Nová reverie bethelská a palestýnská (1912)

Ekloga mystická, Stanislav Mráz

STANISLAV MRÁZ:
Nová reverie bethelská
a palestýnská.
(Ecloga mystická.)
Compilace a flexe o příchodu děcka messiánského, jeho poslání a určení v klínu modernity a v společnosti žhavosti a klexe o býku politickém a aesthetismu a oslici duchovní blíž jeslí adorativních Adama budoucnosti. Opus dle řady inventární z encyclopaedie prací autora a dle rozdružení užšího z partie opus a fasciclů pod společným označením: „Pleiona optimistická“.
V PRAZE. NÁKLADEM DÍLNY AUTORA. – MCMXII. KNIHTISKÁRNA J. ROKYTA, PRAHA.
[I] Nová reverie bethelská a palestýnská. (Ecloga mystická.)
Hle, Bethel v lesku... Jaké contemplace v tě křísí evangelia čar blahé zvěsti, ó módy kliente? Zda v snění ku sensaci se blížíš vzdoru či kol pátráš, blesk kde vtipu zvábit, hrot tu na cháradu? Máš differenciaci vnímání a niť závinu citu zda v oddanost vznítí se v plec tvou, nastražený sluch zda výšin chyt’, vpil dálek melodii? Devoce strunu nervu napínáš pro hudby trill a toužíš, castrát byl bys skřítek její, mílek mystický? Ochota ku plamenům u tě ká je vzrušení piety, ač pouze mizivým snažením touhy královského sen je holdu zrozenci. Na příděl klassický zda toužíš se šperkem spět klassičnosti, v krajnosti vypnutí svých výkladů a úvah. Látka zdání větší jest. Za jeslí postav se klín v liturgie akt jak. A kyň jiným, zvi je, lákej, zpívej: Pojď, druhu, půjdeme s dívkami krásnými, ručejí zlatitých, jak mandle kvetoucími, ve ruce ruku, za hlaholu zvonů kolejí sněžnou, hvězd v lesk stříbřenou v stín dómu pilastrů, pod galerií klenby a balkónů. Nón ku extasi a bratrů exaltických tlumu blíž, jich radost čistou vpíjet v skráň i hruď. K figurám řezaným umně v šalmají hlas, kde „Huc pastores“ zní, ku ovcí stádu bílých ve doklad, velká zde jest chápání oblasť v šíř rozvřená a možnost její. A vyznej: Vzácná, sladká abstraktnosti, ty jsi to, která nardem plníš všecko, ostýláš vůní. Tys to, která vylučuješ ves tuchu věrolomnosti ve svátek ryzí sbratření všech. Nestoudné nechápánínechápání, ó rci, zmiz, je zapuď, zaplaš, neb ti jemný ve službu nejdelikátnější struna služ, nerv její pavučinný. Jev tvůj chant, že doušek pramu oastalského zná, že malý pych by záslužnosti byl, devoce božská nebýt vrcholivá! A pěl’s že, vyznej, proto, aby štěstí a blaho charé bylo všude, mrav jak odvěký. Víc vystiháme, druzi! Či ve vibraci tíhneš pochybnosti, co značí padlost přírody kol, čím je překocení v decembru chlad, led, zda nestuhne v chvil plesný canticus též z rosy citu, květu něhy stkaný? Um vibrující klopýt’ o úkol a motýlmotýl, z kukly nitra zvábený, byl smrští sněžnou v běd cíp zanesen? Vysoké lešení mít dokument tvé piety musí, výš až ve hvězd středu. Ku focu pravdy píditi se musí. A vyznáš, díš: V lesk přičiniti jen já holdu chtěl. Je básník akrobatem? Zda s srdcem smlouvám se o oddanost, zda smlouvy hlubé se svědomím kuji? Zda třebí toho? Vyjevuji jen, co bezprostředně v skráni plá i chvěje. Co v srdci meditujícím se křísí, skýtám, jež rhytmem mnění každé provází. Se nehotuji ve složitou zvěst, jen oracla v přiští též vzpomínám, co každý nový příchod taký značí. Neb vím, ve davu změti jistě předstupují i světci neznámí, martyři skrytí a v tomto decembru kol, v přídech přísný, v jich duši klasy, v srdci květy pučí. A není málo divů vše to nám v dar, kyn i souhrn. Také uhození Parnassu péčí, pílí, snahou, vratkým se chodem blíží, křehké libelly; za každý úspěch hruď lomcuje dík, kol tebe, pravdo, lámou bludu mříže. Na příchodu se slavném výkupce vznět divinace, svatá invenc zažhnout má. Na bědném poli rostí také květ, na albách snů jej mrazných hledají. Ti lépe znají, chápou, vědí, tuší: Chlad a rmut