SATANELA.
[107]
(1874.)
[108]
Jako v hradu trosky šeré
šlehne luny paprsk plný,
jak ve chmurné stíny lesa
zbloudí náhle motýl pestrý,
jako v číši zrezavělou
padne krůpěj vína zlatá:
tak v mou mysl zachmuřenou
i v mé srdce osiřelé
šlehnul paprsk věčné lásky,
zbloudil motýl obraznosti,
padla krůpěj poesie; –
řekněte mi, k této písni
čeho více zapotřebí?
I.
I.
Roderigo Gonvazales,
rytíř řádu Johanitů,
vyšel jednou k hlídce ranní,
jak to míval v obyčeji;
[109]
byltě tenkrát ještě Rhodos
štítem světa křesťanského
proti Turkům, neznabohům.
Sotva vyšel z brány hradu,
viděl, kterak u strážnice
bosonohé dítě stojí.
Útlé tílko jak bys vdechnul
do živůtku pestrých barev,
vlasů černých vrkoč plný
nakvap stočen v rudý šátek.
Když k ní přišel Roderigo,
zvedla k němu v usmívání
velké oči, žhavé jiskry,
malou kytku podala mu
z horských květů divé vůně
ovázaných stužkou bílou.
Roderiquez se usmál také,
políbil ty pestré květy,
sklonil se k ní, až svým vlasem
jejího se dotknul čela,
a otázka se rtů tiše
sjela mu jak vůně s květů:
– Krásné dítě, jak tvé jméno?
110
– Říkají mi Satanela!
– Satanela?... divné jméno,
dvorně rytíř odpověděl,
avšak hodno, by sám anděl
kořil se tvé božské kráse!
Od té doby každodenně
v stejnou chvíli na úsvitě
stálo u bran citadelly
hnědé dítě bosonohé.
Den co den měl rytíř kytku
a vždy slíbal její květy –
myslil snad, že při tom líbá
útlé rtíky Satanely.
Však dnem prvním v podjeseni
zmizela též Satanela,
jako ptáče z lesních stínů,
jako z luhů včela zlatá...
ulétla snad s vlašťovkami.
Za rok ale, když máj vonný
růží dýchal do okénka,
přišla vždycky s prvním ptákem,
s první lučin prvosenkou.
111
A tak časem zvyknul rytíř
na kytky i na polibky,
které často místo květů
na rty dívky zabloudily,zabloudily
jako včely lačny medu.
Tak i dnes po dlouhé zimě
s květy přišla Satanela,
ale bože – ne víc dítě,
ale žena v plné kráse;
ne víc poupě amarantu,
ale tmavá růže vonná;
ne víc děcko ostýchavé,
ale dívka klopíc oči
v blahém zmatku, v chvíli štěstí.
Útlé rtíky, dřív jen proužky
z lístků bledé růže plané,
rozvily se v plné květy,
po jichž rose opojivé
mřel bys touhou neskonalou.
Každé poupě útlých ňader
vzpjalo se teď vlnou bujnou,
div že hlava nešla kolem
spočinouti v unavení
na sametu jejich hnědém.
A ty vlasy, které nyní
112
trojím věncem čelo její
objímaly jako rámcem,
jistě že by rozpoutány
k patám padly v sterých vlnách.
Ale také jaká změna!
Nestála juž u bran hradu,
ale v lidstva davu hlučném
tančila dnes na náměstí.
Kolem ní jak šumné moře
pestré čapky, tváře snědé,
v lidu pokřik, hovor hlučný
cimbál vedl s tamburinou.
Prut lilije tílko její,
oči jedno moře blesků,
a ta nožka útlá v tanci
točí se jak lístek větrem.
Tak ji spatřil Roderigo,
když šel ráno po náměstí;
viděl vše a jeho bytost
ztratila se v srdci celá,
celým dnem mu v uších znělo:
Satanela! Satanela!
Večer seděl v zamyšlení,
dlouhou chvílí číše prázdnil
proklínaje plášť svůj tmavý.
113
II.
II.
To mou věru není vinou,
že jest vesna dobou lásky,
večernice hvězdou její,
růže květem milujících,
slavík jejich ptákem svatým,
básníkova píseň sladká
kolébavkou jejich blaha
i pohřební jeho písní!
Dvě zdi trosek zasmušilých
do objetí sesterského
oblouky své uklánějí.
V rozpuklinách břečťan roste,
na cimbuří hloh a střemcha
i koberec mechu bují.
Mezi kámen tráva sedla;
její tmavé, dlouhé stonky
visí dolů k pohře větrů
jako vlasy ženské hlavy.
V smutných těchto zříceninách
– dřív to býval slavný klášter –
cikáni se rozložili.
114
Soumrak padl na krajinu,
v dálce potok temně hučel,
lesy časem zašuměly
jako ze sna. – A zas ticho...
V toto šero před půlnocí
trosky šedé vyzíraly
jako obr dávných časů,
jenž po dlouhých, dlouhých letech
navrátil se z hrobu k zemi,
a teď stojí udivený
kvapných časů nad proměnou.
