ROMANCE Z ČERVNA 1932

Josef Svatopluk Machar

ROMANCE Z ČERVNA 1932
Jde člověk, hvízdá si písničku, večer už na zemi padá; po boku chlumu jde pastýř tam, dohlídá na ovčí stáda. Ovce jsou vychrtlé, rouno jim střiženo až k holé kůži. Na zemi není už travičky. Pastýř se zadívá k muži. 109 Pastýř je prorostlý, berani tlusti jsou, psi též ne chudí. Člověk si hvízdá, že na světě ovce jen v bídě se trudí. Pastýř že pastýř, pes že pes, berani že též jsou pány – pastýř to poslouchá, sakruje: tohleto, Kristovy rány! On našim ovcím se posmívá, urážkou hvízdání toto! Berani, ohaři na něho! Dejte mu hezky co proto! Psi zařvou, několik beranů, jak by jej na roh brát chtělo, i pastýř si po něm něčím prásk (leč aby se to nevidělo). – Tak vida pastýře! Vida psy! – člověk si vzpomíná letem, kolik let tomu je, co jsme šli on a já společně světem! Zle tenkrát na nás se sápali, leč tenkrát vlci to byli – a já jsem chtě chránit pastýře pral do nich ze vší své síly! Kterak se zvěř ta dnes změnila! Štěkají – tenkrát vyli – Hodně se propestřil ten náš svět, nejsme též, jimiž jsme byli! – 110 A že je pastýř tak ochočil, toť řídké moudrosti náznak, toť vlastně čin jeho největší, hotový tvůrčí to zázrak! – – Psi tedy štěkli a berani napřáhli rohaté hlavy, tu a tam ovce si zamekla – a konec bojovné slávy! A co dál? Nic. Pranic. Spokojen pastýř, psi, berani taky – ovcím je zima zas, mají hlad, k půdě zří matnými zraky. Člověk si hvízdá dál písničku, zří na ta vychrtlá stáda. A večer smutný a nevlídný na holou pastvinu padá... Člověk si hvízdá dál písničku, jak to má ten pastýř pěkné: berani, ohaři hrnou se, jak on jen slovíčko řekne! Pastýř si zažehá ohníček, říká si stařičkou větu: Ovečky, usněte, ten náš svět je nejlepší z všech lepších světů... 111 JUBILEA (Určeno pro jubilejní číslo „N. P.“, která rukopis vrátila.)
Ano, jubilea. Množné číslo, neboť jsou dvě. „Národní politiky“ a moje. Svoje jsem slavil tiše o několik měsíců dříve: v únoru před padesáti lety byly vytištěny moje první verše. A v tomto jubilejním roce dostalo se mé životní činnosti velmi strohého odsouzení. Z valné části – pro „Národní politiku“. Přišlo to takto: Čtenáři nedělní přílohy pamatují se, že několik roků glosuji svými verši naše poměry. Jak? Jak já to vidím, a mé české svědomí je čisto. V červnu vyšla tedy básnička „Spi, Havlíčku“. Postátněná žurnalistika zazuřila – denunciace, perfidie, vtipkaření – znám ty zbraně už dobrých padesát roků a nevšímám si jich. „Básník proti daním“, reagoval F. Peroutka článkem v „L. N.“ na tyto verše – a ejhle: pan ministr financí jim dal za pravdu skutkem, ba, ještě je přetrumfl. Vymyslil daň zpětnou několik dní nato a za několik měsíců řadu daní jiných a ještě jiných. Moje slovo bylo učiněno tělem, jak mají čtenáři v bolestné paměti. A nyní k tomu odsouzení mému a tak trochu i „Národní politiky“. V „Přítomnosti“ 15. června vyřkl je pan „V. S.“ takto: J. S. Machar napsal do „Národní politiky“ básničku, kterou s chutí přetiskl orgán posl. Stříbrného; nebylo by nic divného, kdyby si tu básničku přetiskly Gajdovy „Fašistické listy“; tyto listy jsou velmi vhodným rámcem této Macharovy bá– 112 sničky, která do veršů dala bručení na pokrok, demokracii a humanitu. – Bude nářek nad tím, kam se to Machar dostal; kdo sledoval jeho literární vývoj v posledních letech, ten pozná, že do „Národní politiky“ a „Poledního listu“ nedostal se skokem, ale delší cestou; po převratovém nadšení, kdy hlásal národní amnestii, dostal se přes pět let v kasárnách do „Národní politiky“. Leccos z předválečné tvorby jeho je klíčem k dnešnímu Macharovi. Jeho vojácké já (obdivující Benedeka a ctící Napoleona) dovedlo rozdávat rány; později je nedovedl přijímat. Pět let v kasárnách schovával si všechno, co bylo proti němu napsáno. Dnešní Machar zklamal ty, kteří ho měli rádi před válkou, i když znali jeho slabiny, jsou dnes zklamáni. Ale zklamalo se více lidí. Jsou spisovatelé více než lidmi, aby vzdorovali tomuto zákonu, že se můžeme v lidech zklamat? Vidíme universitní profesory, jichž vztah k veřejnému životu je naivnější než vztah malého člověka. Proč by J. S. Machar měl vyběhnout z těchto kolejí? Bylo by lépe, kdyby zůstal věren své předválečné minulosti. Ale není potřebí býti sentimentální, když jím nezůstal. – Tolik pan „V. S.