte, lidi, měchejřena potopu světa!Konec pátého zpěvu. 101Zpěv VI. AUDIENCE Seděl Vladimír na trůnuve své residencí,dával podle obyčejevelkou audiencí.Houf ministrů, tajných radů,dvorních kavalírů,stáli „Richt euch!“ okolo nějjak hrušky v špalíru.Před nimi s ohnutým hřbetem,s poníženou tváříklečeli v slušném respektupáni sekretáři.Pero v ruce, na knoflíkuingoust ve flaštičcea na zádech přivázanýpytel na petice.A vzadu si žandarmové,cárští výplatníci,přistrojili pro příhodudubovou lavici.A na rovině před trůnemzkroušeně a tišepetenti, věrní poddaní,leželi na břiše.102Tenkrát byla audiencenad obyčej hlučná,neb se z celé ruské říšesešla církev tučná.Totiž popi, diakoni,kantoři, zvoníci,biskupi, svíčkové báby,také kostelníci.S nimi ostatní drabanti,hrobaři, kalkanti,zpěváci a muzikanti,kluci ministranti. –Sotva dal tambor znamení,tak jak se to sluší,že cár ráčil otevřítiSvé Vysoké uši,všichni boží služebnícispustili moldánky,vzdychali a naříkalijak staré cikánky.Totiž popi, diakoni,kantoři, zvoníci,biskupi, svíčkové báby,také kostelníci;s nimi ostatní drabanti,hrobaři, kalkanti,zpěvací a muzikanti,kluci ministranti.103„Co vám chybí?“ táže se cárpod svým baldachýnem,oni všichni jedním hrdlem:„Hynem, pane, hynem!“Celé popstvo předstoupilok cáru s deputací,jeden držel ve jménu všechtakovou orací:„Veliký jest Vladimír cár,svatá vůle jeho;kdyžs nám zabil pána boha,opatř nám jiného!Nám je pánbůh jako pánbůh,jenom když je ňáký,abysme s ním udrželiv respektu sedláky.U těch bude všechna kázeňbrzy dým a pára,nebudou se mít u kohomodliti za cára.Někdo musí nad sedlákyrachotiti hromem:bez boha neobstojíme,jen jiného honem!“Toť se ví, že způsobilata argumentacev Jeho Cárském Veličenstvuvelké alterace.104Mělť jak všichni potentátisrdce měkké tuze,nebyl by mohl, chudinka,zabít ani kůře:„Milostivé vám, mí věrní,dávám propuštění:vaši žádost hodlám vzítiv zralé uvážení!“Konec šestého zpěvu. Zpěv VII. MINISTERSKÁ RADA Večír ministři seděliv tajném kabinetě,tenkrát byl bůh proti zvykuprvní na tapetě.V hlavní věci byli všichnistejného mínění:bez boha se sprostým lidemnení k vydržení.Ale v dalších podrobnostechtu mezi dvořanybyly jako skoro všudedvě rozličné strany.105Nová škola chce jen vždyckylicitace s pachtem;stará škola zase chválíslužby s deputátem.Pan ministr vnitřních věcípravil: „Páni bratři!Ohlašme konkurs v novinách,tak jak se to patří.Ať se náležitou cestouhlásí kandidáti,pak si dle kvalifikacemůže cár vybrati.“Zahraniční ministr prál,že by dobře bylo,kdyby se to v cizích listechtaky ohlásilo.Neboť beztoho že nenípři tom obsazenína žádného domácíhoani pomyšlení.„Jenom žádného nováčka!Vždyť jest starších dosti,dobře renomírovaných,zvláště v praktičnosti.Též se nesmí pro čest zeměna pár rublů hledět,když již jednou o tom budoucizozemci vědět.“106Ale finanční ministřišpinavá jsou nace,ten chtěl, aby se veřejnásvedla licitace.A kdo bude ze všech nejmíňza svou práci žádat,tomu se má bez ohledutato služba zadat.Vymínit si však, že z chrámůvšechno stříbro, zlatobude vždy v pádu potřebydo mincovny vzato.Pak ať drží kurs papírůvždy aspoň al pari –to je hlavní, a ostatekvšechno láry fáry. –Staveb ministr připomněl,by si přispíšilia zatím něco klášterův kasárny změnili,než se místo zas obsadí;aby takto cáruaspoň něco zas přirostlov tom interkaláru.Pan ministr práv přisadil:„Moje jest výmínka,by se veřejně v novinácho tom stala zmínka,107že se nový bůh kontraktnězavazuje k tomu,každou falešnou přísahutrestat porcí hromu.Neb se teď již každý všivákřídit chce dle cára,lhát, přísahat a dělat size soudů kašpara!