KOMENSKÝ

Josef Svatopluk Machar

KOMENSKÝ (Při zprávě o uzavření míru westfálského)
Vojáci rozdělili sobě roucha a metali los o suknici jeho, že stkaná byla... Nah a zkrvácený na kříži visíš, národe můj drahý, a patříš na ně, slovem nežaluje, neb se řádem a věcmi toho světa víc nemá ničeho tvá teskná duše – ty k nebi zíráš, hledaje tam Pána, bys pouze řek mu zmírajícím hlasem: Proč opustils mě, Bože můj, můj Bože?... Kolikrát psal jsem panu kancléřovi, kolikrát připomínal Oxenstjerně, kolikrát potom i syn jeho Johann, pan Salvius a jiní viděli mě, jak ruce spínám, slzy mi je smáčí, já vykládám, já prosím, přimlouvám se: Hle, otci milí, žádám lásku Vaši, až války Litice, jež nyní chvátí jak životy, tak dům i plody polí, opilá krví, oslepená ohněm, jejž boží zemí leta rozhazuje, usedne unavená, a Mír Páně přikvačí křepce, sváže ruce její, ji vhodí v propast, návratu zkad není – pomněte, otci milí, že můj národ byl prvý, který vrátil Krista světu svým apoštolem, mučeníkem Husem, že národ můj dal Krista toho Němcům a Němci vám pak; pamatujte, prosím, 192 že proto jenom tyransky a zlostně pěst moci světské Řím nám na šíj vedl. Hle, byla vzpoura proti císařovi a víte, jak ji císař tenkrát ztrestal – zda neprávem či právem? Ztrestal mocí, však, otci milí, nevinen byl lid můj, jenž k mocných zápasů zřel jako divák a ztýrán tím byl, kdo mu v blízko přišel – a lid ten nesl potom tresty viny, jíž prost byl; nesl pokutu a trýzně, jichž nezasloužil; ďábelskou mstou zemi se Řím mstil za to, kolébkou že byla kdys mistra Jana, Táborů a Bratří... Já každého tak úpěnlivě prosil, bys nezapomněl neviného lidu a nenechal ho v ruce trýznitelů – vždyť nechcem ničeho, což proti právu! Dlaň tvrdou zadrž, aby nedobila, co ještě dýchá! Dýchat dovolte nám a Boha, jak jej známe, neberte nám! – Teď dokonala zběsilá ta vojna i moje naděje... Tak odkopli nás, jak pes je odkopnut, když z deště zloby chce vplížit v dům se, jehož dveře právě se otevřely nějakému hosti. Hlas neozval se, nezvedla se ruka, by ukázala na zem zkrvavenou, spálená města, dědiny a role a zbytky lidu, jenž jak plachý zajíc spí s nezavřeným zrakem, by i ze sna hned zahlíd palaš dragouna a kutnu římského kněze – apoštolů nových... 193 Jak žoldnéři si rozdělili roucha a los metali o suknici tvoji, národe můj, můj lide umučený!... A dán prý pokoj lidem dobré vůle tím mírem nyní... Kancléř Oxenstjerna tak vzkázal mi, že nechybělo věru zástupcům švédským pro nás blahovůle, však nezdarem svým že jsme sami vini: proč prý se postavila mládež naše pod vůdcem Plachým Jiřím jezovitou na pražském mostě proti vojům švédským za katolický římský religion a za císařskou Milost Ferdinanda? Prý důvod z toho nezvratný si vzali zástupci císařovi, aby předem odmítli každý návrh, jenž by jednal o zemi české mimo svrchovanou císařskou vůli... Na mostě prý skutkem jsme osvědčili, že chcem krev svou dáti s dětinskou láskou za císaře otce – – a císař mile vítal projev taký rodiných citů znovu oživělých a prohlásit dal slavnostně a svatě, že o mír jedná rád, ne neustupně, však přes práh rodiny a domu svého nárokům žádným vejít nedovolí... Tak zkatoličen je můj národ nyní a takto k rodině je nyní čítán... A čítán všemi národy, jichž posli u stolu zeleného radili se 194 o vojny skončení a vládě míru. I Švédi umlkli a souhlasili, a přece naši lidé, přinuceni za meze vlasti vyjít, v jejich vojště po koncích světa všech se čestně bili po boku jejich, míníce, že bijí se za shledání se ztracenou zemí. A Švédi znali to a znali hoře, jež dívalo se kalným zrakem z duší, a znali trudné dny... A zapřeli nás a opustili... S lotry pod kříž sedli a kostkovali o tu sukni naši – krev jistě