Toť original! Zvláštní člověk!
Svérázný hloubal, velký mudrc!
A dobrý básník! Aspoň tvrdí
tak každý, kdo čet verše jeho –
já ovšem nečet jich, neb nemám
ni kdy, ni chuť, ni trpělivost –“
tak vyzníval soud světa o něm,
jenž stár jsa pětadvacet roků
šest knížek veršů dosud vydal,
(kritika svorně psala o nich,
že setkány jsou z vůně květin,
paprsků luny, barev duhy,
a stesků večerů těch letních,
kdy slunce zmírá v rudém plášti).
Byl na právech a medicině
až na fakultě filosofů
zakotvil pevně; totiž vyslech
sem a tam přednášku, kde bavil
víc profesor jej, posluchači,
než thema samo. Pevnou basi
měl pro život již zajištěnu:
po otci rentu. Otec jeho
slul sice jako milionář,
leč po smrti se ukázalo,
že pověst značně zveličila
i proslulost i váhu jmění,
a slušná renta byla všecko,
co zdědil syn. Dvé protiv žilo
v tom poměru: kde otec hrabal
a význam peněz nad vše cenil,
syn lhostejen byl vůči tomu,
co bohem našich časů sluje
a penězi se zve. V dnech mládí
už – otci k hrůze – ukazoval,
že smysl, úcta k nim mu schází,
9
a vše, co možno koupit za ně,
že bez ceny je v očích jeho.
Ba, odpor k nim rost: byly chvíle,
že dotýkal se jenom s hnusem
těch pošpiněných pestrých lístků
a snášel je, že snést je musil,
že otrokyně v nich jen viděl,
jež starají se o kuchyni,
byt, šaty, knihy, tramvaj, auto,
o výlet za hranice časem,
a chudáka mu klidí s očí,
jenž přijde s rukou nataženou
a o hladu a bídě skuhrá. –
Jan Krejza zval se. Nebásnicky
zní tohle jmeno v písemnictví,
kde umní mistři překřtí sebe
na Vrchlického, Krásnohorskou,
na Březinu a na Mahena
a řad jmen jiných. Poesie
mu byla vírou, náboženstvím
v dnech svátečních; a ve dnech všedních
sklem čistým, jímž se díval na svět,
na lidi, duše jich i činy,
na věci minulé, i na běh
svých časů; duch a jazyk jeho
neznaly v ničem kompromisů,
i ten i onen nerozčísnut
šel všude za příkazem bible
o řeči naší – „zvláštní člověk“
a „original“, „hloubal“, „mudrc“.
10
Měl řadu známých: páni, dámy
z hořejší vrstvy společnosti,
byl jimi ctěn a vážen tuze,
zván do rodin k nim na hostiny
a čaje, jak jsou nyní v modě.
Pro verše jednak, (jež mu nesly
už titul Mistra); pro zjev jeho
(byl štíhlý, rděl se jako panna
měl dětsky pomněnkové oči,
ne v modě výstřední, leč slušný
a čist vždy jako vlašťovička);
pro způsob hovorů: i mluvit
znal jímavě i naslouchati
a trýskal názory, jež vždycky
uvedly posluchače v údivúdiv,
hlas lahodný měl, duši v očích,
sloh řeči vybraný a přímý –
pak že byl synem otce svého,
jenž, milionář, žíti uměl
a nechal žít a syna svého
postavil v světě nezávisle,
že nebylo mu nutno stoupat
po cizích schodech, klepat v dveře
o pomoc s prosbou. Hoch byl slovem
zjev z jiných světů, jak svět tento
byl jemu zjevem.
Přítele měl
jen jednoho. Ing. Václav Koníř
– zas jmeno málo poetické
leč případné – pan Koníř totiž
byl prosa vtělená a opak
přítele svého básnícího.
Byl milec života a všeho,
co život dává: žen a jídel
i pití, společenských žertů,
plul na povrchu toho žití,
11
optimist sluný. K básníkovi
pak přilnul, jak se extrémy dva
zde dotýkají, jak se ujme
máť kočka děcka králíčího:
praktické stránky živobytí
ved poetovi, věci dení
a potřebné mu obstarával,
ved pokladnu mu svědomitě
a při tom snažil se mu stačit
na výletech v říš poesie
a nemoh-li, pak shovívavě
a odaně se za ním díval.
12
A milou měl ten básník.
Anna
bankovní byla úřednicí.
Vysoká štíhlá. „Řekyně má“
ji oslovoval. Hlava pěkná,
rty sevřené a mramor lící
byl průsvitný. A jako mramor
se zdála chladná být a přísná.
Řeč úsečná a odměřená,
duch skeptický a prosaický,
a její rozhodnutí bylo
vždy bleskové a vždycky správné –
to bozi vědí, kterak Osud
ty dva sved v žití dohromady
a jak je nechal přilnout k sobě!
Snad úzkostný a hrdý básník
v ní duši vytušil, jež při všem
je bez přetvářky, klamu, falše
a odána mu. Vzácná byla
mu péče mateřská, jež často
zachytla křídla duše jeho,
když odletala do nadzemska;
když v básnický soud lidí, věcí,
poměrů, společenských styků
mu střízlivě a suše foukla
jak do hlaviček pampelišky
a ukázala mu, že zbyde
z nich jenom prosaická stopka;
rád voněl k čisté duši její,
rád díval se jí v tmavé oči
a její polibky a chvíle
kdy dala se mu, byly pro něj
posvátným slavným mysteriem.
Kdys mínil, že by svazek jejich
měl potvrzen být na radnici.
13
Odmítla – je to pošetilost,
ty pán – já paní, zůstaňme tak.
Že nechce mu být příživnicí
a přítěží, jež může časem
se obtížnou stát. Že se nechce
vzdát pošetile gáže svojí
a z netučného měšce jeho
brát, co tam není. Básník má prý
být svoboden jak kněz, jak voják.