“. „Demokracie je diskuse“ – podiskutujme. Lidé se mění, to je pravda. Aeneas Silvius Piccolomini, když se stal papežem, vhodil své necudné knížky s Andělského mostu do Tibery se slovy: Aeneas Silvius je mrtev, žije papež Pius II. – Jiní lidé po všelijakých jiných převratech a obratech utekli od své minulosti tiše, obrátili svůj vývoj o 180 stupňů a chtějí, aby to bylo v pořádku. A ti, kterým tohle nejde na rozum, 113 jsou dáni do vysoké klatby. „Národní politika“ nepatří do postátněné žurnalistiky, proto postátnění strkají na ni psí hlavu. Jiří Stříbrný, několikrát ministr, před několika lety „vedle Švehly jediná politická hlava našeho parlamentu“, je nyní vlečen po soudech, což dělá v cizině našemu státu velmi dobrou pověst. Item Gajda, bývalý náčelník hlavního štábu naší armády – jsou–li ti lidé skutečně takovými lotry, jak jsou nám a cizině nyní představováni, kdo je vinen? Čí bystrozrak je postavil na tak zodpovědná místa? Ale vrátím se k své věci. Jsem tichým pozorovatelem věcí těch a jiných a verše své píši jako glosy. A píši je do „Národní politiky“, a jinam, kde vím, že jsem v slušném sousedství. Ten „obdiv pro Benedeka“ – bozi, je ta lidská pamět opravdu tak ubohá? Ne „obdiv“, ale kus čistě lidské spravedlnosti to byl, jenž mě přinutil psát o něm. A vyrovnání našeho českého dluhu jemu jako člověku. Habsburská bestie nakomandovala mu, ač se vzpouzel, vrchní velení r. 1866. Po válce, jejíž výsledek předem znal, dali mu pocítit vděk domu habsburského způsobem nejstrašnějším. Arcivévoda Albrecht, přítel z minulých dob, dostavil se k němu, žádal jej, aby zničil veškeré dokumenty, k jeho vrchnímu velení se vztahující, aby dal čestné slovo, že bude o všem tom mlčet, Benedek spálil listy, čestné slovo dal – a za několik neděl vyšel ve „Wiener Zeitung“ článek, jehož autorem byl arcivévoda Albrecht, označující Benedeka za jediného vinníka rakouské porážky a vyslovující ortel nad ním jako vojákem a člověkem. Tím byl Benedek hozen na pospas moralistní bestii 114 ulice a veřejnosti. Vrhl se na něj tisk, vrhla se na něj satira a humor Vídně a také – Prahy a veřejnosti české. Benedek mlčel, několik pokusů o postranní smíření, jež dům habsburský podnikl, hrdě odmítl. A zemřel nesmířen. Po letech a letech vyšly všechny ty perfidie najevo – promluvila jeho žena ústy historika Friedjunga. A já, jako člověk a Čech, napsal své články o něm. Myslím, že tenkrát to byl čin spravedlnosti, článek mého boje proti habsburské familii, a řekněme, můj Hilsner. Z takových důvodů jsem se podobně zastal arcibiskupa dra Kohna, ba, i starořímského císaře Tiberia a jiných – i to jsou moji Hilsnerové. – A Napoleon? Ve své knize „On“, článku mého cyklu „Svědomím věků“, zabývám se jím: velký člověk, ano, stojí jako obr mezi pidimuži svého věku, ale kdo mou knihu čte, najde, že vidím i jeho chyby. Ostatně pod zorným úhlem Věčnosti uzná i nejpřísnější historie jeho význam v dějinách Evropy a Francie – musil přijít, musil pokrýt Francii krvavou slávou, musil zavést svůj pořádek a musil být pak jako již nepotřebný nástroj odhozen rukou Prozřetelnosti či Osudu – Což ostatně nevykládám panu „V. S.“, ale čtenářům, kteří jeho říkání vzali snad vážně. Že jsem si schovával a vytiskl vše, co bylo proti mně psáno za doby pět roků v kasárnách, je, myslím, samozřejmo. Přišel jsem, viděl jsem a poznal, že je nutno připravit dokumenty pro historii o pohnuté době a všelijakých lidech. V novém vydání knihy „Pět roků v kasárnách“ povím o tom všem víc. 115 Co ještě? O universitních profesorech se rozepisovat nebudu. Jsou dojista tací a jsou dojista i onací. Jsou-li zklamáni moji čtenáři, je mi lhostejno. Jdu cestou svou jako vždy, čtenáře i přátele a známé držím si pavučinkovou nitkou – kdo ji přetrhne a odeběhne – bůh s ním, já nevztáhnu ruku za nikým.
„Nedělní list“ 8. I. 1933.
Básně v knize Na okraj dnů (in Macharovy spisy, svazek 51):
