Roháč z Dubé.
Kol Siona rozbil stany
císař Zikmund s mnoha pány,
vojskem přikryl širé lány
od Hor Kuten k Malešovu;
stojí jedni v lehké zbroji,
stojí druzí v těžkém kovu;
stojí jedni v českém kroji,
stojí druzí v pestrém šatu,
jaký kolem Tisy nosí;
mnozí z této chásky bosí.
I hnal k hradu často v chvatu
mysle, že tak Sion zteče;
zaplanuly mužům zraky,
setkali se jako mraky,
pozvedly se v zápas paže,
zkřížily se v oheň meče,
bili se jak krupobití,
rvali se jak lvové lítí.
Na Sion však těžko hnát.
Ustoupiti zas roh káže.
Ustupoval kolikrát,
nepočítal ani ztrát.
152
Marně vojskem přikryl lány
od Hor Kuten k Malešovu,
marně pozval české pány,
marně svolal pány Uhry
a jich pěší, a jich jízdu
na Roháče k jeho hnízdu.
Doved’ Roháč unést rány,
doved’ také opláceti.
Ustavičně Zikmundovi
odpovídal těmi slovy:
„Kdo v nás bil a nad hlavami
zapaloval naše krovy,
dědinou jak hrstkou klestu
v noci svítil si na cestu,
a kdo plenil naše města,
a kdo bořil naše hrady,
víru žmolil jak kus těsta,
neostýchal se i zrady,
a kdo pannám s těla šaty
rval a ženy lákal v lože,
místo chleba měl jen nože,
místo lásky pro nás katy,
v šachty metal muže ryzí;
a kdo, otrok v krve dýmu
naše blaho, naši víru
obětoval hříšně Římu,
na nás vodil vojska cizí
ze všech všude koutů světa,
a kdo zemi zničil málem:
nikdy není naším králem.“
Důraznými těmi slovy
odpovídal Zikmundovi
153
císaři a pánu Roháč;
odpovídal nejen slovy,
ale také zbraní pádnou.
I byl Zikmund pravý boháč:
mimo vojsko, mimo rotu
přived’ s sebou stáda skotu,
přivez’ koním vozy píce,
přivez’ s sebou vína sudy,
aby zapil časté trudy,
topil starost v rudém vínu;
přived’ s sebou krásné děvy,
aby líbal sličné líce,
aby okřál na jich klínu.
Roháč – chudák proti němu.
Kromě staré výmluvnosti,
kterou někdy hřímal v sněmu,
kromě meče, kromě pěstí,
mimo hrad na tvrdé skále
většího zas neznal štěstí
nežli Husitou být stále.
Vypůjčuje sobě skoty
od Zikmunda lstí a mocí;
s Zikmundovou tučnou pící
utíkají jeho roty
k hradu svému černou nocí,
pak probouzí stráže spící.
Pije Roháč, plaší nudu
rudým vínem z jeho sudů.
Vesel říká: „My jsme bratří
po Adamu a dle Evy
a mým koňům oves patří,
jeho koním suché plevy.“
154
Seděl Roháč nepohnutě,
seděl jako orel stále
v hradě svém na šedé skále
a se skály z toho hradu
vystrkoval na ně bradu.
Zikmund ještě má dost chutě,
za vojem voj vede znovu;
prořidly mu, od Siona
jenom stojí k Malešovu;
k Hoře jenom z Malešova
Zikmundovi posli znova
letí s prosbou nebo z hrozbou:
„Kovkopové Kutnohorští,
vydejte mi stříbro nové,
abych sebral novou sílu,
rázněji si přistoup’ k dílu.
Horníci vždy věrní víře,
pomozte mi na kacíře.
Vyhladím tu panskou můru,
jež mořila vaši práci;
mám ho v pasti, jako myšku,
potrestám ho jako lišku;
vyletět jen může vzhůru,
půjčí-li mu křídla ptáci.“
Vzkázali mu páni z Hory,
že ten lotr na Sioně
poslal si již lotry pro ně,
kteří jako straky kradou.
Dostali se v město zradou
a kde byla jaká skrýše,
vyloupili, vyplenili
a pak prchnout nelenili.