“Ministr osvěty divnýplán měl pohotově,aby se ta božská živnostponechala vdově.Že si může na svou rukupřibrat tovaryše,šikovného jezovituanebo derviše.Že to bude lacinějšía v dobrém pořádku,neb on sám že jim přispějeradou na počátku. –Přitom však byl potutelnécírkevní plemeno,myslil, že to sám povedena vdovino jméno.Ministr vojenský pravil:„Co dovede bůže,každý starý generál totaky zastat může.108Zvyklý na subordinacíbude cára ctíti,eráru se může přitompense ušetřiti.Ze všech nejlíp by to trefilmaršál Komispetr,pouštět hrůzu na sedláky,na to on je metr.Pro jistotu se mu můžeňáký literátus,chlapík v peře vycvičený,přidati ad latus.Tak přivedem kněžstvo s vojskemk jednomu komandu,zorganisujeme přísnějtu církevní bandu.“ –Pan ministr policejníbeze všeho křikupodal písemně své votumv zavřeném paklíku.Policie jako kočkyráda potmě chodí,v jasném světle veřejnostinerada se brodí.Ač své votum zapečetil,přece bych se vsadil,že uhodnu, co on asitajně cáru radil.109Jistě zpověď, jezovity,očistec, latinu,pokoru a trpělivostpři chlebě a vínu;kousek nebe na udici,pár volavých svatých,všechna moc pochází shůry,pluk čertů rohatých.Konec sedmého zpěvu. Zpěv VIII. KAMARILA Jako u všech potentátů,tak i v Rusku bylamocnější než ministerstvodvorní kamarila.Zachovej nám, Pane Bože,Frantu Šumavského,že je každá kamarilapohlaví ženského.Vladimír byl ještě k tomupuncto sexti štvanec,jako lev královal mužůma ženským co kanec.110Jednu ženu měl Normankua jednu Řekyni,dvě měl Češky, že jsou hezky,jednu Bulharyni.A metresek jako pecek,tři sta v Bělehradě,dvě stě v sele Berestově,tři sta v Vyšehradě.Ještě kromě těch kasárenleckdes filiálku:Kacik v Hessen-Kasslu nemátolik kafešálků!A teď ještě tetky, matkyk nim přiadýrovat,pak to s jejich zpovědníkymultiplicírovat:Ó, to byla kamarilajako Čimboraso!Senát vždycky pohotovějak u rasa maso.Ó, to bylo kandidátů,to bylo protekcí:tu cár, co jest topit bohy,dostal teprv lekcí.Všechny na něj dorážely,každá jinák mlela,málem by už byla cáruhlava zšedivěla. –111Večír, když mu Mates lokajpřišel zouvat boty,začal si cár stěžovatina ty své trampoty.Starý Mates, ten byl ve všemcarův hlavní rádce,ministry i kamariluvodil na oprátce.„Ach, Matýsku, Matýsečku,hleď mne toho zbavit,já chudák s těmi ženskýminic nemohu spravit!“ –Mates, jak jen cár byl svlečena v posteli ležel,do redakce vládních novins botma v ruce běžel.Tam jim cosi diktýrovals botama pod paží:„Nebude-li to tam zejtra,cár vám vousy zpraží!“ –Druhý den pak celý Kyjovdivil se nemálo,když v úřední části novinvelkým písmem stálo:„V jménu Jeho Veličenstvacára Vladimírana prázdnou prebendu božskoukonkurs se otvírá.112Výmínky a bližší zprávy,to kandidátoviministerstvo policejnína doptávku poví.