I.
Zapřáhnu já sobě
do vozu pohádky
čtyři bílé koně
na zlaté oprátky –
heja, heja, hej!
Na stříbrném voze
zlaté rolničky,
kola perníková,
z cukru kolníčky.
Sbohem, všední světe!
vynudil mne dosti
copatý tvůj rozum
s tetkou rozšafností –
dobře se tu měj!
[3]
Rozvahu a moudrosť
ať si vezme ďas,
chci být pošetilcem
rozpustilým zas.
Heja! do pohádky
v báchorkovém voze:
Ve sklenném tam zámku
na slepičí noze
krouží čaroděj.
Hovoří tam ptáci,
pějí květiny,
na motýlech jezdí
vzdušné dívčiny.
Kdo je mysli stejné,
ať sem na vůz skočí;
a vás, líčka hezká
černých, modrých očí,
vítám nejraděj.
Pro sta, pro tisíce
dosti místa v něm –
kritiku jen pro bůh!
nepusťte mi sem.
Nepíšu dnes pro ni,
nechci slávy dobýt,
4
sloky uhlazené
vzorným rýmem zdobit,
spřádat vážný děj.
Chci jen lítat modrem
volně, po chuti,
kamo fantasie
bleskne perutí.
Koníci již hrabou
zlatem – podkovkami –
nuže, v jaro bájek
leťme vlašťovkami,
heja, heja, hej!
Vůz mi blýská stříbrem,
zvoní rolničky,
perníková kola,
z cukru kolníčky.
5
II.
Povídá se, povídá se –
fi! kdo tomu věří –
že prý dlouhou chvíli mívá
klíčník rajských dveří.
Že prý duše spravedlivá
nyní bílou vranou
a že pusto, děsně pusto
před nebeskou branou.
Nevěřím já tomu klepu –
mámeť bohu díky!
dosuď staré ženy, šlechtu,
kněze, kostelníky.
[6]
Dosuď lidé bohabojní
kapry jedí v postě – –
Nevěřím – jen co jsem slyšel,
vypravuju prostě.
Nuže slyšte: Fortník rajský
ve své dlouhé chvíli
z okna nebeského k zemi
svatou hlavu chýlí.
Sleduje tu kouli bláta
v její vratké pouti,
nad tím lidským hospodářstvím
divně hlavou kroutí.
A tak jednou shlížel zase
k blátivému míči,
pohrával si při tom v pase
s nebeskými klíči.
V tom – ach, běda! – zlaté klíče
vysmekly se z pasu,
s prstů sklouzly, dolů slétly
v mihotavém jasu.
Jak dvě hvězdy padající
bleskly ve hluboku,
ztratily se v modré dáli
zděšenému oku.
7
Nevím, nedbám, co se dálo
po té ztrátě v nebi –
pro mne nemají tam věru
klíčů zapotřebí.
Leč co na zemi se sběhlo
s nebeskými klíči,
báchorka má nehledaným
veršíkem vám líčí.
8
III.
Klobouk v týle, za kloboukem
čtverolístek jetele;
ale pod ním jonák švarný
nedívá se vesele.
Ach, proč jiným blaho květe,
mne jen bída s nouzí hněte?!
Kéž se na mne aspoň jednou
skoupé štěstí usměje! – –
Klopýt’ náhle – a dva klíče
zasvitly mu z koleje,koleje.
Pozvedá je – jaké skvění!
Potřás’ jimi – zvonků znění!
[9]
Zda to pekla vábná léčka?
Či dar dobré víly snad?
Sem, vy klíče! Vaším zlatem
otevru si štěstí hrad.
Přivinu si ke rtům jednou
slastí plnou číši mednou.
Skokem výská – k nebi točí
kloboučkem svým vesele;
cestou líbezně mu zvoní
divné klíče v kabele,
jakby houslí zlatým zvukem,
dívek smíchem, číší ťukem.
Vrtě hlavou, k divným klíčům
Abraham se uklání,
semtam kývají se letem
dlouhé pejzy na skráni,
klíče klade v ruku z ruky,
zkoumá tepem jejich zvuky.
Zlato – bručí – ledajaké,
předpotopní fasona,
a pak – hocha zrakem bodl –
zlé jsou kličky zákona,
poctivci teď právo všade
tisíceré léčky klade.
10
Ale posléz plný měšec
z kaftanu se povyplet’ – –
Jaká rozkoš! Jaký život!
Kéž by trval tisíc let!
Sluncem hoří vínko v číši,
medem dívek ústa dýší. – –
Kráčí z města jonák bledý,
klobouk tiskne do oka,
s pustou hlavou, těžkým srdcem
povzdechl si z hluboka:
Ach, vy klíče, klíče zlaté,
přeškoda vás na stokráte.
11
IV.
Nad kelímkem sivou hlavu
kloní Abraham:
dvé tam vzácných klíčů taví
šlehající plam.
V slzách zlatých rozplývá se
ušlechtilý tvar
a slyš! tichou hudbou zvučí
drahocenný var.
Zní to, jakby šeptal nad ním
andělíčků tlum,
jako chvějících se křídel
étherových šum.
Zní to, jako harfy nebes
přitlumený tón,
dalný zpěv, jenž obechvívá
Hospodinův trón...
[12]
Neobvyklých citů tísní
měkne Abraham – –
Máchnul rukou: Hloupé snění!
Smyslů klam a mam!
Spánku bůh sen čarokrásný
v jeho lože svál:
zdálo se mu, že je slavný
velboháčů král.
Že je kursů mocný vládce,
bursy velekněz,
že si před vůz triumfální
spřáhá hausse i baisse.
Lanýže mu vlaží nektar
zlatých pokálů,
na oprátkách zlatých řídí
smečku žurnálů.
Prsa blýskají mu řádů
hvězdným plápolem,
tribunové lidu před ním
čelem bijí zem.
Umění je mecenášem:
V luzném poletu
gázovým jej křídlem vznáší
motýl baletu.
13
Ba i půvab hudby, básní,
oper, vážných dram – –
Zívnul ze sna – probudil se –
Milion ten tam!
Ráno k tyglíku se šourá –
bože, jaký div!