155
Lek’ se Zikmund této rány,
počal radu bráti s pány:
„Kolikátý měsíc tady
táboříme celí zdraní;
malý úspěch našich zbraní.
A pan Roháč v našem loví –
těžko tak ho zmořit hlady.“
A pán z Růže na to poví:
„Nehodno by bylo krále,
od hradu by táhl dále.
Na Roháče těžko s mečem:
jest on stvořen k lítým sečem.
Na Roháče těžko s hlady:
živíme jej sami tady.
Útočiště vezmem k zradě,
která v Čechách ještě žije;
netušeně jako zmije
přeleze zdi mechovité,
poštípe ho v tvrdém hradě,
otevře nám pevné brány,
otevře nám branky skryté.
A pak hody slavte, vrány!“
Roháč z Dubé jako jindy
pozoroval jejich voje;
dobře věděl, až je budou
mrzet proti němu boje,
dál že ještě nepotáhnou,
ale ke lsti zlobné sáhnou.
Tomu není nijak k smíchu,
kdo urazil jednou pýchu
156
Zikmundovu. Roháč všudy
byl, jako je v těle duše.
Tam dal válet smolné sudy,
sem přistavit kázal kuše,
tu prohledly bystré zraky,
výbornou že službu praky
právě tady konat mohou.
Ostatně co všichni silou,
konal Roháč svojí vlohou.
Jako jindy i dnes Roháč
pochází na hradbách pozdě;
Prostředek s ním, místo druhů
kněz a pastýř toho stáda,
jež z ovčince mistra Husa
ještě zbylo; jiní v hvozdě
hrozeb římských zabloudili.
Polehtali jemu záda
jednou hoši Rožmberští,
když ho jali s druhy v lese;
polehtali jemu záda,
zchladili si na něm žáhu.
Mluvil tiše polohlasem,
ale klad’ na slova váhu.
Zahovořil k Prostředkovi
Roháč z Dubé těmi slovy:
„Víš-li, dnes že, otče milý,
tušení zlé mne se zmahá.
Již co na den dnešní noci
přišla ke mně hlava drahá
dívky, kterou v žití pouze
miloval jsem láskou pravou,
157
ale kterou žití nouze
vyrvala mi rukou dravou;
sklonila se lehce ke mně,
zašeptala tiše, jemně:
„Jene. ustup této moci.“
Prostředek tu Roháčovi
zahovořil těmi slovy:
„Unavenost jen a mdloba
zmocnily se tvého těla;
tělo spalo, duše bděla.
Marná proti nám jich zloba,
časněji by musil vstáti
Zikmund a na Sion hnáti,
lepší sobě vzíti kleště!
Nepřišla nám ani ještě
nedostatku krutá doba
hrůzou svojí lid náš děsíc.
Podle zásob, které máme,
dlouho ještě odoláme.
Poleží si mnohý měsíc
Zikmund a pak sebrav svoje
nechá půtek, nechá boje.
Věř mi, Jene, Bůh nám s hůry
pomoc sešle na ty stvůry.“
Zahovořil k Prostředkovi
Roháč z Dubé těmi slovy:
„Kdybych válčil, otče milý,
jenom proti Zikmundovi!
Ale je tu českých pánů
kolem jako žitných klasů
a já znám tu českou chasu.
158
Kam se opře hlavou hrdou,
prorazí i stěnu tvrdou,
byť ztonula v svojí krvi.
Není to s ní zápas prvý.
Nedbá na to, komu slouží,
nedbá toho, že v síť vlezla
muži, který místo žezla
měl by odtud býti v krátku
po vítězství pouze touží;
nedbá toho, že jí Zikmund
jednou notnou podá splátku.
Ne ten Zikmund chlipný, drzý,
ale páni – ti mne mrzí.“
Zamyslil se, sklonil hlavu
a pak zase pokračoval:
„Měl by vstáti nyní Žižka,
přistoupiti k mému hloučku,
rozhlednout se po tom davu,
rozhlednout se po té chatře,
po tom hejně mladých kloučků,
které šidí Zikmund liška.
