SLOVO.
Když z raje obr zoufalosti vstal
a jako Simson, jenžto rozsápal
lva ode tlamy po útrobu zprahlou,
on propastem kdy vzepřen v čelisti,
vťal silou krutou, křečovitě náhlou
své nehty v něj jak v tělo kořisti
i roztrhl taj hercegovských skal,
v jichž jícnu krev a trýzeň neobsáhlou
zřel, ze slepoty vzrušen, vířit svět, –
krev nejprvších to povstaleckých čet,
jež kypíc vřídlem posvátným se lila
s hor pustých v kraje širé dál a dál
a vlastem, jimiž praménky své vila
[230]
v síť rudou, každou hrstku půdy křtila,
až v Balkán výtrysk její pozaplál:
Dlel tenkrát v horách neznámého jména,
svým tureckým skryt pronásledovníkům,
kmet vážný, starý buřič, v chatce z hlíny.
Kol temno. Vítr noční venku sténá,
rva s okna šat, jenž cloní protivníkům
svit ohniště, v němž ve strop neúměrný
a ve zdí hrubý nálep tmavé stíny
se zdají hloubat velké kadluby
dvou postav, na jichž tvarů obrys černý
zář ohně dýchá rudé obruby.
Z nich jedna – stařec, jehož vousu sníh
se ve kněžského roucha tmavé řasy
až k pásu ztrácí; řídké plynou vlasy
v týl, jenž se kloní, nesa věku tíhu;
tak sedě při plamenu, v rukou svých
si drží na kolenou písmo svaté
i spouští zraky zbožným ohněm zňaté
jak připoutané v Ezdrášovu knihu.
Ret hýbe se; čte hlasem tlumeným,
jak vrahem ohrožení Israelští
své město hradí valem kamenným,
231
leč tak, že ruka jedna nástroj chopí
a druhá meč neb naostřené kopí;
lid sám tak hradeb strašnou hradbou jest,
a zástupové trnou nepřátelští.
Kmet s nadšením čte biblickou tu zvěsť,
hlas víc a víc se chví, až mocně tknut
jak zvon se rozduněl a zvučí slavně,
a s žárem v oku stařec přímí témě;
tak dočetl dnes o Jeruzalémě.
V tom jeho druh, jenž dosud nepohnut
stál slouchaje a hleděl neúnavně
v dno pánve, jež se nad plamenem čadí,
tvář k němu obrací teď mladistvou.
„Kov roztaven!“ dí s hledem rozohněným,
v němž nepokoj mu žže. „My práci svou
teď počneme, jež ducha tvrz nám hradí;
kdo bude však tím lidem ozbrojeným,
jenž vrahům ubrání jí mečem v ruce?“
An pochybností zaplanul tak prudce,
kmet mírným zrakem zápal jeho stíhá.
Vstal, těžkou knihu v rukou chvělých zdvihá
a hledě vážně v oko jinochovo
232
dí slavně: „Na počátku bylo slovo!
Dřív duchy vzbuď než bitce! Duch jen spasí,
an tisíc nekrvavých mečů tasí,
a vítězství, jež roste v lidské krvi,
to v srdci vlastním nosí žal i smutek.
Pojď, úkol dán ti nejkrašší a prvý,
buď sluhou slova, z něhož vzejde skutek!“
I složil knihu. Při plápolu loučí,
z nichž dým se k stropu ztrácí po kotouči,
dvé postav tmavých v záři při ohništi
teď ztápí lžíce v pánve dutinu,
z níž olovo, jež vrouc se do nich prýští,
teď čerpají, a plynnou litinu
v řad malých kadlubů z nich vynořují.
A znova to své drobné dílo snují;
již po hodiny robí um jich jarý,
a bez počtu se množí písma tvary;
jest pozdní noc, a s čel již kane pot,
však bez únavy trvá litců píle,
bez konce tajemné té práce chod:
Kmet náhle vzrušen zastavil se v díle.
Hle, slouchá, bledne. Zda-li jilm to starý
233
jen větvemi snad praští chatce v bok,
či zahlučel to nocí lidský krok?
Jest vyzrazena buřičova skrýš?
I vpadne rota slídičů mu v chýž,
by zničila mu písma, slova skvost,
jímž k boji za právo a za volnost
svůj zjarmený chtěl ozbrojiti lid?
