báseň bez názvu

Stanislav Mráz

Ve nekonečno roste labyrinth. Kob šero Ve nekonečno roste labyrinth. Kob šero
a sloupů oceán, bran v pych, síní stero rozlehlých, souterainu šíř, taj zbádá kdo. Vše, Krety Mínos otec jak si žádá: sem herm řad v piedstál, sousoší tam! Má zastíněn být sedmi věží sám pych Thebských; to rozmar velkolepý, sen; leč dělník cyclický v mrak stav, kleň v sten, praéry gigant věž kam a kliž v stěny, kruh budovy vždy vzkvétá neumdlený jak v Protheidy infernosti drama, v nustatské, diabolské panorama. A potu, píle, díla v epopeu tu sní a vzpomíná vše, mní o Theseu: Však není výkupu, kamenná sloha vždy nesměrná tá, velké, žasné mnohá dál v stuhlé z projektu se druží stanzi a samých Haemejských se ve romanci dál pojí provocace v eclatanci. Žďá Mínos dům nad Diespitra míti, aetherný nad palác, jenž v jasu svítí pilastrů kmentem, oblačný tož v zbytí. V těch Nefelokokygiích ve oblakovou stěnu cameje, onyxy se tisknou v ladu v směnu, šperk metop, zlato inscripsí jich, fresky, meandrů změť, bordury, arabesky a v vestibulech pstrých bez Pasiphey nitě bys zbloudil nadobro, pad’ muška v sítě, mol, farfarella konce rozlehlosti bez oné. Domů sčet čím, pater v maní!
Ó děcka daedalská v obdobu, páni, saisony imitaci, v exposici jste vesla projectu zvedli, ať schladne kov záhy a formu nevšednosti vnov pod rázem vulcanským a smělým amba v plán vezme a klín. Hřmí, tá dythyramba Sieclů, odbornosti tableau zvící jsme snili, žďáli, metu v zřítelnici a Evesprid ten břeh, jsem užším zhola ať a occasionelním. Zříme v hled, vláť, pláť, zve, kyne v koby své a kruhy v hbitě škol, mód a stilů v žas pstré výkonnosti. Kdo kulturním, čím Elysiem chápá tím toulka, zpět nemní na Aeskulapa ni laika ethnografického v encomiasta divadlo, stadia v cirk výstaviště, rád výtvarnosti spěje do bludiště, neb sune kdo se, vstupuje, ten kráčí, kdo kráčí, nese se zajisté blíž. Čím vaše dílo v tváři, zoru mythů? Jste látky a úkolu Theseové [1] a Daedalos k Michal-Angelu slove kdy čím neb více, v dlani reformace jak vaší tkvěla kdy, též symbol v kmitu stvoříte poesie, umu krásy, ó Phidiové, cyryfei dláta jak páky, od rumpálu všeho v massy nástroje héři. Kol dav proudit v žasy můž, vztýčili jste božskou v piedstál ve modlu Haemu dci, Pierru. Rcete, zda v tvůrčím, dělném ruchu ustanete, ať děti přechodu škol, genrů věcnosti oborů či módy nohsledové v bystrosti, žáci i korybanti, mysti. Klient chvátá váš stejně gothiky i kého scaly odstínu, typu v dóm, kryt laterální. Zří, odhaduje... Krása táž, totální vždy v umu cípu všem, líci i pólu, straně i boku témž plá ve idólu vždy stejném, jednom pychu ve plápolu, v týž liják cti hedbáv to parasolu. Žďál nesměrnost, laur, čest věk, nechal školu jak Pythagoras stádo vepřů spěti kolejí jinou, Mínos též. Se ptáteptáte, též stilem porticus ký, foyer zmate kde improvisovaný. Velký concert hráte svůj, jeho pathos; slyšet, cítit z dáli vlát parfum jeho. Bohů, hérů žďáte v střet a obdobu musea sál kého též?! Comunicace dob málo znaků máte typů a objectů, jste slávští předem a cizí, světově culturní sledem a historští, recensi aquisice kás v detaill chybí