Líto je mi, líto, bratře,
hanba je mi, že jsem Čechem,
že jsem bratrem této luzy,
která s vlky zná jen výti,
ale nikdy volně žíti.
Co bys řekl nyní, Jene,
kdybys viděl tuto chásku,
jak o překot jen se žene
líbat přezky, líbat pásku
159
muži, jemuž vojín z hluku
tvého nebo Husitského
nepodal by ani ruku!
Umřel Jan Hus beze strachu
v cizině na břehu Rýnu;
báli se i jeho prachu,
proto v siné řeky klínu
skryli jej až v hloubi moře,
ztopili jej v hloubi moře,
neztopili naše hoře,
nezlomili naši sílu,
nezchromili ruce naše,
které rostly k tomu dílu.
Povstal Žižka jako prorok
a vodíval nás rok co rok
na Zikmunda, zhoubce krále.
Po něm rostlo rychle dále
záhubné té války símě
v hluku boje, v bouři hromu
v mohutnou sněť a v kmen stromu
a pod jeho mocné týmě
utekli se hrdí kněží,
kteří s námi lidmi stěží
promluviti chtěli v Římě.
Po válečném tomto reji
smlouvali se v Basileji;
tak to dlouho chytře vlekli,
až nám okov na šíj smekli;
na Lipanech Čechů síla
dokonala konec díla.
160
Tehdy v středu české zlosti
složil Prokop české kosti.
Zůstal já tu ke vší psotě
státi sám a sám – kůl v plotě.
Shromáždil jsem zbylé mladce,
pustil jsem se v divou jízdu
přes planiny k tomu hnízdu. –
Celá země kromě Hradce
podala se zeměvrahu...“
Prostředek tu Roháčovi
zahovořil těmi slovy:
„Člověku se ježí vlasy
hrůzou, Jene, při vzpomínce,
jak se valně staré časy
v kratičké té chvíli mění.
Česká země ani není,
Roháči můj, českou zemí.“
Zahovořil k Prostředkovi
Roháč z Dubé těmi slovy:
„Bez radosti, bez úsměvu,
s mečem v ruce, teplou krví
při válečném jenom zpěvu
pospíchal jsem s vůdci v boje,
abych potřel hanby milce,
zrádce vlasti, odrodilce;
bojoval jsem s Žižkou rekem,
bojoval jsem za Prokopa...
A teď mám zhynout pyšným vztekem
neprodav se za pochopa?“ –
161
Leckdy opřen v starou vrbu
přemýšlel jsem při plamenu
ohně, který táborem plál,
místo co se světem ženu,
že bych doma moh’ u krbu
sedět klidně s milou chotí;
místo co se stále světem
tlupy vrahů kol mne rotí,
že bych mohl drobným dětem
vypravovat o statečném,
o rekovném Čechů rodu.
Polnice v tom v truchlém hlasu
svolává nás ku pochodu
nebo k válečnému kvasu.
Ostruhami v chvatu zvoně,
osedlal jsem opět koně,
vesel klusal v čele čety.
Tak mi mladost uplynula
válkami a krví, lety.
Nyní, otče milý, stojím
bez nadějí jak strom holý,
bez květu jak zimní houští.
Život můj byl dlouhou pouští – –
Pád však vlasti víc mne bolí.
Ejhle! Nyní před mou tvrzí,
u domova mého prahu
lehne s pány Zikmund drzý,
rozmetati asi míní,
tvrdé hradby, pyšné věže,
nádheru a lesk mých síní.
Počkej! Vše to Roháč střeže!
Počkej! má on zdravé oudy;
počkej, potok ještě je tu,
162
jehož vírné vlny v letu
odnesou tvé krve proudy!“
V rozechvění, v rozhořčení
udeřil svým mečem na zem –
v kusy dva se rozlít’ rázem.
Zamyslil se Roháč kráče
s hradeb s knězem do nádvoří
kolem ohňů, které hoří
bdělým strážím; s ním se louče
pravil skoro smutným hlasem:
„Čechy jako na dva hráče
na nás hledí. Jeden padne,
druhý vyhrá. Myslím, za dne
budeme že míti s masem
zas co dělat. S celou mocí
chystají se kolik nocí.“ – – –
Hoj, Roháči! To je chyba,
žes dnes přešels jen tak kolem.
