Epigramy.
Jehly, špičky sochory a kůly
sekal, ostřil, koval, brousil k vůli
vojně s bláznovstvím a zlobou místo šavel
Borovský Havel.
Ecclesia militans.
Proti církve protivníkům,
bezbožným akatolíkům,
vydal páter Rožeň podle zvyku
na sto arších ostrou polemiku,
v tuhé vazbě s kovanými rohy:
všem kacířům může přetlouc’– nohy!
Hermeneutická důmínka a mystický výklad Mat. VII.VIII. 28. 34.
U Matouše v sedméosmé kapitole
šel pan Ježíš v Gadarenské pole,
41
velel: „Ejhle!“ Zástup v plném choře
v slepé poslušnosti vrh’ se v moře.
Borovský v tom našel smysl vyšší:
soudí, že to byli první mniši.
Důkaz subjektivní.
Ač jsem křesťankřesťan, nevěřil jsem přec,
že kdy bude jeden ovčinec;
ale když jsi ty měl přístup k dveřím,
vlku Rožni! již i tomu věřím.
Proč pak mají mnišské cechy
Proč pak mají mnišské cechy
na kloboucích velké střechy,
jako préses Antonín? –
Rádi mají v mozku stín.
Verba docent, exempla trahunt.
„Co sám nechceš, nečiň jinému!“
žáku pravil kantor kdesi,
třepaje ho za pačesy.
Novum testamentum praefiguratum in veteri.
„Omnia ad majorem Dei gloriam.“
Stejní hrdinové jsou
Samson s Hynkem Lojolou:
jeden míň a druhý více
pustil lišek do pšenice.
Geografický.
Nechlubte se, vlastenci,
není to věc řádná
že neteče odjinud
do Čech voda žádná.
42
Točíme-li se sudu
nedolévajíce,
zůstanou nám na spodu
brzy jen kvasnice.
Nechlubte se, nechlubte,
špatná je to sláva,
že vytéká do Němec
všechna česká šťáva.
Jus regale.
Professor juris examinans dicit:
„Proč pak každý král a každé kníže
sází v žalář v okovech za mříže
dělající falešné peníze?“
Studiosus respondens dicit:
„Každého to mistra hněte,
Jiný-li se do řemesla plete.“
Logika a pranostyka.
Měkká kaše, tvrdý kámen:
mnoho vojáků, málo panen.
Mnoho čápů, málo žab:
nestav svíčku pod okap.
Nápis na sochu Karla IV.,
mající býti postavenu v Praze k 500leté památce založení vysokých škol Pražských.
V školách Karlem řád uveden:
Němcům tři a nám hlas jeden;
zdálo se nám málo být,
chtěli jsme je všechny mít;
zato nyní pláčem v hořkém času:
„Otče Karle! kýž je kousek hlasu!“
Od Němců lápis,
od Čecha nápis.
43
Krakowiáky.
Ty Krakovská obec, „země neodvislá“,
vyběhni na kopec, sic tě spláchne Visla;
slavná republiko, vylez na stodolu,
sic tě Visla spláchne s volného prestolu.
V Rakousích již taje Visla, běží zčerstva,
s prestolu tě spláchne s pískem do królewstwa.
Patriotický
Krleš! Krleš! Krleš!
Pojďte, vlastenci, jež srdce bolí,
že Bůh nenadělil Čechy solí,
pojďme, modleme se by dobrota
boží v Čechách ráčila zavést
zase na všetečnost ženskou trest
takový, jak byl za časů Lota:
tak dá Čechům spravedlnost Páně
více soli než Věličské báně.
Krleš! Krleš! Krleš!
Originálnost.
Nebo kdož má, bude mu dáno a bude hojněji míti; ale kdož nemá, i toto, co mámá, bude od něho odňato; protoť v podobenstvích mluvím jim....
Matouš XIII.
Připodobníme, pane švaře,
literaturu švábskou – faře,
z které by všechny hezké
spisy a knihy české
musily křticí listy brát,
kdyby se někdy chtěly vdát.
Nouze naučila Dalibora housti.
K divadlu se nám jen nedostává: dům
básníků, aktérů a pak publikum.
Proto, páni, radím akcie
k stavbě chrámu české Thalie;
44
když jich jenom hodně rozprodáte,rozprodáte
a pak honem cihel naděláte,
musí být, kdo je akcionérem,
básníkem, publikum aneb aktérem.
Popsání ruských národních slavností a obyčejů.
(Kreščenije.)
Biskup světí na památku křestu
skrz led vodu veškerému městu,
které s pobožností plné víry
pít se hrne z této svaté díry.