v specielnosti více. To věru nemýlí, nermoutí nás z publica velkého, širého mass; je exposice obecnosti škola, jež v palstru, akademii svou slední volá, občana v Olympion, propyleje své. Avšak slavnost mají, sněm dnes prytaneje: ó viřte bacchanale i panatheje, šumte a hlučte; ukázka hle všeho, extrait i soubor formací co éra má, period to směsi v mumraj sféra, labyrinth pokroku i díla rámu bez konce plastického diagramu. To stojí, k Mecce bychom v pouť se dali, a spěch, k Mogolu, hoře, jež jest v změti galerií velkou v divisi pstré, kalý i arsenál colekcí věcných stálý i onyx odbornosti neskonalý. Jak být vám,vám vděčnými, Daedala děti! Co o hypostilu antiquit děti, mythologickém cípu patrie v šer, dob vděku pstrém, Hildesheim náš, Pompeji kořist kde či Hellas svaté všematky pólů, sieclů i kmenů. Mosaiky, vásy, atrium v hráz k lénu skor, Phoibova žeň kamenná, medusy, boudoir váš, grazie, užší, Musy, alkovna nejvlastnější Pierriny, květ sculptur, reliefů šperk slynný, vzor, model tmelu, sádry módní zdoby, modely obydlí, v cameru doby pstré v zvyk a mrav, pohodlí v snahu tužbu a idól. Hle, historické portraity naše, pasage proudí v tahu kde nejprudším. – Curiosity zdrávy buďte! – Kde stopy Niobidy žďáte naší, ať průmyslu colekci máte píď dál uměleckého, krok dle navy. To užší exposice autentické rayon a obraz, architektonický věr pstrých model, nejvzdálenějších, pól, antipód; objekty luxu, frapantnosti domu arangementu, obydlí, sálů v vkusy úporné v volbu. Nes sculptura vhod módy či v dlani kříž symbol, se v Belveder kdys jak tyč Apollo blíž, chochytka; geniem umu coronace ká, 2 či manií ženy seriösní mómu v střet cróny v zdvih výš slib, mzdu gnómu. Io, soutěž. Z víru její vzrodí, vstávávstává, co křísí se. Obraz její, jak vřava jest onyx, v němž zrcadlí snaha zdravá a vzchází v vzor a příklad móda smavá v idól i zázrak, model, fenomen. Má dílo určení, genre ves, specimen; civilisaci producovat spíš než člověka, dělníka doby zříš, neb táž vždy byla v fásí všech klín v stráž. Kde colombské podniku vejce?! Zdaž glób characteristický travestie spíš z requisit, humoru z harmonie a komičnosti arsenálu, skladu. Kde scenář komédie exposice a saisony? Sem pasepartout ten v radu, cicero registru a commentáře. Hle, Munin a Hugin v toulku stáčí se blíž, v mez, výspu, obscurantismus maře; však Zoila-Thersita krásy ve náhradu k reliquiáři epoch pstrý stín kráčí architectury naší, slávské umu i mním na chapitr v resumé sumu, ať pieça architektonickou též v spádu ve antistróph sled, vděk proporce v ladu. To stibodium tam? Posidonie, Crotónu, Selinontu z harmonie, Brucia, Terracinu reliquie?! Faun Barberiniho jak písk’ by na mně, leč v attitudu jednu v vásy tlamě kýv bosquett blíž v čest výtvarné panorámě. * * *
Když tricolor všech šperkem duhu v pstrosti Když tricolor všech šperkem duhu v pstrosti
kdys kreslil Diespiter na paletě, tož tvůrčí, snění aethru na tapetě a sylbu colosnou táh’ ve azúru, literu v dělnosti své píli v chmuru, jež stkána z lásky meteorů k větě creace v dozvuk byla v splendidnosti, děl agathodémos ku otci světů a Gai luhu, plánu, hvězd jak solů, děl v skromnou námitku, stoudnou jak v bolu:
