IGNATIUS LOYOLA

Josef Svatopluk Machar

– – nuž shrňme všecko, poslouchej a rozvaž: tys vévoda, vnuk krále Ferdinanda, grand, místokrál a hlava familie, jež svaté církvi papežů dvé dala, máš ženu vzácnou, kvetoucí máš děti, máš dvůr, jenž pyšným leskem vyrovná se i dvoru císařského Majestátu to vše chceš odvrhnout a zapomenout a jako prostý voják vstoupit v službu v chudičké companii Ježíšově? ptám se , ne že bych se ti divil, leč zburcovat chci duši tvoji, spí-li, by vstala, uchopila vší svou silou tu slávu světa, již chceš odložiti snad v okamžiku od nestřeženém. procitne a slyší! Dnes jsi velmož a jeden z blízkých císařskému trůnu a zítra chceš být bezejmeným členem v Kristově vojsku, člověka syn prostý, bez vůle, přání, nástroj v ruce mojí, jenž bez odmluvy půjde, kam mu řeknu, a ani myšlenkou se vzepřít nesmí. A obsluhovat budeš v nemocnicích žebráky vředůplné, po vězeních návštěvou půjdeš k lotrům, vražedníkům, a v kraje zámořské-li pošlu tebe, ty půjdeš, abys tvory polodivé převedl k spáse v ovčinec náš římský. A pokynu-li, půjdeš plenit koukol, jejž v roli páně vsili Lutherovci, jak had jsa chytrý, prostý jako holub; a pleň jej srpem, ohněm, holou rukou, pleň jakoli, však vyplenit jej musíš. Hlad, nemoc, úpal, mrazy, vzteky moře, zvěř divá, zarputilá zloba lidská, a neznalost jich řečitoť tvou věcí, jak přemoci vše. Přemoci však musíš. Poslušen budeš. Nástroj v ruce mojí, jak tato hůl, jež pomáhá noze se dostat tam, kam vůle si přeje. Poslušen budeš. Nakáži-li tobě, bys v jizbě zůstal, zůstaneš v jizbě, byť anděl páně přede dveřmi kázal a jmenem volal tebe k naslouchání. Poslušen budeš. Nakáži-li tobě, bys Satanu a říši jeho sloužil, ty sloužit budeš, byť i duše tvoje se vzpírala a pekel muk se bála. Nehleď mi v oči, sklop svůj pohled k zemi, zrak tvůj buď pokorný jak duše tvoje. – Ty zapřeš se a zničíš, číms byl dosud, bys z této smrti znovu k žití vyšel. A mzda tvá? Jakže, neleží mzda tvá v tom, že smíš sloužit v službě Nejvyšího, jenž s trůnu svého zírá na roj hvězdný, jak na stříbrný prach, jenž krouží cestou, kde před věky blesk myšlenky spěl jeho? A v službě jasné Panny, panovnice andělských sborů, jejíž oči září milostí zlatou, jasněji než slunce, jíž dáno bylo potřít vraha-plaza, a potřít jej tou patou nohy svojí, jak svinutý list voné růže malou? A v službě viditelné hlavy církve, Kristova místokrále, vojevůdce, jenž Pavlův meč , Petrovy klíče a před anděly všemi, cherubíny, v nebeském panstvu Panně nejblíž trůní? I mzda však přijde. Ne však zlato, pocty, a sláva světatěch se zříkáš nyní. Hleď, synu, byl jsem kdysi člověk světský a zapálenou duší jsem chtěl dobýt si slávy světa; krásná zbraň a koně, žen lepých přízeň, dobrodružství bojů lákávaly. – Ale Damašek můj se Pampelona zove. Hájili jsme tu pevnost proti Francii. Pán poslal pak kuli jednu jejich, by mi byla zjevením nejsvětější vůle jeho. obě nohy ranila a ležel jsem jako Šavel slep, pln zoufalosti. Mně rány hojili a špatněz vůle Páně. A dvakrát si zlomit dal je znovu, by rovny byly a , slepce nesly za plytkou slávou na kolbiště světa, a dvakrát marně. Nadobro svou službu odřekly nohy duši pošetilé. A zatím Pán, jenž viděl, že ne nohy, však jen ta duše snětivostí stůně, poslal, Ananiáše jak Šavlu (, jež jen Amadise z Gauly znala a jiné knihy o rytířských činech), Ježíšův život, passiony svatých, čet a bělmo spadlo s očí duše a hlas jsem slyšel z nebes otevřených: Kam zaběhnout jsi, ovečko , chtěla?! láska pozemská se odvrátila od žen všech k , jež nejsouc vévodkyní ni hraběnkou, přec stojí nade všemi, jak hora Golgatha nad všemi vrchy, byť temenem i nebe prorážely. A nyní přišla mzdy první splátka. Zda pochopíš to? Smrtelným svým zrakem zřel v říši Věčnosti jsem, viděl Krista, císaře nejvyšího v čele vojska a slyšel vůli jeho, že chce vzíti útokem tábor lidí nevěřících a podmaniti sobě země jejich. Ah, Kristus náš je císař milostivý: závdavek dává dřív, než voják jeho meč připne soběmožno odolati? s lože vstal a o berlích se vleče dal na vždy s bohem otcovskému hradu i člověku, jímž bývával jsem kdysi, a šel jsem k svaté hoře Monserratu, kde divotvorná Panna v slávě trůní a zavěsil jsem před obrazem jejím svou zbraň, šat rytířský a celou noc jsem jak rytíř Amadis kdys na tom místě, stál na stráži tam před Milostivou, královnou nebes, panovnicí vlídnou své duše žhavé. Když pak bílé světlo zápasit začlo s žlutým svitem