Bratří.*) Chor v kobce klášterní dlel Božetěch;bylť z Římské pouti pokutné se vrátil,zrak dříve orlí has’, a slabý dech,jak v jeseni zpěv ptačí v porostech,mdlob častou zlobou ztrácel se a krátil.Té doby bratr lékař v kobu šela na vinného listí ladném krytěplod révy obrovitý přinášel,jejž nedotknutý zdobil ještě pel,a promluvil: „To, otče, občerství tě!Tři dni zlé zimnice jsi jatcem byl,krev náhle zpupná chtěla býti lávoua varem hnala do srdce a žil;jest čas, bys rty i prsa osvěžiltou sluncem prosycenou hroznu šťávou.–––––––*) Legenda ta je bludná, rovně jako následující legenda o sv Blaženě, kterou Zeyer zpracoval pod názvem Sestra Paskalina a kterou jsem v Kolíně n. R slyšel v kapli sv. Panny. Legendu „Bratří“ vypravují někteří o sv. Makariu, jiní o jiných. Zpracoval jsem ji samostatně a položil jsem děj do kláštera Sázavského. – 66Mnou posílá ho zbožný Velislav,kmet Sázavský; toť zázrak v naší zemi!Nuž přijmi, otče, okřej a buď zdráv,ať černé obavy z tvých bratrů hlavjiž navždy prchnou káně perutěmi.“A vzdálil se... Blah usmíval se kmeta tiše děl – zrak radostí mu září:„Ne, toho divu škoda pro můj ret,máť bratr Cyrill větší břímě leta více rýh již na čele a tváři.Víc plece uklání a klátí krok,když z ranní hóry v síňku svou se vrací;já tři jen dny, on strádá třetí rok,jej nechať osvěží zrn zlatý mokv tom vedru života a těžkých prací.“A bratra zákristána zavolal,by donesl dar bratru Cyrillovi;a starcovi když posel hrozen dal,žas’ tento z jeho krásy, ale vstala k sousedu všed, vlídnými děl slovy:„Hle, dobrý opat dal mi hrozen ten,leč dosti měl jsem za dětské jich doby;ty, Radime, mne víc jsi unaven,vždyť od svítání do tmy, celý den,tvůj božský štětec ambity nám zdobí.“67A Radim z lásky bratra potěšentisk’ ruku mu; jas z líce sviť mu hravý,leč krátko za Cyrillem spěchal ven,kde bratr Zdík psal v knihu řady čten,a dar mu podávaje vlídně praví:„Ty jistě, bratře, budeš radost mítz těch krásných zrn, v nichž slunce léky tvoří;hleď, stále skloněn jsi, kéž hroznu svittvým ňadrům stísněným by vláhy skyť,než utone den v zlatém oblak moři.“A bratr Zdík blah vděčně přijal dar.Leč když se Radim vrátil do své koby,děl zadumán: „Proč měl by pro rozmartu krásu hroznu rvát mé choutky spár?ne, neporuším lahodné té zdoby!Můj soudruh v práci, mladý Methoděj,co vkročil sem, vždy víc se tělem chýlí,knih vážný duch a čarovný slov rejzář očí bere mu a hubí jej – –nechť hrozen odměnou má za svou píli.“ –Však Methoděj dar v jinou kobu nes’,jak vážný Radim potěšen se vzdálil;bylť bratr Dobeš na tom hůře dnes,než před týdnem, když v kůru náhle kles’a krví prsou dlažbu chodby zalil.68„Zde šťávou hroznu ňadra ovlažiž,“děl laskavě, „to, bratře, mile svěží,a zdráv nám buď.“ Leč sotva zašel, jižřek’ Dobeš k strážci: „Chor je opat, víš,a po kobě prý chodí jenom stěží.Mám vína lék, nač hroznu požit mám?Té jeho krásy pro má ústa škoda.Jdi, opatovi že jej posílám;vše máme s ním, ten hrozen měj on sám;je lékem vždy, co srdce z lásky podá...“Když uviděl a slyšel Božetěch,zrak slzel mu, leč duch byl plný jasu,své ruce spjal a zbožně k nebi vzdech’:„Vše, Pane, dal’s mi v dlouhých žití dnech,jen klidnou ještě smrt mi přej a spásu.Kde vroucí soucit naplňuje hruďa slitování z duše k duši kráčí,tam štěstí jest. Ó, věčně slaven buďa svatou lásku po všem světě vzbuď,pak pekel bran již satan nevypáčí!“69