Augustin.

Karel Kučera

Augustin. Legenda.
Po zřídle věd jak jelen žíznivý práh’ AugustinAugustin, a proto Tagaste otcovský dům, jenž klecí nádhernou mu ducha spínal orlí peruti, opustil náhle; s divou rozkoší, jak loď, kdy zemský za ní mizí břeh, s přístavem město, hory oblačné a před ní širý, volný oceán, své plachty zdouvá, hrdá, blažená plout za cílem tím valným prostorem: tak Augustin se kochal volností a jako mračno těžké ledem krup se s duší plnou velkých zámyslů do dálky hnal, kde slavná Karthago všem otvírala brány moudrostí. 127 Jak potápěč tam v hloub se velkých knih s nadšením nořil, bludů útesy pomíjel šťastně, pravdy blýskavou by perlu ze dna sobě vylovil a nitru zjednal klidu blaženost. Čím šířil se však obzor vědění, jak chodci s výšiny kraj rozsáhlý, čím více bludů šelmy divoké před ostřím tratily se rozumu, tím více pravda lesklou vidinou v dál prchala jak dýmu kotouče. A proto s hněvem knihy odhodil mudrců řeckých, písmo Hebreův i nové písmo věštců Kristových a jiných náuk plané blouznění a k sobě děl: „Jak s růží kalicha ohyzdný hmyz s své duše setírám jed bájných těchto lidských výmyslů, jáť jinak žízeň ducha uhasím! Šept dívčích rtů a oka chtivý blesk mi lepší bude k bohům modlitbou a v měkkém, slastném ženy objetí tvorčího ducha okem postřehnu a v ňader vlnách, hudbě tajemné života vlny bouřně ucítím.“ – I do víru se vrhnul rozkoší a každý lístek květu dívčího 128 na cestě trhal v divém záchvatu, však žízeň rostla každým pohárem, jak vodou mořskou by ji ukájel, až v číši slastí zůstal pelyněk. Zas do své jizby ke knih závitkům se vrátil Augustin, jak tažný pták se z jihu vrací k hnízdu rodnému, však spony jejich bál se otevřít, by každým listem šelest výčitek mu ve sluch nezněl, ohlas výsměšný. Však nejhůř bylo v chmurách soumraku, kdy spánek míjel rozpálenou skráň a oknem jizby luny paprsky padaly chvějně na knih nápisy, kdy stínů nočních smečka hladová plnila síň a nikde zniknutí. Tu z plné duše vzdychal Augustin: „Kde tedy pravdy zářná pochodeň, bych duše bídné zahnal temnotu, kde její sněžný tají se mi květ, bych síň pustého srdce vyzdobil? kde její zdroj, bych ptáka perutí svou duši vhroužil v živné hlubiny?“ Tu v dumy teskné rojem křepelek přilítly upomínky na domov, ve sprahlou duši rosné krůpěje, 129 v jichž zrcadle se shlížel Augustin: zřel rodný dům, svou jizbu útulnou a v okně mateř, drahou Moniku, jež dlaní vlídnou, okem laskavým jej k sobě v náruč nazpět volala, jak strážný maják koráb zbloudilý. Ta jistě dnes, jak v době rozchodu, své ruce spíná za něj k modlitbě, pod křížem chmurným hrubě tesaným šeptajíc tiše: „Kriste Ježíši, ostříhej syna světa v bludišti a dej, by jako duše Šavlova i jeho hrdost bleskem zázraku před tebou klesla, vstala kající, by matka jeho klidně mohla zřít v pochmurný jícen hrobu blízkého!“ Zří její oko, vlahé důvěrou, ke svému bohu, tváří vrásčitou, jež nadpozemským chví se zápalem, zří suchou dlaň, jak s dlouhým žehnáním se zdvihá do dálky a v temnou noc – a srdce led jak vánky jarními vzpomínek dechem taje znenáhla; až v mysli svojí nitky myšlének Augustin spředl v klubko úvahy: Matčino srdce jako mořská tůň, v níž perly blýskají se citů všech, 130 jak zrcadlo, v němž duše synovská svých bludů vrásek jistě dostihne, jak oko slunce, úskalí jež zná a nepravosti hnusné bařiny – – což stráži té bych sebe podřídil, pod křídlem jejím letěl ku pravdě? a boha toho rovněž vyznával, jenž s jejích retů zněl mi v kolébku? Tu hlasem bouřným zvolal Augustin: „Pod hvězdou tou zas sejdu do hlubin po stupních vůle, s lampou rozumu – Však ještě duch mi jiskrou nadšení skráň dosud sžíhá, ještě síly zdroj k poznání pravdy stačí dojista!“ Okénkem jizby právě purpurný pruh od východu pršel paprsků a v pergaménů padal závitky, jež pevně v ruce držel Augustin – svatého Pavla listy nadšené. Zimničným chvatem četl Augustin slov hudbě naslouchaje vznešené, jež z listů těch jak skalní vodopád se do duše mu valem hrnula. A bylo mu, jak hvězdu za hvězdou by duše jeho temná chytala, 131 jak světlo by se srdce o hranol v déšť jisker slunných, v duhu tříštilo, jak s mrakem bouřným dával by se v let a s bleskem letěl moře do hlubin, jak oheň pil by z rudých oblaků, v nichž slunce na obzoru vychází. Tak čtoucímu hra pestrých obrazů plnila mysl, ale učení, hluboký význam slova Pavlova, zanikal hluše s každým obrazem, jak na moři sled pouti korábu, neb chromý rozum blesknou obraznost nestihl nikdy světlé na pouti. Zas pochybností býlí vzklíčilo: „Což po bohu, jenž bájí zázraků jak berlou podpírá své učení, což po bohu, jenž slova svého zvuk provází hromem, aby srdcí zvon tajemnou bázní v souhlas rozhoupal, záhrobních trestů burnou vichřicí? Proč učení to, je-li od boha, jak zlatá mince vlastní hodnotou nevchází v lid, jak símě květinek smetené z dáli vichrem náhody, jež sluncem vůle, vláhou rozumu ze sebe klíčí v kalich úrody? 