Pak bývají ti, co pili,
by se dvakrát netlačili,
od kozáků knutem odehnáni
na památku biřmování.
Comparatio a majori ad minus.
Co jsou řimsy v kloboučnickém krámu,
to jsou hlavy pražských mladých pánů.
Anti-Staněk. Anti-Gal.
Na dar Ducha nic nedbejte,
hodně díla nadělejte:
pak po smrti na vše lehce
orgán ňáký najdou v lebce.
Objavlenije.
(z ruských novin).
V Evropě se ztratil
před dvěma sty lety český král;
žádá se uctivě,
by ho, kdo ho najde, odevzdal
v Petrsburku Mikuláši caru,
dá mu za to bečku kaviáru.
45
Evangelium sophisticum.
Atheistou buď! toť víra jistá:
Pán Bůh sám je první atheista.
Ethnografický.
Hanák velké panák,
ztěžka vekračoje,
jednó nohó drohó
k předo postrkoje.
Výstraha.
Caveant consules, ne respublica detrimentum capiat.
Vyšli jsou-tě tři vlastenci,
to s motykami,
vykopávat českou duši
z německé jámy.
Politický.
Pomodli se, Čechu,
k svatému Vojtěchu,
by tě vzaly samostatné
národy do cechu.
Ruská konstituce.
Odjakživa dovoluje
ruský car velmožům,
míti třeba tisíc duší,
jenom žádný rozum.
Námítka dr. Straussovi.
Když se rozcházeli apoštolé,
Nic nevzali s sebou; avšak hole
dovolil jim Ježíš vzíti přec,
holou rukou těžko vést šarvátky.
Věděl, jaké budou v církvi hádky –
jenom Pán Bůh ví budoucí věc.
46
Oberstlandesamtsprojekt.
Vaše Majestátnost ráčí znáti
věrnou lásku k osobě
zeměpána, jak prahnou magnáti
sloužit králi, trůnu k ozdobě;
pročež račte dekretovat,
by se mohl titulovat
některý hrabě český:
nejvyšší Zouvák Zemský.
Z historie literatury české.
Českých knížek hubitelé lítí:
plesnivina, moli, Jezoviti.
Apologie Táboritů.
Dobřeť zkoumal Žižka, než sek’ mečem svým
obě víry okem nepředpojatým:
pravým kališnickou,
levým katolickou.
(Nevím, na který oko by Ž. slepý; byl-li na pravé, tedy:
levým kališnickou,
pravým katolickou.)
Nový nápis,
který bude vytesán zlatem r. 1848 k 500leté památce nad posluchárnami fakulty theologické.
Nehřeš ústy ani sluchem,
blahoslavení jsou chudí duchem.
Pomněnky.
Kdykoli slyšívám
hlásat Rožně kázaní nějaké,
vždycky si vzpomínám,
že Bileamův osel mluvil také.
47
Demonstratio miraculorum.
Div-li, že pět chlebů, dvě rybice
nasytily lidstva na tisíce?
Vždyť pak podnes ještě tyto divy
Tolik tisíc černých pánů živí.
Etymologický.
Ježivit pochází spíše
od ježka než od Ježíše.
Nápis,
který by měl být na jistém domě v Praze, aby ho cizozemci nedrželi za větrní mlýn.
Totoť jest České Národní Museum.*)
Kasuistický.
Ptáš se byl-li Jezovitou Jonáš,
Ninivetský missionář? –
Nemoh’ býti! v tom je chyba,
že „Jonáše polkla ryba“.
Jezovita – pravím vám –
byl by polkl rybu sám!
Nebyl Jezovita, nebť ho měla
tři dni v břiše – anezcepeněla!!
Ost und West.
Museum nestavte
dole u Vltavy,
přijde z jara voda jará,
do Němec ho zplaví.
Raději je nechte
na Hradčanech státi,
bude na ně vítr zdravej
od severu váti.
(((
*) Míní se starý dům musejní na Hradčanech.
48
Daguerrotyp.
Leccos malíři vyvedli,
jenom světlo nedovedli;
teď se na ně světlo rozhněvalo
a samo se do malířství dalo.
Talenty.
Pavlu hůř a Petru líp;
ticho, závist, ticho!
kacířům dal Pánbůh vtip,
........ břicho.
Jiný varians:
Kaplanu dal Pánbůh vtip,
farářovi břicho.
Sympathetické léčení.
Bodne-li tě žihadélkem včela,
vlož na ránu hned
její vlastní med;
bodne-li tě epigramská střela,
vlož na ránu – prostředek máš jistý –
chumáč vlasů z epigramatisty.
