V OVČINCI

Josef Svatopluk Machar

V OVČINCI (R. 217–222) Vlad. Jelovškovi
Já, Hyppolitus, biskup obce Pontu, vyprávět mohu, jaký Jidáš Kristův, křesťanstva neřest a hrob obílený je tenhle Callistus, jenž k slávě pekel je římské obce biskupem a hlavou! Já mohu říci, neboť život jeho přede mnou leží jak kraj rozprostřený a stupně nečisté mi dobře známy, po kterých stoupal zlořečený lotr. Však napíši to, a ta kniha bude důkazem živým pro staletí příští a známkou výstražnou pro obce všechny o ovci prašivé, o černé duši, jež v žoldu ďáblově se vkradla v stádo a zvoncem zvoníc na prokleté šíji dav důvěřivý vedla k branám pekla. Já znal tu potměšilou hlavu kozí, když holou lebku před pánem svým skláněl a v šatě otroka si Římem chodil. Pán důvěrou jej dařil i svou přízní a peníze mu svěřil, aby otrok je zúročením půjček jistých množil, však – sluhy poctivého! – sotva cítil peníze v hrsti, už se přihodilo, že neštěstí měl! Ztratily se prý mu, a s nimi Callist byl by zmizel z Říma, v čas kdyby ruka pána zklamaného ho nezdržela. Pán byl ovšem pohan 110 a nehodu tu chápat nedovedl, ba, tvrdé srdce jeho ve mlýn hnalo otroka ubohého, aby šlapal honící kolo... Vzdychal tehdy Callist a slzy roně nad svým krutým stavem dal znáti všem, kdož zřeli bídu jeho, že osvícen je náhle světlem Krista. I zželelo se obci nešťastníka a vykoupila zánovního bratra z jha otrockého. Ten den svobody své oslavil v krčmě ctihodný náš Callist a rozjařen když z krčmy potácel se, do modlitebny zbloudil římských Židů a vida je tam v tiché pobožnosti chtěl způsobem svým šířit světlo víry, jímž sám tak náhle osvícen byl před tím. Jim tedy vrahů Ježíšových nadal, psů obřezaných, hyen lesklookých, smrdutých kozlů – lecos byl by přidal, však uchopen byl, vlečen z modlitebny a dodán krutým lidem praetorovým. A praetor pohan tančiti dal metlám po hřbetě jeho, načež tento klenot křesťanů římských odveden byl v poutech a složen na loď, vezen v Sardinii, kde pracovat měl ve stříbrných dolech. Však ďábel nedá nikdy zaniknouti semeni svému, v kterém zalíbil si, ba, potměšilost jeho vysadí je na místo božím sluncem osvícené, kde sémě ono s květy určenými pro slávu boží vzchází, roste, kvete. 111 Marcia, souložnice Commodova, jež začla z rozmaru se zajímati o víru naši, příslušníky její, o dolech uslyšela v Sardinii, o strastech trestanců i práci jejich i klidné mysli, jíž svůj osud nesou – (neb vesměs jenom křesťané to byli, jež soudy poslaly tam v časech krutých), i žádala si od biskupa seznam, jejž císařovi v chvíli lásky dala, a Commodus je pustil na svobodu. Callista jméno – nevepsal tam biskup. Však Callistus sám napravil tu chybu biskupa kmeta. Posla Marciina přemluvit doved, že jej muž ten přibral v sbor propuštěných, že jej v město přived a před úřady zatajil svůj přečin. Tu sémě Callist v Římě krásně vzrostlo. Znal rázem naklonit si Zefyrina (jenž biskupem byl zvolen v této době), leb obmezenou, při tom peněz chtivou,chtivou (a tehdy asi peníze, jež otrok obdržel kdysi k založení banky, se objevily jako zavolány – penězi Satan zalevá své sémě) a biskup dal mu dozor nad hřbitovem i správu almužen a dohled v církvi. I začlo zkvetat ono sémě Callist. Na všechny strany nesl milou vůni, měl pro každého vlídnou řeč i úsměv, i ruky stisk a s každým účastenství – 112 had v ráji nemoh mluvit sladší řečí! Když Zefyrinus zemřel, vznesla obec Callista na stolici světce Petra! (Mě odmrštilo stádo oblouzené, neb nelahodil mu můj přísný jazyk a duch můj nelíbil se volným mravům.) Tam trůní nyní v slávě hanba naše. Teď sémě Callist dozrálo už k plodům. Sám Satan vládne nad ovčincem Krista a sije zmatek v duše vyznavačů. Mě, Hyppolita z Pontu, obviňuje neřádný muž ten z mrzké haeresie – a sám pak hlásá, že bůh Syn a Otec jsou jednou osobou! Čí rozum chápe? Jak možno, dva že jsou, a že jsou jedno! Pekelná stvůro, proklet buď tvůj jazyk! Z ženatých mužů volí kněze obce, v chrám dovoluje přístup hříšným lidem a cynicky se směje, že prý Kristus sám odělí si koukol od pšenice! A nezamítá svazky žen a mužů, v nichž žijí bez kněžského požehnání, ba, ženy, jež své děti odložily, nechává přistupovat k stolu Páně a slaboduší jsou tím omámeni. Napíši knihu o té zrůdné stvůře a vylíčím ji. Mrzký Jidáš římský buď poznamenán. A Ty, Jesu Kriste, jenž kupce vyhnals z Otce Svého chrámu, hleď na svůj chrám, kde peleší si lotr! 113 A vytrhni ten mrzký ďáblův kvítek z záhonu svého! Prašivou tu ovci z ovčince vyžeň, dej ji v pospas vlkům a zbav Svou říš tohoto pohoršení! 114