Klíčů dvé tam, spjaté kroužkem,
leží jako dřív.
Leknutím žid od nich coufá,
chví se jako list:
„Což mi světlý věk náš není
před zázraky jist?!
Není pro mne také zlato
z dolů Kabbaly –
jednou by mně místo klíčů
plevy zůstaly.
A můj malý Isak tímto
vánkem z luhu Vil
snadno by se idealním
směrem nakazil.
Se škodou rád se jich zbudu!“
Setřev chladný pot
zavěsil dvé klíčů k páru
starých dlouhých bot.
14
V.
Podivně se drahé klíče skvějí
v čele krámku pestrou vetešinou;
kolemjdoucí diví se a smějí,
hlavou zavrtí a – krámek minou.
Posléz učenec tu stanul maně.
Brejle vyňal z nekonečných šosů,
očistil je šátkem, dechnuv na ně,
zasnoubil je tenounkému nosu.
Utkvěl pohledem na zboží zlatém,
hladě tabatěrku zadumaně,
až pak šňup’ si, klíče koupil s chvatem –
blažen vetešník mnul za ním dlaně.
A kněz vědy ve svatyni svojí
klíče ohledává líc a ruby.
Hle, jak zlatá křidélka se pojí
překrásnou tu prací v divné zuby!
[15]
A jak hledí na útvary sličné,
zvolna v duchu bádajícím svitá,
z šera věků sídlo nebetyčné
věží zlatých zástupem se kmitá.
Rozletá se brány čarokrása,
jeví komnat stříbroskvělých řadu...
Vzkočil učenec a mocně jásá:
„Mám vás, mám vás, klíče Vyšehradu!“
Uchopil se péra v divém spěchu;
ve světnici dusné shrben sedě
ve dne v noci píše bez oddechu,
archů kůpa roste vůčihledě.
Nadarmo máj vonný v okno dýše,
k potulce jej vábí zkvetlým luhem:
učenec jen sedí, zkoumá, píše;
pouze havran učený mu druhem.
Druh ten ponurý své mívá sídlo
na rameni jeho; na leb lysý
ukládá mu družně temné křídlo
a své skřeky v péra skřipot mísí.
Píše učenec o světa vzniku,
o bramánských Védách, Kingech čínských,
o významu řeckých dramatiků,
o kommentárech alexandrinských.
16
Píše o „trigorce“, o „kurhanu“,
o Svarohu, plkupluku Igorevě,
o nosovkách dávných Polabanů,
o „vítězi“, o „věhlasné děvě“.
Dokazuje pak, že ode dávna
ke klíči vždy zámek jakýs patří,
se zámkem pak uzavěrka správná
dvéře nějaké a stavbu bratří.
A jak Owen z jedné drobné kosti
živočicha neznámého zbádal,
tak můj rek ohromnou učeností
z klíčů dávný Vyšehrad si spřádal.
Jako kejklíř soukal z této špetky
nekonečné pásmo pestrých bohů,
rozkvět vědecký za časů Tetky,
vzácnou krásu Krokovského slohu.
„Tak hle! žili naši předci slavní –“
končil autor s vlasteneckým plesem –
„za časů, kdy Germánové dávní
v kožích volských toulali se lesem. –“
Vyšla kniha přenesmírné váhy,
čtěna, hltána ve shonu chvatném,
v druhém vydání se tiskla záhy
a pak pro lid na papíře špatném,
17
naposledy skvostně pro salony,
při ní čarokrásné ilustrace,
vazba umělecká, drahé spony –
pravý triumf domácí to práce!
Rozlilo se po Čechii celé
článků, přednášek a rozprav moře;
poëtičtí páni učitelé
usedali na křídlaté oře,
o Krokových klíčích básně pěli
utěšené, čisté, vlastenecké,
na perutích orlích povznášeli
v ideálů říši duše dětské.
Slavověncem hojných důstojenství
učencova zaskvěla se hlava;
hrnuly se pocty, čestná členství
a řád z Rusi světce Stanislava.
Leč had závisti se vypjal brzy:
povstal odpůrce a pamflet vydal,
nález popíral v něm rýpal drzý,
na původce mrzkou hanu kydal.
Dávný Vyšehrad – prý učí věda –
vystavěn byl drvem blízkých borů
a vchod jeho zavíral se leda
na petlici nebo na závoru.
18
Umlčen byl ovšem vlasti škůdce,
ale vstali jiní; rozeštvány
lidu mysli ve sběsilé půtce
Klíčiánů as Antiklíčiány.
Veselo tu bylo, jak se sluší:
Taká věc vždy bývá soustem božským
pro každičkou ryzí českou duši
od Šumavy k horám krkonošským.
Každé péro klálo v jizlivosti
jako dýka jedem napuštěná,
vlasy navzájem si rvali prostí,
vzdělanci pak česť a dobrá jmena.
Zvláště pro venkovská naše města,
v nichžto leckdy za korouhev strany
z nouze slouží purkmistrova vesta,
byly klíče nález převítaný.
Pro klíče teď válka hrůzná vřela
v hostincích i při kavárních stolcích,
pro klíče si rozbíjeli čela
v besedách a ve zábavních spolcích.
Až hlas jeden zahřměl do té vřavy:
Volte komissí, ať řádně zbádá
prožluklé ty klíče, jsou-li pravy –
tak jen ukončí se mrzká váda.
19
Slavnou vážnosť v obrejlených zracích,
do tichého učencova sídla
kommissí se brala v divných fracích –
ale – nastojte! – co tamo shlídla?!
Směsí pestrou naplněna síně:
šaty, knihami a rukopisy,
učenec pak zvedá zespod skříně
tváří bledých potrhané rysy.
Zděšen zírá v okno otevřené,
hrozná myšlenka mu hlavu týčí –:
„Ulétl mi havran – svatý Jene! –
ulétl mi s Krokovými klíči!“
„Ha – ha – havran!“ slavný sbor se diví,
v tísni mrká, šňupe, pleš si hladí;
odpůrci pak divně ústa křiví,
„Ha – ha – havran!“ syčí jako hadi.
