Vánoční psalm národa (1897)

Báseň St. Mráze, Stanislav Mráz

1897. M. E. R.
Ve prospěch encyclopaedismu ouvragí lib. a sat. a dílny autora.
Vánoční psalm národa.
Báseň St. Mráze.
(Ukázka a extrait z edice „Epódy a psalmódie pygm.“ od idem.)
Opus dle řady invent. enc. ouvragí CCLXIX.
V PRAZE. TISKEM J. ROKYTY. – NÁKLADEM DÍLNY AUTORA.
[1]
Tě zápal šlechetný, národe, žene. Za dlaň tě Uranie vzala, věků máti, a kynul Chrónios: Máš být a pláti, avšak máš žít! Kde Erechteion klene svůj kryt nádherný z kamu Pentelicu, máš v závod kmenu prvý stoupnout v mžiku v stín pilastrů, olympskou trofej vzíti. Plášť sidonský ať na pleci tvé svítí, pierská, lenejská, icarská býti můž’ ostruha. Kou volíšvolíš, v přízeň fata bys vzal?... Tvých hřiven devíti vděk chvátá a kyne v píli, obezřetným byl a ostražitým bys. Oř Phoiba v cíl kdy tíhne, jas svět zatopuje. Brána kéž, reku odvážný, v škleb zbude ti, planá laconská, přítmí její, Orcu díl! Cit slávy, touha palmy krok tvůj vede, vznět, avšak sirotky též zřím tvé bledé, blíž vánočního klestu, Jezulete mír, naděj’ hledati, zda v blud, jenž vzkvete, rmut, tíseň, zloby příval? I chví ret: To Bethel děcka, bědných těcha Nazaret! * * * Na kolotoči occasionelní písně a pamphletu čím’s svátku narození? Čím’s messianismu velké pochopení v pych a vděk recreace mravné třísně? Občanští, módní, jeslí Virgil dýchá v něž, Locke též v roznět i Klopstock z ticha i Milton, slepý Mäeon Albionu – zda nevidomý též pro odstín scály? co díte, sníte, v mystiku zda táte, co v dar bucolské fléty v hlas v klín žďáte v ten svatý čas, zda k tombu brzkou stez, či čin by skvělý v aethru strop se vznes’, a spočinul ve pleion legionu, své hnízdo rozbiv v dálném regionu? Zda v škeble Augustinské hlas vždy malý hymnu a psalmódie Elysium vzplá v echo, eremity v epicenium: Rozvřete bránu v kořán Pantheonu! Stodolu dobra v šíř! Ó dobra lichvář býti chtěj, národe, zisk největší chtěj vzíti, v klín třínož pólů, z dlaně nesměrného děcka i třízub, satirský bič, všeho víc, berlu katechetickou ves luhu, distriktu, etátu, důl Brauronu, dno Pactolu, vem poklad Mína v nu, Gyga. [3] Kdo v klínu stáje kývá v mžik za aeolské pachole v zmijí smyk a znění gracií chóru, nezrozený? Jak recreator zve se narozený a v vděku a přednosti neskončený? Ká chárada, question, taj ký? Šíp v toulu apollinský v terč recreace v líp? Ó reponse v hru, v šprým: Messias-Lyaeus to Gyg! * * * Mistři, kdy confesse vaše má býti pravá i názor, jesle chudé ctíti s mnou chtějte v dobu tuto, přátelé, lyaejské všech nás v cult to jezule. Též – Délos svědčí – Phoibos se kdys zrodil; leč Ossa, Pellion se chvěly, neb noc v den vzplála, avšak alby hřměly níž valíce se v dol, Diana sama v děs chvěla se v to víru panorama, máť dobrá, trpící. Leč Rheou byla, již vlčice kdys v péč v strast nahradila i Pyrhou. Nový věk i rod vždy vstával: to potopy Peloponessu ať v nával či viny z temnoty, nevěry noci charého códu Israele. Viz, to čas bylbyl, balvan též kdy cyklops tajně smet’ v brázdy role Rómy věčné blíž, v sklon císařství též mluvit zvěř se jala, pes Cynthie vyl, kometa v aethru plála, se chvěla Gaia v tuchu v příchod Pána. Fantómů chór i mrtvých stínů v spíš ve foru těkal i Tisipha. Bájně se mysterium odhrálo to krajně, že v paměti všech kmenů, pólů, věků zbylo a phásí, v slib jich lepší v vděku i tuchu, oraclum. Epopej planá zda bylo spásy lidstva vykoupení a národů? Pak Dante darmo