Dva letní motivy.

Jaroslav Vrchlický

Dva letní motivy.
I.
V poledne.
V poledne.
V těžký úpal červencový rozsáhlý park jen se ztápí, nepohne van buků krovy, v dálce hvozd sní v zlaté kápi.
Tato z lehké mlhy stkána sluncem prozářená celá zdá se třásti, rosa rána jakby se v ní spita chvěla. Pod vějíři starých tisů sedím, zrakem roztržitě stíhám obrys vížek, vlysů skrze větví husté sítě. Zámek spí – vše žalusie jako víčka očí domu, které těžký spánek kryje, míhají se krajkou stromů. 20 Ani kočár v rychlém trysku nezahrčí alejemi, ani kroky nezní v písku, lístek nezakrouží k zemi. Ani v korridorech kroku, na verandě ani ruchu; fata morgana tak oku zjevuje se v čistém vzduchu. Nezacvrčí koník v trávě, nezabzučí včela mezí, bez hnutí ční v zkvetlé slávě na svých thyrsech velké slezy. Mrtvé ticho! Jak den parný v tekutou vše lávu taví! V poušť tu vpadli od švýcarny drsným skřekem bílí pávi. 21
II.
Leknín.
Leknín.
Na jezeře jediný květ bílý, leknínu květ opuštěn se chýlí, jakby koketoval s temnou plochou, ve které se březový háj třese, staré Pomony je zdoben sochou, která v klínu podkasaném nese plody omšené a rozvětralé. Slunce stoupá a žhne neustále, a v tom lesku, v světla zářném moři jakby Narciss nad zrcadlem nyvý leknín roztoužený, čistý, snivý v bílý plamen víc a více hoří...
22