Učenec náš smutně hlavu klopí,
po ztracených klíčích vzdychá stále;
bídné žerty z havrana si tropí
lidé zlí, však dobří věří dále.
Já však lotru křídlatému klnu:
Nechť mu v zobák nevletne ni muška,
nechať žízniv mine zdroje vlnu,
ať mu zkrátí život hříšný puška!
20
Kterak mohli jsme z těch klíčů těžit,
o jich pravosti se krásně příti,
polemických článků spousty věžit,
před Evropou veškerou se skvíti,
chlubit se, že předci naši slavní
zdobili se uměn sterým květem
za časů, kdy Germánové dávní
v kožích volských pobíhali světem...
21
VI.
Nad vrcholkem havran kváče –
marný jeho hněv:
Hošík veveřicí skáče
s větve na větev,
štíhlý kmen se pod ním klátí,
však již ručka hnízdo chvátí –
nebesa, ký zjev!
Dvojí klíč z té ptačí stvůry
vstříc mu zlatem blýsk’.
Šťasten odnášel si s hůry
netušený zisk.
Jak se divné klíče skvějí!
Po dětském teď obyčeji
do jednoho písk’.
[22]
Slyš! tu kouzlem božských tónů
zazněl něžný důl,
jakby křídlem seraf zvonu
rajského se tknul,
jak by chvěním svaté ruky
z nebes varhan čarozvuký
nápěv zavanul.
Hochu zdá se, že kol mění
stromů zástup sám
stinných větví zauzlení
v šerotajný chrám;
bezděky ve zbožném vlání
koleno se na mech sklání
jako k modlitbám.
Do druhého klíče na to
polehounku dých’:
zazvonilo duté zlato
jako dívčí smích,
skřivánčí jak trylek plesný,
jako zurkot kvítím Vesny
vlnek stříbrných.
Jakby sama země duše
slastí jarních taj
23
zahrávala v libé tuše
květnou na šalmaj.
Nohu do tance to chvátí
a kol zdá se skočnou hráti
celý boží kraj.
Poplach ve vsi. Mladý, starý
chvátá se všech stran,
velebník sám vyběh’ z fary,
zvoník nechal hran;
každá duše hudbou jata,
jižto loudí z klíčů zlata
učitelův Jan.
Učitel byl hlava bystrá,
varhaníků král,
za předního hudby mistra
slaven šíř i dál.
Poznal klíčů dary skvělé
a hned v dumném jeho čele
záměr velký zrál.
S hochem rozejel se světem
do sídelních měst;
o zázračném děcku letem
šířila se zvěst,
24
které v pouhém klíčů svistu
za krále všech koncertistů
dovedlo se vznést.
Kam hoch přišel s klíčů zlatých
sladkým rokotem,
davy posluchačů vzňatých
hřměly tleskotem,
na klín brávaly ho kněžny,
princezek jej prstík něžný
vnadil piškotem.
V muže dospěl. Opojivý
slávy poznal vděk,
soupeřů též pohled křivý,
utajený vztek.
Ti nechť plnou tváří dují,
ze svých klíčů vyluzují
protivný jen skřek.
Ať klíč jakkoli se staví,
ret se namahá,
hvizd jen syčí pronikavý,
hudba neblahá.
Až sok jeden prst si vznesl
na nos pojednou a hlesl
vítězně: Ahá!
25
Klíče látkou, tvarem stejné
zhotovit si dal,
za klíče je čarodějné
mistru vpašoval.
A když ubožák ten příště
hrdě vyšel na jeviště
pro vavřín – ó žal! –
nevydal tu otvor skvělý
filomely tluk,
ale drsný, ochraptělý,
srdcelomný zvuk,
jakby zalkal nade krovem
v luzném stříbře měsícovém
kocour z lásky muk.
Hudec v uleknutí zbledl,
hosty jímá žas.
Druhý klíč teď ke rtům zvedl,
leč ten zahrál zaszas,
jakby za mourkovým vzdechem
od vikýře zazněl echem
mícky toužný hlas.
Jako smyslů zbaven píská,
v čele chladný pot;
26
z potměšilých klíčů tryská
chaos děsných not.
Dlaní chvějnou k vírné skráni
hudec sahá, z nenadání
klesá do mrákot.
Ale zítra slyší žasna:
Jeho skřek a kvik
umění byl perla jasná,
nové školy vznik,
pokrok neskonalé ceny –
takto hlásá proslavený
hudby esthetik.
Dosti už těch sladkoznících
starých nápěvů,
cinkajících, klinkajících
citů výlevů.
Nechcem’ ucha kratochvíli;
myšlénku chcem’, plnou síly,
v rázném projevu.
Posléz uvěřil sám zpola
nešťastný náš druh,
že jej k velkým činům volá
hudby strážný duch.
27
A když chtějí, dále píská
v nové klíče, ječí, vříská,
až je brní sluch.
Lidé s esthetickým brusem
dále k němu lnou,
naslouchají s jemným vkusem,
oči k nebi pnou
vytržením, jak se sluší –
zacpavše si doma uši
dobře bavlnou.
On však potají lká z ticha:
„Bídný klam a mam!“
„Kam se dělo,“ – trpce vzdychá –
„sladké kouzlo, kam?
Zda to kov týž čaruplný,
z něhož pršel nesčíslný
zvuku drahokam?“
A jak ukrutně jej mučí
žárlivosti pal,
když kol o soupeři zvučí
dithyramby chval,
že mu kynou bájné zdary
a že hráhrá, jak mistr starý
nikdy nezahrál.
28
Chce jej slyšet. Do nástroje
sok jak dechl jen,
rozlehl se: „Klíče moje!“
divý mistrův sten.
Pravda zjevila se brzy,
vydat musel šibal drzý
drahocenný plen.
Klíče mistr má. Leč marné
ždání na úspěch.
„Kov sám původ hudby čarné,
hráč jen skytá dech;“ –
posměch slyší pohrdavý –
„klíče umělci jsou praví,
on k nim pouhý měch.“
Z jasné slávy čarovidu
zbyl mu charý dým;
prchal z měst a kryl se lidu,
žal jen zůstal s ním.
Klíčů třpyt jen hněv mu plodil,
až je zlobně v pospas hodil
vlnám jezerním.