kol jest zkouška kapacity vznětu. Je dobra pouze v účel ubráno, by dobra více lépe bylo zřít. Na protikladech život založen. Na principů jen škále abstraktních. V noc lépe zlišíš, stihneš, oceníš vděk, slávu, dobro světla. Ve příchlad jak tepla solu dar a v rmutu strastí vždy hledáš těšitele. Tak to jest, že dobro v stesk, zlo v ples v líp zlišujeme. A proto hárá ret: Bacchických radostí, prorockých extasí buď focus zdrávo! Ne loutka eliských jen rozmaru, leč pravda vyložená k chápání, ó dítě tajuplné, zdrávo buď! K zuctění předložená moudrosti, ty dobro stělesněné k vděku znaku. Ó dítě davu, slávou sbožtěné! A proto ký div, vždy že exaltace v zápětí svoje hudbu volá, vábí. 1 A stihneš; pastýřů čím anonymita. Kde jména jich? Je svál, proč nezachoval čas? To mystických jest pěvců pleiona, to sionických hudců druž a mrak! To roj včel a mravenců Parnassu, již jeslí blíže, Nazaretu blíž obrazu zamelodovali v tromolotremolo a bez jména jak lotři kříže zbyli, bez timpu paměti. Tak ku devoci v klad osvědčení a uznání spěje z Corinthu mudrc, bílý Simeon. Genius přichází, v div zvrcholení boží, v závratné, nadpřirozené vytýčení, theologie mistr a hvězdné opony aethru zasvěcenec. Do věků z dob on v hloub, výš zří za azurový drap. Genia kult to, který v eden směnit zas Gai může luh, vnov zkrášlit výspu její a za dlaň všecky ku prameni vést všeho shonu, vzruchu, života. Po stupních spirituelních a abstraktnosti. Výš všechny vede, řídí Golgoty tragickým aktem, poetickým tak jak svaté zrození a blahé. Přijít Simeon belhavý kmet o berli, vlas, vous sníh musil jak Mäeon ku Idě a v rozpak, vzdor, vy křepčí, pygmeové, v zdráhání odvahu měli byste, sataničtí? Barbarství patu kozlí odvrhlo, roh satirský a orient se zdivil, že králů hnul se v průvod slnný tah a vám by poutal dlaně pochyb chvost a v oči šlehal, spěch v hold opřádal? Sibylla, apokryphist vzkynout musí, Papias z Hieropole? Ó pak zraďte víc, skytněte a doznejte Philotheos, Bryenios z Nikomedie, sám kde s málo je vám Simeon stařecký. Se dob nejzazších hlaste k dědictví, kde pravěk žítí s příštím beze sklonu, se nedozírným váže. Tak jeslí zleštujizlešťuji seénuscénu jak jiní posvátných míst stánky, occasionelní jak z Nanzianu Gregor či příhod scoliast jak Agathias z Myriny. Zda sním apologii děcka mudrckého? Svřel verš by píli i snahu? S Philonem mním, cnosť víc stihá a zří, se v extasi k původu pídí a zdroji, v všem jej shledá, poznává. Kultury zrozence pych vystřídal pych Mäeonidy. Kříže epopea kolossa více jest než Illias, Odysea a v před vše musí a hřmí duší výboj a lidstva úsilí, dob zdvih a příboj. Jen triomph a žeň generací značí to vzácné zrození. Ve dáli dokonává, doznívá Rómy šum, barbarské, zde příz se pavučinná nasazuje disposic, osnov nových, vzácnějších. Ó slzné květy z očí padající, dštící, ve svic se směňte panaceu kol, ganglií předivo ve hymnus vzchvětevzchvěte, neb zrcadlná hra či eden víry či pochybnosti peklo v hruď teď máte. Ó vsaďte v srdce blaho eldoráda vrácené, obnovené. Dosi, prvoklíčku rozvřete bránu cohese té svaté, neb Michal Angelo se sám rýsuje blíž ve silhouetty stínu, Newton v dlaň glób vírný, co tam plaše kozonoh v stud bludu v dáli kluše, omyl charý. Zde štětce mistr našel pósu krásy. Carpaccio čím, hudci dětští jeho! Se vesla cherubů blíž přiklánějí zlatá a vlahý příchod krásu vyvolává a křísí novou. Melozzo udivuj hrající druží. Afekt hyř imponderabilní! Vše půvab přibírá, kult Disa sbled’. V glorii ráje dárce vzkynul slastí a arterii šíří ku radosti. Duchovní empyrie se rodí nová. Tam v rumy pohanství se řítí a zde v chýž bucolskou tíhne mílků ráje roj, tož okřídlených himeronů nebe, stát duší pozdravit, jenž vstává blíž! Duchovní říš, chimerské