Zrada mrskla se jak ryba,
obletěla jak výr polem.
Útočiště vzali k zradě.
Nyní jako černá zmije
přes tvé hradby již se vije,
přeleze zdi mechovité,
poštípe tě v tvrdém hradě,
otevře jim pevné brány,
otevře jim branky skryté.
Hody slavit budou vrány.
Ještě v noci se tak stalo.
Zikmundovi rudé zlato
víc než páni pomáhalo,
a hrad celý dostal za to.
163
O půlnoci vůdce stráží
dlátko v pevný zámek vráží;
ač i kov se mrtvý vzpírá,
mocí bránu otevírá.
Vojsko pánů skryté v houští
na hrad tvrdý zrádně pouští.
Hoj, ty lstivý pane z Růže,
dobře víš, co zrada zmůže
zahalená v noci plášti,
a co zmůže kleté záští
proti panu Roháčovi!
Bojováno s udatností
nikdy dosud nevídanou.
Toky rudé krve kanou,
hromady tu leží kostí.
Znovu křídla smrti vanou,
znovu potok krve teče,
koně řičí, řinčí meče,
oštěpy se od ran lámou,
a v to slyšíš píseň známou:
„Kdo jste boží bojovníci?“ –
Již se rudé slunko sklání
nad Siona rudou strání;
rytíř Roháč s padesátkou
druhů ještě jim se brání,
ještě křídla smrti vanou,
ještě potok krve teče,
koně řičí, řinčí meče.
Roháčovi zraky planou,
jak dvě žhavá slunce září,
po osmahlé, černé tváři
toky potu s krví kanou;
164
brání se tak Zikmundovi
sečí nikdy nevídanou.
A v tom věže hradu vzplanou,
s rachotem se dolů řítí
Bránil se již s padesátkou,
ale jenom chvíli krátkou.
„Zachraňte si krátké žití,
zachraňte si život, druzi!“
volá Roháč v středu hrůzy,
a že přišla velká nouze,
vzdal se Roháč s padesátkou,
ale českým pánům pouze,
ale nikdy Zikmundovi.
Promluvil k nim těmi slovy:
„Milí páni, milí bratří!
Spálili jste sídlo moje,
rozmetali přece jednou
tvrdé hradby, pyšné věže,
sbili druhy v tlumu boje.
Češi! zde meč, jak se patří.
Přísahejte přímou duší,
se mnou tak že naložíte,
jak se na mne pána sluší.
Jinak znovu meč se chvěj,
krvavý se skonči děj.“
Vzali páni meč a jemu
přísahali přímou duší,
že s ním jednat budou, jak se
na českého pána sluší.
A po boji páni v krátku
jali v pouta padesátku,
ale Roháč bez okovů
kráčí k stanu Zikmundovu.
165
Zikmund sedě prostřed pánů
vysmíval se takto pánu:
„Vida – vida – panskou můru!
Tos moh’ vědět, že kdo Žižku
potřel, dá si s tebou práci!
Mám tě v pasti jako myšku –
vyletět jen můžeš vzhůru,
půjčí-li ti křídla ptáci.
Teď snad přece svolíš málem,
že jsem tvým a budu králem.“
Jemu Roháč beze strachu:
„Škoda meče mého, brachu;
pověděl bych tobě pouze,
zda o také krále nouze?!“
Velel Zikmund českým pánům:
„Ještě malé přání věští
sobě tato duše zbožná.
Spoutejte ho, páni čeští!“
Odvětili jemu páni:
„Jest nám roveň; není možná.“
I byl veden Roháč s druhy
od Siona k Hoře Kutné;
dívaly se zraky smutné
na valící se jen kruhy
ohnivého s kouřem dýmu,
na popel a hrozné rumy.
Zamyslil se v těžké dumy.
„Poslední to obět Římu.“
Vítaly je v Hoře davy,
zvedaly se zevšad hlavy;
mnozí, by se ve své víře
utvrdili ještě více,
mrzce plili na kacíře.