  1. PŘEDMLUVA
  2. JUBILEUM REPUBLIKY K 28. X. 1928.
  3. LITERÁTI
  4. RADA
  5. VÝTEČNÍK
  6. „PĚT ROKŮ V KASÁRNÁCH“ A KRITIKA
  7. DIALOG MEZI ČLOVĚKEM SE SVĚŠENOU HLAVOU A MNOU
  8. DEMOKRACIE
  9. U NÁS
  10. PŘEDMLUVA, PO PŘÍPADĚ DOSLOV A VYSVĚTLENÍ KU KNIZE „ONI A JÁ“
  11. GUMA
  12. PES
  13. SLASTI A STRASTI NÁRODA
  14. KDYŽ JSEM BYL HODNOSTÁŘEM...
  15. „NAŠE DOBA“, DUBEN 1928
  16. KDO JE TO?
  17. ŘÍM A HUSITSKÝ ŽALUDEK
  18. „LIDÉ POKROKOVÍ“ A SV. VÁCLAV
  19. PODLE GOETHA
  20. ŽIVOT
  21. VOLNÉ MYŠLENCE
  22. SHOVÍVAVÝ MINISTR
  23. O TOM ODRAKOUŠTĚNÍ
  24. CO BY BYLO DŮSLEDNÉ
  25. POVZDECH FILOLOGA, JENŽ PŘEČET PŘEDCHÁZEJÍCÍ EPIGRAM
  26. STARÁ BAJKA
  27. CO MI NAPADLO PŘI JUBILEU REPUBLIKY
  28. UPOZORNĚNÍ
  29. ŠŤASTNÝ NÁROD
  30. SLOUP SPOLEČNOSTI
  31. CHAMFORT ŘÍKÁVAL
  32. NÁPIS NA KREMATORIU
  33. VDĚK NÁRODA
  34. KDYŽ ČLOVĚK UMÍRÁ
  35. V OPEŘE
  36. PRO ŽIVOT
  37. O NAVIS...
  38. VĚCI NEJBLÍŽE PŘÍŠTÍ
  39. K PROTESTU PROTI KONFISKACÍM A ZASTAVENÍ KOMUNISTICKÝCH NOVIN
  40. ANGLICKÝ MINISTERSKÝ PŘEDSEDA CHVÁLÍ ČESKOSLOVENSKO
  41. TAJNÍ MONARCHISTÉ
  42. MONSIGNORE ŠRÁMEK K MONSIG. TISOVI
  43. TEORIE A PRAXE
  44. TOTÉŽ, ČILI: ZA PĚT SET ROKŮ
  45. GLOSA K APOŠTOLU PETROVI
  46. DRUHÁ GLOSA: K JIDÁŠOVI
  47. PÍSEŇ HRADNÍCH A PODHRADNÍCH ZBROJNOŠŮ
  48. V REPUBLICE
  49. A TEN, JENŽ SE KOUPIT DAL?
  50. ROZMARY MODY
  51. RAKOUSKÉ ŠKOLSTVÍ
  52. VLÁDA
  53. NOVÉ ROZVRSTVENÍ NÁRODA
  54. NOVÉ DESATERO
  55. TOUJOURS
  56. ŽVASTAVÝ NÁROD
  57. OŠEMETNÉ MUŽSKÉ POKOLENÍ
  58. PANU K. Z. KLÍMOVI ZA LIDOVÉ NOVINY 26. XI.
  59. V REPUBLICE SE POKRAČUJE UTĚŠENĚ
  60. MEZI ABSTRAKTY
  61. VYSVĚTLENÍ
  62. BÁSNÍKU
  63. POLITIKA
  64. PÍSEŇ MEFISTOVA
  65. ÚSUDEK ROZŠAFNÉHO OBČANA
  66. K AUTOBIOGRAFII
  67. VŠEOBECNÁ POKROKOVOST
  68. TVŮRCE VEŘEJNÉHO MÍNĚNÍ
  69. VÁNOČNÍ POZDRAV DO HOSTIVAŘE
  70. DIALOGY, KTERÝCH NIKDO NESLYŠEL