králování! Oslici duchovní blíž veďte, řiďte, v ten prvý triomph Pána, ježto stát zde nebeský vzšel jeho příchodem. Vzni hossianah ryčná výzva všech ku pozornosti v fondateura sklon milostný. Mílek sličný v loži, oslice církev spirituelní jest, vlídná a malebná co scéna rozvíjí se, juž apokalypsy se plod ctný hlásí, tož něhy vladařství a milování. Tož milosrdí náplň, nauka nová, střed horování a moudrosti tresť. Zvěsť, Iblis sražen bude ve propasť juž pro vždy, pro vždy! Sjemněná phantastika dominuje. A proto nech mne zřít,zřít sny a myšlénky strvalené v květ sněžný, když jiskry stuhlé dští níž s výše, nech zřít mne jeslí blíž ve dechu mlze postavy krásné, mílků, cherubů a bílých pannen svatých v stínu roji a příklon silhouetné hry a sociální že význam den má dnes, věz, ideální. Den bratrství, rovnosti, uvolnění! Dnes blížním brat, štědrosti, dobroty se pramy kouzlí, objevují v vděk. CímČím to? Že zažhnut život lepší, nový, vlídnější. A čím to, hudba zní. Jest poesie 2 sestrou a poesie duší zkrušených jest slední refugium, srdcí uhozených! Však nemůž um být stále tragickým, chant. Též ples a capriol vzníti musí skoje! A jeden pro všechny zde důsledek: Starého códu dokonány bědy, zříš usmívat se sionické štěstí! Parnassu tyranského, barbarského tak sloupy podvráceny, modly dómů i fora! Jeden timp za zmatku masky a bludu pstré! Říš mravná, mediální! Příkaznou proto jest má floscule oslavná. Zřím jen, sama příroda kment vzala oslavný, je sněžně bílá ta říza, její šperk jest démant aetherický. Tož slaďte ret melodie ve spomoc: Ó svatá noc! Ó čarná, božská noc! * * * (Vystoupí králové i mudrci pohanští a barbarští. Gladiator, otcové duchovní, bardi, historici. Popírači a rouhači.)
Gladiator. Co žádáš, duše má, si k uklidnění? Chceš číši, v zápasech jež bucolských pastýři získávali ve turnaji? Arény, stadia mníš v zápolení a toužíš, utkání ždáš slavný štít? Či touhy tvojí trill, cit ukojí drob jakés paběrky, již zvěda žádá? Tak dojdeš,dojdeš tuch i ambry eldoráda požitku příchuti? O toto ždání můj pokus kolotej a snahy klání. Zda o planost to vetchou usilování? Proč ku východu zřím? Čím sláva jest? Vděk a ryk její, aura popularis kdy dým je, pleva, kde je, co je pravda? Myslitel. Mně chybí basálnost a uklidnění. Co žádáš, duše má, si k spokojení? Katarakt vření krve, vzrušena jež podnícena po vzdáleném, varu po cíli, co jest? Touha hlodá, bije, vnímavost, scitlivění ionské, skor jest řeřavina neúkoje věčná. Co jest, co hledáme? Skoj touhy? Smíří co neklid nekonečný, neúkoj, apnese snažení a vény rozšířené? Bard. Jsem plž jak svřený umu ve ulitu. Před branou snů vždy zbývám zavřenou. Chci v město slunečné, ve dobra hrad a pravdy v říš, jež není výhradou jen tlumu vybraných. Chci kulturu, již s sledním možno sloučit se srdcem, jí všechny stkát v rodinu poznání, již vsadit možno v nitro, aby byla všech lénem, všech... Zavřené hrozí brány! Mně dejte město dobra slunečné! Králové a mudrci předkřešťanští a pohanští. Nechť žije Bacchos! Hmota nezrozená! onyx irid šperk a něha zdobí! Ká záslužnosti cena, triomphu? Vším jest jen plesné, věčné požívání! Jiní. Před Venuší se poklonit, jest přirozno. Jeť nejdokonalejší dílo Zévovo. PamatujPamatuj, s děckem že se spodobuje, jež ovesleno Érem, Pothem sluje. Týž, k službě jenž jí, k ruce přidělen. A děcko jiné? Jím jen zobrazen jest člověk v nejkřehčí a prvý věk! Baffardi a parasiti. Neosvojené, nepoznané čím? Vše víme, kdy rety ku pokálu přikloníme. Neznámé skryto blíž dna se v líp tají. Tož ke kvasu. Jsou bloudi, víc kdo ždají. Popírači a rouhači. Myšlénka messiánská, pravda její orachumoraclum, zda jest víc, než Platonova idea přirozného výběru? Do jeslí idól dobra položiti, na stolec vsadit