A manželství – i když se zdaří
je sevšednění, jež pak drží
už zvyk jen – a to ještě bývá
nejlepší případ.
Kolem hrdla
ji vzal a vtiskl políbení
na moudré rty. –
Po kanceláři,
tak ona rozhodla, šli deně
zdravotní chůzí do přírody,
šli, otvírali sobě duše,
on hladil pohledem zem, stromy,
hmyz v cestě, ptáka letícího,
luk koberce a modré dálky –
jí blaze bylo, že to dítě
a její milenec je šťasten,
řeč jeho jas jí sije v duši
a pohledy své posílala
jak na stráž za pohledy jeho.
A večery, kdy nebyl pozván,
(jak říkal: služba společnosti)
trávili v divadle či kinu
či v bytě jeho, nebo jejím.
14
Květnový den už dloužil stíny
a lehký šerý závoj kladl
na plavé světlo. Ti dva prošli
Stromovkou, jež se otřásala
vojenskou hudbou, k Vltavě šli
a na břehu si sedli v trávu.
Šuměly zelenavé vody
a vlnami si bily v násep,
za řekou domky, chlumy Troje
ve svěží zeleň halily se,
po říčním náspu procházkou šli
milenců páry, nade hlavou
modravé mráčky od západu
se volně nesly, vzduch tu voněl
výdechy vody, trav a květů.
,Řekyně, „Máj“ jsi tedy četla?‘
– Přečetla, Jene. –
,A co povíš?‘
– Mně nelíbil se – vem ty dýky
z pohledu svého, nesluší, věř,
tvým dětským očím. – Povím věrněvěrně,
co cítila jsem. Víš už dávno,
že romantika je mi cizí,
tvor střízlivý jsem, – sám jsi řekl,
že Galatea jsem a kámen –
nuž: pošetilý děj: pán lesů
a s delší loupežnickou praxí
a vražed serií, má malér,
že chycen byl, když zabil v posled
své milé svůdce – vlastní otec,
on nevěděl, že vraždí otce,
15
jenž z domu kdys ho krutě vyhnal –
víš, Jene, odpusť –
,Řekyně má,
je marno, tobě chybí smysl
pro vzlet a verše. Chtěl bych jednou
se zeptat, zda ses podívala
do knížek mých, leč tuším jasně –‘
– A správně, Jene. Mám tě ráda
ne pro tvé verše. Jsou mi cizí,
jim nerozumím. Tebe chápu
a všemi smysly mám tě ráda –
Chceš naznačit, že není shody
mé bytosti s mou poesií?
– Tak zdává se mi. Jako člověk,
jsi jasný mi, ne tak tvé verše. –
,A přec to květy duše mojí.‘
– Mně tedy chybí smysl pro ně. –
Za vodou v Troji plála okna
červeným leskem. Malá loďka
se nesla řekou. Vesla její
jsou založena, proud ji nese
a vzadu na sedátku sedí
hoch s dívkou, má ji kolem krku
a ona odevzdaně zvedá
obličej k němu.
– Pohleď, Jene,
ti dva v té loďce! Letí kamsi
16
a milují se. Tohle chápu
a v duši zní mi při tom hudba
radostná svěží. Já bych řekla,
že také to je poesie. –
Zde cítím, co tam z tvého „Máje“
jsem ani trochu necítila. –
On vyňal z kapsy dopis: „Poslyš,
neznámý mladík posílá mi
zde báseň svoji k posouzení.
Dej pozor:
ZPĚV O DÍVČÍ LÁSCE
Kvete jabloň. Na lavici
pod ní vidět krasavici,
jabloň do černých jí vlasů
chvilkou hodí bílý květ.
Muži tři se před ní staví:
prvého nes komoň plavý,
druhý přijel v modrém autu,
třetí pěšky prachem cest.
Ona ví, že vyvoliti
soupoutníka pro své žití
z těchto tří má, zírá na ně,
zkoumá, strojí dohady.
Prvý dí: Jsem poet, panno,
na tom oři je mi dáno
světem nést vás k slunci, hvězdám,
dát vám slávy korunu! –
Druhý dí: Mám auto, jmění,
společenské postavení –
17
všecko vaše. Toalety
koupíte si v Paříži! –
Třetí praví: Ti by brali!
Pohleď, holka, na ty svaly,
já jsem boxer, brát tě mohu
několikrát každou noc!
Básníkovi ruku dala,
na kůň zdvih ji, a už cválá
zlatým vzduchem k modru nebes
krásná, pyšná, blažená!
Za týden se bere plaše
k boháčovi: Chci být vaše,
hlad mám, žízeň – slepá, hloupá,
malé dítě byla jsem!
V divadla jde, společnosti,
k moři jede, všeho dosti –
často zívá – v neurčito
kamsi hledí teskný zrak...
Za rok těká tato žena
hladová i přesycená
po ulicích, pročítajíc
zápasnické plakáty –
lidí ptá se: Boxer taký,
nevíte-li, býčí zraky,
svaly jako koule, prosím,
povězte, kde najít ho?
Několikrát oblouzená
vracím se mu, jeho žena,
18
jedině on, lidé dobří,
zná dát štěstí na světě! –
,Řekyně, hrozné! A teď považ,
že tohle napsal mladý člověk!‘
– Zná svět a ženy. –
,Chceš snad přiznat,
že ženy –
– Nevznášej se tolik
v oblacích, drahý, sestup dolů
a pozoruj. V svých společnostech
doklady najdeš. Toť tři ery
života ženy –
,Ty tak pravíš?‘
– Já. Ano, Jene. Že jsem prošla
sty a sty cizích zkušeností,
zrak otevřený, paměť živou.
Leč já, mé dítě, zůstala jsem
v etapě první – u básníka. –
Tma byla. Vyskočily hvězdy.
Vzal hlavu její, políbil ji
a zdvihli se.