Ba ty trosky byly obrem,
plece jeho – hradba skalná,
paže jeho – dva oblouky
v temnou dálku napřaženy,
okna nyní osvětlena
cikánského ohně září
svítila jak oči žhavé.
Ticho, ticho nad krajinou...
za to v troskách život bujný!
V starých zdech a mezi rumy
míhají se tmavé stíny,
v klenby zvyklé temnu noci
šlehá ohně jazyk rudý,
v skrýše zdí a sluje skalní
115
zvyklé tichu ospalému
neb jen reji větrů zimních,
šumu listí, ptactva zpěvu,
zvučí cimbál prostořeký,
zvoní písně hravá sloka.
U plamenu na kameni
sedí stařec bělovlasý,
vůdce kmene cikánského,
v záři ohně jen se svítí
sponky pláště na ramenou,
i za pasem nože dlouhé.
Proti němu na koberci
polo v leže mladá žena
zádumčivě hledí v oheň,
rukou hnědou čelo stíní;
šnůry perel matně lesklých
a bohaté proudy vlasů
zdobí též i zahalují
kyprých ňader bujné vlny.
Vedle ní muž sedí mladý
a prohlíží okem znalce
dlouhé dýky lesklé ostří.
Malý chlapec na zdi leží
a do dálky tmavé zírá.
V pozadí dva v cimbál bijí,
116
v jehož jasné zvuky padá
jejich písně nápěv smutný.
V klenbě puklé, v stínu tmavém,
červené se kupí pláště,
nad ohništěm sedí ženy,
muži leží rozptýlení
v polosnění na kamenech;
chvílemi jen kývnou hlavou
v písně zvuky – a sní dále.
Pestrý tábor v záři ohně,
kde jest ale Satanela?
Pod troskami v tichém dolu,
ve výklenku skalní stěny
obepjatém keřem růží,
visí Panny obraz svatý,
zbytek z dob, kdy slavný klášter
asylem byl nešťastníkův,
oasou byl putujícím.
Omšený jest před ním kámen,
na kamenu v tmavém plášti
sedí šťastný Roderigo
a v náručí jeho tiše
usmívá se Satanela,
jak na nebi večernice,
jak Madona na obraze.
117
Zmizel s vlasů jejích šátek,
zmizel jejich věnec trojí,
a jen steré tmavé proudy
kroužily se v lesklých vlnách
do živůtku pestrých barev,
z jehož vazby málomocné
dobyla se ňadra bílá
pod návalem sladké tísně.
Ruka její objímala
Roderiga šíji mužnou,
oko její pilo blesky
z jeho oka planoucího,
srdce její rychlým tlukem
vyšlo v touze nedočkavé
ve ústrety srdci jeho.
Hlava k hlavě, rety k retům,
jeden povzdech sladký, dlouhý:
„Miluješ mne, Roderigo?“ –
Hlava k hlavě, rety k retům,
jeden povzdech sladký, dlouhý:
„Miluji tě, Satanelo!“ –
A zas ticho dlouhou chvíli,
sotva potok hučel z dálky,
sotva lesy zašuměly.
118
Jen to křoví to se chvělo
zvuky země nejsladšími,
jen ta ústa ta se chvěla
pod přívalem políbení,
jak se chvěje lotos bílý
pod polibkem věrné luny,
jak se chvěje valné moře
pod paprsky slunečními.
„Zdali pak se pamatuješ
– blahý rytíř lásky šepce –
jak před lety ostýchavě
kytic tvých jsem květy líbal,
z květů na ústa pak přešel –
a hle, nyní jaká změna!
Teď smím líbat čílko hnědé,
tváře hladké, ústa smavá,
kyprá ňadra, nožky bosy,
vlhké oči i vlas černý.
Nyní ty jsi celá kytkou
a já celý pouze retem,
Satanelo! Satanelo!!“
„Zdali pak se pamatuješ,
– ona jemu odpovídá –
jak před lety ostýchavě
119
zvedala jsem k tobě oko –
a hle, nyní jaká změna!
Teď smím obě oči svoje
a v nich celou duši svoji
nořit, třeba věčně... věčně
v modré moře očí tvojich.
Vidím v nich i tvoji duši,
jak mi kyne, jak mne volá,
vidím v nich vše blaho země,
omdlévám jím, a jen rety
v palné touze opakují:
Roderigo! Roderigo!!“
A zas ticho dlouhou chvíli.
Ohně hasnou v zříceninách,
táhlým zvukem cimbál dozněl,
ohlas jeho usnul v skalách.
Za to ale větším leskem
hoří v modru večernice,
za to ale sladším zvukem
chvěje se list, chvěje vlna,
chvěje hrdlo slavíkovo,
chvějí rety milujících.
Dále plyne půlnoc tichá;
usnul háj i skály spějí,
120
usnul potok, ptáče dřímá.
Ticho, ticho, jako ohlas
do dálky dech letí sladký:
„Miluješ mne, Roderigo?“ –
„Miluji tě, Satanelo!“
„Rci, zda věčně?“...
„Věčně! – věčně!!“...