132 Proč, chce-li bůh mne k pravdě dovésti, též ke mně nesnese se zázrakem, učení znak mi ohněm nevtiskne? proč Šavlovi se bleskem ukázal a pravdy číš mu vnutil mocí svou?“ Kol čela zástup divných myšlének, motýlů nočních směs se míhala, až v duši hlas se ozval tajemně: „Dej v pouť se rychle! do Egypta jdi, tam staleté jsou knihy moudrosti, jichž klíčem zlatým kněží posvátní chrám pravdy věčné tobě otevrou.“ Na pouť se dálnou zvedl Augustin. Jak čápů rojeroje, svatých ibisůibisů, poutníků davy v zlatých lodicích po Nilu plulipluly do bran Saidských, na slavnost velkou božské Neithy. Kam zrak dosáhl, vody byla poušť, neb svatý Nil své břehy opustil, by patu zlíbal chrámů, pyramid, ježjež, němí svědci slávy egyptské, nad vodou čněly stíny v obzoru. Za zpěvu, smíchu, sister klepotu po vodní pláni loďky letěly, jak stíny od západu rostoucí, 133 jež na nebi s hvězdnatých perutí setřásal tiše anděl večera. S poutníky těmi do bran Saidských Augustin vešel v přátel průvodu, již slavného v něm ctili mudrce; však mysl jeho k smrti znavena, neb ani v Nilských svatých hlubinách neshledla pravdy v knihách egyptských. Od Kanobu, kde sídlí Serapis, až po Memfidu svaté Isidy noc bludů kývá černou perutí a bůžků trůní larvy zvířecí. Lhostejnou myslí proto Augustin v svatyni vzhledl božské Neithy, nad jejímž vchodem smělý nápis čet’: „Jsem vše, co bylo, jest a bude kdy, však závoj můj tvor žádný nepozved.“ A v dumách přátele své provázel, již na hody jej vedli posvátné, k poslední sloce slavných modliteb. Ve přátel kruhu, v slunci krásných žen Augustin střásl chmury veškery, jak strom, kdy deště velké krůpěje nenáhlým střásá vichru zadutím. Pavilon skrytý v háji palmovém lampami hořel, zpěvy zazníval. 134 Kol stolu hostí dav i zástup žen rozložen pestře, v čele Augustin. Květ lotosu mu skvěl se v kadeři a velké oko naftou hořelo, neb vášeň starou cítil v útrobách, na ústech žhavé ono dechnutí, jež jedu kouzelného oparem mu smysly mátlo; číše zvonily na počest jemu – řečí nadšenou kyskýs řečník ducha jeho velebil, jenž jako strom, pln zářné úrody, všem chtivým skytá plodů poznání. V šum hlasů flétna s písní blouznivou tajemně zněla, tepna veselí rychleji bila, líce snědých žen závoji plály ohněm toužebným, opojná vůně henny, oranží plnila síň – tu povstal Augustin: „Jak plavec bludný plachty lodi své napínám marně, abych spásnou zem, kde bájná roste pravdy květina, dostihl v životě: ni Neitha, jíž dnešní platí vaše oslava, ni OsirisOsiris, ni Tifon zlověstný tvář sfingy neodkryli tajemnou – však pravdy zář ta světem musí plát, jest symbol nesmrtnosti pověčné – 135 té pravdě skryté, síle neznámé, ať na hvězdách či mořem koluje, již člověk tuší, ale nestihne, číš tuto ku oslavě přináším.“ Zazněly číše, tanec zavířil, hlas mužů bouřný v žen se mísil smích, Augustin mlčel, zíral upřeně na konec stolu: v hustém závoji seděla žena vážně, bez hnutí, z černavých květů s věncem na hlavě jak sochy němá, zahalená tvář; ni krmě kolující, poháru se netkla rtem, ni hlasem jediným v proud nevmísila hlučné zábavy. Tu Augustina divný pocit jal a hrdlo úžil tuchou neznámou, krev srdcem hnal do tepen vířivě v hlubině duše tajně šeptaje: „Tak pravda stajena as člověku. Však znát ji musím!“ pravil Augustin, k postavě němé kvapně pokročil a zvednul závoj – – Skleným pohledem hrozila jemu – mrtvá mumie. 136 „Smrt pravda jest!“ jen zvolal Augustin a hrůzou kles’....... Když z mdloby nazejtří procitl znáhla, darmo přátelé mu dávný vykládali svatý mrav, jenž v upomínku žití za hrobem mumii činil hostem hodů všech. Augustin nevěřil. „Smrt pravda jest!“ jen stále volal, město opustil... Své matce potom k nohám poklesl a děl: „Jak někdy bleskem Šavlovi bůh tvůj se ke mně s výše naklonil a pravdy číš mi vnutil mocí svou.“ 137