vzácnosti gorgónu, a kruhem bludným kroužit ve rozpak vždy dále?! Liberalnost přezíravá, jež vše pomíjí, stáj i plénky chudé. Polyhistor. Na starý, řecký román vzpomínám. Na román o člověku trpiteli. Vždy uctíván byl furfant, sympathií terč! Jak fabule Fausta populární ta role byla, zvěst a kolovala, až její v Rómu zabloudila krása, se překotila v transformaci. Věk ta žije zkazka v dialektu pstrém. Dím, jistím, svědčím: Není evangelií! Damonax. Ó srdci stvořte filosophii, neb v skoj zda mysle stačí charé bádání. A mudrců plášť více zleštěte, neb mudrc z dob jest souhrn ubohostí, vždy tógu zdranou nebo nesešívanou! Polyhistor. Daphnis a Chloe, román o Argonautech je míra pravá. Čím Nonna, „Metaphrase“? Jen doklad, hexametr učený a devótní v nejstarší Nilu zemi jak ku kříži se v uctívání plazí. Ó dávné piety: Nonnos z Panopolis, Theodoros Prodromos, prvý pašijí 3 fantaseur, Apollinarius z Alexandrie biblických dramat v pravěk romanzier. Hlas. Jen ctnotou omilostněný zřít bude pram ves věcí, boha líc. Ó extase, mne v zřídlo všeho bytí zříti nech! Jiný hlas. Rtu živí také Dion Chrysostomos medem, čím pozdní parabolist. Též těšitel nízkých v rouše žebráckém. Polyhistor. A k látce lícně trpícího kloní se romancier massy širé z dob. Má důvod, ježto z lásky, dobrodružných je stkána heroid lectura davu. Ten prvek svšedněl. Nutno líbit se a množství z různých živlů lichotit. Jiný polyhistor. Též ukřižován Leonidas byl. Na dřeva vbit ve štítu Thermopyl, vysoko v jev i hrozby i vítězství kyn. Čím tedy oraclum je výkupu. Co značí messiánské čekání? Bard. Je avšak svobodna apologie děcka, Socrates v loži skorém jest-li leží. Tak chápu v líp, co pouť je za vločkou sněžnou. Za amoretty z noci stkanými mlh, za průvodem světců z její stínů. Scoliast. Vše anekdota Jehovy supremnosti vyhrazené. Otec a syn! To drama tajuplné, však plastně fabulérní, zrozence světa v poměr k božství značí. Otci církevní. Ó dob idylla církve prvotní! Bucolské štěstí! Touhy jedné vzdmutí, po vzácnějším víc puls se živě nítil. Ó blahé vystřídání obvyklostí! Ó triomf nesmírný a nepřeslnný, co Gai dol mít dosu paměti bude, v ves žítí skvoucím bude Nazaret! To nevybledne mocné záření, nechť zajde encomiast i sacerdos! Comentarist duchovní. Sem kaditelnici, ať Sáby drob se zažhne, dýchá! Stín-li kde, mním v kyv, že vhodno, stačí posvátné zakouření. Jiný comentarist. Vždy laboruje v příchod prv, co vzkyne, ať vzkvět či rozklad, pád či zvýšení. Dí učistěnost: Se mravnost zrodila, když nejvíc svět byl zmaten, porušený. Ecloga Virgila ve padlost umu. A v padlost přírody Pán přišel cenný. Dle znaků shody, výpravy byl znán a od kolébky messiášem zván. Nechť výkupcem se, prvým z proroků zve Zévi Sabatti, též antikrist pstrý, jeden jest jen kníže Jesaiův. Ne zvonem, srdcem děj ten vyvolejte, mu hymnus intronační zajásejte! Encomiast. Tak v epicenium dět musím, Jan jak v jev svědectví: „Přijdu“,Přijdu,“ jistí, praví Pán. „Přijď, Ježíši!“ ať Sionu vzplá v ples beránek, obluda zla vyhostěna ať z Gai výspy zkrušena je v sled. Duch jistí: Přijde ještě! Nevěsta v kment slnný svědčí: „Přijde zajisté!“ Tož církev, která lože blíž teď, dech skýtá i prozpěvuje k vítání. Sibylla v shodu medituje tak: Stáj Bethelu dnem pyramidy sluje, půdicí základu. Pram psalmický zdráv buď, Jesaia vise smavá, nejkrasší. Běžnosti sprosť nás pýru pastorale, svátků,svátků jas slétni v nov níž eliský. Klest kývá. Orla veslem fantasie se z holubice plaché zvedá výš, za šišku palmu v slib. Slyš, jak v máje kníní, rokotá, nyje, plesá, sladce želá, Dante i Klopstock – messiánská filomela! Sup rozpaku v plec Promethysa zdřím, jak rohu tvého, noci, modulaci stih. Krve pstrost zda blíž se zlišuje tvých jeslí, věčna