Erdengötter.
Vidím mezi pámbíčkem a knížaty
vždy větší analogii:
tak na příklad Pánbůh stvořil psy
a knížata tajnou policiji.
26/4 1845.
Allah Veliký!
(Vykládá se: Bůh jest veliký.)
Pořád vedou hořké žalosti
básníci nad ztrátou mladosti;
Včeravčera jim dal Pánbůh dekret s třapcem:
„Budiž tedy básník věčným chlapcem.“
49
„Aus ihren Werken werdet Ihr sie erkennen.“
Ze všech se mi řecká církev zdá
nejvíc učenému prospěšná,
a to velmi, neboť zahání
časté v chrámu k zemi padání
haemorrhoidy a zacpání.
Umgang mit Menschen.
Také tobě X ..... radu dám:
nemluv před lidmi o sobě sám,
neboť jest to proti zdvořilosti
Mluvit o neřádu v společnosti.
Patroni Haliče.
Od Boha mám písek a vlky,
od Kazimíře šlachtu a Israelity,
od Františka Šváby a Jezovity,
Mikuláš mi dá činy a činovníky.
18/3 1844.
Et vidit Deus, quod sint omnia bona.
Ztloustl Kuba jako soudek,
dal mu Bůh dobrý žaloudek;
kdyby mu byl Bůh dal vtip,
byl by suchý jako šíp.
Versus memoriales.
Chceš-li v strachu, v nepokoji žít,
musíš k tomu vtip a rozum mít;
chceš-li dodělat se vezdejšího chleba,
bývej hloupým, kde je toho třeba.
Satyrik před soudnou stolicí.
Proč pak nepíšeš jako všichni jiní,
proč pak tvé péro černí jen a špiní? –
„Ale vy páni kritikáři,
vždyť je namáčím v kalamáři.“
50
Oud učených společností.
X... stal se za své vytištěné ctnosti
oudem přemnohých učených společností;
našinec mu ty dekrety přece nezávidí,
jen když není oudem v společnosti moudrých lidí.
Svornost.
Takto svornosti té vaší tajný smysl zní:
„Dělej ty, co chceme my.“
U mne tedy zase svornost znamená:
„Dělejte vy, co chci já.“
Nedostatečnost.
Dokazují kněží z plných plic,
že náš rozum po tom rajském ovoci
za moc nestojí bez boží pomoci. –
Věřím, páni! věřím ještě víc –
že váš rozum s tou boží pomocí
nestojí za nic.
Toast.
Sláva slavným! Od všech budiž ctín
farář v ....tíně:
nemá nad něj milejšího Hospodin
ani hospodyně.
Hudci k svátku.
Kýž ti Pánbůh za tvých houslí zvuky
místo dvou dát ráčí čtyry ruky!
To ti přeju k svátku, na mou duši!
by sis mohl, když hráš, zacpat uši.
51
Etymologický.
Odkud vzalo – zkouším žáky –
jméno Rakous počátek? –
„Od raků, neb oni taky
chodí pořád nazpátek.“
27/4 1844.
Qualifikace X., professora historie.
Umí historiji, věřte mně,
střední sice jenom prostředně,
starou zato však již zapomněl,
škoda jen, že k nové nedošel.
Mystický výklad.
Kalkulujíc velmi zdravě
svatá církev mitru vymyslila:
totiž, že má málo v hlavě,
na hlavu si mnoho postavila.
Vídenská akademie.
Naše akademije od svého původu
pořád skoumá a zkouší přírodu;
jenom to je, milí braši, bída,
příroda jí málo odpovídá.
Pražské vysoké školy.
On:
Dvě fakulty v Klementýně!
dvě fakulty v Karolíně!
Nač ten rozdíl? nevím na mou kuši,
jak by se to vyložiti mělo.
Já:
Klementýnské zabíjejí duši,
karolínské tělo.
52
Obrana „Přítele mládeže“.
Sto let v očistci ať za tu křivdu hoří,
kdo nadává pro „Přítele“ konsistoři;
vždyť chudinka nemá žádné děti,
jak má umět s dětmi zacházeti!
Landtag.
President:
..... neb Museum! o to tu páni běží;
volte zkrátka, šetřte plic!
Stavové:
Museum – když chcete zvěř mít na nábřeží,
ať jí tam je tedy víc.
Účinky bělohorské bitvy.
Pokavad se z Čechů kacířství nesmeklo,
měli v Čechách nebe a po smrti peklo.