29
VII.
Nad sítěmi mladý rybák sní,
k ňadrům vzdychavým tvář bledou chýlí,
hledě tam, kde v tůni jezerní
z modrých vln se vypíná hrad bílý.
Praví báj, že zakletý ten hrad
chová kněžnu krásy nevídané;
s cimbuří tam postať lunných vnad
míhá se a vábná píseň vane.
Darmo však se náruč po ní pne:
uzamkla ji ruka čaroděje
na dva klíče zlaté, kouzelné
a ty klíče vmetla do peřeje.
Vidí rybák řízu bělostnou
větérkem tam na cimbuří vláti,
slyší z dáli píseň milostnou –
touha vířivá mu srdce chvátí...
[30]
Marný stesk mu rosí víčka lem – –
S těžkým povzdechem se chopil sítí –
avšak hle! co vlhkým pletivem
jako rybek zlatých dvé se třpytí?
„Oh, to ryby nejsou!“ – zavýsk’ jun –
„Jsou to klíče zakletého sídla!“
Schvátil je a mžikem hbitý člun
nad ním rozepjal svá bílá křídla.
Pod perutí touhy vichřivou
letí k zámku po jezerní pláni,
v jejíž vlnu modrojiskřivou
snivý soumrak růžový se sklání.
A kol na zářivou hladinu
tisíc terčů zelených se noří,
na každém z nich kvítek leknínu
jako kahánce plam bílý hoří.
Po leknínech v luzném mihnutí
ruka rusalčí tu onde sáhne
a tlum sněhobílých labutí
na otěžích zlatých loďku táhne.
Ze zámku pak mládci v ústrety
oblak bílých holoubků se spouští,
hravé, ševelné jich třepety
člun mu halí sněžných křídel houští.
31
A jak zámku jinoch blíží sese,
přes ohradu zeleň rudokvětá
vodopádem plesným níží se,
koberec mu z růží v cestu splétá.
Skočil hoch na mramorový práh
před vysoké brány stříbrojasem
a jen klíče kouzelné k ní vztáh’,
rozletla se v ruchu sladkohlasém.
A vstříc jemu bílá ramena
vznáší děva nevídané krásy,
že jí hlava jeho zmámená
k nohoum klesá v roucha zlaté řásy
a že jako se tvář cheruba
vzírá v něžnou líc, již obestýlá
vlasů měkkých světlá obruba
zlatě pršíc na ramena bílá.
Ale hvězda zraku zářivá
vábně tak mu kyne z řasy zlaté
a jej k teplé hrudi pozývá,
dvojicí vln svůdných povypjaté:
že ji schvátil a ret plamenný
vtiskl na rtů vonné růžné kvítí,
že se chytil rybák zmámený
v kadeří těch zlatých jemné síti....síti...
32
Plným douškem jinoch šťastný pil
sladkošumný nápoj z lásky číše
v sídle kouzelném, kde ručky Vil
spřádaly jim z růží vonné skrýše
a kde hudbou sirén ukrytých
ukolébán sníval čaruplně
v měkkém zlatě vlasů rozlitých
na bělostných ňader hebké vlně...
Tu kdys, probudiv se, po tichu
z podušky té vnadné hlavu dviže,
jak se vznáší motýl z kalichu
lilie, jež posud spánek víže.
Vykradl se rychle po špičkách
z komnaty a hradu k zářné bráně
a ji, vystoupiv na vlhký práh,
zavřel spěšně ve třeskuté ráně.
A pak bleskurychle otočil
v zámku klíče – otočil je znova –
z hloubi oddech’ – na člun vyskočil –
odrazil se veslem od ostrova.
„Ach, vím nyní, proč jsi zatvořil
bránu tuto, dobrý čaroději!“
zavolal a klíče ponořil
v jezero, kde víří nejhlouběji.
33
VIII.
Fráter velkou rybu chytil do keseru –
pro celý to klášter sousto chudé věru.
Ale mniši zdejší důchod mají sporý,
krátké obědy, tím delší za to hóry.
V odříkání stálém věrně slouží bohu,
žíně tělo mučí, tvrdý sandál nohu.
Statků nedbají, jež ničí rez a moli,
nebes nehynoucí radosti jen volí.
Jak včelky pilné modliteb jen medy
ve svých celách robí za člověctva bědy...
[34]
Fráter kuchař zajel v rybu ostřím nože –
jaké to v ní jikry zářivé, ó bože!
V úžasu již vine z ryby místo mlíčí
zlatý kroužek s dvěma bleskutnými klíči.
V ustrnutí stojí nad jiskřivým zlatem,
otci kvardiánu pak je nese chvatem.
Šedý kvardián hned myslí zbožnou cítí
libý dech, jímž voní nebeské jen kvítí.
Oči jeho zplály svatým zanícením,
ruce s radostným se k nebi vznesly chvěním:
„Díky Pánu, jehož milostí nám slány
klíče světce Petra, klíče rajské brány!“
Blahým krajem věstí ústa tisícerá,
že se nebes klíče snesly do kláštera,
že tam ve svatyni hvězdojasnou září
zázračně se třpytí šerem na oltáři.
35
A hle! kol do kola z nivy blízké, dalné
zbožných poutníků se hrnou davy valné.
Pestré korouhve se nad zástupy třpytí,
bílé družičky jsou samá pentle, kvítí,
hlasná odpovídá píseň předříkači –
k pohostění zbožných jedva klášter stačí.
Rázem nový život řeholníkům zkvetá,
ofěry se sypou, po chudobě veta!
Hóry se teď krátí, obědy se dlouží,
tváře ruměnné se do kulata krouží.
Ne již modliteb med bratří ve své cely
snášejí, než vínko jasné po korbeli.
V refektáři zpěv a vřava bujná znívá,
ale na kůře mnich do kapuce zívá.
Nebes klíči zemské odemkli si ráje,
ale zamkli sad, kde věčné blaho zraje.
36
A když dovršena byla míra hříchu,
potrestal Pán viny prostopášných mnichů:
Rozplašeni světem, zašli beze slechu
a, kde klášter stával, na rozvalin mechu
v houšti břečtanové, v kapradí a hloží
jedle temnou větví spočinul prst boží.