– Byl pozdní večer
a večerní máj byl čas lásky –
hleď ani zachovat neznám
tu báseň tvou... Víš, co je zítra?
Dvacetpět roků je ti zítra,
mé děťátko. Před čtvrtstoletím
ses chystal vyjít na svět tento...
Chci s tebou večeřet dnes, ano? –
19
V mansardě vilky na Hradčanech
(v mansardě ovšem bydlit musil
jak tradičně už každý básník)
Jan Krejza od psacího stolku
se dívá na koruny stromů
aleje hradní. Lípy kvetou
a bzukot včelek kol nich šumí
jak struny houslí pod sordinou.
Na špici krovu kos si hvízdá,
do rachotu aut; slunce leskne
se na lípách a modré nebe
je shora vlídně rozepjato.
Jan Krejza chvilkou vstane, vejde
do pokojíku vedle. Postel
je dosud neustlána, dvé jam,
hlav stopy dvou, jsou na podušce.
Jan Krejza shýbne se a voní
k té jedné jamce, světla očí
mu rozlevají šťastnou záři
po mladém jeho obličeji.
Kdos klepá. Obrátí ten polštář
a otevřít jde. Bytná jeho.
,Stlát chtěla jsem, však návštěva tu,
pan Prokop Berka, starší člověk,
prý v tuze důležité věci.‘
Pan Prokop Berka! Zná jej z dětství,
byl otcův přítel. Jde jej vítat.
Prořídlé bílé vlasy trčí
na rudé lebce. Velké oči
poctivý modrý pohled mají,
ten pohled, jenž si všude maně
zná otevírat lidské duše.
20
Sed těžce v návštěvní si křeslo
a zadíval se na básníka:
,Tak, Jene, pětadvacet roků...
A já ti přišel gratulovat
i za sebe i tvého tátu –
no, nediv se, i tvého tátu.
Je, pravda, sedm let už v zemi,
leč dneska mnou chce mluvit k tobě.
A dnes ti odevzdat mám odkaz –
tak nařídil mi, ne prý dříve,
až ráno v den, kdy dovršeno
prý pětadvacet let mít budeš.
Tvůj táta, víš, byl moudrý člověk
a opatrný – tak znal svět ho –
a podle běžné míry světa
byl tedy opatrný, moudrý.
A že byl taký, s hořem hleděl
na nepraktickou duši tvoji,
tys k básním tíh, ty s pohrdáním
ses díval na prospěšné cíle
i studií i žití toho
a hlavně: neznals cenu peněz –
to červ byl hrozný duše jeho!
Já hájíval tě, vysvětloval,
že vlastně to je přednost tvoje,
neb to je pevná moje víra
a potvrzena zkušenostmi,
že kdo těm penězům dá vládnout
nad žitím svým, kdo dá si jimi
běh jeho určit, ten se stane
otrokem toho plantážníka
a plantážník je hrozným pánem!
Před sedmi roky, když tvůj táta
se roznemoh, já slíbit musil,
že odkaz jeho, jejž dal ústně,
chci provést. Na vlas. Dneska ráno.
21
On doufal, že přec časem uzráš,
že zmoudříš, valně zopatrníš
a jako metu přesně určil
den dnešní. Renta, již brals dosud
dnes přestává. A kapitál ten
ti banka vyplatí – krom toho
ti odevzdávám depositum
dvou milionů, k tomu ještě
ti banka vypočítá úrok –
jsi, slovem, boháč, hochu milý,
dík moudrosti to tvého táty.‘
Jan Krejza dívá se v ty oči,
na ježatou leb, vidí oblek,
chudoby důkaz: – Pane Berko,
vy celé ohromné to jmění
jste spravoval a bez kontroly? –
,Bez kontroly.‘
– A bez odměny? –
,Tvůj táta, hochu, věděl dobře,
že na vlas na peníze dívám
se jako ty. Ba, já v nich viděl
prubířský kámen světa, lidí
a kámen ten mě, křísl, hochu,
že kde jsem dřív měl k němu odpor,
já potom začal nenávidět – –‘
– Povězte. –
,Ale hodně krátce:
Já před lety byl taky tátou,
dvě děti žena krasavice
22
mi dala. Skromný tichý život
byl údělem nám. Ale jednou
mi zmizí žena krasavice,
prý za penězi a prý za tím,
co dá se koupit. Tak se za ně
prodala sama. Doslechl jsem,
jak z ruky do ruky šla; vždycky,
kde peněz víc v té ruce bylo.
Jed pomoh, bůh s ní, na svět onen,
když zrcadla jí potvrdila,
že bez ceny je.
Děti rostly,
dva chlapci, hleděl jsem jim vpravit
svůj názor na ohavnost peněz –
a oba hoši uchopili
těch theorií druhý konec:
ten jeden vybral kasu banky
a střelil se pak, druhý zavřen
byl současně pro zpronevěru
a oběsil se v kriminále.
Tvůj táta znal to, znal můj názor
na toho vraha žití mého –
a proto testament mi svěřil.
Zde je to, formality v bance
jsou provedeny; ještě dneska
zapřáhnout můžeš k vozu svému
ty miliony – bůh buď s tebou! –‘
– Chci pomoci vám! –
,Pošetilče,
co chybí mi? Hleď, zdali můžeš
pomoci sobě. Neboť cítím,
že dneska otrokáře, vraha,
já přivedl ti do stavení. –
23
– Dám milion vám! –
,Moh jsem vzít si
i dva a víc, já moh vzít všecko
a ty bys houby býval věděl,
ba, moh jsem útěchu mít blahou,
že zbavuji tě strašné trýzně.‘
– Co počít mám s tím, co si počít? –
vzdych těžce básník.
,Co si počít?
Máš v ruce klíč, jenž otevírá
ti svět a lidi. Nervus rerum.