To mou věru není vinou,
že jest vesna dobou lásky,
večernice hvězdou její,
růže květem milujících,
slavík jejich ptákem svatým,
básníkova píseň sladká
kolébavkou jejich blaha
i pohřební jeho písní!
III.
III.
Trub a bubnů hlahol zvučný.
Se všech věží souzvuk zvonů,
ze všech hrdel zbožné zpěvy,
až tím zvukem, až tím ruchem
zachvívá se ostrov celý.
121
Stále roste zástup lidstva,
jeho středem s hudbou, zpěvem
slavný průvod přes most táhne.
Trub a bubnů hlahol zvučný.
Všady svátek, všady sláva,
i to slunce s výše nebe
lije samé zlato dolů
na korouhve, kříže, berly,
na mitry i na ornáty.
S každé strany dlouhým řadem
s hlavou holou zástup mnichů,
v jejich středu volným krokem
dcery města nejkrásnější
nesou obraz svaté Panny.
Sloupem dýmu z kaditelnic
div pronikne záře slunce,
zvonů hlasy nepřehluší
lidu zpěv a mnichů žalmy.
Za mnichy a za pannami
kráčí biskup v středu kněží,
na šatu a na monstrancí
ohněm planou brilianty.
122
Jáhnové dva v parnu letním
vějíři tam obrovskými
ze pštrosího péří vanou
ve tvář jeho milý chládek.
A monstrancí na vše strany
biskup dává požehnání;
kam jen hledne na vše strany,
v prach se kloní zástupové.
Za biskupem dlouhou řadou
celý konvent Johanitů,
přílby, meče, pasy, štíty
v lesku slunce hoří zlatem.
Velmistr kmet stříbrovlasý
napřed jede na bělouši,
jejž za uzdu zlatotkanou
s každé strany panoš vede.
Mezi druhy Roderigo
v plné zbroji, skvostném havu,
se sklopenou hlavou kráčí,
mrak na čele, blesky v oku.
123
Po náměstích, po ulicích
v dlouhém tahu spěje průvod,
za město se polem vine,
jak by had byl obrovitý.
Dobře vím, že ptát se chcete,
nač ten průvod, nač ty zpěvy?
Vždyť přec s Turky uzavřeno
příměří jest na pět roků;
vždyť přec šťastně do přístavu
plné zboží dojdou lodě,
ostrov celý jako perla
vroubena vod stříbrem jasným.
Obilí a réva zraje,
kam zrak sáhne, v plné kráse,
z hlubin moře plné sítě
táhne denně rybář každý.
Ani mořští loupežníci,
ani Turci, neznabozi,
ani hlad a neúroda,
ale větší, větší bída,
větší rána výspě hrozí.
Z dálných stepí za Urálem,
z nedostupných krajů mlhy
124
obrovský pták vzlétnul k nebi
všemu světu ku postrachu.
Kam jen sklonil na své pouti
netopýří křídla svoje,
háje ztichly, vyschla zřídla,
pustly sady, tráva svadla.
A co horší, lidé mřeli
z nenadání, bez nemoci,
jako mušky v hravém letu
kolem světla těkající.
Všecko pustlo, záře slunce
bělila jen žluté kosti,
živ byl jen sup v černém mraku
a hyena na pustině.
A ten pták, jejž nazývali
trestem božím, ranou moru,
každé moře křídlem změřil
a přeletěl horu každou.
V závoji par jedovatých
letěl v noci, letěl ve dne,
slunce rudlo, kde se zjevil,
kam přilétl, psové vyli.
125
Strach a nářky, kvil a kletby
před sebou hnal v divém zmatku,
a tak letěl od Urálu
větrů křídlem ku Byzanci.
Na pobřeží Asiatském
celá města stojí prázdná,
lodě hnijí ve přístavech,
na ulicích lidská těla.
A teď v žáru červencovém
blíží se juž také k Rhodu
tento Turek černošatý,
jehož štít jest rudé slunce,
jehož střely všecky trefí,
jehož meč z par jedovatých
vnikne v krunýř sebe tvrdší.
Proto průvod k zříceninám
ku obrazu zázračnému
táhne z města v plné slávě
s prosbou, nářkem, modlitbami,
aby ostrov Panna svatá
vzala svojí pod ochranu.
Proto města brána každá,
každý přístav kvapným spěchem
126
řetězy jsou uzamčeny –
ale mor, ten letí vzduchem,
ale mor, ten dechem vraždí.
Nevím, nevím, zdali let svůj
moru pták obrátí jinam:
horký vítr – slunce rudne,
v žlutou mlhu zahaleno.
Trub a bubnů hlahol zvučný,
průvod táhne k zbořeništi...
IV.
IV.
Na zdi bašty rozbořené
Satanela usedla si,
v přemýšlení, zamyšlení
černé vlasy rozpustila.
Ty kol jejích plných ramen
v moře tmavých vln se slily,
až splynuly s trávou žlutou
i s břečtanu tmavým listím.
Tak seděla Satanela;
přes zeď mezi akacií
bílé květy, sladkodeché,
visely jí nožky bosy
127
střásajíce každým hnutím
s vonných květů rosné perly.