  71. KARDINÁL DUBOIS POZVÁN DO PRAHY
  72. IDEOVÝ ŽIVOT
  73. S KNIHOU „ZDE BY MĚLY KVÉST RŮŽE...“
  74. KARIERISTA
  75. OPATRNÍK
  76. ŽIVOT
  77. PRAŽAN
  78. DO NOVÉHO ROKU
  79. HISTORICKÉ DOKLADY,
  80. PAN MINISTR NO MLUVIL V TÁBOŘE
  81. ČASOVÁ RADA
  82. PLODY SAMOSTATNOSTI
  83. POKROČILÁ PRAHA
  84. JEHO VELIČENSTVO KRÁL FUAD O ČESKOSLOVENSKU
  85. PRVNÍ KVĚTEN
  86. JINDY A NYNÍ
  87. POPLETENÝ EPIGRAM
  88. CO JEŠTĚ CHYBÍ
  89. POSLEDNÍ MOUDROST
  90. ŽENA
  91. ČLOVĚK SE LECČEHOS DOŽIJE
  92. 1848–1929
  93. „JE ANGLIČAN – TEN NELŽE“
  94. NEJČASOVĚJŠÍ
  95. „PSINA“
  96. DOBRÝ NÁROD
  97. ODRAKOUŠTĚNÍ
  98. VLASTI
  99. OZDRAVENÍ NAŠEHO VEŘEJNÉHO ŽIVOTA
  100. PÁMBŮ V DISPONIBILITĚ
  101. POZNEJ SEBE SAMA
  102. EN GROS
  103. NOVÁ POESIE
  104. „SVATOVÁCLAVSKÉ VOLBY“
  105. NEJNOVĚJŠÍ MODA
  106. F. X. ŠALDA – PŘI SKLENCE VÍNA
  107. „ŠÍLENSTVÍ PADLO UŽ NA MNE“
  108. PAN MINISTR N. O., SV. VÁCLAV A REMARQUE
  109. LEGENDA SVATOVÁCLAVSKÁ A LEGENDY VŮBEC
  110. DNY
  111. CAPUT REPUBLICAE
  112. KATOLICISMUS
  113. CHVÁLA OPTIMISTŮ
  114. 2400 MILIONŮ
  115. NERUDŮV POMNÍK
  116. HLAD PO ROMANTICE –
  117. POKROK V DĚJINÁCH LIDSTVA
  118. KONJUNKTURÁLNÍ KRITIK
  119. „MASARYKŮV“ „MASARYKOVA“ „MASARYKOVO“ čili PRŮVODCE PO PRAZE
  120. TĚŽKOPÁDNÝ PAN MINIST. PŘEDSEDA
  121. PRAVIDLA ČESKÉHO PRAVOPISU
  122. PAN KARDINÁL GASPARRI
  123. ÚTĚCHA
  124. OPATRNÝ KRITIK
  125. OSUDY INTERESANTNÍCH HESEL
  126. VLASTENCI STAŘÍ A NOVÍ
  127. NETŘEBA ZOUFAT
  128. LITERATURA
  129. HOMO HOMINI LUPUS
  130. TAK TO CHODÍ
  131. MUDRCI
  132. VÝTEČNÍK
  133. BÁSNĚ O ZBOROWU
  134. ČEHO POTŘEBÍ
  135. OSUD
  136. JSOU HERKULOVÉ...
  137. OBRAT VE SVATÉ CÍRKVI
  138. SUPLIKA PANU MINISTROVI FINANCÍ
  139. ANKETY
  140. VÁNOČNÍ SVÁTKY
  141. LIDÉ OPATRNÉHO POKROKU
  142. GRAMATICKÝ
  143. OSUDY BÁSNÍKŮ
  144. JINDY A NYNÍ
  145. NACIONÁL
  146. CHYTRISTIKA
  147. PŘÍMÉ SLOVO