Jenž koupí vše, vše zkorumpuje,
jenž ukáže, jak planým pojmem
je láska, přátelství a cnosti,
dá vládu ti nad páteřemi,
dá proslulost a úctu jmenu,
dá rázem vše, nač pomyslíš si –
a ty si vzdycháš: Co s tím počít?
A víš-li vlastně, hochu milý,
že oba dva jsme blázni? Ano,
dej otázku tu komukoli
z těch moudrých, opatrných lidí
on dotvrdí to. Neboť všecko
je labilní a pevná věc jsou
jen peníze, když plynout mohou.
Vlast, vlastenectví, národ, lidstvo,
bůh, náboženství, altruismus –
vlij, hochu, peníze v ty pojmy
a uvidíš, jak budou tančit,‘
a Prokop Berka dlouho hleděl
v ty dětské oči básníkovy,
zrak vlastní soucitem se zamžil:
,Jsem hotov, půjdu. S bohem, Jene.‘
24
List banky na stole a v duši
hořkosti moře, básník sedí
a hledí oknem; barvy, vůně
a zvuků nijak nepojímá,
svět venku něm a v hlavě hlucho,
a hlava těžká, má ji ve dlaních –
až přišel Koníř. Rozzářený
vztahuje s gratulací ruce,
leč básník ukáže jen na list:
– Čti, agenda ti vzroste trochu. –
List prohled: ,Co to? Je to pravda?
Toť kolosální! Jak to přišlo?
No, to je štěstí! Ty jsi stal se
z pohádky Honzou! Nechápu to!
Mluv, neseď tu jak boží muka!‘
A básník, jak by soukal věty,
v nichž každou chvíli nit se trhá,
vypráví neochotně, těžce,
jak Berka přišel s gratulací
a s tímhle divným testamentem.
A Koníř rozsvěcuje světla
víc a víc v očích, v obličeji,
a do paus vět své citoslovce,
poznámky nadšené, smích šťastný
v extasi opilosti metá.
,A co teď? Co si nyní počnem?‘
víc zamudroval, nežli ptal se,
když básník všecko vypověděl.
– Především nikde ani slůvka,
tvé čestné slovo. Správu všeho
25
ty povedeš; dnes ještě v bance
provedem všechny formality
a mlčet, mlčet – mám své plány –
,A Řekyni se přece zmíníš.‘
– Ne, ani té ne. –
,Pověz, Jene,
mně zdá se, že to štěstí náhlé
ti přehodilo, jak se říká,
kolečka v mozku.‘
– Ani trochu.
Naopak. Berka jenom pohnul
vším, co tam pevně stát se zdálo.
A já chci nyní provést zkoušku,
Václave, strašnou, velkou zkoušku. –
A milý básník, jakby sypal
zde výsledek svých dlouhých úvah,
vykládat začne, co mu právě
prošlehlo hlavou: – Mohu nyní
dát zvážit slávu svou, své jmeno,
v té společnosti, jež mě zvává
k svým večeřím a čajům tady.
Psát budem oba řadu listů,
hned teď, Václave, budu prosit
o podporu, jak byl bych v nouzi
o sumy, řekněm, dva tisíce,
pět, deset, jak je jednotlivě
tak ošacujem, jak je může
dát advokát ten, onen bankéř,
ministr, továrník a všichni,
kdož zvou mě k sobě. –
,Ale, hochu,
26
toť nápad šílený, toť konec
všech pozvání a vůbec styků!‘
– Nu, uvidíme. Zde je papír,
vem pero, začni: Vzácný pane,
v den pro mě významný a těžký –
dvacátých pátých narozenin, –
jdu s prosbou – k laskavosti Vaši –
Mě stihla právě – těžká rána –
jež může stát se – katastrofou –
když ruka Vaše – nepomůže –
Vás nechci obrat – o čas vzácný –
a nebudu se – rozpisovat –
jen prosím krátce – pomozte mi –
dva tisíce – (ty napiš: deset) –
mi vypomůže – Využívám
té Vaší k sobě – náklonosti –
již tolikrát Jste – osvědčil mi –
a za niž bez konce – jsem vázán –
Kdy dluh svůj splatím – nelze říci –
však splatím jej – a vděčnost stálá –
úrokem bude – Smím-li prosit –
obratem splňte – žádost moji –
neb prodlení je – nebezpečno. –
A podepiš: Jan Krejza, básník. –
,Ty blázníš, blázníš!‘
– Nový papír
a pišme dál. Dej dva tisíce,
já pět teď, Václave, a klusem. –
A píší. Končí. Nový papír
a nové listy. Různé sumy.
A zase znovu. Dvacet psaní
je hotovo. A do obálek.
27
Adresy na ně.
– Ani slůvka!
Václave, mlčet! Nic a nikde!
I Řekyni ne. Hnutím řasy
nic neprozraď. A já ti povím,
jak půjdem s lučavkou tou dále. –
28
Je pátek. Dva dny na to. Oba
nad kupou sedí odpovědí.
Je dvacet listů.
– Začnem vážit,
Václave, sloupy společnosti. –
,Snad jsi se nestal nihilistou?
Ty, člověk vybraný a jemný.‘
– Ne dosud. Za chvíli snad ano.
Teď pozor! Bankéř: Ctěný pane,
– ah, „Mistr“ ten tam – je mi líto –
už stačí. – Ministr náš píše:
– sám nemohu – však zadejte si
o státní stipendium – rád se
přimluvím. – Dále! Zde pan Kohout,
továrník, multimilionář –
ah, ne on, paní: Muž mi kázal
vám odpovědít – sama ráda –
jen přijďte v pátek odpoledne –
on není doma – však vy víte –
Tož to je kousek prostituce –
pan Sádlo – má pět pěkných domů:
Ah, mistříčku, jak je mi líto –
Zde druhý domácí pán – pozor –
zas ženské písmo, ano, paní:
muž vydání měl, ale víte,
že do oka a duše zapad
jste naší Elsince – jen přijďte –
já vyřídím to – vidíš, vidíš,
Václave, chtěl jsem jen pět tisíc
a oni chtějí dát mi Elsu –
Zde přítel umění, pan Trojka:
Lituji tuze – zakoupil jsem
pět obrazů – a pro rok tento
29
je vyčerpán můj budžet – Sláva!