Seděla tak dlouho, dlouho,
nač myslila, těžko říci;
ale dlouho přemýšleti
nebylo jí milou prací.
Brzy hlavou pohodila,
o dlaň čelo podepřela
a na hory v modrou dálku
s úsměvem se zadívala.
Z dálky sjela hbitým zrakem
na proud, jenž se v dálce třpytil
jako had, jenž usnul v slunci;
pak na lesy, které tiše
hověly si bez pohnutí
pod závojem zlaté páry;
pak na květy akacie,
s nimiž hrály nožky její,
na mech, který pod ní bujel,
na pestré v něm skabiosy,
kde bzučela včela zlatá,
mravenec se v hlíně pachtil.
Tu své nohy lehkým hnutím
vyplašila z bílých květů
motýla – byl barvy černé
se vroubením křídel bílým.
128
Ten se vzpjal a letěl dále,
sed’ na skálu – a zas letěl
a kol skrání Satanely
míhnul se jak chvilka trudu,
jak myšlenka zádumčivá,
jenž ji náhle z nenadání
v tenata svá zapřádala.
A snad v skutku onen motýl,
onen černý motýl smutku
vzal na křídla sametová
všecken smutek Satanely.
Sotva zmizel v modré výši,
Satanela zasmála se
plným proudem, plným tokem.
Smích ten letěl od skal k skalám,
letěl v šedé trosky zpátky
a ozvěnou k ní se vrátil.
Tak v závěje sněhu v noci
padne cinkot zvonků hravý,
i rolniček jasné smíchy.
Brzy smích ten utajil se,
až pak přešel v píseň tklivou,
z jejíchž vlnek zádumčivých
časem blesknul jak svit luny,
jak šupina rybky zlatá.
129
Zmizel teď... snad utonul již
v onom moři sladkých citů,
které srdce milujících
obejímá sladkým proudem –
ale náhle vybuch’ zase,
prošel všemi stupnicemi,
zajásal, neb snílek smělý
teď si našel haluz květnou,
kam by složil zvučná křídla,
teď si našel pevnou vížku,
kam zavěsí zvonky svoje:
Co to z dálky sem se valí?
Zaclonila rukou čelo,
ztajila smích Satanela
a na chvíli s tváří vážnou
prohlížela sobě průvod,
který z města blíž a blíže
polemi jak had se vinul.
Tomu děcku volné pouště,
jež znalo jen cimbál jasný,
píseň vichrů a ty lidi,
s nimiž rostlo od mladosti,
nekonečně byli směšni
v černých hávech staří mniši,
130
jejichž velké, bílé pleše
do dálky se v slunci leskly;
ve ornátech řada kněží,
jenž ze zlatých kaditelnic
vypouštěli sloupy dýmu;
ze všech ale nejsměšnější
byl jí biskup v mitře zlaté,
monstrancí kol žehnající,
ovívaný pštrosím peřím.
Stála zde jak omráčena,
sem tam těkal zrak nestálý
a pak v nové proudy smíchu
roztál tichý obdiv její.
Zatím k šedým zříceninám
v dlouhém tahu dospěl průvod
a pod skalou zastavil se,
tamtam, kde obraz svaté Panny
visí v keři planých růží.
Dělily se lidu proudy
a pustily středem svojím
mnichy, kněze, Johanity.
Těchto řadou trojnásobnou
prošel biskup ku obrazu,
zástup klesl na kolena,
šum se ztajil – dlouhé ticho.
131
Nad výklenkem skalní stěny
v stínu bílé akacie
dívala se Satanela,
co se dále díti bude.
Přitom zvolna z klína svého
vybírala velké datle,
jedla je a pecky dlouhé
kladla v řádky na kamení.
V tom zrak její těkající
uzřel v davu Johanitů
Roderiga v plášti tmavém,
stál zde s čelem zachmuřeným,zachmuřeným
jako mrak na letním nebi.
Jak jej stihla okem hbitým,
hodila naň pecku datle,
a když on zrak udivený
zvedl vzhůru k rozvalinám,
spustila zas jako dříve
svého smíchu plné proudy.
Udiven lid zíral vzhůru.
Z toho ale radost větší
měla ještě Satanela
a celý dešť pecek z datlí
házela teď na biskupa,
jenž monstrancí právě žehnal
davům ve prach klesajícím.
132
Nový povyk, nová vřava,
různé hlasy a smích její
mísily se v jednu směsi.
„Vzhůru za tou čarodějkou!
– vzkřik’ velmistr Johanitů –
vzhůru za tou čarodějkou,
jež se nyní odvážila
rouháním svým trestuhodným
volat hroznou pomstu nebes
na hlavy všech – vzhůru za ní!“
Sotva dořek’, v lidu hnutí,
a žoldnéřů smečka dravá
sápala se na skaliny,
aby jala Satanelu.
Tato ale s novým smíchem
uskočila jako ptáček
v oné báji dávnověké,
jenž svým peřím zlatolesklým
pastýře za sebou lákal.