166
Kde jen chrámu, boží služby
konali jsou horští kněží,
že Bůh splnil vřelé tužby,
věren vždycky svaté víře,
vylil hněv svůj na kacíře.
Od Hor Kuten veden k Praze(
pozoroval Roháč hory
kolem Kaňku, kovkopové
kam metali druhů sbory,
povzdech’ si a pravil sobě:
„Koupili jsme robství draze –
Blaze vám tam v černém hrobě.“
V Praze vyšli Zikmundovi
za město vstříc všichni kněží,
zvony zněly se všech věží,
že Bůh věren svaté víře
vylil hněv svůj na kacíře.
V Praze v poutech veden Roháč.
V poutech? – Vida, páni zlatí,
Zikmund za sto přísah platí.
Roháč chuďas a nic více –
Zikmund proti němu boháč.
Vede s sebou vás a rotu,
vede s sebou stáda skotu,
veze koním vozy píce,
veze s sebou vína sudy,
aby zapil časté trudy,
topil starost v rudém vínu,
vede sebou krásné děvy,
aby líbal sličné líce,
aby okřál na jich klínu.
167
Sedí Roháč v černé věži,
pilně ho stráž četná střeží,
sedí druzi Roháčovi
ještě dolej v černé věži,
pilně stráž je četná střeží.
Přišli páni k Roháčovi,
domlouvali po svém vzkazu:
„Šetři žití, šetři vazu!
Moc je moc a proti právu
těžký odpor; suď se jenom
o telátko, nemáš krávu.
Nebude tak, jak je, stále,
změní řád se, jenž jest nyní.
Řekni jenom, že chceš uznat
Zikmunda za svého krále,
svoboden jsi jako jiní“
Odpověděl pánům slovy
jako druhdy Zikmundovi,
že kdo plenil česká města,
že kdo bořil české hrady,
víru žmolil jak kus těsta,
neostýchal se i zrady,
že kdo, otrok v krve dýmu,
naše blaho, naši víru
obětoval hříšně Římu,
přísah neznal, ani míru,
že kdo zemi zničil málem:
nebude mu nikdy králem.
Přišli ještě jedenkráte.
Roháč trvá ve svém vzdoru:
„Nechoďte již, vždyť mne znáte.“
168
Kolik dní a kolik nocí
seděl v poutech vězněn mocí;
dal se s hlídkou do hovoru.
Vypravoval jemu strážník,
jak na Starém městě staví
šibenici. – „Div to pravý.
A tři patra míti bude,
s kterých na tom nejhořejším
pro Roháče řetěz zlatý.
Tak neumřel žádný svatýsvatý,
jako umře tento kacíř.“
Zadumal se, zamyslil se
Roháč nad tou smutnou zvěstí,
zakalily se mu zraky,
marně hrozil pádnou pěstí
a pak povzdech’: „Tedy zlatem
nahrazeno moje štěstí.“
Za nedlouho přišli v žalář
pochopové se svým katem,
vyvedli ho na náměstí.
S podivením Roháč vidí
zástupy a davy lidí,
šibenici o třech patrech:
na nejnižším patře v kruhu
čtyřicet svých věrných druhů,
na tom druhém patře v kruhu
deset vůdců svých a druhů,
na nejvyšším řetěz zlatý.
Přistoupili, hovořili
rytíři a páni známí:
„Poslechni, a ustupustup, bratře.
169
Ejhle! na tom třetím patře
schystán pro tě řetěz zlatý.
Zachránit se můžeš málem:
Rci, že Zikmund je tvým králem.“
Odpovídá Roháč spjatý:
„Slyšte, páni! Poctivému
člověku a svému Bohu
ustoupiti jenom mohu:
ale nikdy tomu králi,
proti němuž Čechy stály.
Starejte se o vlast, kterou
ubíjíte ranou sterou.“
Zasmušil se Zikmund při tom,
zachvěla se jeho duše,
když odvětil jemu suše:
„Na Sioně za hrdinnou
obranu a odpor klatý
nemám pro tě poctu jinou
nežli tento řetěz zlatý.“
Takto umřel Roháč zkrátka
a s ním jeho padesátka.
170