pontifexi prvý, nového códu dárce, regenerace, nového stolu hodu fondateure! Tarpejská stěna odmlkla se v žas! Kov zvonu kéž se v pěvce portrait smění, jenž sufragéna, eucharisty kápí skojen, na decembr též myslí žití těch davů devotních v lad důvěřivý. Pán přijde, vzkyne, radost duším vrátí. V decembr lidskosti zda v šalmaj v těchu sladíte flét vděk, hudci, sociální by dýchl více mráz a caurus v trud. Král božský klímá... Ne, popírač děl by, Mílek v loži, děcko Venus jen, jež hodna žasu jen a uctívání, ke službě její děcko v Ioži kývá a usmívá se, že jest symbolemsymbolem. V věk útlý člověk tebou spodoben, mystický princi, sněn zde výkupce, jenž v oběť snímá vin sčet minulosti. VímVím, edenu čar prvotní se vrací! Ó vzácné uctívání, zlatý chant, v nějž ladí Pierra ve látce celé odevzdání. Ó vzácné, svaté pění! 4 (Ecloga druhá.)
Jde Musa krůčkem k jeslím zticha, zticha... A k exaltaci vůni ambry dýchá drobu Sabejského. Zázraků mohoucnosti zvolenec pro ret její div má též: med Hymettu ne, ze sionských strání. A děcku kreslí v zlatě gobeliny, podušky nejsladší, krajkové peří nejjemnější. V sen idyllický věří že skolébáno v phantazie klín. Psyché se žití zrodila a nevěděla by Musa prorocká, že hvězda zvala ku její ovaci? To Psyché moudrosti a contemplace ves, ves bystrosti mudrcké a ves času biblického báse i crónacróna. Zrodila se zákona nového poesie, všem jež štědří, hlásá a pěje sebe, základ vnov té něhy radostné její, která všem teď vzplála od věků. Musí Augustin a jiní teprvé vzjít, by za dlaň vzal vás, ved’, řad Romy, cípu Hellady mudrců a Korinth má zde v věštné volat flexi své oraclum, jež elijské přestíní, Elidy přeslnní v ráz a ztad? Jas náhlý ten jest nocí lidstva a mudrctví vysvětlen. Noc, která snahu tlumila a bila! Z dob Empedokla mudrc králem byl, i rádcem lidu, vládce, tributský a atribut tož věnec caesarský v skráň, ten caesarismus ducha značící, jímž umravněn svět, usvobodněn v ráz. Nač lid čkal, prorok věštil velký čas, proč poušť neshltla jeho volání? Nač stupňování piety z nadání je náhle třebí, aby větším jevil se, velkolepějším, monument živý a dokument, že účast béře z ér a pradob v shonu žití fondateur?! On přijde, přijde! Hle, avšak on přišel! Volání touhy Sabaoth sám slyšel, vznět touhy zřel, rozpjaté rámě, oči, výš v cohesi zdvižené davů z dob. Ký div, že slitovník slitoval se charý, když žití bylo jedno slitováníslitování, a pečeť, znak že, crónu vzdal mu, sám že novou součinnost vytýčil v div! A Musa řízu béře nejslavnější sionická a nástroj zlatý ladí. Drahokam, zlato světa v léno je v jeslích vloženo a učiněno všelidským prvkem: Jak věk prorok věstil. Jen Kristus královský, ten trpí v tmách, však Ježíš lidský,lidský vždy je v jeslích blah. Zdvih dobu, massu, lidstvo, ale v tíž též sebe zdvih’ ve oběti té kříž. On, sám jenž z výhrad volat můž jen Eli! Slovo, jež stkaly z plástí Haemu včely, jež pták jen v čar nocí rokotal nejkrasších. Neznačí mu: trpiteli! Neznačí zlomený a uhozený. Apotheosy značí vzácný akt. A divů v sled pak víří katarakt! Všem dobro, sobě nevzdá oslavení?! Apotheosou snah tož, shonu, péčí a nedbá rub má, zmatku nebezpečí nechápání. Ví, výklad celý: Mih přijde, imitant, epigon, král a caesar znavený, své zvolá Eli, Eli! Přijď triomphator, v přilbu božský rek a v „Eli“ moriendo v šept v ráz změk’. Co zdiví, že se z volby vlastní v sled a hasne.hasne, k furfantu chýlí, trpitele lósu kloní, neb kříž za korouhev jest totéž v krytí a v obou posvěcení cróna svítisvítí. I sahá po ní, v skráň ji v sled v mih staví. A utrpení tresť jest vrchu slávy! Tu čká zde v lůžku skorém, ale lvi, řvoucí, evangelisté, již z dáli spějí, dráp blíže skromnému vtknout v cíp ves stanu! A čtvero