37
IX.
Byl hoch jeden snivé líce,
s divným třpytem v oku tmavém;
plaše bloudil světa davem
jako spadlý se měsíce.
A kde těkavec ten snící
minul zástup měštěnínů,
ukázal naň otec synu
s řečí moudře varující:
„Výstrahou ti, synu milý,
buď ten jinoch pobloudilý!
Planě zkvétá, plodem zdatným
nezaskví se s hrdé výše,
nestane se členem platným
společnosti, vlasti, říše.
Nedosáhne cti a jmění,
zajde v bídě, povržení
[38]
neželen...“ a vážně na to
klepnul v tabatěrky zlato,
na níž Kristus pěknou prací –
koupena je v licitací.
Vyhýbá se jinoch lidem,
s lesním přátelí se klidem.
Samoten tam těká, nyje.
Ale jedna dobrá víla,
mocná víla Fantasie
kouzlem svým jej obestýlá:
V tajuplném větví kyvu
vřes mu mění v sady divů,
v čaroháje mění mechy,
v elfů číše zvonky chudé,
v rubínové hradů střechy
muchomůrek terče rudé;
v kapradiny hebké krajky
odívá mu kněžnu bajky,
do hluboka jasné tůně
rusalčím jej vábí zjevem,
uspává jej na svém lůně
tichou zkazkou, libým zpěvem.
Ale divná tíseň citů
v ňadru jinochovi dřímá,
39
k neznámému neurčitu
tajemnou ho tužbou jímá.
Netrápí jej slávy žízeň,
ani lásky sladká trýzeň, –
nezbádaný cit jej vleká
do vysoka, do daleka.
A tak jednou dumal zase
v kapradině lepořasé,
když máj vdechl na balvany
svěží zeleň mladých mechů
a větérků teplé vany
mísil s ambrou květných dechů,
kukačku kdy zbudil prvou,
vlny pustil volným skokem
a kmit’ pod zelenou brvou
fialinky modrým okem.
V tom slyš! ozvalo se kdesi
libé znění mezi lesy,
jakby hvozdu srdce bajné
v dáli znělo sladkým tlukem –
a hoch v poutech moci tajné
snivě kráčel za tím zvukem.
Kráčí přímo lesa houští,
slézá strmé boky skalné,
po sklonech se srázných spouští
40
přes balvanů trosky valné,
jimiž bystřin blesky srší,
kolem nichž se pustě vrší
bouře vzteklou rukou skosen
chaos roztříštěných sosen.
Posléz’ přišel do údolu,
jenž jak zaklet odpočíval
ve hvozdnatých strání kolu.
Větví mrak též hustě splýval
jeho klínem a ztud ony
k uchu zněly tklivé tony.
A již také oči shledly
trosky gotického krovu
s vížkou štíhlou šerem jedlí.
Tam zní posvátného kovu
jemný hlahol, který mnichy
svolával kdys na kůr tichý.
Houští stromů jun se béře
ve chrám pustý, pobořený,
jenž si halí v lesním šeře
do břečtanu černé stěny.
Na troskách tu klenby sletlé,
v ostružině bujně zkvetlé
našly netušené lůže
lil’je kamenné a růže
41
zapředené v samet mechu.
Skrze prolomenou střechu
blankyt do svatyně zírá,
plachý kmit hrá ssutinami
a les všetečný se vtírá
oken, kružby dutinami,
huňaté své větve stela
na soch rozbrázděná čela.
Zabrán v teskně blahé dumy
kráčí hoch přes truchlé rumy
tam, kde oltář stával kdysi.
Teď tu pusto a tam vzadu
s černé stěny břečtan visí
roven lístků vodopádu.
Zelení tou obepředen
ze zdi povypadlý v koutě
zachytil se kámen jeden
v hebkém břečtanovém poutě.
Však aj! za ním v temné spáře
duté stěny jaká záře!
Zvědavě tam jinoch sáhl
a – dvé zlatých klíčů stáhl.
V užasnutí hledí na ně,
obrací je zadumaně.
42
Zda to mnichů poklad zmaru
uchránila tajná skrýše?
V tom se k němu snesla s výše
ve průhledném dívčím tvaru
zářná obraznosti víla
rozpínajíc dvojí křídlo
rovné těm, jež rozestýlá
v letu kmitném lesní šídlo:
vzdušné, mihotavě hravé,
hned je matně průsvitavé,
hned se třpytí v luzném klamu
bleskem zlata, drahokamů.
Duhou hrá teď jemným chvěním
a ret mluví sladkým pěním:
„Vezmi klíče, hochu můj –
opusť temnou světa sluj!
Hlucho tady, pusto tady –
pro tebe tu není vnady.
Kalné je to lidské štěstí:
víno, zlato, lásky vděk,
slávy hrdošumné zvěsti,
vědy tichý požitek.
43
Klamnou pěnu, rmutné kvasy
skytá číše žití toho.
Blaha požívá jen, koho
já si k ňadrům přivinu;
mých jen prstů čarné tknutí
vykouzluje na té rmuti
libel hravé modrojasy,
sněžný kvítek leknínu!
Tobě jenom patří, synu,
tyto klíče pravých slastí:
Nuže, opusť charou hlínu,
ostav hrubé světa šlaky
a pojď světlých do oblastí –
vezmi klíče, hochu můj,
přes červánky, přes oblaky
do ráje mě následuj!“
Za vílou tu ze kláštera
vyšel jinoch, z jedlí šera.
Než aj! před ním údol halí
rozvlněná mlha bílá
a ves obzor pozastýlá:
tak se někdy krajem valí,
hledíme-li s alpské hůry,
horských mlžin moře sivé,
44
kupící se v dýmné stvůry
ve hře vanů proměnlivé.
A v tom rozvlněném běle
valných oblak vzdušnou stezku
duha čarokrásná stele
v sedmibarvém hravém blesku.
Po ní vzhůru víla chvátá –
nevíš, zda ji nožky nesou
čili křídla lehce vzpjatá,
jež se mihotavě třesou
v barev změně ustavičné:
teď se šatí do blankytu,
v červánků teď nachy sličné,
hned se v luny stříbrosvitu
a hned zory zlatem skvějí,
duhy peřestými skvosty....skvosty...