  148. DOBRODINEC
  149. SHAKESPEARE: KOMEDIE OMYLŮ
  150. MONOLOG BLÁZNA
  151. VELKONOCE
  152. JISTÝ POKROK
  153. BOŽÍ POŽEHNÁNÍ
  154. PŘÍHODA Z ČASU TOHOTO
  155. ČAS
  156. ČESKÝ ČLOVĚK
  157. SATIRIK A NÁROD
  158. MISTR JAN HUS FILMU „HUS“
  159. REK
  160. „NÁS VYDRŽÍ TO“
  161. SVÁTEK MATEK
  162. IDYLA
  163. ZA ČASU TOHOTO...
  164. ČESKÉ MORESY
  165. TEORIE A PRAXE
  166. ZNÁMKA DOBY
  167. SLEPICE
  168. ZAIMPROVISOVÁNO
  169. DR. K. KRAMÁŘOVI
  170. NÁŠ IDOL
  171. PŘI PÁDU ALFONSE XIII.
  172. MEA CULPA
  173. VYPLNĚNÍ
  174. JINDY A NYNÍ
  175. TRISTIUM PRAGA I–C
  176. KAM?
  177. MÉ ČECHY
  178. POLITICKÉ MUDROSLOVÍ
  179. METAFORA Z DĚLOSTŘELBY
  180. SPI, HAVLÍČKU...
  181. ROMANCE Z ČERVNA 1932
  182. VZKAZ I.
  183. VZKAZ II.
  184. VZKAZ III.
  185. KRISE
  186. EPISODA
  187. „NEBÁT SE A NEKRÁST“
  188. SVOBODA TISKU
  189. DEN CO DEN
  190. POLITICKÁ JUSTICE
  191. ÚSPORNÁ KOMISE
  192. ULEHČENÍ
  193. OPTIMISTA
  194. JE ŽALUDKŮ I DUCHŮ KRISE
  195. KDYŽ ŠMOK SE STÁVÁ „VLASTENCEM...“
  196. JEN JEDNO SLOVO
  197. TRAKTÁT O PROSTITUCI
  198. ZOUFALÁ PROSA
  199. ODSTRAŇME VÁLKY!
  200. REPUBLIKÁNKA
  201. O WALLENRODISMUS
  202. POLITICKÉ ZBRANĚ
  203. DEVATENÁCTÝ LEDEN 1933
  204. STEJNÉ PŘÍČINY – RŮZNÉ NÁSLEDKY
  205. RADY ZKUŠENÉHO ČLOVĚKA
  206. NÁŠ NÁROD
  207. JINDY A NYNÍ
  208. SPÁSA
  209. AD. HITLER – ŘÍŠSKÝM KANCLÉŘEM
  210. ZJEDNODUŠENÍ KARAKTERŮ
  211. EPIGRAM
  212. NADĚJEPLNÉ PŘÍŠTÍ
  213. NÁROD NA ROZCESTÍ
  214. VŠEM, KTEŘÍ MI PROJEVUJÍ SOUHLAS
  215. RUB A LÍC
  216. EUFEMISMUS
  217. NA SPRÁVNÉ CESTĚ
  218. ZMĚTENÍ POJMŮ
  219. ROSTEME...
  220. V LABYRINTĚ
  221. OSUDY PROROKŮ čili KDYBY SE BYL HUS VRÁTIL Z KOSTNICE
  222. ŠMOK
  223. ČTĚN MUSÍM BÝT
  224. ELEGIE
  225. F. X. ŠALDA A JEHO „CHRÁNĚNCI“
  226. RADA F. PEROUTKOVI, JENŽ JEST JAKSI V TÍSNÍCH PŘÍLIŠNÝCH
  227. „–UŽ–„ UŽ SE ZAS OZÝVÁ V PEROUTKOVĚ „PŘÍTOMNOSTI“