Výš a výše uskočila
se skaliny na skalinu,
se zdi jedné na zeď druhou,
a s rostoucím stále smíchem
mizela jim, jako motýl
všetečného hocha šálí.
133
Více rostl podrážděný
během jejím dav žoldnéřův,
až konečně dostihli ji
jako laňku unavenou.
Než však by se vésti dala,
vyrvala se a v běh kvapný
zpátečním se dala směrem,
došla ke zdi nad obrazem,
odkudž cesty nevědoma,
jedním skokem s hradby smělým
biskupu se k nohoum vrhla,
jenž poděšen zjevem jejím
monstrancí div neupustil
a dva jáhny s pštrosím peřím
ve zmatku tom nepovalil.
V lidu úžas, křik a bouře.
„Upalte tu čarodějku,
jež se rouhá!“
– „Spoutejte ji!“
Tak velmistr Johanitů
stráži svojí rozkazuje,
v tom jako lev podrážděný
skočí z davu Roderigo,
tasí meč a zařve hromem:
134
„V branách pekla hned se octne,
kdo odváží jedním vlasem
hnouti na hlavě té dívky!
Ani o krok! zpátky, chaso! –
Ty vstaň ale, Satanelo,
vrať se v svoje rozvaliny
a nech blázny dále bláznit!“
Domluvil a zvedl děvče,
jež se chvělo jívy lístkem,
políbil ji v hnědé čílko,
pohladil je v hladkou tváři,
a chtěl v řady Johanitů
vrátiti se pevným krokem,
an tu cestu zastoupil mu
nejstarší člen, comtur řádu,
oslovil jej hlasem slavným:
„Roderigo Gonvazales,
vydej meč svůj v ruce moje,
jejž jsi znectil v službě svaté.
Ty jsi zrušil řádu svého
největší slib poslušenství,
ty jsi vzdorem bujné mysli
na velmistra meč svůj tasil,
tys nevěrou a rouháním
135
na plášti kříž znectil bílý,
vydej meč svůj, patříš soudu!
vydej meč, dím naposledy!“
„Nevydám a nikdy, nikdy!“
odpovídá Roderigo,
šlehá mečem nade hlavou;
ale běda! v krátké chvíli
zaskočen jest s druhé strany
a odzbrojen nenadále;
zároveň též Satanela
spoutána jest bez odporu.
V lidu ale nový zmatek –
slyš ten výkřik hrůzyplný:
Běda! běda! mor je tady!
Tu pláč a tam hlasné klení,
náhlý útěk, tíseň davu,
a z té vřavy jeden výkřikvýkřik,
jako blesk když z mračna letí:
„Mor je tady! mor je tady!!“
V nepořádku nevídaném
vše se valí k branám města,
vše se kolem Satanely
136
tiskne, kupí, řve a křičí:
„Upalte jiji, čarodějku,
jež rouháním ránu mornou
přivolala v město naše!“
S meči, štíty, kopím ostrým
měla stráž co ubrániti
Satanelu, která vzdorně
s úsměvem kol retů kyprých
hrdě kráčí mezi stráží
a před sebe opakuje
tóny oné věčné písně,
jež prochvívá bytost její
a jíž refrain v jejím srdci
plným hlasem vždy se vrací:
Roderigo! Roderigo!!
V.
V.
Vězení. – Kol černé sloupy
ramena si podávají,
v mřížích okna větru dechem
míhají se pavučiny.
Ohlas větru zapadá sem
dlouhým stonem, vzdechem těžkým,
137
jakby stíny povražděných
přehnaly se náhle jizbou.
Ohlas kroků strážníkových
stlumeným sem vniká zvukem,
jakby srdce zmírající
posledním se tlukem chvělo.
Sám tu sedí Roderigo,
k prsoum těžkou hlavu sklání,
bouř myšlenek zmítá duší,duší
jako člunkem vlny mořské.
Hněv a bolest, stud i láska,
naděje svit, mračno pochyb,
svadlé listí upomínek,
vše se točí v jednom víru
kol zemdlené hlavy jeho
jako stádo vran a kavek,
netopýrů, sov i kání
kolem čela omšeného
věže k pádu nachýlené.
Jedna naděj ta ho sílí,
jest mu sluncem v této noci:
zná cikánů tábor četný,
jejich zbraně, jejich sílu,
138
a v tu doufá, pevně věří,
že útokem nenadálým
neb lstí jemně vymyšlenou
Satanelu vysvobodí
z drápů lidu vzbouřeného,
který lité sani roveň,
jež si lehne před práh sluje
a tu čeká na svou oběť,
celé dny a celé noci
kol vězení Satanely
v hlučném davu stále křičí:
– Upalte jiji, čarodějku!
Proto vyslal časně z rána,
dřív než stráž se vystřídala,
Beppa, druha svého mládí,
do zřícenin na výzvědy.
Vyslal jej a nyní čeká
spjat na skřipci nejistoty,
jak zaskřípnou z dálky dvéře,
jak zaduní chodbou kroky.
Vešel Beppo. – V tváři jeho,
v pokrčení obou ramen,
ve hlubokém ňader vzdechu
vyčet všecko Roderigo.