Tetko bělohorská! co nám Bůh dal tebe,
máme v Čechách peklo, a po smrti nebe.
Text k harmonii sfér.
Slyším jak Pythagoras
hvězdy zpívat takto zas:
„Kolem, kolem vždy letíme,
proč, kam, kudy, dobře víme,
astronomům nepovíme.“
Figura inversionis.
Na kříž reformátora!
byla methoda stará;
nyní svět pověsí spíš
na reformátora kříž.
16/3 1844.
Misanthropický.
Od čerta vás pro ten božský hněv
koupil Ježíš za všechnu svou krev;
já však mním, když na mne přijde spleen,
že bych za vás nedal trochu slin.
53
Mládencům a pannám.
Pokud je móda v šose a čepci,
módníkům darmo kázat nechci:
však ono jich pak nechá módy dost,
až bude v módě rozum, poctivost.
Poeta laureatus.
Slavil’s na své idyllické lýře
mléko, trávu, kozy a pastýře:
pročež kladem na tvou hrobku
věnec slávy z kozích bobků.
Nápis
na budoucí kolej Jezovitskou v Praze.
Hajej, hajej, stará Praho!
hajulinkej moje blaho!
pš! pš! dadej, noc se blíží,
přiletěli netopýři.
Obrácený svět.
České slovesnosti osud pouta kuje:
censura ji tiskne, tiskař censuruje.
Sumární výtah
z protokolu valného sněmu českých a moravských stavů.
Zuk! zuk! zuk!
kontrbuci dám,
h.... vydělám.
Česká modlitba.
Svatý Jene z Nepomuku!
drž nad námi svoji ruku,
ať nám Bůh dá co dal Tobě:
by náš jazyk neshnil v hrobě.
54
Preparanda.
Vejklady kantora Doubravy
snadno chápe hned
každý žák, i třebas bez hlavy,
má-li jenom hřbet.
§. 1
Tak zní první kriminální článek:
Každý zloděj, jenž položí na –
oltář spravedlnosti berana,
čist a práv buď jako beránek.
Societas Jesu.
Pravil tatík svému synu:
„Hodný’s, hošku! leč mne mrzí velmi,
že si s tebou kamarádí šelmy,
to ti více neprominu.“
Kupecká výstraha.
(Z Augšpurských Novin.)
„Lojolovi dědicové šálí lid,
že jsou v kompagniji se mnou;
zde to prohlašuji za lež zjevnou,
anť jsem nikdy nebyl aniž míním být.
Střez se uvěřit jim, kdo můj přítel.“
Ježíš Kristus, lidstva vykupitel.
Demokratický.
Nechoď, Vašku, s pány na led:
mnohý příklad máme,
že pán sklouzne, a sedlák si
za něj nohu zláme.
55
Každý něco pro vlast.
Nedosti to, pravíte, knihy psát;
též vlastencem buď každý literát.
„Buď také vlastencem, ty zvláště, Habakuku,
učiň jak Scaevola, upal si pravou ruku!“
Jeremiáda o českém divadle.
Ach! nastali nám přežalostní dnové,
v jednom hrají Němci, v druhém Arabové;
my chudáci nemůžem se žádného uchopit,
musíme své české groše do obou dvou klopit.
Modlitba bureaukratů.
V hlavě slámu, v srdci kámen
dejž nám, Bože! – „Staň se! Amen!“
Výstraha.
Všichni blázni, milý synu,
ti se snadno obživí;
kdo má rozum, ten má vinu
a za ni trpět musí.
Výklad koranu.
Mohamed dovolil: „Můžeš míti
mnoho žen, však víno nepij žádné“ –
přesvědčen, že víc než jednu míti
střízlivému nenapadne.
Logau.
Ins Stammbuch Sr. Hochgeboren.
Každý dělej svoje,
milý pane můj:
sedlák žito z hnoje,
a ty z žita hnůj.
Logau.
56
Nápis
na Pražském nádraží, vystavěném r. 1845.
Co se divíš, bratře Čechu, jak enthusiasta?
Připojili Prahu k Vídni železem – i basta.
Zle, matičko, zle.
Poctivému hrozí jenom hlad,
zloději zas jenom šibenice;
český literát má trampot více,
jemu hrozí hlad i šibenice.
1845.
Bájka politická.
Ve Švejcařích v demokratském kraji,
kde si na republikány hrají,
sed’ si vedle orla vrabčík smělý dosti,
začimčařiv cosi o rovnosti.
Orel polknul vrabce místo naučení,
že přec nikdy vrabec orlu roven není.
E: js; 2002
57