  228. V „PRÁVU LIDU“ MI PŘIPSAL JEDEN PĚVEC VERŠE – ODPOVÍDÁM:
  229. ČSL. ARMÁDA
  230. A CO DÁLE?
  231. 14. XII. 1933
  232. PŘÍKLAD
  233. ČETBA
  234. DEMOKRACIE
  235. F. PEROUTKA: BUDOVÁNÍ STÁTU
  236. EMIGRANTI
  237. SMYSL ŽIVOTA
  238. ŠŤASTNÝ POPLETA
  239. J. VRCHLICKÉMU
  240. VE VÝSTAVĚ OBRAZŮ
  241. STRATEGIE A TAKTIKA
  242. VELIKÝ SOUMRAK NASTÁVÁ...
  243. AŽ – – –
  244. DEN ZA DNEM
  245. PRAŽSKÝ ROMAN
  246. ZVĚDAVÝ
  247. LOTRU, JENŽ „VĚŘÍ V BOHA“
  248. NOVÉ MINISTERSKÉ PALÁCE
  249. JEN TRPĚLIVOST
  250. V POVÁŽLIVÝCH ČASECH
  251. DESPERÁDOVÉ V HOSPODĚ
  252. MOUDRÝ FILOSOF
  253. PROF. K. DOMINOVI
  254. DEKRET KUTNOHORSKÝ
  255. DNE 27. 10. 34
  256. KRITIK
  257. BŘICHA V PRAXI A THEORII
  258. MOJE LIDSKÁ A LITERÁRNÍ KARIÉRA
  259. Z BRNA DO PRAHY
  260. JAK TO CHODÍ
  261. PŘEDNOST ALTERNATIVY
  262. POKROK
  263. JAKO VŽDYCKY
  264. ŠIBOLETY
  265. CO SE MI PŘIHODILO LONI A LETOS V ŽURNÁLE STRANY, ZA NÍŽ JSEM SE KDYSI CELÉ ROKY BIL
  266. 1918–
  267. DNES
  268. KONEČNĚ I P. M. RUTTE KRITISOVAL MÉ „FILMY“
  269. 1934
  270. DIALOG
  271. PROTI HLOUPOSTI I BOZI...
  272. V „PŘÍTOMNOSTI“ Č. 52
  273. NAŠE ŽURNALISTIKA ZA RAKOUSKA A DNES
  274. TUZE ČASOVÉ
  275. JOSEF ČAPEK
  276. ZASE PŘÍTOMNOST 1935 – Č. 5
  277. ZNÁMÁ FIRMA
  278. JAK TO CHODÍ
  279. V INTENCÍCH NAŠICH NEJVĚTŠÍCH MUŽŮ
  280. PŘÍKLAD
  281. VÝKLAD
  282. ŘEČ SE MLUVÍ
  283. MÍCHANICE
  284. TAK TO JE*)
  285. U CESTY
  286. NENASYTNÍ
  287. CO DĚLAT?
  288. KONFESE
  289. VŠECKO SE OPAKUJE...
  290. POVZDECH NEMOCNÉHO
  291. NAŠI MEDIČEOVÉ
  292. LITERÁRNÍ PŘÁTELSTVÍ
  293. NAŠE PRAHA
  294. Z REFERÁTU Č. S.
  295. SLAVNÁ STOLETÁ PAMÁTKA V. BELLINIHO U NÁS
  296. SKORO DEN CO DEN
  297. PŘI LISTOVÁNÍ V DĚJINÁCH SVĚTOVÉ LITERATURY
  298. JEDEN ASI Z 830.000 NEZAMĚSTNANÝCH
  299. RAK A RAČATA
  300. K 19. KVĚTNU 1935
  301. UTĚŠENÉ POPATŘENÍ
  302. TRAKTÁT O VELKOSTI
  303. BÁSNÍK