„Co platen přepych oslných scal v jas v krb porfyrový plamu bude as, v hor klín a strž? Poslání milosti zmaří tvé kletbou paprsk, bije v stěnu v šláři skalnou! – Nech barvu zkameněti, Pane, pro věčný znak a symból světu v žas, vzor, doklad; solu scály ať se snoubí tvé něhy, slitování, v Gai hloubi a stěn těch skalných v hrudi svítí leda v skryt ve poklad, v bohatství dolu jeho a dědictví.“ Tu štětec v znětu apellské duhy v šij colosnou skály ponořil, schýlil Diespiter, skane ať děcko blesků v ni, glób velký, kalý ať v millionu odstínů v hru ssedá se v šlaky, žíly, vrstvy, stuhne, stane. A krůpěj colossného skameněla štětce a z nachu hlať granátu skvělá vzplála a vzkynula, tak chrysolith z smaragdné rosy oceánu v kmit jak vznořil se, vstal, z bělu v odstín daří ať mléčným svitem agath, z aethru vzhoře azuru jasného saphir ať v skoře svítí. – Co dílo platno nám, se ptali my s Daedala se dělníky kdy, v líp by nesmírný dóm, žasný Mína stuh, rosťrost’, šířil, klenul se a kýval v vzruch. Čím exposice, nač jich třeba, lkali spořiví mravokárci, s liquidací a deficitem, věž Babelu, dluh nač hrozit má. A víc namítal vtip, 3 se bystře na projektech kdyskdys. Toť v krátce jak v stesk se tázat: Platna genia práce čím lidstvu, foru, sedm divudivů pólů kdy v rum se zvrátilo, sám colos Rhódu, v dlaň lampu Phoiba, ať vzpoury v shodu otroků, mausolea stavitelů kdys pomníš, helénských v chor výtvarníků, sochařů dělný. Hellas leč cti v mžiku své úkol poznala a pochopila v díku a mistři na řád svůj, z prostředku stolu svého v sklon dílo provedli. Briaxis v včelu čím léna, Skopas, Phidias sám, zřící choť héra mrtvého střep prázdní v lac libru s popelem téhož ve rozpak. V vítězství umu Hellady se v líp v Carii cizí i afaira v láci královny insolvence, v ostentaci patriotismu směnila. Byl bystr v cti pochopení patrie své mistr, ve svátek umění a bacchanale ať zasvěcení mausolea v mále, Heläenis, vzplálo. Exemplu vždy mněme v obdobu takého a střet ve podnik všady rozměrů nevšedních. Čin gigantický vznět v základ má lenejský a pythickýpythický. Altáru Phidia norm masku ctěme kých. Pallas Acropole kývej z vnady, v proporcí příklad díla. Leč val v krok podniku nemá Idy též kýs bok? Jen lesku, vzkvětu, novoty pych vším a rumů brzkých a zvětšení dým pravda? – Ne, příklad setrvání v stih sviť dělníků i robů daedalských a mausolea mistrů děje. Jen v sklon cti vlastní, lauru klenem Pantheon, a činem zdárným, v pouť běd, hrůz kdy, rouno sidonské v plec genius béře a s přízí nesmrtnosti Theseus vychází z labyrinthu díla, snění. To k páky kyn i síly neumdlení. Kde Hypnos, Thanatos? V cíl dospěje kdy dráha, vzklene v apotheosu se naděje ve žití v zvěst nesmrtnost, v cameje tróp vryje a v tomb z popele ještě vznese trofeje! * * * (Epilog chapitru a antistrophy.)
V všem genij věků plá, terč ký, v ctné práce V všem genij věků plá, terč ký, v ctné práce
a její věže divadlo, generace. Toť leviathan žasu flattitud. Čím stance v tanci v apostrophů trud. Též zábava své volá ve atrium, zve, láká, úvah déšť ký, příval v blud. Shov tedy, Pierro, v fanfár ryk v epicenium.