139
Zmizelť náhle celý tábor
ze zřícenin této noci,
nikde po něm stopy není.
Beppo prolez’ každou sluji,
ale tiché rozvaliny
vracely jen dutý ohlas
jeho kroků. – Prchli jistě
vidouce lid rozjitřený,
prchli z bázně před zajetím,
před soudem a odsouzením.
Druhá zpráva ještě více
stáhnula ty černé mraky
nade hlavou Roderiga.
Mor se množil na ostrově,
lid se bouřil víc a více,
plným proudem spěchá k hradu,
jedním hlasem vyžaduje
na smíření hněvu nebes
upálení Satanely,
jež rouháním matce boží,
svátosti a biskupovi
zavinila ránu tuto.
Smutně vyslech’ Roderigo,
smutně vyslech’ tyto zprávy.
140
Na sebe a na svůj osud
nemyslil juž v marné péči,
ale život Satanely
zdál se mu teď dvakrát drahým.
Seděl dlouho v zamyšlení,
až pak pravil ku příteli:
„Zahraj něco na kytaru,
zahraj! – jsoutě ovšem nyní
na kytaře srdce mého
všecky struny potrhány,
ale přece zahraj, bratře!
Snad minulost se vší mukou
i ta hrůza budoucnosti
hrob si najdou v kouzlu písně!“
Ihned sáhnul Beppo v struny.
Divná píseň ve žaláři!
Stín a světlo, ráj a peklo,
slast a muky v ní se pojí!
O všem zpívá věrný přítel:
o nesmělé první touze,
o polibku, objímání,
o snech mladé, šťastné matky,
když se sklání nad kolébkou.
Zní to jako vánků dechy,
141
když ve květech přenocují
a v rákosí při měsíci
vypravují staré báje.
O všem zpívá věrný přítel:
o vznešených paní kráse,
o spanilých vnadách jejich,
o turnajích, karrousselu,
serenádách při měsíci.
Zní to jako duté štíty,
jak fanfara lesních rohů,
jako píseň pod okénkem,
jak skřivana touha v poli.
O všem zpívá věrný přítel:
o snech mladé, bujné mysli,
o touhách, o marných přáních,
o mladosti promrhané,
o žití, kde všecky květy
zpráhly žárem divých vášní.
Zní to jako kukavice
naříkání, žalování,
vichrů pláč, když smutná jeseň
letí v mlze po strništi.
Nedozněla ještě píseň,
rozlétly se rázem dvéře,
jimi vkročil slavným krokem
142
herold řádu Johanitů.
Od prsou až po kolena
bílý kříž měl v černém poli,
pás kol těla plný erbů,
v ruce hůl se zlatou koulí.
Za ním soudce ve sametu
s bledou tváří, přísným okem,
pak rytířů konvent celý
i žoldnéři s pochodněmi,
v šeru chodby s meči, štíty
stráž se tměla jako mračno.
Rychle skočil Roderigo,
naběhly mu žíly čela,
když viděl, jak v ruce soudců
pergamen se bílý chvěje.
Sáhl k boku – ale běda:
zapomněl, že meče nemá.
Sáhl k srdci a zas nazpět
klesla ruka – kleslo tělo...
V mrtvém tichu ledným hlasem
jednozvučně výrok soudu
četl soudce z pergamenu:
Že porušil obřad svatý,
že meč tasil na velmistra,
143
že měl s mladou čarodějkou
tajné schůze, jimiž zrušil
řádu svého svaté sliby –
k smrti má být odsouzený;
že však ale druhdy hájil
proti Turkům v těžkých bojích
víru svatou i čest řádu,
tak se mírní výrok soudu:
Státi bude s holou hlavou,
bez pláště a bez brnění,
tuhý provaz kolem šíje
ku obdivu lidu všemu;
státi bude a se dívat,
kterak vážou ku hranici
Satanelu, čarodějku.
Po jejím pak upálení
má ostatní život celý
ztrávit mezi zděmi hradu,
pokud velkým činem v boji
nesmazal by vlastní krví
hanbu řádu, vinu srdce.
Dočteno a vážným krokem
odešel soud. – Ticho v jizbě...
šerá noc jen stíny hází
po stěnách a po podlaze.
144
Na kytaře praskla struna,
klenbou letěl dozvuk její,
tam se potkal dřívdřív, než zhasnulzhasnul,
s těžkým vzdechem rytířovým.
Splynuly teď v jednom tónu,
zněly srdcem Roderiga,
zněly jizbou, zněly chodbou,
lítly řadou dlouhých věků
a zní posud v mojím srdci
bolem, touhou, mukou lásky:
Satanelo! Satanelo!!
VI.
VI.
K zemi sletěl večer letní,
sletěl ticha na peruti;
každému nes’ něco darem:
spánek lidem, rosu květům
a ptáčeti teplé hnízdo.
V refektáři Johanitů
noc své stíny rozvěsila,
na korunních zlatých svícnech
hasly knoty doutnající,
ticho, smutno v šerém sálu,
vydlážděném mosaikou.