I slouchá. V noci nerušený klid
hlas přátelský zní šeptem ze dveřejí:
„Vpusť, otče, s novinou nás velkou k sobě!“
Kmet otevřel; tři muži v chatu spějí
i zamkli zas, a tajno tu jak v hrobě;
pak přední z mužů dí: „Již tekla krev,
již rozvinuta vzpoury korouhev
i v našich dědinách! Již doletí
běs boje blesku mihnutím až k tobě,
i zde si žádaje svých obětí!
Již mosty úmluv, z dýmu zbudovány,
jsou krve proudem bouřně zpřetrhány;
teď běda, selželi nám síla v boji!
Teď káže lidskost, bratrská teď družnost
i vlasť i víra svatá: ať se zbrojí
teď každá paže! Spásou jest jen mužnost!
Teď marna tvoje práce, litče slov,
234
teď chvíle osudná ti jinou velí!
Boj svatý volá; dej svůj všechen kov
a slévej náboj, nežli východ zbělí!“
Kmet hnul se bolně, – jaře učeň mladý.
Hle, na surovém stole blýskají
se milých, vážných písmének těch řady,
tak slastně urobených podtají;
ty nadšení a pravdy svaté značky,
jež měly ducha vzkřísit v národu,
jimž kmet byl život dal, an k průvodu
jim stokrát žehnal: ty jak bídné hračky
má zničit ruka, jež je vytvořila?
Zří v znaménka ta drahá, ušlechtilá,
a slza žalu perlí se mu v zrak,
jejž k jizby stropu zadumaný vznáší,
a když jej v truchlé tísni sklonil pak,
zřel knihu, utkvěl myslí při Ezdráši
i mní: „Ať jedna ruka dílo chopí,
však druhá meč neb naostřené kopí,
a zavolá-li trouba v nebezpeč,
pak zůstavíce dílo, taste meč!“ –
I vzplanula mu na schýlené skráni
zář velebná, jak zápal odhodlání.
235
„Již staň se!“ vece, bera písmě prvé,
„již ducha zbraň se proměň ve zbroj smrti
Ať slova střelu zhltí proudy krve
a její ráz ať nepřátele zdrtí!
Buď tedy žehnán, bratři, boj váš smělý,
ať slovo nejsvětější v skutek vtělí!“ –
I hodil písmě v pánve jícen žhavý
a křížem žehná mu. Již učeň mladý
ty lesklé sbírá vážných značek řady
a s radostným je chvatem v žáru taví.
Kmit ohně, k nádobě se chtivě tule,
již ozařuje postav čilý kruh,
jež mlčky, s hrozbou v zraku, lijí kule,
kdež jako světce patriarchy duch
se stařec modlí s apoštolskou tváří.
Hle, okna skulinou již úsvit září,
a poslední též kovu zbytek již
je v kule slit. Teď vstali muži z kola,
den v boj a v osud neznámý je volá, –
i kvapně opouštějí vetchou chýž.
Sňal mladý učeň těžkou pušku s krovu
i pokleká; kmet ruce vkládá naň
a slzí. „Bůh mi tebe, synu, chraň!“
A líbá jej. „Vždy pamatuj, že z kovu
236
tak svatého je čistá tvoje zbraň,
a věrna budiž světlu, pravdě, slovu!“ –
A proudí čas i v nové břehy patří;
a když pak vzešel věkoslavný den,
jenž osvoboditelské voje bratří
v boj vedl báječný jak obra sen,
a v jásot vítajících půda syrá
se rozpoltila jako puklý hrob,
rty otevřela, spjaté klatbou dob,
a hlasem zvonů dávno pohrobených,
jež vyprostěny z dusných sklepů plísně
jak vězni reci, srdcí nezlomených,
se sladce chvěla hřměním vlastní písně,
té písně božské, s bání v lada širá
se valící, jež, po staletí něma,
zas pějíc volnost, rovné v světě nemá;
i ten když blahý den se dostavil,
jímž pustý prestol zhanobené země
v ni zazářil jak z blesků setkaný,
a s jeho výsosti když pozdravil
to svobodné zas, hrdé její plémě
kněz její slávy, Prvověnčaný,
a z mrákot robství, po zoufalém boji
237
ta vlast když procitla – i byla svojí,
a hrazeny již svaté její týny:
Dlel opět vážný stařec v chatce z hlíny.
Je zřídlý hlavy jeho sporý sníh.