v zmdlení snil; Virgil, syracuský bard k spomoci v hru vložil, v blaho davu, syrinx v ret i salamandr s Haemu stoupil v rys v suitu fauna, satira, siléna, menady, oread. Kéž zpět kdy zříš, ne slavských bratrů pouze v střet, leč sama sebe messiášem tys, jak mecénem věk, národe. Dál plaše si těšitele, rádce, mecenáše čiň, však v roli lidskosti, národů skvělé – ne v kříže martyra, zbuď v jeslí spasitele! * * * (Antistrópha.) By nebyl Japet, Vulcan v feruli kys zloupil s Elisia plam, život mdlý jak byl by; člověk v nehod útok zlý jak žil by? Daphnis pískat naučiti pastýře musil, oplakáván v zbytí by množstvím moh’ ves být. Ne Sáby vzplát v spěch, hold a ochotu nard králů rád, jak Bethel štěstím lidstva moh’ se zvát by, Nero z Trajana být křeslo moci, kývala darmo v dráhu hvězda noci, dlaň agathodéma. Ó Uriel jak Michal, Fausta v prolog Gabriel, by hymnus vzpěli umu, studia v píli a snahu zvědy smír a skoj se schýlí, že všemu vzdor kdys, odpuštění vin a scestí pravdy a chiméry léna zbloudilá flexe najde krb i klín věrný a neklamný, nerv sevře zmdlená věcí, jak morálnost věk neskojená. Je děcko démonické. Jej ctěme všicci, vítejme v příchod nový, návrat v kruh: a svobodný kde rek kdy bádáš v vzruch hle, vítěz na lži smyčku, s klidnou lící můž’ nejsvobodnější v stráž téže zvící volnosti, liberál zván ctný být, bdící. Byl Mäeon krásy otcem, fondateurem 4 tragické, Thespis scény arangeurem fabule prvým, Moisem v střet v krátce, an Messiášem, byl otcem, typem z láce národů, žití velké provokace. * * * Avšak ó v canticus žehnána věčná buď ona provocace pólů, věků. Jak v obrod lenejská jsi nekonečná, dob světlo, triomf Baccha jak v Gang k vděku, tak glóbem chvějící Gai, ves luhem v skřeku. Zde zlato králů, tam bardálů trópy, zde myrhy věž, tam manny v pych potopy Haemejské liják, příval. Myrha solí je tragickou, vulcánskou, hořkou v boly Oel pomazání, posvěcení pram má Alfeu, Menandru, Kaystru sám jak Jordán, Phiale či Cedron žasný tam. Lyäeus, otce bok je, salamandr kýs jen v pantheistického stolu chóru rys že mísí se, předče, ne doplňuje jej, máť ať jeho jménem jižním sluje. Leč sama Penelope v symbol cnosti to buď, těch jeslí dvou: Lyaea v dosti, Gyga a Christa-Phoiba, vzdá Pasiphea jak labyrinthu Mína niť. – Stůj epopea, krok zaraz poutník bludný, dráhou dob znavený dlouhých, čkání, snění rob touhy i přemítání dobra v díl. V zor parabolu, apolog, kam skryl orientu zrozenec a mistr, tmesi své pravdy, nauky filosof své thesi. Avšak v occidentu nejzazší mezi zašel Ind v vzchod skor Eufratu Tigridu, siechy recreator žďaný v bídu a čkaný tož. Leč diademist málem zda občanský praeceptor množství králem byl z stáda pastýře ctného. Či v Rómu znik’ kdys colosnou, boháč i obchodník, drak zlata, Capitólu za chiméru. Stoup’ s kříže, senator ve Babel v šeru zda sabaothu vzkříšení či mělký carierist zašel, prv apot velký a prophet? Macabejský v strasť zbyl v foru, Daniel chudoby, střídmosti v svoru Jesaias quality i cony v vzoru, cohaese nábožné i exaltace? Vše hodno jeslí blíž tvých meditace, ó mistře zrozený, vlk jehně mine kdy v klid, též analytik v věcnost, vzkyne kdy svátek tvůj, ať tolerancí slyne. Dí Virgil: Nejzazší věk Kumae v lemu je věštby, Astrea níž stoupá s Haemu, se družek tlumem, chórem, bodlák plodí fík; vše Gaia skýtá bez potu, ždej v dík co mníš a volíš, Ceres k Pierrid se sněmu přidružila, jich touru křepčíc v mžik. Avšak je král děcko, vždy přísně zlému osudu čelí, co parce pěje blíž v dým, škleb je titanu Aeolu v spíš jak, v dlaň jenž rdousí šperk furie. Výš k idólu stezí, Becançonu, Haemu. Lev, tigr, laň, cicada, barbar, fant, myš maeonská či žába tejská, sycophant, bonz, bastard, rouhač, mystik, compilant, eucharist Přátelé, mistři, mysti pojďme k Němu! * * * Co fléta vánoční šalmaje hraje, měch dud se vzdýmá, tón píšťaly taje, tvé štěstí, národe, též v jeslích zraje těch: hvězdy bob výš dohořívá, tvá socratická svíce zmdlena kývá, 5 nesmírný lustr aetru bledne, hasne. Hus, Komenský, hle, k kolíbce čím jasné, náš Celsus. K hostině své Plato spěje, leč Dante též, Chronión co Bacchus přeje, v stůl skřítek i klientka pravdy děje, dobra i umu. Ó letnice spásy kdys chiméry; leč vánoce též krásy, kolíbko Pierrid v střet zaklnutí i dvojí epopeje Idy vzdmutí prvé v sčet scanse, pathu, Melpomene, sokk, palstry vánoce ké božské, cenné. Též dílny mysterium, neskrovný div vzchodu, pasilinqua studovny módní a recreace boudoiru, kde lampa opatrnosti vždy bdící k zdaru též plá. Kde kaditelnice je, páni? Vykuřme kacířství svých síní maní, a dílny bídu, rmut, rez bez váhání! Vyčisťme Louvre, Versaille odbornosti, na váhu pýr i šťovík neshodnosti pravdy. Tvé, obecnosti, pastorale ó jak jest vznešené, důstojné, kalé. Však nechci katechetickým být v mále, encomiast z eucharisty, vnov kdy chýže pierrské z stáje kryje krov a hostí Gyga, Phoiba, Aeola co děcko, Danta i Christa, Maeona. Věř všecko: bard Ascry, Syracus tam v déšť bez slov a příval explikace flexe leží; to Husa, Celsa kolébka též svěží, Plauta i Shakespeara, TheseaThesea. Století, jeslí tvých to epopea! Čím sexe Denisa, kdy mluvíš v tróp?! Pojď, v adoraci žděj, přej: aetru strop vzdej Elysium vlídné i štědré v rok jak mecén velký. Modlí kde se jeden, se druhý směje v bacchanale vpředen světské... Ne, hany, úhon, výtek toktok, urážek, hořký uhození plod v žeň kvítí sardského, mír dlouhý, stálý, klid v stínu ethismu v bok pstré ves strany, v stráži a ochraně mravné, ne k žalu za ctí hon v hřbet na vřavy Bucephalu. Přej svátek enclin, též i spočin vlídný, Phalaris v furii své ustaň stydný; vám otec odmění, vzdá přízeň vhod, vnov, v střet a návrat frízu ku večeři své a Mnemosyny vás pozve v šeři. Však pravdy v určení zván kdo jen věří, a krásy, pokoj vůli dobré v pot, kdy modlí se, v ples vzpěje. Rceme dnes: Aetru hossianah! Jehovah Crónos žij práv. Trill, pastorální caprioll taj v mrav. Bard k jeslím slávský, národ v mrak buď zdráv! * * * Ty k jeslím, matko lidstva Slavie, buď imaginární. O lós ten pros štěstí, zor v lkání touhy a snu zros. Niké – Uranie buď i Venus – Thalie. Hle, děcko kment má sardský v hled též, hrot v dlaň i váhu. Diké sama vhod buď, kmen svůj suď, ves lidský skoumej rod! Žeň z Ceres dlaně štědrou, blahobyt vytouži, holubičí srdce v kmit dál pro svůj lid pros, v ret píseň, zóny nech v klid jej obývat věk, regióny své, milník vbod’ kam, zbuď vždy, stůj, s magnéskou galérou v břeh Hesprid pluj! Zlo skříně Pandóry vzdal od svých vlastí, aeolský japyx líbej člun jen v slasti, 6 kmenu arcadický, cyclopů ambu žehnej, dělníka páce v dythyrambu díla a dělnosti. Klest zakývej ti v čest, rád hymnus svátků zazpívej a doby! Slyš, Siloe, vulcanský rhytmus v děj! V jas hvězdy messianské choretid vzpěj! Stáj Bethelu za rzi je Augiáše, grazie, nymfy, Pierry chýž vaše, to buditelů, apotů kryt – Athaeneum naše! * * * Též toist vánoční quirittu, žáku pierskému i sycophantu v mraku, dělníku, recreatoru, ideistu, palstristu, laureatu, idólistu,idólistu. Skráň hydry zloby spomoz bíti dále, ethické provocace v pravdu stále inclinuj, zor na skutečnosti věrné. Obludy nerovnosti mravné v perné zrcadlo výtky v bič v líc stav, rys víš proč sškleben, v caricaturu proč portrait v spíš. To zkamenělá Oreada sic, leč nejihne. Zni chvála cnosti vstříc, taj hymnus její. Potrefná to líc vnov, Pierotta ne, Pontemella v zbytí Pasquina. Firlipanze maska svítí zda to. Střel v psalm doby ctné výš, adventu dobu, čkání, touhy zliš, ad laudes messianský chór vzhousti chtěj. Leč nedomeloduješ, pastýři! Stanz splývá tak dojemně tvá, v zmlknutí že kývá. V Elysium samo v eclogy své chvále na veslech pierských se zvedni v bacchanale, Damose, Menalko, bratře! Buď stálé bucolské, pseudoclassické tvé pastorale... V dlaň onyx: Minstrel, bard žij! Večer io svatý. Stáj, jesle i jezule Nazaretské evio! * * * Bacchanalie svobody slav, národe, rmut persiflage ký, v lest smyčka kde. Jablečný kvas svůj slav, med v špíž vem v klest Hymettu! Včelí věk píle mzda to v čest, tvé, amazono cecropská, dělnice vulcánská a cyclická harcovnice. Hojnosti pradob obraz sněť je. Děcko se s děckem kryje, rozplývá, v lem všecko chápe a stihá, skřítek, myrmidon. Král elfů všudy skryt, v cíp ves, v ký shon a Diogenes s laternou v dlaň vstoupí, by hračky osvětlil tret a brak skoupý. Děcku cos v punčošku! Hle, Buciphala leč mladistvosti, Phryxa veslo zmála papírové. Vnov v budoiru skryl se Pontemello v frašky, šprýmu trill. Pastýři, ovečky; je nastav v řadu. Leč šilháš po himerském Gyga stádu, a děcko svátku a vánoční v scálu palletu appelskou, v dým bledne v málu. Inscripse zmlká – slyš, půlnoční zvon! Též adorací v chorál Cypris vmis hlas, Libidiny sandálu v pych fríz, epódu, psalmódii, reverii, svítání něhy, v božské slitování lenejské děcka, harmonie plání, vzplaň vodopijan kráse v toist maní! Io, umu léno! Ó saturnské ideální svátky! Ó mäeonské sabaoth triumphální! Ó dílny triomf v div věcné ves mediální!! * * * 7 Chci jindy v stín pět vánočního klestu: inscripsi, sonett, hymnus, v bosquett ódu! Shov laik, čtenář tož, encomiast v shodu se vrátím jindy v vyšlapanou cestu mystické decembrové komédie! Dých’ caurus v kruh vnov, io svatá reverie messianská. Laconský obol dílny vánočním nadělením jejím sdílný buď! Co figura veselá v prologium dí Fausta: Zdrav vše! To krásy epicenium též Thespida vánoční. Svědč koše mim krásy. Tož v maxim slední opa dím: Věnujte bob ve svátek amba v šprým! Jezule, Hesprid, Hévy žeň má kývej, v pouť k Hamonu za maskou ryzí splývej arie děcka sycophanta. Hle aster dlaň plná! Leč ukolébavky Bethelu v daň! Haemos i Nazaret mám v srdci stejně v plam, ó světlo Eliské tě v Psyché v pravdě mám! Ne Alfeu jen, i Digancie echa caprioll, Phiale ať i Garizimu spěchá, Morey, Olivetu! Golgóty dál v zjev zor zastři v chvat a střet! Agathodémů zpěv zdráv buď! Akt znovuzrození lide io tvého, Bethel a Budče chór pastorální ioio, decembru irid messianských cróna evio!!! FIN.
Tableau de matineè cerclu a bosquettu desíti eclog vánočních v extrait psalmódie pygm. a occasionelní: I. Tě zápal šlechetný, národe, žene atd. atd.
E: av; 2004 8
Bibliografické údaje

Nakladatel: Rokyta, Jan; Mráz, Stanislav
(Tiskem J. Rokyty. - Nákladem dílny autora.)

Místo: Praha

Vydání: [1.]

Počet stran: 8