II.
Spor o třínož ký, Thalesu, Biasu Spor o třínož ký, Thalesu, Biasu
zda sluší spíše, exposice chvála ať spíše přítomné či jiné pálá. Jde o charé kés oraculum k žasu?! Či Apollo Isménský zlato žádá si krbu sibylly, na Cósu nalezené? Putuj si třínož; srdce spokojené saisony aquisící do Miletu ni Théb ku aktu zasvěcení spěti nemní, ó daedalské podniku děti a léta vězte. Sculpteur Bathicles nás nespije ni neomráčí v vznětu, čím gobelet, neb bližší hosty v dnes máme, sám Croesa třínož brak nám tretu. Proč Epimenides ves pocty odmítaje athénských na Crétu se uchyluje, jí přednost dává, div jej přitahuje labyrinthu, vděk Mína domu taje. A metropole naše důvod hádá, proč reputaci host pstrý v ni spíš skládá, což dogma v absurdnost se zdá být v soud, 4 však bastard nepopře, děcko ni bloud. Mnil Mínos, Diespitra synem sám že, v caméru se uchyloval v klam zdání, rok devátý vždy zmíral v věštný plam, pak ferule, jež dictoval mu zjevně prý Crónos, množství vzdával v roznět pevně, stroj, sluha vůle jeho, obecnosti tož zákony, Zaleuca nepředčí ať v hře či illuse či zbožné důvěře.
Vás neinspirovala Egerie nympha, ó páni, a rafinerie v dosti zřít všude. Však nuance vyčítati na prstech, látkou pieçy zda v tróp jež holý introdukt je k ladu pstrosti exposice. Tož slibu víru vzdáti zde přejme pověsti bez slov v déšť z mdlob. Ó léta carneval, sabaoth, den ves požitku a zvědy studia plen. Však shodným-li mníš v vzruch být z harmonie z publica, které lační po dívání, vem sametovou masku zájmu v plání a vmis se v bacchanale množství maní. Plášť milosrdí nevlá nikde rady, píď, vstoupíš kam, dóm krásy blýská všady. * * *
stanze láska kliž v svor, plam Mé stanze láska kliž v svor, plam
oběti Gygu v altár zažíhám a rhetoriky bojujte mé blesky, trópy a střely z toulu himerského. Však Ares-Pothos z muže dýchá kého, též hrot skloň před ním v uklidnění. Pomněme, nepřemožným tři sta v vření byl milujících chór kdys TbébThéb, v tub vřesky cohorta od Leuctry, sváteční háv již orodovali blíž stupně v mrav prv stupně Cypru děcka. Dáno z všeho zda všem, ať dómy klenou, staví, leč světy budují ať, kému slávy héru výtvarnosti přáno, byť sbled’ v sled z navy. Duch hloubá víc, budovy té zdravý zda projectantem, inveniorem jak kdys, architektem, mechanikem bude však. Čím Jakoba schod, Babel žehravosti kdys, touhy zvůle, snahy ve rozpak liché v obdobu uranské kdys v zlosti praéry revalage Haemu. Ssytí leč milující duch se v snaze v zbytí, čím Potha vznět a ples. V tom rovnováha v aeolské břímě, po páce že sahásahá, dlátě či hrotu, kde úvaha zdráhá se v posud, střízlivost měří a – váhá.