“ – –Rozběhla se ta novinav elektrickém letuna drátěných telegrafechjako rtuť po světu.Druhý den již v celém světějak na lípě včelytelegrafické depešev novinách bzučely. –V Římě páni kardinálik Červenému rakupřede mší se scházívajína skleňku araku.Pan kardinál Šamšulinimrsknul jen po okudo Augsburských všeobecných,už se dal do skoku!Dal nalejt Lacrimae Christi,a to hned do žbánu,vylousknul žbán a již letělpřímo k Vatikánu.Tam hned vrazil do pokojea bez zaklepánívyburcoval tou novinoupapeže ze spaní.113Svatý Otec, jak vyskočil,ještě byl v košili,velel, by se jezovitédo Rus hned strojili.Dal je všechny k této cestěna ostro kovatia marš zvláštní pro ně kázalzkomponýrovati.Konec zpěvu osmého. Zpěv IX. JEZOVITSKÝ MARŠ Te Deum laudamus –v Kyjově je rámus,dies irae, dies illa –nastane tam naše víra.Te rogamus, audi nos –ten Vladimír, to je kos!Gloria in excelsis Deo –držme my se jeho.Credo in unum Deum –náš Bůh je poslušnější nežli Perun,114orate fratres –naše víra je ponížená jak pes.Benedictus, qui venit –málo vědět, mnoho věřit.Sanctus, sanctus, sanctus –všem novotářům pardus,in nomine Domini –čert aby vzal noviny!Dignum et iustum est –starým časům všechna čest!Dominus vobiscum –lepší hloupost nežli rozum.Sancta Dei Genitrix –zde nám už nevěří nic.Agnus Dei, qui tollis peccata –Rusi nám budou věřit jak telata.Veni, Sancte Spiritus –postěhujem se do Rus,exaudi nos, Domine –ať nás to tam nemine,pleni sunt coeli –abysme se tam dobře měli,115aequum et salutare –počkej, ty kaviáre!Salvator mundi –to budou jundy!In te, Domine, speravi –žaludek nám dobře tráví,libera nos a malo –sedum liber masa málo!Exaudi, Domine, orationem meam –sním jelito, když šunku nemám,ex profundis clamavi ad te, Domine –když jsem byl ve sklepě na víně,dona nobis pacem –s kuchařkami spát chcem,a porta inferi –aby lidé nevěděli..Mea culpa, mea maxima culpa –kdo neumí dělat zázraky, ten je ťulpa.Kyrie eleison,když peníze nejsou.Et ne nos inducas in tentationem –když ti dávají, ber honem;116sicut erat in principio et nunc et semper –nedávej nikomu nic, ale všem ber;et in saecula saeculorum. Amen.Nejvíc nám nese ten pekelný plamen.Konec marše. Zpěv X. KONKURS Věje vítr černomorský,trávou v stěpi klátí;sbíhají se do Kyjovapáni kandidáti.Věje vítr od západu,v Kyjově se práší;každá firma haní jiné,sama se vynáší. –Poslal papež dekret z Říma,pečeť jako talíř:„Co je po té řecké víře,nedám za ní halíř!Není církev jako církev,cáre nejmilejší,římská církev mezi všeminejcírkvovatější!“ –117A carhradský patriarcha,pečeť jako míska:„Nevěř tomu, Vladimíre,co ancikrist píská.Není církev jako církev,cáre nejmilejší,řecká církev mezi všeminejcírkvovatější!“A rabínské synedrium„Šulem, šulem,“ píše,„nevěř Římu, nevěř Řekům,drž se jen Mojžiše.Není církev jako církev,cáre nejmilejší,židovská je mezi všeminejcírkvovatejší.“Také mufti muhamedskýpřekřičet se nedá:„Potluč ty psy nevěřící,uvěř Muhameda!Není církev jako církev,cáre nejmilejší,musulmanská mezi všeminejcírkvovatější!“ –V cárském dvoru na Podolupsi se o kost hryzli:také ty ostatní sektykonkurovat přišly.118Čert zná všechna jejich jména!Ale jak se ctily,z toho se ruské hokyněmnoho naučily.Tenkrát byly zlaté časypro dohazovače,rozolku pili z krajáčů,jedli jen koláče.Proto, že jim v tom konkursuobchody tak květly,jmenují se od té dobytaké „boží metly“.119