145
Po stěnách a mezi okny
pod výklenky kulatými
stály sochy dávnověké
velmistrů všech od počátku
řádu toho založení.
V nočním tichém pološeru
příšerně se chvěly pláště,
černé pláště s křížem bílým.
Brzy vyšel měsíc plný,
velkým oknem nahled’ v síni
a vyplašil svojí září
černých stínů němé ptactvo,
jež na štíty, kříže, přílby
usedlo si ve soumraku.
Hrou těch stínů na podlaze,
na stropě a mezi okny
stal se měsíc zvědavějším,
v refektář pad’ plným leskem,
a ozářil dlouhé stoly,
řady židlí, kazatelnu,
ozářil i lebku holou,
jež nad pohár nakloněna
v zákoutí se opozdila.
Probuzen tím z těžké dumy
vznes’ velmistr hlavu svoji,
146
rozhledl se dlouhou síní
a vyprázdniv rázem číši
znovu upřel kalné zraky
v dno poháru. Rej myšlenek
hnal se znova jeho hlavou
jako stíny na podlaze,
jako mráčky po blankytu.
Divné sny a divné tuchy
hodily naň svoje sítě.
Nevěděl sám, co jej tíží,
zda vzpomínka minulosti,
či tušení příštích žalů.
Události dnů posledních:
uvěznění Roderiga,
odsouzení Satanely,
rána moru každou chvílí
novou oběť žádající:
vše to vřelo v jeho mysli
jako láva na dně sopky,
jako v kádi mladé víno.
Dlouho seděl, znovu nalil,
znovu opět klesl v dumy.
Aj, tu zase měsíc bílý
rozhodil svých lesků závoj
147
na průčelí refektáře,
kde od země až ke stropu
stála kamna – divná práce,
památka dob dávno zašlých.
Veden luny hravým svitem
velmistr zved’ hlavu holou
a sledoval rej paprsků
po kamnech, po jejich římsách,
po květinách divných tvarů,
po spletených arabeskách,
po vypuklých sošek věnci.
A čím dále zadíval se,
tím víc nových našel tváří,
jichž si dříve nepovšimnul.
Strany této pyramidy
pěkně byly vyzdobeny
mnohou bájí tajuplnou,
jakých na sta v starověkých
legendách se vypravuje.
Věncem květů, arabesek
těkal měsíc výš a výše
až na vrchol pyramidy,
kde byl zápas Michaele
se Satanem vyobrazen.
148
Jednou nohou na oblaku
archanděl stál, kopí blesků
nade hlavu vznášející,
druhou kladl na šíj ďáblu,
jenž se v prachu před ním svíjel,
darmo rukou zakrývaje
čelo bleskem znamenané.
Jak hluboký výraz tváře!
Vztek a bolest nezkrocená,
hanba, stud a pokoření
zápasily v mračných tazích,
v oku škleb se tajil drsný.
Druhá ruka napřažena
vznášela štít osmihranný
proti bleskům andělovým.
Velmistr se dlouhou chvíli
díval zrakem pozorlivým
na tvář ďábla – hle, co vidí?
Jak se měsíc výše sunul,
zdál se ďábel oživený,
vraštil více chmurné čelo,
až se zdálo velmistrovi,
že skrz prsty, pod kterými
obličej kryl znamenaný,
prýští se mu slza jasná...
149
To hra stínů jen a světla,
velmistr si myslil v duchu,
znovu nalil a v myšlenky
zase znovu ponořil se.
Zdálo se mu křivdou velkou
odsouzení Satanely.
Což to dítě zavinilo,
že zrušilo průvod svatý
a pár pecek že hodilo
na mnichy a na biskupa?
Proto má být upálena?...
Ale je to vůle lidu,
jež vypuknout hrozí v bouři,
považujíc Satanelu
za příčinu morné rány.
Vůle lidu, který sotva
rozhnala noc černorouchá
od hranice vystavěné
na nádvoří citadely,
od hranice, jejíž rysy
hledí oknem v tuto síni
jako děsná obžaloba
odsouzené nevinnosti.
Puzen tajným, vnitřním hlasem
velmistr se znova díval,
150
jak bázlivý paprsk luny
osvěcuje tahy ďábla,
a tu se mu časem zdálo,
jakby tvář tu hrůzyplnou
viděl kdysi ve životě;
ale kdy?... kde? – marná snaha!
Klame snad jej měsíc plachý
aneb jen hra obraznosti?
Jasně vidí, kterak ďábel
stáhl ruku s obličeje,
jak štít složil osmihranný,
jak protáhl dlouhé údy,
jak pomalu vážným krokem
slezl s kamen – kráčí k němu.
Příšerný krok jeho tichý
po podlaze, ozářené
luny lesky nestálými,
jen se mihnul beze zvuku.
Tak se nese rej havranů
černým křídlem v tichém letu
nad planinou zasněženou.
Bez ruchu byl jeho kročej
a postava – beze stínu.
