Popeleční středa.

Jaroslav Vrchlický

Popeleční středa.
I. I.
Vír tance, hudby jásot, maškar davy, vše letí ještě hlavou jeho, v které se začíná mu tmíti, do únavy jej zkolébaly různé dojmy steré.
Teď otevřel zrak, matné jitro šeré, den nevlídný a šedě popelavý, s ním nuda, nechuť, proud hořkosti dere se v srdce, jež se vzpomínkami baví. Co květů rozšlapáno po parketách, co srdcí rozdupáno a co lásky zmrháno v kusých a frivolních větách! Teď táhnou před ním zase... Samé vrásky, kde smích byl – maska sšinula se na zem, i sklonil hlavu a se zachvěl mrazem. 88
II. II.
V tom život celý. Veselá ta nota se brzy v děsnou zvrátí dissonanci, o berlách plíží se, co letlo v tanci, a z parket se to divně v bláto motá.
Ta Columbinu a ten Pierrota zde hraje, sladkou lásky vrká stanci, však jeden pohled vážný do života, smrt hnátem takt juž dává ku romanci. Ach, jak ten vítr v holých stromech hvízdá, jak těžké, olověné visí mraky, ty skvrny v snětích – to jsou prázdná hnízda! A Pierrot si protřel kalné zraky, tisk ruce v kapsy – ty jak hlava prázdna. Zda stojí život za tu roli blázna? 89