* * *
Dí Rouseau: Ducha boudoir vzdělaného Dí Rouseau: Ducha boudoir vzdělaného
je sbírky nad králů; plán Gai ves jest kabinetem v studium a žas z všeho a zvědy jeho terč v shon a vzruch v mez. Pohledů žijte krásné colority; vracej se z pouti pólu, k aquisici obdoba, k moderní to exposici. Co dráhou žítí byl bys jinak, v sytý jsi oplývání mih, přepychu v spití. Vše žehnáno, co ducha, genia k cíli vede a kyne v pól a břeh mu v píli, vše dokonalost dovrší, vzdá zralost, specima v obraz kého v neskonalost či genru. Motivuje účel odbornosti jen holé podnik, podnět splendidnosti žně v soubor celé a v vrch horlivosti? Čím philosophický pozorovatel?! Zdání ké jeho, soud a odhad, muže jistí a věští jenž: Zřít, myslit, jest jen jedno, ač názor pozornost žďá, v skráni jež přerušuje tuhé přemítání. Bys přehlíd, přišel’s, ne bys pozoroval; 5 toť pohyblivost tvá, zbyl chaotický by dojem z látky roztříděné vždycky, zda přesně zříš, zda účin studia v bědno tvůj nerozplývá, pouta spojitostí zda v vývoj, decadenci v všem v střet v dosti stiháš, ať laik bloudí víc než věcňák. Více má obtíží než výhod exposice módní, víc klade nároků. Přec zříme ji rádi tak, v labyrinth pospíšíme její, ať přeplnil jej, kdo jej arangoval. Leč pozoruj lid, komédii znáti jest pozorovat ji a obhlédati, zor, sluch jí věnovat, v napjetí vzdáti. Směř deset škol a methodismus sám obnažíš, jeho nerv a dno, ký klam. Zřel’s typy stilů, pochopil’s, zřel všecky, nemusíš v Japan, Evropana znal bys, touristiky otec dí jak v dál. Bys nemoh článek proniknout, v hled děcký povšechný, přec v Psyché svřel’s v pych ideál, v resumé moudrosti, form, směrů. Zříš manur a zásad, nauk principů tíž, Ieč krásu, zásadu bys poznal, stih’, ať bdíš pro jiskru rozžhnutí, labyrinth celý zda Mína musíš obemknouti skvělý, projíti Gai cíp ves, pól bys znal, klín a plán její? Milejší ti mapa, edice náučná. Jsi Alcid, skonější tě Baedeckr, jenž v zvědu milejší ti studium. Tak kramář s drahokamy Chardin, ač cesty, Plato, konal dálné, přec mimo zboží neměl tuchy valné a vědomosti regiony z pouti. Nechť sentence u laika se shroutí, z širého návštěvníka davu, chápá Sainy či Vltavy v břeh, táž v věk tlapa to seriösnosti, umu živelnosti, v pól odbornosti jedné panorama. Co mníme? Labyrinth jest pro Jacoba jak pro Petra, liberálnost zda oba podniku zliší hrubě čirá, Joba, Ullyssa vítá stejně, Sisypha či Ira. Nestrannost u aquisice čirá jest democratická, jak exposicí u našich rázu dle, povahy všech. Host vítán ves jak v zlatý věk v dům v spěch, a mravný element v tom přísný, bdící, vždy slávskou v dost, naší je aquisicí. Tož slaď vás v důvěru, v vznět v sluch, hruď vpluj, v střet hymnů dvé: „Hej Slované“ a „Kde domov můj?“
* * *
Haemejští bohové vždy s námi stůjte, v cizí Haemejští bohové vždy s námi stůjte, v cizí