Za ní jeho nohy spějí,
lehce, vazeb tíže prosty.
Chodník stoupá pronikaje
sedmibarvým svojím šlehem
krásou oblačného kraje,
mlhových alp vzdušným sněhem,
nakupeným v různém tvaru
jako vlny mléčných varů,
45
kouř jak bílý, sněžné peří,
prostíněné lehkou šeří.
Hle! tu v dáli divukrásně
zarděly se mlžné řásně
a v té růžovaté páře
plamenného polokruhu
oslnivá bleskla záře,
jako slunce tvář kdy svitá,
zpola ještě poukryta,
v červánkovém nebes luhu.
Než, kdy blíže konec stezky
a když oko ustrnulé
na oslepné zvyká blesky,
zří: to není slunka půle,
ale do zdi do safírné,
čnící k výši nedozírné,
ohromná to zlatá brána
rubínem kol obkládaná,
po ní divné, živé hřeby:
spousta hlavinek to něžných
na křidélkách růžných, sněžných – –
Taková je brána k nebi.
Hoch teď, vílou dobrou veden,
v otvor zámku po tichounku
46
z nebes klíčů vetkl jeden,
otočil jej po lehounku.
Ale přece z jasné duti
– trochu zrezavělé asi –
ozvalo se zaskřipnutí;
leč ne skřipot hrubohlasý
zemské rzi; než libý hlásek,
jakby ze sna zlatovlásek,
když jej ukolébá máti,
vidině se zasmál skvělé. –
Vytáh’ klíče obezřele
smělý jun; kruh dveří chvátí –
i ty vrzly – milo sluchu,
jakby při kolébky ruchu
máti nad robátka smíchem
sama hvězdné noci tichem
zasmála se v čirém blahu. –
Stanul hoch na ráje prahu.
Nesdělí řeč, daná lidem,
marně vypsat brk se snaží,
co tam pojal uchem, videm,
stoje ráje na zápraží.
Hlava rozkoší mu víří,
prsa burně rozechvělá
blahem nesmírným se šíří,
jakby rozskočit se chtěla,
47
rty se třesou, řasy chvějí,
lící krůpěj za krůpějí
blýská rosným třpytem ranním...
Zašeptla v tom víla za ním:
„Dále, hochu, dále spěj!
Nebeská tu předsíň pouze –
druhý klíč si uchystej,
ke druhé se bráně dej:
Tam cíl věčný každé touze!“
Krok – leč náhle na práh coufá,
sotva vzhlednouti si troufá.
Zastřelať mu rajské vnady
jakás hrůzně krásná bouře,
plno sněhu před ním všady,
plno bělostného kouře,
plno blesků duhovatých.
Není bouř’ to, ale vlání
ohromných dvou křídel vzpjatých,
jejichž třásněmi se sklání
tváře hněvná, sluncem skvělá
Michaela archanděla.
Zbrojnoš ráje rozpřahá se
k ráně mečem, který hledu
48
démantovým ohněm zdá se,
šlehajícím z jilce středu;
z luny stříbra jilec kován,
zlatem hvězd je vyšperkován.
Na obranu maně zdvihl
jinoch klíče nade skráně –
ranou strašlivou je stihl
rozhorlený zbrojnoš Páně:
drahé klíče rozlítly se
v tisíc jisker meče rázem,
jiskry branou zakmitly se,
zlatým deštěm sprchly na zem.
K nové ráně meč se točil;
než tu z rajské fortny kročil
svatý Petr. Mne si řasu,
rovná v lunojasné skráni
stříbrné dva mráčky vlasů –
zdá se jaksi po vyspání.
V cestu stoupá Michalovi;
ale důtku sobě klidí:
„Aj, to řád je z brusu nový –
dokořán tu ráje brána
a tvé klíče v rukou lidí!“
49
Vece klíčník nebes-pána:
„Jaký děs, že v naší kobě
opět host po také době?!
Beztoho již teskno věru
sedět z rána ku večeru
v poušti fortny té a hluši,
nespatřiti lidskou duši,
zřít jen stále krásy známé –
k čemu to tu všechno máme?
Nadobro snad ve člověku
zhasla žádosť rajských vděků!
Mní snad, že je vskutku tady,
jak jim líčí nebes vnady
malíři a kazatelé:
spousta oblakové běle,
serafové, plní nudy,
cherubíni sklenné pleti
a to drobné kolem všudy
hlávek okřídlených smetí;
ze všech retů že se lije
nekonečná symfonie,
do strun harf se prsty hrouží – –
Jaký div, že nezatouží
po takové blaženosti – ?
Koncertů tam dole dosti. – –
Zajdi sem jen, hochu, časem
– nejlíp’ s večernice jasem –
50
v bránu ťukni po třikráte, –
závory vnitř sejmu zlaté.
Můžeš chvíli zde, jak nyní,
rozhlednout se po předsíni,
nech tvůj ret i dole hlásá,
jaká to zde u nás krása.
Jenom dvé střež jako v hrobě:
Neprozraď jim k nebi cestu,
znamení, jež děl jsem tobě –
jinak dojdeš krutých trestů!“ –
Nazpět hocha v zemská sídla
snesla víla duhokřídlá.
Od té doby jinoch milý
každý den, kdy nebes luhy
hvězdným kvítím zazářily,
ubíral se stezkou duhy,
klepal třikrát v nebes bránu,
prodléval tam často k ránu.
Ale rozkoš neobsáhlá,
již tam duše tajně ssála,
v těsných ňadrech šumně vlála,
po sdělení mocně práhla.
Až kdys v tajemném v tom vlání
bloudě hvozdem, z nenadání
51
sedl na kmen, padlý bleskem,
vložil na koleno blánku
a svým tajným blahem, steskem
vyplnil tak mnohou stránku.
Domů nesl plod své tísně
a tam přepsal krasopisně
na velin ve zlatém rámku,
poštovní též přilíp’ známku
a vše ztajiv pod obálku
redakci to zaslal v dálku.