On sedí v tmách – a z chvělých rukou svých
v klín svaté písmo těžce cílí padnout.
Již nečte. Jiskry vlhkou hryží louč,
a dým jak had spí stočen ve kotouč
kdes v koutě zatemnělém. Musil zchladnout
krb neživený božským plamenem.
Kmet v stěnu syrou chabým ramenem
jak síly pozbaven se podepřev,
spjal ruce skleslé na list knihy svaté,
a přes ně kanou slzy přebohaté
na nedočtený Jobův žalozpěv.
Mdlý člověk není bohem hospodinem,
by nad obětovaným nelkal synem,
a došla starce zvěst, že jeho syn
již smrtí zpečetil svůj prvý čin.
Jest pusto v jizbě; pavouk v pánvi přede,
a netknuty jsou liter kadluby;
kmet zří je temně jako z mlhy šedé
a duší vane mu sen záhuby, –
238
ne, nelze nazpět k životu a k dílu,
ni z loktů bolu vyrvat ducha sílu!
V tom vešel muž, – jeť dveřej dokořán;
jde k starci, k nohám jemu skládá břímě
i líbá ruku vetchou, nepoznán,
a v líc mu hledí laskavě i přímě.
„Jsem z oněch,“ dí, „již odvedli ti syna.
Svůj pozdrav poslední mi svěřil hyna,
než k věčné výši vzletl jarý duch!
Sám zbyl jsem ze všech, - splácet náš jdu dluh.
Tvé lásce vyrván syn i tvému dílu,
stal v boji krvavém se vlasti mučněm;
však mladé srdce zas a mladou sílu
ti vracím zaň! Ty nazvi svým mě učněm
a synem ducha svého! Ať se prýští
nám z rukou velebné zas pravdy símě
těch drobných značek rojem! Viz mé břímě:
toť kulí žeň, jež tkvěly na bojišti;
ty přelijeme v písma střely vnovo,
a silou činu vládniž svaté slovo!
Však jednu kulku zachoval jsem zvlášť,“ –
a mladý vojín odhalil svůj plášť;
„zde na mých prsou – jest mým dechem vřelá,
239
ta, otče, v srdci tvého syna tkvěla!“
Kmet malou kulku z ruky jeho vzal
a v obra rostl před ním jeho žal,
jak stín ten černý, rukama jenž lomě
ční v stěnu, v strop, an jinoch plamen nítí
a před tím bolem hlavu chýlí skromně,
jen tuše, zkoušená ta hruď co cítí.
Krb svítí v jizbu; stařec v jasné záři
se kleče modlí s apoštolskou tváří;
v strop temný obrací se líce bledá,
a kulku dlaň jak v oběť k výši zvedá.
Vstal, stoupil k jinochu, tvář k tváři chýle.
„Pojď, synu dobrý, započneme v díle!“
A jinoch pánev na ohniště staví,
hrsť kulek vsypal v ni a již je taví;
kmet kročil k ohni; v oka jeho plání
zas velebný žže zápal odhodlání;
již nakloniv se náhle nad kov žhavý
veň pustil kulku ze synova těla,
a slza blýskla veň i zasyčela.
I vece kmet: „Buď oběť oželena!
Již chrabrostí jsou srdce posvěcena;
teď zbraní ducha svatý počni boj!
Pojď, synu, lijme božské pravdy zbroj,
240
a vlasť, ta krví synů vykoupená,
ať uzří světlo, ježto září slovem!“
A hle, dvé litců pod chatrče krovem
v řad kadlubů zas vlévá vroucí tok
i tvoří písmo v nových věků knihu. –
A v krásném paprsku, jenž protkal mračna tíhu,
skloň, lidstva genie, tam k slovanskému jihu
svůj okřídlený krok!
241
OBSAH.
Předzpěv3
K východu9
Harač12
Had22
Padlého milá41
Morlákovy perly44
U pramene55
U Plitvických jezer58
Svobodě74
Bojovnice78
Černohorská kolébavka82
Jak velká Černá Hora91
Mořský ďábel99
Ve skalách. I. Vězeň111
II. Ballada117
III. Vyzvědač120
V hloubi temnot123
[243]
Bulharské vánoce131
Dragan a guslar139
V porobenství139
Vděk186
Tři lebky197
Turecká povídka202
Mužík217
Na výši Balkánské221
Jedno políbení226
Slovo230
E: až; 2002
[244]