Nuž zrychleme to. Sedmý: Je mi
velice líto... Osmý: Rád bych,
však poměry mé. – Číslo devět:
Zlá situace – vážím si vás
a vašich knih – leč – Dobrá, dobrá.
Zde postscriptum je: Ona slavnost,
k níž zvali jsme vás na pozítří –
– to dnes je, v pátek – nekoná se –
rozumím – to je odtroubení –
Desátý: pane, měl jsem za to,
že nejste z oněch příživníků,
jež člověk důvěřivě pozve
v svou rodinu – leč vidím nyní –
tak tedy na dál – Přímý člověk
a karakter. Co jedenáctý:
Zas žena – bozi! Jezabel ta
chce náramek dát, prsten k tomu,
když přijdu – já chtěl tisíc korun! –
A číslo dvanáct: Nelze, pane,
a podpis – tak to také stačí.
Třináctý: Jeden známý dluží
mi dvacet tisíc, zaplatí-li,
rád pošlu – Čtrnáct: Vzácný mistře –
nejtěžší chvíli jeho žití –
já připravil mu – Patnáct: Pane,
snad přítel Sádlo, snad pan Kohout –
já, pravda, znám jsem jako boháč –
leč mýlka – jmění patří paní –
já správcem jsem jen. – Bravo, muži! –
Šestnáctý: Může-li to počkat
tak do podzimu, kdy mám dostat –
Sedmnáct: Mlád jste, pane, básník, –
a jistě nerozvaha pouze
vás zavlekla v tu situaci –
snad karetní dluh, snad i ženské –
30
upřímně radím – zkušenosti –
vy střezte se jich – Osmnáctý:
Pět tisíc? Čím se prosím, pane,
zaručit chcete? – Devatenáct:
Tak deset tisíc? – Řeknu krátce –
A počkej, tohle zvlášť je dobré:
Já viděl, že se otáčíte
nápadně kolem naší Berty –
Bertička má už nápadníka,
jenž není lehkovážná pumpa –
napříště je vám dům můj – Dvacet:
Svým listem ze dne – o pět tisíc –
že na obchody toho druhu –
zařízen nejsem – ve vší úctě –
Ran dvacet, Václave, a každá
šla do černého. A já osel,
já v téhle chamradině viděl,
své čtenáře, své cenitele!
Pojď, půjdem ven. A zítra chytnem
věc od hlavy. Teď prosili jsme
a zítra začnem koupi. Vyjděm,
mně hlava hoří, krev v ní bije,
pojď, promluvme o zkoušce druhé! –
31
Tak, Jene, jakož smluvili jsme,
já duše kupoval a lámal,
penězi koupil přesvědčení,
ohýbal hřbety, křivil páteř,
na hlavu stavěl slušné lidi –
vše, jak jsi chtěl. Zde resultáty:
Tvůj vědec uznaný chce napsat
spis proti uznanému vědci
– přátelé dosud – chce jej zdrtit,
což stálo, prosím, dvacet tisíc. –
Tři kritici, dva poetové,
list nový chtějí vydávati,
kde na prach předem, – jak jsi přál si –
rozdrtí tebe i tvé knihy –
tož dvacet tisíc vzali na list
a každý pět zvlášť jako bakšiš. –
Člen vlivný politické strany
sto tisíc dostal – pro stranu prý –
by do dvou týdnů přived k pádu
ministra strany vlastní, toho,
jenž účinou ti slíbil pomoc,
až budeš honit stipendium. –
Šefredaktor pak listu jejich
chce přejít k novinám hned jiným,
on buržoust k listu bolševiků,
jejž založíme – ovšem fikce –
měsíčně patnáct tisíc, auto,
vzal zádavkem hned patnáct modrých –
Zde od trestního soudu akta,
hleď pěkný balík, zpronevěra
svěřených peněz, strůjce její
jest vyšetřován na svobodě,
teď proces zapadne, když zmizly
papíry tyhle – dvacet tisíc –
Zde maturant tvůj, syn tvé bytné,
už nepropadne, deset modrých
32
já složil škole na pomůcky
a přimluvil se. – Z ministerstva
pět tajných výnosů jsem dostal,
za tisíc každý, jak prý taxa. –
A prostituce: v brzku bude
zas dovoleno, jak kdys bylo
zřízení vykřičených domů,
muž pobožný vzal dvacet tisíc
a zasadí se v ministerstvu.
Stát, řek mi on, má subvencovat
ty podniky, prý snažší bude
zdravotní jednak dohled, jednak
počestné dívky nutno chránit
před svody dravých mužských pudů. –
I o dva čelné politiky,
jak smluveno, já pokusil se,
leč s nezdarem – jen počkej, počkej
a nediv se hned, – nezdar proto,
že vyší faktor a víc peněz
už předešli mě, jak mi sdělil
sub rosa ten náš šefredaktor;
leč naděj tu je, že se časem,
snad za měsíc, snad za dva, za tři,
až zaroste prý trocha mechem
zánovní tenhle prodej jejichjejich,
dá provésti se čerstvá koupě.
A tohle prozatím je všecko.
Dost za tři dny. A pokračovat
chci ovšem zítra.‘
– Ne, dnes večer.
Jdi k Řekyni! –
33
,Ty blázníš, hochu!‘
– Jdi k Řekyni! –
,Ne, nikdy, nikdy.
Víš sám, že marno by to bylo.‘
– Jdi k Řekyni. Dej dvacet tisíc.
Když všecko jde tak kolem v nivec
pod lučavkou tou papírovou,
chci vědět, padne-li též ona.