S konceptem však chodil snivě,
kde byl jaký přítel mladý,
předčítal jim zádumčivě
veršíků těch divné vnady,
zvěsti o tajemných slastích,
jimiž dýší rajské luhy.
Schvátila též jeho druhy
touha po nadhvězdných vlastích;
škemrali a žebronili,
až ho k zradě naklonili:
Vyjevil jim k ráji dráhu,
znamení též trojím ťukem
a teď s halasem a hlukem
dav se valí k nebes práhu,
na bránu tam klepá, buší;
nedojde-li odpovědi,
52
aspoň v otvor klíční hledí,
k němu přichyluje uši.
Pustí-li je Petr svatý,
mívá teprv potíž s nimi:
věsí se mu všude v paty,
na fortnu mu píšou rýmy,
čtou mu sladkou svoji notu,
posouzení skromně ždají –
Michael smích jedva tají:
„Vidíš, to máš za dobrotu!“
A ti veršovníci s hůry
hvězdic plné kapsy nosí,
rajských květů celé fůry,
džbery nebeské i rosy,
bečky blankytové jíchy,
spravedlivě plné cíchy
peří z křídel nebešťanů:
že již málem pozemšťanu
protivna je rajská vůně
a že člověk až se stydí
v společnosti slušných lidí
mluvit o hvězdách a luně.
Ale zrádce rajské cesty
stihly zasloužené tresty:
53
V potu tváří sbírat musí
květy slov a rýmů zvonky
v ladných veršů zdobné sponky,
studovati steré Brusy,
poslouchati přátel znělky,
velebit jich talent velký,
o honorář míti strachy,
zdobit všechny almanachy,
literárním klepem břísti,
kritikářů rady čísti,
úvah roje nespočetné
o zdravém a chorém směru
a, co nejhorší je věru,
proslovy též psáti vzletné!
A kdy v řádných lidí kruhu
někdy shlédnou veršotepce,
v loket občan ťukne druhu,
ukáže naň stranou, šepce:
„HleďHleď, tam poëta ten velký – –
Zdá se, že mu nejdou k duhu
jeho ghasely a znělky!
Kabát má též ledajaký.
Zdaž to důstojno je mužemuže,
chytat hvězdy nad oblaky,
trhat pomněnky a růže,
s motýly si hráti dětsky –
54
Moh’ být užitečným tvorem,
doktorem či profesorem,
snad i mandát poslanecký
ulovit – – “ A vážně na to
klepne v tabatěrky zlato,
na níž Kristus pěknou prací –
koupena je v licitací.
55
X.
Ale svaté nebes klíče,
když se jako prška skvělá
rozprysknuly v tisíc jisker
pod čepelem archanděla,
k zemským hájům, borům sletly
a kam zapad’ prášek světlý,
nad zemí se vypnula
zlatojasná Primula.
Nad hebounkým štíhlým stvolem
povynesla do výšky
zlato rajské, zkvetlé kolem
líbeznými kalíšky;
rosa nebes plá jim v lůně,
edenu v nich dřímá vůně.
[56]
Kdykoli se jaro sličné
motýlím k nám křídlem snese,
povyhlédnou fial očka,
vlna zahrá v šumném plese,
háj si spřede roucho nové
z lístků, třásně jehnědové,
a žežulka na buku
zateskní své kukuku:
Pokaždé tu, kde se klene
hebký pokrov listový,
mechem svitnou roztříštěné
zlaté klíče Petrovy,
a kdo jejich kouzlo znají,
ráj si jimi odmykají.
Jinoši tam chodí švarní,
dívenky tam bloudí smavé,
srdéčka tam ryjí na kmen
břízy bílé, olše tmavé,
při tajemném lesa šumu
upřádají sladkou dumu,
sbírají si do zvůle
zlatojasné primule.
Snílkové ti šťastní znají
petrklíčů divný taj:
57
že nám posud otvírají
jedno nebe, jeden ráj –
eden to, jejž zem’ si pěstí:
blaho mládí, jara štěstí.
Také já jsem kdysi chodil
s jarým srdcem, junou duší
tam, kde mladí nebes vánky
v listí šepotavém tuší,
tam, kde s ambrou rajských dechů
pod břízou mu pro potěchu
zlatý kvítek rozkvetá –
byl jsem také poëta.
Kdysi také ret můj chvějný
křídlaté se věštky ptal
a ten ptáček blahopřejný
dosti let mi zakukal;
díky za ta všecka leta –
jen že po těch mladých veta!
Rád bych smazal roků řadu,
v háje mlád se vrátil zase,
skráň tam opřel o kmen buku,
snil tam jako v zašlém čase,
petrklíčů zlato sbíral,
ztracený ráj otevíral;
58
ale ach! – zlá srdce tíž’ –
neumím je trhat již!
Když je trhá ruka jedna,
musí druhá spočívat
v ručce jiné, ústka medná
k nim se musí usmívat
a zrak dvojí v tichém blahu
ronit na ně rosnou vláhu.
Navracím se z lesa právě
kytičku jich k srdci vina;
semtam v nich cos ovšem blýská –
ale to je rosa jiná.
Povadly mi cestou taky –
dárek je to všelijaký;
ale což?! – buď za vděk vám! –
Nedám více, nežli mám.
Pro čtenářku oklamanou
také dobrou radu vím:
Moji knížku pohoď stranou,
k lesům vyjdi májovým –
krásnější tam báseň klíčí
zlatistými petrklíči!
59
Svatopluk Čech
narodil se dne 21. února 1846 v Ostředku u Benešova v Čechách. Otec jeho, Fratnitšek Jaroslav Čech, byl tehdáž hospodářským správcem a dostal se později do Litně, kde S. Č. školu obecnou navštěvovati začal. Z Litně povolán byl otec jeho na kapitolní statky do Vraného, kdež jmenován byl za krátko hospodářským ředitelem a kde S. Č. obecnou školu dále navštěvoval, až pak poslán byl na hlavní školu do Litoměřic. V Litoměřicích odbyl také 1. třídu gymnasialní, ostatní pak třídy v Praze na gymnasium Novoměstském. R. 1865 vstoupil na fakultu právnickou v Praze.
