MODERNÍ PARNAS.

Josef Kalus

MODERNÍ PARNAS.
Půl chrám, půl palác divného slohu, pln drobných ozdob, sloupků a sošek, arkád a vížek na vyvýšeném pyšní se místě. A nad portálem stkvěje se nápis z ryzího zlata: „Mus vyvolencům, elitě ducha a eleganci možno sem vstoupit“.vstoupit.“ V ústraní stojím a pozoruji, kdo všechno přijde, kdo bude vpouštěn a nevyslyšen, a zahanben kdo musí jít zpátky. [5] Ekvipáž jede nádherná, krásná, táhnou ji bruny ohnivé, mladé jak okřídlenci, u brány stanou – na dlažbě zvoní podkůvky jasně z ryzího stříbra. V livreji sluha otvírá dvířka, a vystupuje spanilý jinoch, postavy útlé, dlouhý vlas splývá mu na ramena. Bělostný límec, černý frak, botky a rukavičky, vše bez úhony – i parfum cítit, jak by teď vyšel z modního skladu. Svižně a lehce jak z gutaperče přistoupí k bráně, obnaží hlavu, zaťuká prstem: „Pusťte mne, prosím, jsem Jarmil Pěnka. Vydal jsem knihu prvotin svojich, ve skvostné vazbě s ořízkou zlatou u první firmy v královské Praze – předmluvu napsal 6 slavný náš básník, drahý můj přítel. Vizte!“ a vznáší exemplář knihy vázaný vkusně v sametu rudém se zlatou lyrou, slov důkaz pádný. Bránka hned vrzne. Pán elegantní a uhlazený úsměvem vlídným jinocha vítá, na čelo líbá, v náruči tiskne mladého mistra. Pak odvádí jej do zlaté síně, rovného k rovným, kde vavřín kvete, odkud se valí kadidla oblak, vůně a chvály. Fanfáry zavzní, hymnické zpěvy – v tom brána třeskne, neslyšet více, jen nezřetelný jakýsi hlahol, jak by les šuměl. Jsem na rozpacích, odvážit-li se přistoupit blíže a zaklepati: tak rád bych vědělvěděl, jak se to žije, jak se to dýchá 7 v takové slávě, v oblacích dýmu, v oblacích vůně a mezi mistry mistrovanými. Však strach mnou třese: oděv mám starý, z mody už vyšlý, nenovou obuv – (nedbá se na to tak na venkově) no, zkusím štěstí. Bázlivě klepám – dlouho však nikdo mi neotvírá: jistě tam myslí, že pro almužnu přichází žebrák – V tom otevře se. „Visitku máte?“ „Pro Boha, nemám – a je to nutné?“ „Žádá to slušnost.“ „Vždyť nemám peněz na potřebnější,“ namítám tiše. „Nuž, rcete jméno!“ úsečně zazní, jako když ocel do srdce vjede – „Kalusův Josef.“ „Líto mi, neznám.“ Zahanben mlčím. „A co jste napsal?“ „Valašské písně.“ „Kdo pak je tiskl?“ „Šašek a Frgal 8 V Meziříčí Velkém.“ „Venkovské hnízdo kdes na Moravě?“ Kývám, že ano. „Nesete výtisk?“ Z poboční kapsy třesoucí rukou vytahnu sešit v obálce šedé, tušímť: že obal zde rozhoduje. Dostačil pohled a kniha se mi s poznámkou vrací: „Venkovsky prosté, tisk, papír, všecko. – Rcete, kdo z mistrů našich vám vzorem?“ „Vzorem mi krása a nehledanost, národní písně.“ „Ach, to jste chudák: kdo za vás potom ve veřejnosti lámat má kopí?“ „Nikdy bych nechtěl, by mne kdo z přízně vynášel, chválil, co se tkne vnějšku, vždy jsem si pravil, obsah ať mluví, pouzdro že vždycky zůstane pouzdrem, byť bylo zlaté.“ – „Ó mýlíte se: obsahu onoť teprve pravé 9 dodává ceny, jak perle skvostné obruba zlatá.“ – „Ach, nevěděl jsem.“ – A ostýchavě pohlednu ve tvář moudrému pánu, nežertuje-li: vážně se dívá na moje perka s příštipky dvěma. Zastyděl jsem se... On lakýrky má, z atlasu vestu, frak z brusu nový, moderní účes. „Co studoval jste?“ zvolna se táže. „K řemeslu šel jsem z národní školy –“ „Tak?“ svraští čelo, pak jako kníže z vysoka ptá se: „Čím živíte se?“ – „Tkalcovstvím, pane.“ „A myslíte si, že psáti knihy a dobýt slávy je též tak snadno jak člunkem házet?“ „Ach, křivdíte mi –“ nesměle pravím a lítosť dravá stáhla mi srdce. Byl bych snad plakal – V čas ještě spatřím, že celý Parnas 10 ve dveřích stojí, úsměšek na rtech šuškaje cosi dívá se na mne. I měl jsem pocit, jakobych z trestu ulicí běhal do naha svlečen a po mých zádech svištěly důtky, pruty a biče. Z vnitra se draly tlumené smíchy se stuchlou vůní, jak by tam kdosi františky pálil – pomalu brána pak zavřela se. Hned vytušil jsem, že mně už více se neotevře – že vstupu nikdy se nedoprosí a nedotluče venkovský poet. – 11