Já musím vědět, slyšíš, musím,
bod jeden, aspoň jednu duši,
o níž se člověk opřít může.
A zítra z rána, než se vydáš
na další lov, přijď povědít mi – –
,Jsi blázen, blázen!‘ –
– Cítím: skoro. –
34
Byls u Řekyně? –
,Byl.‘ –
– A ona? –
,Já večer k ní a teď jdu od ní.
Polovic peněz stačilo mi
otevřít její nepřístupnost.
Což nepřístupnost? – Byl to obchod:
Za deset modrých – chceš dát sebe?‘
– No, vidíš, Václave, jsem kliden.
Jak člověk bývá, když se splní,
co pevně čekal. –
,Ty jsi blázen! –‘
– A dál jdi na lov. Za dva dny zas
se uvidíme. –
,Co chceš počít
teď s Řekyní? –‘
– Nic, pranic, hochu,
je volna. Chceš-li, ujmi se jí,
snad že je žena všelijaká,
však člověk dobrý. Já už asi
jí neuvidím. –
Koníř vyšel.
A básník dal se do snídaně:
srk kávy – odstrčil tác celý,
vzal cigaretu, dvakrát vdechl
kouř její – odhodil ji s hnusem.
A myslí: týden tomu, stál jsem
na plném slunci, květen voněl,
a já byl šťasten. Dneska ležím
v polární zemi, mlhy, zima,
35
já potlučen a hlavně ležím
tu sám a sám, a nikde ruky,
po níž lze sáhnout. I ten Koníř
má nyní jakés hospodářství,
kam nemám přístupu. Nic neřek,
leč zadívá se kamsi v dáli,
a zase prchá... básník prý má
o jeden smysl víc, tím cítí,
co emanuje z lidí druhých,
byť kryli to a kumšty řečí,
gest, pohledů tě odvést chtěli
jak čejka od hnízda svých mladých.
Oh, přítel Koníř – díky bohům,
že upřímný je aspoň v něčem,
co je a bylo. Přijde-li cos
v jev jiného, já přijmu všecko,
jsem připraven a proto nelze,
bych překvapen byl. –
Zaklepání,
a vešla bytná: ,Slečna Anna
pár slov chce říci – může vejít?‘
Krev vrazila mu k hlavě, v oči
a na svou bytnou němě zírá.
,Jen na chvilku, jde do úřadu.‘
Kýv hlavou. Vejde bledá, vážná
má provinilý plachý pohled:
,Hleď, Jene, měl jsi slavný svátek
a společenské povinosti
as zajaly tě, žes mi nedal
ni známku žití. Odpouštím ti.
A zde ti nesu malý dárek,
má stále státi na tvém stolku,
36
je opozděn –‘ a vybaluje
z papíru cosi barevného
a na stůl staví. Pagoda to,
Číňanka umně provedená,
úsměvná s otevřenou pusou
složeny nožky, ručky nese,
jak požehnat by jimi chtěla –
Řekyně ťukne do hlavičky
a do rukou, a ona kývá,
jazýček rudý povyplázne
a stáhne, rukama pak hýbe
jak dít by chtěla: Pokoj, ticho –
,Co je ti, Jene?‘
Básník zírá
na pagodu a modré oči
jsou tupy, trochu zamlženy.
,Co je ti, Jene?‘ teď se chvěje
i její hlas.
– Nic, slečno Anno,
jen kdybych doved oceniti
pár šťastných chvilek minulosti,
chtěl bych vám za ně poděkovat.
Leč přítomnost zná jedem zabít
i upomínky –
Vzlykla slabě,
pár velkých slz se vyvalilo
jí z tmavých očí. Beze slova
a bez pohledu odcházela.
37
A ty jsi vlastně filosofka,
ty dcero říše slavných draků!
Jak usmíváš se, potakáváš
k všem komediím toho žití!
A ručkama chceš všecko klidnit
běh světa zvrácený a hlavně
ty, kdož mu tiše přihlížejí,
když svět jim byl dal ránu v oči!
Já do včerejška měl jsem milou,
ty kýváš, víš to, právě ona
tě přinesla a koupila tě
za nějakých těch papírků pár,
částečka toho, zač se sama
koupiti dala! Kýváš stále,
ty víš to, viď, i ručky tvoje
jak chtěly říci by: Klid, klid jen,
tak chodívá to... Měl jsem slávu –
ty usmíváš se – dal ji vážit
a přední sloupy společnosti
ji našly lehkou jako peří –
jen kývej, usmívej se dále.
A měl jsem pocit osobnosti,
sám sobě zdál se vyvoleným,
a ducha šlechticem, nu ano,
tak říkal jsem si v dobách pýchy –
ty kýváš, usmíváš se, pravda,
je známo to a všecko k smíchu.
A vlastně nebolí mě pranic
a smát bych chtěl se, jak ty, dámo.
Teď lučavka ta papírová
rozžírá obsah všech těch pojmů,
jež vážou lidi ve společnost,
v stát, instituce jeho různé
a zůstávají jenom jmena,
v nichž pranic není. Čím to žijem?
Ty usmíváš se, přikyvuješ,
38
že tak je, že tak býti musí.
A žijem lžemi, falší, klamem,
pokrytectvím, šalbou, komedií –
co případných slov má řeč naše
pro věc, již nazvat možno prostě:
Jsme zvěř a žijem pudy zvěře.
Však zvěř je potud poctivější,
že žije přímě, otevřeně.
My kultury však náhon máme,
kultury tuze dlouhověké
a stále rafinovanější.
Ty usmíváš se, přitakáváš,
vy, Číňané, prý mudrci jste
a proto praví ručky tvoje
jen klid, jen klid – chceš těšit lidi,
že vše je v přechodu, že všecko
zas přejde, všecko že se zvrátí?