zvěřích mask v ves blýská stranu, zor vznětu i hněvný. A Mäeon předstíraný či skutečný, siculský pastýř v trill fléty v něm stělesní se, kryje v cíl, že pravda nejen, moudrost z harmonie, zde světu zrodila se poesie. A s aethru sama přišla. Chant vše platil a loutny tón. Však zde se Homér vrátil i Linos. – Čárná, chará pohádka! Máť grazie jest, Pierra přesladká. Děcko se třtina zrodilo a zjeví se v ustlání skorém jen s flét, rtů zpěvy. A Simeon, jenž echo eclog slyšel, juž plesá, jásá v vděk: Messias přišel! Juž přišel, vzšel! Sol zlaté v noci lůně, part noty v základ ku serafů struně. Kol moře slitování, slasti vůně! Christus se vrátil, váš to Ježíš, dítě! Ó ručky malé slíbejte mu hbitě! Ne můj, ne oněch, velkých, mocných jen, váš Ježíš, všech, věk hlavně davu sen. Sen lidstva nejkrasší. – Přítel běd, messiáš, výkupce, osvoboditel. Malých je kníže a nízkých. Zda chápete sociální? A chudí duchem uzří jeho říš! Ten záslib, uhození, vždy se níž chýlí. Ó strádající, chléb váš příští 5 a živý za plást včely, hle, jak blýští se v úkryt, v schránu. Odvracíte zor? As slní v příliš. Znak však jeden shoví a víc dí, vy jej zachováte v tiš, tož jeho dnem,dnem že den je třígrošový. Den robů jeho dnem se stal. Zda víte? Rob z robů, pán jich. Nic víc necítíte? Sférický přítel, můj i tvůj, ó čtoucíčtoucí, a sluncí centrum v pravdě nehynoucí! Tým abstraktního usvobodnění. Mravnosti jádro, lem. On vše ti dává. Nic nezříš, ručka jeho že se vzpíná a jádro tobě v nitru vyluštěné věk přeje, Hévy stromu zlatý plod? S extasí nečítám zde, manipuluji zda s fikcí, manichací. Růžových zde skel přibírám kouzlo, ať dolíčí ples. Ó volte býti tolerantní dnes. Jen dnes! Vám kyne třígrošový den. Co pravdou bylo v minulosti mez, v živelnost, v monumentálnosti dno a hráz ó pro radost vlastní, skoj, přiznejte v časčas, a málo oddanosti k mysliteli kde, zažhni piety tým k trpiteli! Přijď tedy Pierra, ať šperk tropů roní. Kdo její adorant, s Mistrala stanzí ať jeslí blíž se před králem psalmů kloní. Blíž jeslí. Prvý, fundamentální psalm zde tkví, zní, nyje. Života psalm v příchod lví, vzchod, obnovu. Zde přerodilo se žití, obrodilo. Ó blíž jen, úže! Zde kvést by měly sionické růže! Ó Paestum iridy, Širahu sadů! A Musa Saloma v kyv kaditelny zde zamelodovat vnov psalm svůj čelný. Ó poesie bethelská, jsi krásná, Saloma přítelka tě víc zda jasná. Flambóny srdcí, očí zažhly svíce. Jest prophet, mistr, praeceptor jen v vnadu, jest soucitný druh, jest zásluh souhrn líce, jen člověk trpitel? Jest bůh, an nad vše více! Na opus lásku přeneste, když milo není s konatele. Milujte Jeho dílo! * * * Vy kolísáte málo političtí a málo educovaní duchovní spíží, nadějí odkojeni jinou, recreace které, kam přichýlit se, v hold, cult přisunouti? Století bez Krista můž víc vám slouti? Bez téhož, jenž byl nejvíc milovaný, řad sieclů, jest nejvíc kochán všemi, král martyrů, pól jemuž vděčí díky? Co zbude, přezírnem-li mučenníky, jich rány tristní? Proč trpěli pak a nesli strasti, ký jich lósu volby je význam pak? O psychické té kolby tajuplné! Ten příděl fata dvojí, díl záhadný! Svítá z epopey té, co vám v líp, v spíš, kdo vzchází z jeslí v chvoji, pán světců, císař duší z Galiley. Askese, anachoretismu kéž v vlání v vznět touhy, oddanosti v objímání to pojímáte v div uskutečňování! Neb táž zlá volba jest a sudba: Noc, chlad choré ve výspě pochyb či jas v síňce skoré a teplo příchylnosti, nardu vůně. To jest, po čem vám dětsky srdce stůně, proč klesti blíž to táhne zas jak v mládí, v dech naivity. Proto refrain krátký v rtech sládne medem, slib ve příští v kradí jejž šlu vám v pozdrav, vzkaz, jenž prostě tak zní z dob jak, suslí: Plesné a blahé messiánské svátky! (EPILOG.) Před titanem