POHÁDKA PORCELÁNOVÉ FIGURKY

Antonín Klášterský

POHÁDKA PORCELÁNOVÉ FIGURKY
I. I.
Sladký hudby rytmus v noze, v nepohnuté svojí pose, v účesu svém pudrovaném, ručky v ladném rozpětí –
V sukni modré, květované, na níž růžný volant plane, tančíš, krásná, usměvavá, půldruhého století. Vykrojený bouřně dme se živůtek ti, jak tě nese laškující hudby vlna, zelený se chví ti šat, přes sukni jenž vzadu splývá – ó, kdo hrá ti, kdo ti zpívá, 27 že i v mojí jizby tichu menuet ti ve sluch pad? Kde je hráč, jenž v kratochvíli v nákrčník svůj sněžně bílý housle tiskne, hrá, až skáče v taktu vlásenky mu cop? Dvořan snad, jenž touží v chvatu zapomenout strastí státu, pletek dvora, intrik soků, strachu z blížících se dob? Maestro snad, který rád by vyzkoušel své nové skladby a jenž davů o potlesku při opeře svojí sní? Či jen s přezkou na střevíci jak rtuť hybný, kývající, samý úklon, kudrlinka, starý mistr taneční? Nevím, marně ptám se, hádám, fantasie marně skládám, přede mnou jak tančíš tady za zimního večera. Zda se mi kdy ještě zdaří, bláhovému samotáři, (Co jsem skladů prohléd marně!) najít tvého partnera? 28
II. II.
Bože milý, ó, té nudy, kdy plá venku jaro všudy, plá a zpívá a se směje okny v šero knihovny –
Ze zahrady kdy se vkrádá do oken až větev mladá a bez voní, po skříních se míhá paprsk čarovný – rovnat v síni, jež se klene, staré knihy zaprášené, z moudrosti jichž vyplašený drobný mol jen vyletí! Však co na plat! ještěJeště vděčen za chléb, jenž mi zabezpečen, po dnech kruté beznaděje musím býti hraběti. Snad, až vše se srovnat zdaří, přidělí mě kanceláři, nebo snad u gubernia usadí mě v posledku. A pak jedno krásné ráno lapím tě, ó, švarná panno, ve svou klícku lapím sobě hraběnčinu Lisetku. Lisetka! Ó, jak mi zvoní její smích! Jen pro ni, pro ni 29 touhou, láskou mladé zmírá srdce mi jak Dafnidu. Jako Chlöe líbezná je, sladká jako úsměv máje, z lásky muk a ze snů o ní po celý den nevyjdu! Lisetka! óÓ, jak je hravá, jako ptáček polétavá, Aurora se sama snesla z jitra její na líčka. Ale když ji toužím lapit, ze rtíků se růžných napít, se smíchem vždy uklouzne mi v mžiku, ó, ta lasička! Včera se mi v svitu luny rozechvěly srdce struny, o její jsem kráse složil v komůrce své madrigal. Časně je – spí hrabě v síni – nepotkám ho jistě nyní – což pak abych sladké verše Lisetce teď ráno dal? Ano! ano! A již letím, jedním sálem – druhým – třetím – do chodby – ó, kde bych nyní Lisetku as nejspíš stih? 30 Náhle stanu. Je to ona! Neskryje ji žádná clona. Vždy ji zradí její milý, perlící se drobný smích. Sladké dítě, plné čáru! Uklízí as v budoiru hraběnčině – ale čemu, Bože můj, se směje tak? Přikradu se – myslím – za ni, přikryju jí oči dlaní – však co to? Teď lehce vzkřikla jako poraněný pták – Snad že sklouzla, padla na zem. K budoiru skočím rázem, otevru – a jak když ve mne udeří blesk nejprudší! Lisetku, jež jenom slabě vzpírá se mu, drží hrabě u krbu, jenž v rohu stojí, svírá ji v svém náručí. Ale jak jsem vstoupil v žase, z objetí mu vyškubla se, při tom však svou oblou paží nebo šatu za šnůrku strhla s krbu římsy bílé stojící tam do té chvíle 31 z porcelánu vídeňského graciosní figurku. Rána – střepy na podlaze. Z horka hned se cítím v mraze. Hrabě na mne zamračiv se, mlčky, vážně odchází. Lisetka, ach, v hořkém pláči zástěrku svou bílou smáčí, a já hledím na ty střepy v obavách a v nesnázi. Vidím ještě přes mlhu v zraku: panáček to v modrém fraku, v paruce byl s copem vzadu, jenž hrál k tanci na flétnu – A zřím: dále v tanci plane v modré sukni květované jeho družka – k římse krbu pohledem když zalétnu...
III. III.
Vzbudil jsem se – mnu si oči... Lampa hasne. Dál však točí nehybná se figurka má, ač noc tichá, bez hlesu.
Nenajdu ti druha více, usměvavá tanečnice v modré sukni květované, v rokokovém účesu. 32 Ale jestli v jiném žití žil jsem vše, co pestrou nití vyšil sen – jak změnila se’s, pastýřská mi idyllo? Lapil jsem tě ve své kleci Lisetko, mé ptáče, přeci, nebo snad se s figurkou tou i mé štěstí rozbilo? 33