Ty šalebnice, před sto roky
a před tisíci, dvěma, třema,
tak klidnila bys, jak dnes stejně
řad poznatků těch bolestivých
a ovšem též se usmívala.
Kultura lidstva! Stálý pokrok!
Sny umělců a filosofů!
Vlast! Člověčenství! Náboženství!
I nevěstka ta nalíčená
již demokracií zvou! Svlekněm
ten Život s blýskavých těch hávů
a zbudou síly tři, tři pouze,
tož žaludek, jenž spojen osou
je s genitaliemi – kýváš? –
a kol té osy život lidstva
už miliony věků víří
a vířit bude; třetí síla
je hlad po moci, touha vládnout,
mít něco, čemu poroučet lze,
39
co po případě týrat možno,
pes, dítě, žena, otrok, národ.
Ah, tulák, který nemá pranic,
kobylku luční chytí v poli
a nožičky jí vytrhuje –
A rci: co duší je těch složek?
Těch sil tří? Víš to, přikyvuješ:
oh, peníze! Tak, milostenko.
A usmíváš se, že to pravda?
A člověk, lotr domýšlivý
si sbásní nesmrtelnost duše,
jakby mu ještě nestačilo,
že nesmrtelno je to lidstvo
s ohavnou lží, jíž žije život.
Jen usmívej se! Přitakávej!
Leč mluvit měla bys a vytknout,
že mýlím se a kde se mýlím,
že lidský duch je schopen vzletu,
jejž dosud strojům svým jen dává,
že není plaz, že není žába,
že v miliardách dvou hlav jeho
je přece místy svatá jiskra,
z níž jednou vzejde velký plamen –
ty usmíváš se a tvůj jazyk
se vymršťuje jako hadí,
tys pokrytec, tys také žena –
a básník Číňanku teď chytil
a mrsk jí silně o podlahu,
rozletla hlava se i tělo,
rozbity ruce – olova kus
na tyčce zavěšený leží,
jenž, rozkýván, byl jejím žitím.
Zdvih s podlahy kus obličeje
se šikmým jedním hnědým okem –
to oko výsměchem se směje
povzneseným a pohrdavým.
40
Václave, co jen zdrželo tě?‘
– Řekyně –
,Počkej, neříkej tak.
Řekyně pro tebe je mrtva
a pro mě také. Říkej Anna.
Pro tebe chci být už jen Anna.
Řekyně – k smíchu! Nejsme blázni.
Též básníci ne.‘
– Tedy, Anno,
já zkorumpoval spoustu lidí
v úřadech, politických stranách
i čelné muže veřejnosti –
až hnusno. Co jsem vydal peněz!
Teď od Jana jdu, referoval
jsem o výsledcích, a Jan sedí,
dívá se na tě vytrženě,
a pokyvuje pouze hlavou. –
,A jinak?‘
– Anno, věř mi, nevím –
mám obavy o mozek jeho.
Jak řek jsem, hledí vyjeveně
u stolu dole plno střepů,
figurky jakés z porcelánu,
ty rozbil asi v zuřivosti;
od bytné vím, že odmít jídlo,
snad ani nespí, aspoň postel
prý noci dvě už nedotknuta –
a nemluví – já nevím, nevím –
41
,Václave, zde je nutno jednat.
Je zřejmo, že to nemoc duše.
On ublížil nám: mně i tobě,
mě zrádně prodal, ač jsem byla
mu věrným přítelem a družkou –
leč nelituji – mám teď tebe –
A věř mi, že mě zebe v duši,
když pomním na něj – není člověk
tak jako ty: muž s teplou krví –
a vřelým tělem. Přelud jakýs,
umrlec, který jenom časem
ožije na pár letmých minut –
ne, zapomenu, nechci myslit...
A tobě ublížil: vždyť honí
tě v nepříčetné potrhlosti
jak makléře a bursiána
po lidech, spolcích, po úřadech,
bys šíleným a nesmyslným
nápadům jeho vyhovoval –
než – teď je zle mu, na nás pak je
mu pomoci, jak pomoct možno.
Já myslím, zítra záhy z rána
jdi k slovutnému psychiatru
a řekni všecko. Ublížil nám –
však jsme přec lidé. Prahou letí
už zvěst o jeho nerozumu,
i v bance dnes už vyprávěli
vše arci tuze zveličeno –
o řadě bizarností jeho.
Člověka nemá, jenž by staral
se o něj v této hrozné chvíli.
A ty se také musíš vysvléct
z těch afér jeho; sama povím,
že jenom přátelský cit hnal tě
bláznovstvím jeho vyhovovat.
A teď, můj milý, jít bych chtěla
42
do bio, potom na večeři
do baru třeba – celý život
já v baru nebyla, viď, divno? –
A tam se tančí – já chci tančit –
a opít se – a hlavně tančit –
a šampaňské – víš, láhve v ledu –
jen, unaven-li nejsi příliš.‘
– Z Efesu vdovo, půjdem tedy. –
43
Jan Krejza – ovšem, znám to jmeno.
Je žurnalista –‘
– Ne, je básník. –
,Ah, básník, pravda, tedy básník.
Tím případnější. U básníků
vždy sedí genius a blázen
na jedné snítce. Jak jsem slyšel
rozeslal ondy čelným lidem
žebravé listy – Otec jeho?‘
– Byl rozumný muž, člověk zdravý. –
,A tento Jan?‘
– Je melancholik
a hloubal. –
,Tedy paranoia.
Co dělá nyní?‘
– Sedí, mlčí,
a nejí, nespí. Časem tluče
vším, co je v dosah ruky jeho.
