XIX. Epitaf XIX. věku.

Josef Svatopluk Machar

XIX.
Epitaf XIX. věku.

– – úsměškem hořkým sklamaného syna nad otcem marnotratníkem... Lermontov.
V den zrození mu zemřel otec jeho, kavalír, skeptik rázu Voltairského, roj čestných dluhů zdědil – odkaz starý – pak otcovy pikantní memoiry. Ke křtu jej nesla v mohutné své ruce s nadšeným zrakem Velká Revoluce, jež kojila pak dítě prsy svými a líbávala rety vášnivými 91 a hromadila pro ten život mladý pokladů tolik, že jich dohromady neměli všichni předci jeho bílí, ba nikdy o nich ani nezasnili. Hoch vzrostl záhy. Rozkvet utěšeně, byl k radosti své kmotře, velké ženě, až jednou ve hře na šíj její bílou vrh’ provaz, začal škrtit ji vší silou a theatrálně v pěkném okamžiku jí mezi žebra vetkl dlouhou dýku. A pokrytecky slávy ve glorii dal pohřbíti ji s pompou v historii. Dědictví po ní lehkomysně rázem vrh’ k nohoum Korsa, milce svého, na zem. A mezitím, co Kors ty statky probil, on řídké vlasy vavřínem mu zdobil, ten místo chleba v polích pěstit ráčil, jež děly oral, čerstvou krví smáčil; tak měl jej rád, že pak i jméno jeho jak heslo nosil půl života svého – až znudil se; vrh’ Korsa rozmrzele v klec prostřed moře, za to zrobil celé si hejno velikých a malých států, a velikých a malých potentátů, 92 v nichž milce karrikoval. K vůli změně tu zcela špatně, tu dost podařeně a hračce té (snad neměl síly více, snad vkusu ne víc, či snad do třetice, ne chuti, by si jiného cos stvořil) se pokorně až do své smrti kořil. Byl dobrákem: že věděl, že můž kvésti jen v stínu bodáků všem lidem štěstí, dal růsti jim, jich byly celé lesy a třpytěly se pěkně v podnebesí. Moralist byl a decentního mravu, než časem kluzký vtip a černou kávu měl rád. Všech extremů nepřítel lítý, ctil staré pravdy, vážné autority a (jejž kdys papa zkrušil v boji mnohém) vivendi modus zaved s pánem bohem. Znal antiku a – parodista známý – smál se jí parlamenty, ústavami. Ctil pořádek: nepřítel pamfletářů, znal krotit jedovatosť kalamářů, své státy paragrafy chránil dosti, by nestavěl je nikdo do směšnosti. Byl tolerantním: pláštík roztomilý dát doved’ lžím, jež po otci mu zbyly, 93 a ty, jež viděl sám se naroditi, též nechal žíti – svatým právem žití. Byl vlídný k ironiím podařeným, a ty ho za to zvaly osvíceným. Přál paradoxům: Steré vynálezy, kde v každém spása, blaho lidstva vězí, on nechal vzrůst – však nad nimi zas dále jít nechal lidstvo v starém hořkém žale. I uměním přál: přál jim skývu chleba, tu, jíž je nutně k živoření třeba, i capart slávy s uznáním jim platil (ten ovšem, jejž sport bujný nezachvátil – vždy sport byl konečně přec květem všeho a specielním dítkem srdce jeho). Žil rychle... Konec jeho žití zapad v mystiku jakous... Začínal se chápat hledání pravdy... Duchy citovával, v posmrtný život rád se zahloubával – vše to, co po dnech bouřlivých a hluchých údělem bývá starců slaboduchých. A zemřel trapně... Nade ložem jeho stanula doba vzrůstu ohromného těhotná, temná... tázavě naň zřela, šeptala cosi... bolestí se chvěla... 94 on nerozuměl... ale děsil se jí... pak zhas... Syn dědí, jak to v obyčeji v jich rodu už, roj čestných dluhů všude a dobu těhotnou... A ten čím bude, neví se, doufá se jen, jak to zvykem nad malým synem, mrtvým nad tatíkem... Zde vtesáno má býti v slovo živé, co mrtvý přál si v jedné chvíli tklivé: Věkové příští, jenž přijdete proudem, mě, prosím, suďte milosrdným soudem! 95