ŽID PROCHÁZEJÍCÍ TROSKAMI
FORA ROMANA
Adonai-Šaddai dopadnout dal pomstě
a pýcha světa učiněna rumem –
ó Bože zástupů, ty reku silný,
ty nezapomínáš a neodpouštíš.
Jerušolajim, město otců mojich,
Jerušolajim, smutku duše mojí!
Pro hříchy tvoje vyhladil tě Jahve
se tváře země, vypálil tě ohněm,
zatopil krví, přikryl zapomněním
a věků mlčení dal za stráž tobě.
Však na nástroje zlosti svojí pozřel
Hospodin velký, soudce spravedlivý –
a rozdrtil je v hněvné ruce svojí.
Či nehřměl kdysi zrovna v těchto místech
krok vojáků a řinkot kopí, mečů,
když z města toho vyšli zbořit tebe,
Jerušolajim, bolesti mé duše? –
A odrané zdi na tom vrchu tady
zda nejsou zbytkem hrdých oněch síní,
kde Titus sídlil, netvora syn, netvor,
proklatý zhoubce oltáře a chrámu? –
A tam ty trosky zdaliž nejsou sídlem
obrazů z kovů, které bohy zvali,
Joviše, Marta, Quirina a Vesty? –
A Titus zhynul, jak pes na hnojišti,
Adonai-Šaddai brouka dal mu v lebku,
jenž zobcem železným a drápy z kovu
rval mozek jeho, zžíral jej, až vyrost
na velkost vlašťovky a žil v té lebce,
219
a v posled snědl hříšné oči jeho,
ty oči, které zřely padat tebe,
Jerušolajim, zármutku mé duše –
A zloupeno a rozmetáno leží
to pyšné Forum, Palatin je rumem
a z Kapitolu zbývá bezetvárná
kamení spousta na omšené skále.
Národy mnohé v dálkách nekonečných
Adonai ponuk táhnout v město toto
a srdce jejich rozpálil svou zlostí
a silou svojí vedl zbraně jejich.
Jerušolajim, Bůh se rozpomenul
na smutný pád tvůj, snad se zželelo mu
i lidu, který vyvolil byl sobě –
a hněvem k nástroji vzplál, jímž byl trestal,
a hle, vše leží tady rozdrceno
a bez paměti tak jak bez pomoci.
A žebrák poslední, jenž zmírá hladem,
umírá pyšněj, neboť aspoň hadr
zhaluje hanbu jeho, pes mu líže
vřed nohy jeho – ale toto město
tak sešlo, padlo v nicotě a hanbě,
že žebrákovi musí záviděti!
Ó stíny otců, kéž je slyšán hlas můj
až v šeolu, kde nyní přebýváte,
kmen vedle kmene, aby moh vám říci,
jak rozpomněl se Hospodin, jak trestal –
ó jaká radost zachvěla by vámi
a jaký svátek byl by v říši stínů!
Neb Adonai-li trestá vrahy naše,
byť nástroji i byli pomsty jeho –
220
tož trestá jen, že na nás nezapomněl,
že slitoval se nad národem svojím,
jenž rozprášen je jak prach se silnice
do úhlů světa, nesa všude sebou,
Jerušolajim, nezměrné tvé hoře.
On nezapomněl. Znamení dal žele
i paměti své...
A vy, kdož tu nyní
z pohanských staveb odvlekáte sloupy
a bílé kameny, jež hromadíte
v budovy neforemné, na jichž špici
kříž, potupné znak smrti, vztyčujete,
vy neklamte se, Jahve nepřelstíte!
On prohlíží tu celou šalbu vaši
a ví, že v srdcích vašich zloba sedí
a v duší nádobách jen nečistota.
Na vaše nové modly klidně zírá
a čeká, čeká se zaťatou pěstí,
již zdvihne, aby dal jí dopadnouti,
jak dopadla už jednou v místech těchto.
A potom v slávě vejde v město svoje,
v Jerušolajim, jako slunce jasný,
dá nový trůn si vstavit na Sioně
a shromáždí svůj národ rozptýlený
u nohou svojich, jak to slíbil otcům
skrz proroky v čas milosti své vlídné,
neb Hospodin, Bůh velký, nepřelhává
a v paměti má všecka slova svoje.
221