hlod a trud geniové jeho ryzí. Všem dobám, pólům náboženství módy náleží, nerci „ano,“ano“, „ne“ máť z shody Čechie v pokrok žítí a lidskosti. V vzňatý ve pokrok, „ano“ rci vždy, klad vždy svatý. Inscripse své vpíšeme ve cameje, jež zbudou po nás; tmese, hesla, děje ké líčí metopy a kreslí, onyx z reje?! Siecle vědy je věcnosti, kývá že vynálezu, výtvarnosti tklivá, jež v dokonalost v dob šer byla. Div ký, pompa přemítla se v dob pól v kyv. Dí Clemens: Um je nemorální váš! Však aesthetika pstrého nauku važ, zdání a kyn, byl Praxiteles větší či Polycleta v praxi vzchod dob světší?! Však cíl, určení našeho je umu spojení, sjednocení s božstvem v dumu. Jest pouto s Haemem léno vaše, ó děti Daedalské, vždy rozřešení v plaše ctné, svaté hledá, touží ku božskému a nejvyššímu, ku idólu v lemu. Je onyx, reflex eliského krása umu, specimen, týž ať vstříc mu jásá. 6 Čím pokus mistrovství jen vystižení a debut pierský. Než doufej myst, cíl stihneš dřív či v píď v sled času jist. V dóm lidskosti a božství vstupujete, ač mníte labyrinthem krétským MínaMína, již Clio, léna trofeji vstříc jdete. Máš dlaně svaté, progresse bok dráhy žítí a obecnosti um je vlahý. Duch svobodný vždy třeba ku tvoření. Buď ethickým. Sic znikne idól v líc ti, ustoupí před tebou, roztá v nic, duch otrocký jej nepojme a v klín nesvře či lokty. – Gramatika v kyn čím k verši, morálnosti cód vám v šin; bděte, než Pierry zjev před vámi ssiná ve model krásy naprostoty. Vinna vším úzkoprsost jen, ó vyvolači vy nejryčnější. Morálnost leč značí cos, mravouku, laik nepochopí stín díla jejíž, tuchy láme kopí darmo o její kov, plát z paty v týl. Idey ryzí to, dav pochopil jež hrou?! Ká v dílo vaše, podnik těcha, ó páni, obdivovat nechť jej množství spěchá, co v pravdě velké, Sais svírá flór, a tají, zastírá, dál halí v vděk. Neb obnažení malý paprslek na vaše vesla daedalská, jež v dáli jste vznesli v touhu, vosk jich běžnost spálí, icarský vosk jak stají ať v plán moře. Co radil otec mistrný? Ne, v lázeň v skoře tak krbu přízně davu širokého, ó obecnosti od dostřelu zlého, z profannosti do krytu eliského. Zřím v rady sněmu vás. Krétský nard tá, lac lenejský kyne! Ó úporu ves vzdor, lákadlu nerovnému, Charybdis čím, Scylla alternativy volby, leč v chór coronace sirény hlas neshodnosti v rys. Však darmo odbornost mře ve rozpak. Kde pravda v criterium, cena slynná mistrovství vlastního, vždy onyx vína je odbornosti rtu mnohému cizím v spor. Zda krétským, falernským, Cyperským, Mína taj labyrinthu v spiral hostí mrak? Chci v klid a toleranci spět jím, hřích je toužit v mysterium daedalských ves kob. Ký vzruch v stín pilastrů den mnohý sstřídá, ký shon a vír, ký carneval v rej hlídá, jdu klidně k kráse si pro věnec eumolpida!!!
FIN.
7 Tableau de matineè
poetického oraisonu a prix fix a pic-nic piecy a epody výstavní a occasionelní:
(Chapitry a verše úvodní v výčet spec. a detaillový.)
I. Ve nekonečno roste labyrinth. Kob šero....šero... II. Když tricolor všech šperkem duhu v pstrosti....pstrosti... III. Mé stance láska kliž v svor, plam....plam... IV. V všem genij věků plá, terč ký, v ctné práce....práce... (Epilog chapitru a antistróphy.) V. Dí Rouseau: „Ducha boudoir vzdělaného....vzdělaného... VI. Spor o třínož ký, Thalesu, Biasu....Biasu... VII. Haemejští bohové vždy s námi stůjte, v cizí....cizí... Fin.
Na zadní straně obálky obvyklý výčet
Tiskem J. Rokyty v Praze. – Pomocí kanceláře pro výstavu architektury a techniky vůbec.
E: av; 2004 [8]
Básně v knize Triomf dětí daedalských:
  1. báseň bez názvu