Epilog.KONSTANTIN. Když soky zniknuv velký Konstantinv trůn zasednul a u byzantských vodŘím nový vztyčil, v jehož mračný týnkříž zatknul Kristův, jenž jak lodivodříš jeho vratkou budoucnem měl vésti,děl k sobě takto: „Do tmy mrtvých věkůsvět starý klesá, suchou ratolestíje pohanství a plísní na člověku.Je zlatá, prázdná číš či dutá leb,je vlna kruhu, v němž se stále vracíduch lidský nazpět k svému východišti.Klas jeho plný věků zářní ptácijiž dávno roznosili, nový chlébždá nový člověk, pokolení příští.Nuž v rakev pohanství já slední hřebjiž vbiju, zrychlím pád, vše vichrem smetu,co ještě zbylo z trosek mrtvých světů.“[58]A rozkaz vydán: Pobořeny chrámyvšech bohů buďtež, co tvář země hyzdí,vše na prach zničte smolných věnců plamy,kde netopýři bludů ještě hnízdí –však sochy zlaté, šperky, drahokamy,jež pohan zbožně snesl v svatyň kobě,ušetřte zhoubou, ztavíme jich kovy,a křesťanský jim dadouce tvar novýjich užijeme k stánků božích zdobě. –A stalo se, v prach ssutin, trosek střepyse kácel věnec sloupů velkolepý.Však v městě, před palácem Konstantina,řad hromadil se drahocenných zbytkůpohromě ušlých: Zde tvář Venušinaprach země líbá, k Herkulovu lýtkutam Zevs se tísní, onde zářné Músyse žalem chvějí, tamo ze závitkůtors gracií, pln úžasu a hrůzy,zří na trojnože delfské Apollon –a dál a dále v směsi amfor, spon,kantharů zlatých jiní bozi ležív neladném zmatku, mohylou se věžíjak v bojišti, kde v nejpalnější sečise nepřátele štíty střetli, meči.A všemu lidu kázali kol kněží:„Zde vizte sami, nicotná jak vírapo věky celé lidstvo kouzlem jala –však čas ten minul, reka bohatýraBůh v Konstantinu vzbudil, jaro svěžíjiž táhne k nám a radost neskonalá –“59Byl césar potom oslavován hlučně,kdy na fóru se zjevil, ale jednoukdyž potlesk utich’, vzkřiknul na něj zvučněkýs mudřec řecký, Kanonaris jménem:„Co předkův tvojich zářným bylo věnem,ty mrháš, lupiči, však smrtí bědnouse světa sejdeš –“ nedomluvil ještěa kamenů jej zasypaly deště.Sic zabit rouhač, ale hrozby hlaszněl echem stále césarovým uchem,však nejvíce, kdy bledé luny vlaszem spící halil kouzla zlatou přízí.I dnešní noc se ku vladaři sklánístrach věštby té, sen jako motýl mizí,myšlénky divné velkých kladiv ruchemráz na ráz bijí v rozžhavenou skráni.V noc vlahou chýlí se a dolů shlíží,kde před palácem kupa těl se blyštíolympských bohů. Právě strží zářetam luna padla, v sto se jisker tříštípaprsek každý, jako šelmy plížíse podál stíny, krčí se a blíží,poskokem divým přeletují tvářesoch nakupených – náhle césar vidítvar pevných postav, v stříbrné jak pářese chvějí, rostou, ševel hlasů slyší –toť sochy bohů se země se tyčí,prach hanby střásají a noční tišísem k němu zvolna kroky svoje řídí,již plní síň tak hlasně volajíce:60„Jak, césare, tvá snaha trpasličí!jak směšné tvoje krtčí úsilí,na věky zhasit naše zřítelnicea nakupit z nás mrtvol mohyly!Přes hlavu tvoji, časů vlnobitíplát neustane věčné naše žití.Ty nevěříš? Vždyť totéž rozkaz praví,jejž vydals proti nám. Co oheň ztráví,až ruka tvoje do výhně nás vhází?Jen vnější tvary, podoby se ztaví,však hmota kovu čistá, nesmrtelnánetknuta ujde sirné tlamě zkázy –Z ní křesťana zas ruka zbožná, dělnátvar jiný zhněte, Otce, Syna, Duchači davy světců, apoštolů reků,jimž lidstvo zase zbožné u pokořese klanět bude, dokud větev sucházas neupadne do tmy mrtvých věkůa nezaplane nového dne zoře.Tak věky hynou podobou jen, tvarem,však sama v sobě věčně trvá látka,již nahromadil každý, novým jaremidejí nových utváří se různě,toť různé děti jsou, však jedna matka,ten mečem vládne, vidmem ducha luznězas onen hrá, však stejný mají kořen.Olympem mrtvým Kristus teprv stvořen,však my v něm žijem jako řeky v moři,jak slunce žáry v douzrálém víně,jak otec v dítku, stříbro v zvonovině,jež v směsi skryto jasné zvuky tvoří!“61Po noci této velký Konstantinsloup na fóru dal vztyčit porfyrový!Apollon z Troje zdobil jeho týn,kol hlavy maje bleskný diadém,v němž svaté hřeby tkvěly Ježíšovy,jež s křížem Helena, máť césarova,v Golgotě našla. – Takto s úpademstarého světa zlatá doba novásdružena plála v svět.62