se koří Liliput, Brondignac popírá a nedůvěří. Sycophant mní: Stkán, předurčen, odměřen z věčna, jest svobodným být málo. V crescendo jsi sladil jen hlas a Musa akcent v tón svůj přiložila. Fioritury, allury, capriolly. Urputně nesuď však mé adorování. Ne dítě žvatlající o sensaci, určené nejmenším, pastýřům stád a sítí znalcům tůní, sudičkám, jež zájem o zrození vzruší, o dítěti bez konce hovoření širé, ústní zvěst nesoucí dál vždy tradici jak apoštol. Jsem velmoc prosodická. Vždy jí volno je zvony zvolat, velký jich v kyv hlas a v hymnus struny vzkřísit, zvábit, zvát. Vždy léna, frízu netísněný myst, v odhad i zvůli. Nálada má jest bez podmínky a bezprostřední v čest. Území meditace gorgóna. A nemá lesku, šperku modernita víc, když cit do pouště barbarské vypudí a okleštěně o ves paměť v hřbet studené sol decembru mříti nechá. Glób zbyl, však v věčno, vesmír chybí duše! Života roucha látku měříte, však jako u jeslí, co věrný jásá, a otci exaltičtí, rouhač, popírač kozonoh v blud jak v stud ztad plaše kluše. 6 TobiášTobiáš, dluh co chvátá platit starýstarý, chimerský slepec neví, věk jest dlužníkem. A touha burná po vzývání bila kdy v pulsu, v šíro ryčně volajíc, své: „vyhnanciVyhnanci do výspy žití, slyšte,“ já v zoru měl to neskonalé dnes! To sociální i to humanní! Pel na broskvi, pel vesel motýla. Sněhové tříště nad vše křehký běl. Je šetři, uchovej, buď dítě duší, kde všednost oddálena v vhodný cíl. Obnovy dobra času píď se šiř, zbuď s námi posvátná jak kultura. Dnes mecén nejvyšší v souhrnu skýtá vše a v kout, v cíp k sobě v úžas hovoří krumpáč i páka. Co jest, citu lampa, sám sebe rozžat, přijít na forum ve kápi sufragena, v komži rudé. S confessí tíhnout, důvěřivou tak. V mystiky charé triomphální skor se plnost Danta zvrátit, vést ve Pána slávu oslici duchovní v arénu dnů? O dvanáct světel v trojhran opřený ten obdivovat lustr mystický, zářivý dob a sieclů a za jásání vše míti života a téhož plesání. Je teplem vznětu oddanosti nabotnalá myšlénka každá, však přiznej, zříšzříš, se opět alb špic s níží srovnává, ježto trop vzhořel v jednotící příz. Střed zlatý, v němž se vlídně, lehce dýchá. Aurea mediocritas! Území vlahé, ústředí prvek, buňka v zárod ryzí. Na niti snění nervu balast. Cíl je dalek?! V foru vzhrál jsem na roh sváteční. Půlnoc doby vyjasňuji, reflexem záření velikých světel časů. Snad bezděk oslavovatelů a devotistů nesměrných epigon, v doklad, Homér módy, a v žhavost současnosti v zmatek péčí snah shonu v chaos, sféry dobytčetem není. Zde jeslí býkem buď, kde světlo hude, se obdivujíc ve Narcissa zvůli. Je světlo radost, ples. A světlo vzešlo, v cíp ves ten nymbu paprsk bije, spěje, a každý svit jest sen a myšlenka krásná, nesmrtných, prvotních jak v svědectví devotistů a adorantů. V jich svědectví jsem říze vzšel s ctným, leč zda s mizivým snažením, v pulsaci sladké, slavné též. Ne tanec Víta, ne bonzů křepčení, ne choroduchost pochyb, nejistot, však s spíží ryzí zdraví úvahy a svaté noci čisté nadšení. Návratu k látce charý splniv slib, motivu adorace co vnov navykám zřít směle v sfingy modernity oči, jsem v vánoční klest upřed ghirlandu z snů prosodických. Pozdrav přináším těm, kdož mi dobře činí. PomnětePomněte, v dedukci není člověk povolán k nemohoucnosti! Jihnu v apostroph finální, úhlavní za vánoční trop užší a vymezený, rejstřík hlučný víc přibíraje. Ku tastám flosculí a snění na emphatickém zdvihu tonu, pathu své volám rušné, burácivé, ctné ve opojení vzruchem citové, jda s králi ku kolébce náprav prahu, obratu v líp a snáz, své v lamentoso nyvé zbožného stesku v přechod v ritardando, v vzdech nitro sklidňující, usínavé, pravdivé, vroucí a oddaně tklivé, své serafické: Soli Deo gloria! Fin.