svící, viděl jasně, jak se krásná Panna usmála na pohledem svých očí a milostně mi pokynula hlavou ach, synu, synu, takhle věčná Panstva mzdu platí vojáku, jenž nevykonal ničeho dosud... se vyzpovídal však jaká zpověď? Není spolehnutí na pamět lidskou... Tři dny a tři noci v duši svojí ryl a vyhledával kaménky, písek, prach a nečistotu, bych ukázal je mnichu v zpovědnici a moh je, blažen, odvrhnouti potom ah, pamět lidská!... synu, se postil a zoufal tak, že chtěl jsem život bědný z okna hodit, abych spasil duši a Pán mi přispěl zase. Osvítil , a jsem poznal, že ty černé chvíle, jež k vraždě těla by byly svedly, jsou léčkou Satana... A v okamžiku klid mírný rozhostil se v duši mojí, jak za nedělních odpolední z jara se rozhosťuje po vískách a městech. zavřel knihu dnů svých dosavadních, neb Pán sám chtěl, bych duši nerozdíral a starých ran se dále nedotýkal. A nyní začal žít jsem jenom Pánu a Pán mi platil za odanost duše, že boháč jsem nad všecky světce nebes. Na schodech u svatého Domenika v Manrese stál jsemstařenka šla jedna a zahledíc se náhle v oči moje hlasitě řekla, že uzřím Krista. A v chvíli ne Ježíš sám, syn Boží však celé nevystihlé mysterium Trojice svaté jsem zahled, postih a rozuměl mu, což i Augustinu kdys ostře Pánem odepřeno bylo a nezemřel jsem nevýslovnou slastí! – A jindy při mši v hostii jsem spatřil, jak svatá krev v zřetelně se chvěje a barvou rubínu tím tělem svítí! Zas jindy v rozprouděnou řeku patře cítil, jak duši křídla rostou, jak z těla letí, k nebesům se bere, zří na blaženost světců, štěstí rajské, a náhle se otevře jak kniha, tajemství víry, smí v listovati a čísti všecko... všecko jest jasno: stvoření světa, taje vykoupení i velká harmonie boží lásky. – Tak Pán mně platil... Laineza se zeptej a Xavera a Salmerona, synu, i oni podobně mzdu potom brali. Však neusmívej se již tichou slastí, ty ještě nijak nemáš práva k hodům, jež strojí Pán jen vyvolencům svojim! Ty musíš dlouho bičovat svou duši, tak dlouho, se ona paní stane všech vlastností, jimž nyní podle sloužíš, svrhne je se stolic povýšených a narobí z nich odevzdaných chrtů, již na pohled jen, pouhý pokyn ruky se řítit budou po honitbě Páně a neustanou, pokud nepoloží zvěř bludnou k nohoum lovce Hospodina. Pak jistě bude dovoleno tobě, prostému honci, sednout na kraj stolu, kde Pán hoduje, Panna luzná trůní v dvořanstvu skvělém... Poslušen být musíš, tak že tvá hlava nebude tvou hlavou a myslit budeš jenom mozkem toho, jenž ustanoven poroučeti tobě. A vědět musíš, že tvé srdce není v tvé hrudi, ale v prsou companie, že budeš dívati se jejím zrakem a mluvit jejím jazykem a slyšet jen jejím uchem. Vidíš, synu milý, dráha vedla kamenitou cestou a trníplnou, ďábel často toužil svésti s a jasný cíl mi zhatit. do škol šel, neb duch můj neměl zubů, jichž vyžaduje Hospodin k své honbě na chrtech svojicha tu ďábel přišel a světa sladkostmi zlákat toužil ze školní škamny. A svůdce lapil za tuhé hrdlo, rdousil arcivraha, a drže jej, skloňoval jsem slova latinské řeči, nebes řeči sladké, a vůni ráje linout z nich jsem cítil. S Xaverem, Fabrem, potom s Bobadillou a Salmeronem, Lainezem, jež všechny jsem přived Pánu, za hvězdnatých nocí jsme horovali, sílili druh druha a všem nám ďábel osidla svá strojil a všichni zmohli jsme jej zas a zase a pak se vrhli do honitby Páně. Ne lehce, synu: Tuho drží ďábel se zámyslů svých: v křižovatkách ulic my kázali a ďábel poštval davy, že naslouchali kamením a smíchem. My zpovídali: honili nás z města. My dítky brali do svých škol: a lidé z kacířských rejdů vinili nás zlostně. Když v Řím jsme přišli, viděli jsme všude zavřená okna... My šli do těch bojů, jak dívka, jež se z lásky vdává, k svatbě. A boží místokrál, náš svatý otec, milosti krve Ježíšovy strážce, jehožto ústy neomylně mluví Duch svatý, sídlící mu stále v duši, ten svatý otec poznal, že jsme přišli v čas pravý. Vlny kacířství se z Němec již převalují přes sněhové Alpy a hrozí plynout ke svatému městu. A svatý otec, opuštěn jsa všemi, jichž meč kdys určil Kristus službě jeho, nás přijal, poznal, žehnal. Synu milý, tys mrtev dosud byl a žíti toužíš dej pohřbít mrtvé tělo místokrále a strýce císařovavčasný, krátký a nehlučný buď pohřeb: potom ožij jak voják bez vůle a beze jmena v železné companii Ježíšově!

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 6 míst, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby