TVÁŘ JIDÁŠE.

Jaroslav Vrchlický

Kam pohledneš, tam rakve; stojí v kole, pnou se k stropu, hromadí se dole, ty rovně na sobě, ty křížem leží, těch dlouhá řada podél stěny běží, ty v zděných výklencích se zpola tají a jen svým čelem z temna vyčnívají. Jsou všecky prosty z dřeva aneb z kovu, na víkách jejich symbol k víry slovu se pojí v tichou modlitbu: tam lvice řve v záři jitra, jinde holubice mající v ústech olivy snět letí, dva andělové jinde ve objetí, tam kotva naděje, dvě ruce v mraku tam drží se a jinde ve oblaku lze spatřit soudnou váhu Hospodina. Ta klenba dlouhá jest, však úzká, stinná; kam zrak se točí, samých rakví rysy. Se stropu v prostřed kalná lampa visí na řetěze, jenž rezaví; svit líný se zvolna klade mezi těžké stíny, po deskách rakví mihne se a těká jak naděj na vzkříšení, na něž čeká hrob věky. Dočeká se? – Blah, kdo věří. Noc minula, svit jitra juž se šeří, i lampa hasne; snad, že se blíží den, jenž jest nocí v katakombách. Mříží hluk zazněl chodbou, s pochodněmi spějí dva kněží napřed, v davech vycházejí a v mlčení, kdo probděli noc tady. Jdou, rostou v zástup, jsou jich celé řady, však nejvíc žen, jež věří a jež pláčí. Jdou v šatě černém; s hlavou svislou kráčí z nich mnohá a pak v kout zabočí tmavý, nad prostou rakví blíže zdi se staví a klekne, znova modlí se a vzdychá. Ti šeptem hovoří, ti ještě zticha žalm opakují i řeč kazatele; ti stojí na zvědách, jich oko bdělé se vbodá v tváře, hledá tahy známé, jich ani zakuklení neoklame; jsou bratří v Kristu, vespolek se znají. Vše jako vždy jest lží, co strach jim bájí; jsou dobře v zemi mezi hroby skryti, zde mohou jistě Kristovu krev píti, chléb lámati a lásce sebe učit, dnes vírou jásat, zítra dát se mučit. Jdou; celá chodba prázdna v krátké chvíli, jen kněží jsou a strážci, kteří zbyli. Leč také tito vyšli v krátkém čase; jich kroků ohlas chodbou rozléhá se, zní z hloubi ještě, jak z dna rakví temně, jak řečí mrtvých chvěla by se země, pak zanikzcela. V katakombách šero, jen lampa plá a černých rakví stero své stíny metá po stěnách i půdě. Hle, vzadu cos plá ještě krvorudě! to věčné světlo; za ním oltář prostý, stůl obětní jest rakev, jeho skvosty jsou kosti mučeníků; svícnů není; nad oltářem ve matném osvětlení jest obraz prostě na zdi malovaný: ve středu Kristus, kolem s každé strany dav apoštolů sedí při večeři. Kdos kráčí chodbou; hle, stín jeho měří od rakve k rakvi prostor země malý; jde pomalu, a černá kápě halí skráň k prsoum nakloněnou; snad se modlí. Teď kráčí dál, u rakve zase prodlí, jak chtěl by čísti nápis zbledlý zpola. Toť jáhen Šimon. Jak ten, jehož volá hlas cizí, když se octnul v hloubi lesů, on zastavil se, jak by chvěl se v děsu, a chvíli váhal; popošel, stál znovu, snil jako člověk, jenž zří na dno rovu, pak ušklíbse jak Satan, když svedEvu; cos rovno vzteku, posměchu a hněvu mu spělo tváří, přeletlo mu tahy. Hlas mluvil v něm: „Nač přešel jsi ty prahy, nač mezi hroby vláčíš celé žití? Pojď, vyjdi z hrobů, pojď, tam slunce svítí, zde pláč a vzdechy, tam jen smích a vřava. Sto zlatých peněz tomu Caesar dává, kdo najde tajný vchod k černé sluji, kde divoši, jenž křesťané prý slují, se v noci sejdou, boha svého jedí. Řím chce se bavit, celý národ sedí juž v cirku připraven, chce tleskat, hlučí, hlad šakaly, Caesara nuda mučí; to srovnati, je obé v tvojí moci. Jdi, vyzraď vchod, sem uveď vojsko v noci, a zbohatneš! Svět bude tvůj; číš vína se nevyprázdní, tou se zapomíná zraď křesťany!“ – On stojí, dosud váhá. Kup nevěstku si, která celá nahá si lehne před tebou; jdi, bav se v lázni, jdi do areny, dívej se, jak blázní ten kolos velký, který sluje Římem, jdi opojit se rév a krčmy dýmem, nech modlitby; ten stálý vzdech se hnusí! Zraď křesťany! Ten těžký vzduch zde dusí; to není život, to je plíseň hrobů! Jdi, hejři, pij!“ – Stál v snění dlouhou dobu a pak se vzchopil. Odhodlán jest k činu; jde rychle mezi rakvemi, v jich stínu chce v pravo zabočit, leč věčné světlo, jež od oltáře planulo, jej spletlo: kam, nevěděl a zastavil se chvíli. Kol ticho, tyto rakve němy byly, myšlenky jeho nikdo neuhodnul. Chtěl kolem oltáře, leč jak by bodnul jej kdosi k srdci, musil znovu státi, ve záři světla, jež zřel krví pláti, zrak jeho padl na večeři Páně. Zřel Krista v středu, k levé, k pravé straně tlum apoštolů kolem něho v kruhu, jak s otázkou by druh se točil k druhu: Kdo jest, jenž zradí jej?“ tak hovor vedou; a spatří hroznou, zoufalou a bledou tvář vlastní místo Jidášovy tváře! Zda stínů hra, či lampy rudé záře? Však nikolito on, dlaň jeho stiská a tlačí k prsoum měšec, žárem blýská zrak hltavý a v bezedno se ztápí. Ten Jidáš jako on černou kápi, týž vlas, týž vous, ty tahy zdivočilé! Zří sebe na stěně. O hrozná chvíle! Jest Jidášem, kol hlasy, jenž se radí: Kdo mezi námi, který mistra zradí?“ A kdo se ptají, to jsou mrtví tady! A nahoře a dole, celé řady těch rakví mlčících, ty mluví k němu! Chce prchnoutnemůže, chce smát se všemu, chce volatmlkne, vztýčí sea padá. A Kristus praví: „Satan, to jest zrada!“ a hroby praví: „Zrada smrt jest věčná!“ A těchto rakví řada nekonečná zná jeho myšlenky, v těch hrobech náhle se popel pojí v tělo, kosti zpráhlé vrou životem, tam sterá srdce bijí a jejich tluk : „Zrada, ta jest zmijí, jest nocí, hrobem, pádem, zatracením!“ Kles k oltáři. Však jeho těžkým sněním tvář Jidášova, jeho vlastní, plála jak zážeh pekel. Kam se hnul, tam stála, šel k bráně katakomb, leč vždy znova jej lekala tvář hrozná, Jidášova, ty vlastní bledé, sesínalé líce. Prchněkam na poušť, nevrátil se více.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 1 místo, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

caesar, cirk, aren, nero, barbar, césar, neron, kapitol, cirkus, aréna

100. báseň z celkových 318

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. báseň bez názvu (Antal Stašek)
  2. Spartacus. (Augustin Eugen Mužík)
  3. BOJOVNÍCI KAPITOLŠTÍ. (Adolf Heyduk)
  4. Svědomí. (Jaroslav Vrchlický)
  5. PYTHIE. (Jaroslav Vrchlický)
  6. RODIN. (Jaroslav Vrchlický)
  7. Smrt Heraklova. (Jaroslav Vrchlický)
  8. Hakon. (Jaroslav Vrchlický)
  9. Ghazi. (Jaroslav Vrchlický)
  10. VI. Bergmann v Kališi. (Ervín Špindler)