A týden tomu, umínil si,
že zvláštním způsobem chce zkoumat
řád známých lidí: politiků,
a úředníků, redaktorů –
sám, žel, jsem ruku dal mu k tomu
a pomáhal –
,A jak to, pane?‘
– Jsem bohat – chtěl se přesvědčiti,
44
zda zásady a karaktery
před mocí peněz obstát mohou –
já zkoumat měl – a tak jsem zkoumal –
,A stálo vás to mnoho peněz?‘
– Půl milionu, možno říci,
že stál mě tento experiment –
,A on – je bohat?‘
– Sám chci nésti
výlohy všecky, byl můj přítel. –
,Věc jednoduchá: paranoia
a vše, co z ní teď povstat může,
už jeví se. Je nutno léčit.
A že rozbijí ony věci,
toť signál, že se neprodleně
s léčením řádně začít musí.
A snad se neleknete, pane,
dnes blázince jsou institucí
jak nemocnice, ne jak byly,
jak totiž pověst říkala jim,
příšerné kriminální hrobky –
ne, dnes tak není. Sanatoře,
příjemný pobyt po případě
a lékař odborník, jenž hledí,
by nemocný se cítil doma!
Vše pokračuje, pane drahý.
Hle zvěřince! Dřív zavírali
tak zvané šelmy v pevné klece
a šelmy zuřily a řvaly,
nu, ovšem, mříž, a malý prostor –
teď zpříjemní se jatcům život,
45
že cítí se jak na svobodě,
podmínky všecky: prostor, volnost,
i kraj se upraví, že šelmy
jsou jako doma – zajímavé,
Hagenbeck, pane, přišel na to,
a blázince – tak na vlas všecko,
neb lidstvo ve všem pokračuje,
jak jsem už pravil. Týden tomu
jsem vyrval jakéhosi starce
ze spárů kriminálu takhle,
– neb žel, že často spravedlnost
žnout tam chce, nám kde setba patří –
kdes začal vykládat svůj názor
o republice, sloupech jejích,
o činitelích, špíně peněz –
a už jej lapli, paragraf prý
ten onen – dobrý jeden člověk
mi řek ten případ, zasáhl jsem,
stav prozkoumal: a paranoia,
jak v knize stojí. Už se léčí.
A ten pan Krejza nemá tady
snad rodinu a příbuzenstvo?‘ –
– Jak vztyčený prst sám je v světě. –
,Vy nesete sám tedy všecko?
Můj honorář – a kterou třídu
mít chcete pro něj?‘
– Řekněm: druhou.
Snad stačí... Ale byl mi bratrem,
tož první, pane profesore. –
,Tak první. Auto vaše čeká,
já připravím jen formality
a potom vezmem pana Krejzu,
46
při paranoii vždycky platí:
že v prodlení je nebezpečí.
A do dvaceti a čtyř hodin
vy oznámíte případ soudu.‘
47
Hluk ulic za nimi. A auto
do vrchu stoupá. V čtverci okna
je vidět stromy, stráně, pole,
kus Prahy potom. Věže tyčí
se v oslnivé raní světlo
a lesknou se. Dým halí domy,
kus řeky zablýskne se chvilkou
a modré ozářené nebe
se nad vším klene. Psychiatr
pozorně sedí vedle Jana
a Václav proti němu. Ticho.
Když vyjeli, chtěl Václav začít
řeč delší: (v tom snad pokračovat,
co promluvili k nemocnému,
tam v bytě jeho o léčení,
o sanatoři, klidu, míru,
než básník řek své tiché: ano –)
leč nyní s ledovým se hnusem
podíval básník na přítele,
že umlk. – Jedou tedy tiše.
Na zad se sunou stromy, pole,
vzdálené kopce, bílé mráčky,
jež nebem plují.
Dojíždějí.
48
Je sám. Tu ruku otírá si,
již stisk mu přítel naposledy,
a hnusno mu, že dal ji stisknout.
Jde sadem. Vysoká zeď kolem,
jí uzavřen je svět zde jeho.
A za ní svět je jejich. Ptáci
vesele švitoří si v snětích,
zde květiny jsou, svěží trávy,
tak, jak tam venku.
Jsou tu lidé.
Ve světlých šatech po cestičkách
tu a tam člověk stojí, zírá
vyhaslým zrakem v neurčito.
Ten prohlíží si s velkým zájmem
jej, příchozího. Jiný baví
se způsobem svým s jedním strážcem.
Ten tam zas počítá si prsty
a usmívá se.
Náhle zved se
s lavičky starý jeden člověk,
prořídlé bílé vlasy trčí
na rudé lebce, velké oči
poctivý modrý pohled mají
ten pohled, jenž si všude maně
zná otevírat lidské duše –
pan Prokop Berka!
Jene, Jene!‘
Jan vlet mu v rozpřaženou náruč.
,Můj hochu, našels tedy přístav?‘
– A vy? –
49
,Já také. Přišli na to,
že nebezpečen jsem prý státu,
leč zachránil mě dobrý člověk
před kriminálem – zde jsem tedy.
A nechci k nim už.‘
Zdvihl ruku
a za zeď na svět ukazoval.
– I já chci zůstat. Hnus mě škrtí,
když na svět myslím. Všecko, všecko,
jsem nechal v něm. Leč nelituji.
Jen obílené smutné hroby. –
Jdou spolu. Zahledí se na ně
ženička jedna. Přistoupí k nim
a pozdraví, jak dávná známá,
pak poskočí a zdvihne ruce:
„Tak jsem tam šla, jak mi to řekl,“
zas poskočí a třepat začne
rukama těma výš a živěj
a důležitě znovu tvrdí:
„Tak jsem tam šla, jak mi to řekl.“
50
ŽIKEŠOVY EDICE SVAZEK PRVNÍ
Tato kniha byla dotištěna dne
1. března 1932 pro nakladatele
Vladimíra Žikeše, Praha I. - 981,
na strojích Studentské knihti-
skárny. Byla vydána jako první
vydání v nákladu 500 výtisků.
Iniciály, frontispice i obálku, u
vázaných i návrh vazby kreslil
Josef Solar.
Vydáno se svolením nakladatele
Macharových spisů.
E: tb; 2004
[52]