Veršem psal již za let studijních a uveřejnil v té době také již některé básněbásně, a to ve „Květech“: „Kandiotky“, v almanahu „Ruchu“: „Chaloupka“ a „Husita na Baltu“; v „Almanahu českého studentstva“ delší báseň „Bouře“ a satirickou báseň „V klášterním sklepě“.
Po odbytí studií právnických (r. 1869) byl nějaký čas druhým feuilletonistou „Pokroku“, pak členem redakce „Světozora“, v němž uveřejnil r. 1871 řadu humoristických povídek.
Na to pobyl rok u svého otce na Vraném, odkud zaslal báseň „Snové“ do almanahu „Máj“.
[60]
Pak vstoupil do advokátní kanceláře ve Slaném, kdež napsal báseň „Adamité“, v 7. zpěvích, uveřejněnou r. 1873 v „Lumíru“, jehož spoluredakcí r. 1873 převzal a až do konce r. 1876 vedl. V časopise tom uveřejnil také rozličné práce belletristické prosou, zejmena delší povídku „Jestřáb contra Hrdlička“. R. 1874 vydal „Básně“, obsahující mimo „Bouři“, „Sny“ a „Adamity“ ještě delší báseň „Anděl“ a verše drobnější. Téhož roku vykonal cestu na Kavkaz a navštívil na zpáteční cestě Cařihrad. O cestě té napsal řadu feuilletonů do „Nár. Listů“. Od r. 1876 do r. 1879 zabýval se praxí právnickou. Od r. 1879 až potud rediguje s drem S. Hellerem „Květy“. R. 1880 vydal „Novou sbírku veršovaných prací“, obsahující delší výpravné básně „Evropa“, „Čerkes“, „Ve stínu lípy“, pak menší „Žižka“, „Handžár“, „Zimní noc“ a „Na hrob Havlasův“. Mimo to vydal od r. 1878-83 čtyři svazky „Povídek, arabesek a humoresek.“humoresek“. R. 1880 uveřejnil ve „Květech“ báseň „Václav z Michalovic,“Michalovic“, jež vyšla nedávno o sobě u vydání skvostném a illustrovaném . Roku 1881 dostalo se mu ceny za konkurenční báseň na oslavu Calderona. Ve „Květech“ r. 1882 napsal delší báseň „Slavia“ a uveřejňuje nyní šíře založené, hned svým počátkem okouzlující epos „Dagmar.“Dagmar“.
[61]
Podali jsme přehled posavadní literární činnosti Čechovy stručně, ano co nejstručněji (celá řada drobných a různých prací není zde jmenována). Avšak českému obecenstvu jsme i těmi několika slovy řekli zajisté dost. Kolik děl, tolik démantů řídké velikosti a kouzelné čistoty. Čech byl hned od nejprvnějších počátků svého literárního působení zcela samostatnou básnickou individualitou a tou zůstal také a zůstane povždy. Předměty jeho básní jsou s jemným taktem vybírány, neobyčejnou silou básnickou prodchnuty a ve skvoucí, zcela samostatnou, jakoby ulitouulitou, a při tom co nejryzejší českou formou oděny. Jeho myšlénky jsou velké, jeho slovesné roucho je výslovně lahodné. Čechově poesii neoddolá srdce žádné.
Osobu Čechovu zná v Čechách málo kdo, jeho poesii zná každý! Spisovatel Čech je sympatickým každému, o jeho velkém, zcela neobyčejném významu literárním není disputu ani nejmenšího. A nebylo – jak již praveno – hned od počátku u nás. A nebylo by také jinde! všude by stejně jako u nás, ano jinde snad i ještě více obdivovali se jeho hloubce a jeho vzletu, jeho ryzosti a jeho nadšení.
[62]
Podepsaní jali se za společné práce vydávati bibliotéku sešitovou, jejíž název:
Poetické besedy.
Neníť asi uvědomělého Čecha, aby s nadšením nepohlížel na bujný rozkvět nynější poesie české. Zcela přirozeným ovocem květu toho jsou ale tyto naše „Poetické besedy“.
„Poetické besedy“ mají hlavně dvojí účel. Předně aby prospěly samé básnické té produkci české, jížto nakladatelstvo naše sotva již stačí. Pak aby českému básnictví klestily cestu a získaly obliby v národních kruzích nejširších. Poslednějšího účelu chceme docíliti hlavně výpravným obsahem sešitů či svazků svých a rovněž poměrnou lácí jejich. Redakce při tom arci z obsahu nijak nevylučuje ani dobré, hlavně časové lyriky, aniž překladu zdařilého a vhodného.
Přesvědčeni, že podnik náš vlastní jen hodnotou svou odporučovati se má a také odporučovati se bude, vyhýbáme se zde všem slibným frásím. Podotýkáme jen, že pro první sešity buď nám již práce odevzdali nebo na jisto slíbili básníci: Svatopluk Čech, J. V. Frič, Adolf Heyduk, František Chudoba, František Kvapil, Karel Leger, Emanuel
[63]
Miřiovský, O. Mokrý, Rud. Pokorný, Ladislav Quis, J. V. Sládek, Antal Stašek, Ant. Šnajdauf, Ervín Špindler, Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer. S jinými poety se ještě jedná nebo bude jednati. Hleděti budeme k tomu, aby každý básník vyplnil sobě vždy alespoň jedno celé číslo „Poetických besed“.
„Poetické besedy“ vycházejí v různě velkých sešitech či svazcích, ve lhůtách asi měsíčních. Rychlejší či pomalejší vydávání bude viseti jak na součinnosti spisovatelstvaspisovatelstva, tak na přízni obecenstva. Sešity formátu šestnácterkového, velmi příručného, budou již oříznuty a také hned kartonovány. Abonnement není žádné, sešity prodávají se jednotlivě.
Odporučujeme samostatnou práci svou, kteráž zajisté není konkurentem s ničím českým již stávajícím, aniž napodobením jakéhokoli podniku cizího, lásce českého národa.
Dosud vyšlé tři sešity částečně již podávají program náš redakční.
Jan Neruda, Eduard Valečka,
redaktor. vydavatel.
E: av; 2002
[64]