dopadala v kapkách na ně a na lupy a kupy jejich – klidně ji setřeli a svědomí svá asi vyhlídkou prospěchů svých zkonejšili... Jen strom tak stojí v poli osamělý, jenž všem dal, co měl: ptákům útočiště pro hnízda jejich, v žáru leta chodcům útulek stiný, ovoce své všecko všem, kdož ho chtěli – přiložili ostří na kořen jeho, nikdo nevzpomenul a nikdo nevykřikl: Šetřte jeho! Ty věčný Bože, ty znáš děje naše a víš, že první touhou všech tuch našich vždy bylo, poznat Tebe a Tvou vůli a dle ní žíti – panovníče věčný. A zhřešeno-li nějak v snaze této, pak víš, že hřích ten stal se mimovolně a trestu nezasloužil! Co teď zbývá? 195 V dlaň složit skráně, aby slzy tekly do cizí půdy? Žalovat a stenat jak Prorok Páně nad zbořeným městem? Meč nepomoh a spojenec nás zradil, už není doufání než v sama sebe. Vždyť všemu vzdor, můj národe, já věřím ve příští tvé, ve vzkříšení tvé slavné a že tvé místo bude v sboru živých a vláda věcí tvých že se ti vrátí! Je spravedlnost vyší oné dení, jež po krvavých polích bojišť chodí a sedá u zelených stolů poslů a z komor vládců slepá vycházívá – a v tu jen věře, smím a mohu věřit v tvé příští ráno, zmučený můj lide! A všecko připravit a býti hotov, než jitro přijde, potřebno a nutno. Tu půdu líchy zdupané zas zdělat, zdi chalup postavit a dát jim krovy a do světniček vésti nové lidi... A do záhonů, sadů, do brázd polí sít s láskou, vírou a sít trpělivě a nečekat, že ovoce sám sklidíš, jež příštím věkům teprv usouzeno. Sám jitra nedočkám se, prach můj bude už větry roznesen, než ono vzplane, však hrob Tvůj otevře se, aby vydal, což bez viny a ještě dýchající v něj za mrtvolu bylo uloženo. A rány zbodaných tvých údů budou pak slávou tvojí, národe můj milý, 196 a příští tvoje bude plno štěstí, neb zaplaceno do sytosti bylo slz proudy, krve řekami a touhou jak neplatil víc žádný druhý národ. 197
Básně v knize Apoštolové (in Svědomím věků 5, in Macharovy spisy, svazek 18):
  1. NEDĚLE PRAŽANA V ROCE 1412
  2. V CREMONĚ R. 1414
  3. HUS
  4. CHELČICKÝ
  5. ŽIŽKA
  6. JEANNE D’ARC
  7. CHELČICKÝ PO BITVĚ U LIPAN
  8. ZIKMUND LUCEMBURSKÝ
  9. SAVONAROLA
  10. CHRISTOFERO COLOMBO
  11. O PRAVÉM PŮVODU ANTIKRISTA ŘÍMSKÉHO, KTERÝŽ SE NAZÝVÁ PAPEŽEM ALEXANDREM VI.
  12. O MUČEDNICTVÍ TŘÍ PANEN, VÍRY, NADĚJE A LÁSKY
  13. HISTORIE O NOUZI PAPEŽE LVA X. A O DOBRÉM OBCHODU, KTERÝM SI OD NÍ POMOHL
  14. KOMETA
  15. VIDĚNÍ SEDLÁČKOVO
  16. KONEC SVĚTA...
  17. BEN ABRAM
  18. MATEMATICKÝ PROBLEM
  19. LUTHER
  20. SELSKÁ REBELIE
  21. O NEBI STARÉM A NOVÉM
  22. ZA ČASŮ MATYÁŠE KORVINA
  23. PAN HYNEK ZE ŠVAMBERKA
  24. A. DÜRER MALUJÍCÍ HLAVU SPASITELOVU
  25. NOCTURNO SEVILLSKÉ
  26. OBRAZ NA DOMĚ WITTENBERSKÉHO SUDÍHO
  27. CALVIN
  28. IGNATIUS LOYOLA
  29. BALADA ZE ŠPANĚL
  30. KAREL V.
  31. PROCHÁZKA PIA IV.
  32. CAR IVAN HROZNÝ
  33. TUREČTÍ ZAJATCI
  34. KŘESŤANŠTÍ ZAJATCI
  35. NOC BARTOLOMĚJSKÁ
  36. SHAKESPEARE
  37. KRÁLOVNA ALŽBĚTA NAD ORTELEM MARIE STUARTKY
  38. KRAJINA
  39. FERDINAND ŠTÝRSKÝ
  40. KORUNOVAČNÍ KVAS KRÁLE FRIEDRICHA Z FALCE
  41. NA BÍLÉ HOŘE V NOCI K 9. LISTOPADU 1620
  42. DŮVĚRNÝ DOPIS
  43. VEČER JANA MYDLÁŘE V PONDĚLÍ 21. ČERVNA 1621
  44. FERDINAND II.
  45. KOSTI ŽIŽKOVY
  46. APOŠTOLOVÉ
  47. KAREL Z ŽEROTÍNA
  48. TRAGEDIE
  49. ZÁTIŠÍ
  50. ROMANCE Z TŘICETILETÉ VÁLKY
  51. DIPLOMATKA
  52. TESTAMENT
  53. ČESKÁ KRAJINKA
  54. TULÁK
  55. VALDŠTEJN
  56. GALILEO GALILEI S MILTONEM NA TORRE DEL GALLO
  57. VALTER Z LESLIE
  58. OBRAZ VENUŠE
  59. KOMENSKÝ
  60. CROMWELL U MRTVOLY KARLA I.
  61. DRAGOUN CROMWELLŮV
  62. VE VÍDNI, 12. ZÁŘÍ 1683
  63. PÍSEŇ O BITVĚ U ZENTY
  64. KDYŽ SI NÁŠ DĚDEČEK...
  65. Z ČESKÉ VSI
  66. HRDINA LIDU