7 Oslovení k P. T. čtenářstvu a obecenstvu!
Komu z vlastní iniciativy posílám sešitek, prosím, by si jej laskavě podržeti ráčil a aspoň pro tentokráte ráčil uhraditi haléřový účet per 40 hal. za publicaci přítomnou. Myslím, že v období svátečním přijde vhod sešitek podobný a nevypadne z obvyklé nálady i nalezne zálibu u Vaší osobnosti. Jinak račte mi přispěti na další tisk i vydávání prací za odvděk jich posílání jako proti částce abonentní. V regii pak vydajů i nákladu lesku svátků velkých zimních za četbu příležitou již malý obolos se ni nepostřehne a prospěch může býti obojstranný. Spojuji tedy ideální s praktickým. Přeje spolu šťastný a radostný průběh dnů svátečních, k jichž většímu jasu i oslavě přítomná pieça napsána a vydána, znamená v úctě veškeré: AUTOR. Adressovati račte: Košíře, Plzeňská tř. č. 114 (Malá Demartinka).
P. T. pane a pane!
Poslání tohoto sešitku včasné jest nejlepší příležitostí dle zvyku chvalného přičiniti k dobru mému osobnímu. V čas, kdy se rozvolňují prameny blahovůle, kdy ve znamení její a v její stínu uskutečňuje se i rozsévá tolik dobra, také nebudiž přezírnuto samaritství dose dobrotivosti mé osobě, což jest totéž jako mému povolání! Kýženým jest, aby uvolnil se tisk prací autora a pisatele, přání, jež může hříčkou býti splněno v čas, kdy možno téhož zahrnouti i pojati v osoby i oblíbence, přátely obmyšlené. V čas, kdy jest heslem vše pro radost blahotnou a úkoj tužeb i přání nejskrytějších, v záři světel klestu vánočního, nechť oživí Vaše vzácná a dobro vyvolávající přízeň! Neračte zabudnouti na příděl své součinnosti nutné i kýžené vůči zdaru dalšího snažení i podnikání pisatele, ovšem v rámci získaných i jemu poskytnutých prostředků. Také na skromnou urnu básníka nevolte zabudnouti za rušných, plesných dnů, kam přivolává dokument Vaší přízně, projev jejího setrvání i vytrvání. Proto tentokráte vysílá prostředníka pro získání dobra kýženého, tento debut, byste mu jej aspoň nějak honorovati ráčili v přihalení formy své vyložené, jasné i ryzí dobrotivosti. Prosím, byste ráčil mne podržeti v své přízni nepokleslénepokleslé, a tremoluji své oddané a hřejně procítěné, přátelivé i předem vděčné: Gloria in excelsis Deo et in terra pax hominibus bonae voluntatis. A tato bona voluntas naznačena budiž i projevena činem shodným i záslužným, obvyklým obolem výročního přispění. Dar z vůle dobré od příznivce i osobnosti vůle dobré, vyznačeně příznivé i blahodějné na další účely tiskové i pracovní autora. Ideální dny i úkoly příchodu krásného mílka Bethelského a dárce štěstí duší i srdcí a dárce všeho, také Vaší radosti i spokojenosti, zdaru všeho i prospěchu. V paměť staré i vhodné proverbium v tento čas všeobecné a nejširší blahovůle, jež v se pojímá vše a nevyhosťuje ni nejsledněišínejslednější, ježto kdo v čas ten přichází s přáním i toužením, snažením, žádáním, úsilím ospravedlnitelným, voláním Ira i samaritstkýmsamaritským, oslyšen nebývá, v zor i odhad, podnět, criterium i páku dobročinění i vánoční obětavosti: Veselého dárce miluje Bůh! V Praze, počátkem decembru 1912.
E: av; 2004 8
Bibliografické údaje

Nakladatel: Mráz, Stanislav; Rokyta, Jan
(Nákladem dílny autora. - MCMXII. Knihtiskárna J. Rokyta, Praha.)

Místo: Praha

Vydání: [1.]

Počet stran: 8