V leknutí než mohl sáhnout
velmistr ke škapulíři,
151
už host děsný noční chvíle
tiše used’ proti němu,
vzal se stolu druhý pohár,
naplnil jej vínem rudým
a pak pravil tichým hlasem
jak had, když se travou smýká,
jako vítr když šelestí
ve hřbitovním svadlém věnci:
„Noc je dlouhá, viď, můj bratře,
vzhůru pohár, připijme si!
Noc je dlouhá, nekonečná,
jak to moře lidských bolů!“
S vytřeštěným kalným zrakem
velmistr zved’ číši svoji,
pil – však se mu při tom zdálo,
že polykal samý oheň.
Číše o stůl zazvonily,
ďas položil nohy křížem
a své zraky bodající
pevně upřel na velmistra.
Tento vínem rozjařený
chvějícím se tázal slovem:
„Jakým právem, noční druhu,
smíš mne bratrem nazývati?“
152
Příšerně se ušklíb’ satan
a tak jal se odpovídat:
„Noc je dlouhá, milý bratře,
snad bych dobře pobavil tě,
pohádku znám z dávných časů,
kterou kdyby’s vyslech’ pilně,
poznal bys, proč mým jsi bratrem.
Noc je dlouhá – podruhé snad
vlíkal bych se darmo dolů
zpod jha blesků Michalových.
Nuže, poslyš! – Ještě číši,
noc je dlouhá a mně práhne!“
Znova číše zazvonily
a ďas jal se vypravovat:
„Za mořem a za horami
před dávnými jednou lety
na svých otců rodném hradě
svorně žili dědicové,
dva to bratří jedné krve.
Starší vedl správu statků,
honil v lese na pohoří
a sil v půdu zlaté símě.
Mladší sedal za knihami,
153
lepil z hlíny divné tvary,
jak je vídal v starých knihách,
ve chrámech a chodbách hradu.
Žili dlouho dosti svorně –
až se náhle znesvářili
hněvem na smrt zaplanuvše.
Předmět sporu byla žena
krásná jako anděl s nebe,
svůdná jako satan v ráji;
ba zdá se mi, v jejích žilách
že proudila krůpěj krve
Lility, té Satanice,
první ženy Adamovy.
Potkali se jednou v noci
oba bratří jednou cestou;
starší mečem ozbrojený,
mladší dlátem, oním dlátem,
jímž před chvílí v tuhý mramor
kreslil tahy svaté Panny.
Co se dálo, ty víš lépe,
než to mohu opakovat...
Mladší bratr zmizel ráno,
netázal se nikdo po něm,
starší unes’ dívku na hrad
a s ní v roce zplodil syna.
Za tři dny však syn se ztratil;
154
marné hlídky, marná snaha,
nikde v světě stopy po něm.
Po letech zas žena jeho
dcerušku mu porodila.
Darmo brány, stezky k tvrzi
trojí stráží obsazeny!
Marná péče: než den třetí
skončil zápas s noci stíny,
ztratila se také dcera...
Tím pohnutý bratr starší
dal se náhle na pokání,
a když žena zemřela mu,
církvi dal své statky všecky,
kříž vzal a šel proti Turkům,
by hrob svatý osvobodil.
Chtěl najíti smrt svou v bojích,
ale darmo – síla jeho,
udatnost a mužný věhlas
zvolily jej, než se nadál,
za velmistra Johanitů.
Mladší stále bloudil světem,
netvořil už ale sochy
andělů a mučeníků,
ale tvořil samé ďábly,
a ty sochy všecky nesly
155
tahy jeho bratra. – Brzy
v proud rozkoše vrh’ se divý,
bil se v krčmách, ve soubojích,
opíjel se žhavým vínem;
snad chtěl hada utopiti,
jenž jej hlodal věčnou mukou.
Nemocný a vysílený
až na tento ostrov přišel,
kde mu konvent Johanitů
v refektáři staré sochy
svěřil, by je poopravil.
Tu poslední sílu ducha,
ba tu svoji duši celou
ztýranou a unavenou
vášněmi a věčným vzdorem
vdechl soše satanově,
který vede zápas tuhý
s Michaelem arcivrahem.
Divem světa tvář ta byla!
Ale velký tvůrce její
nežil dlouho – denně chodil
na svoji se dívat práci,
stával před ní zamyšlený,
plakal nahlas dlouho – dlouho...
Potom zmizel – ale záhy
156
mrtvého jej naleznuli
ve kláštera rozvalinách.
Viděli, jak v svitu luny
cikáni hrob kopají mu,
a jak nad ním hořce pláče
dítě hnědé, bosonohé,
černých vlasů plný vrkoč
nakvap stočen v šátek rudý
a v živůtek pestrých barev
jak bys vdechl útlé tílko...
Já svou báji dopověděl,
ostatní v své najdeš mysli.
Já se vracím, čas mne volá
v jařmo blesků Michalových.
Jinde zejtra shledáme se...“
A zas vážně tichým krokem
Satan kráčel beze zvuku,
beze stínu – vzpjal se vzhůru...
leh’ pod nohu cherubovu,
zakryl tvář si levou rukou,
a jak dříve ku obraně
štít pozvedl osmihranný.
Ale v tazích děsné tváře
tolik bolů, tolik žalů,
157
že se zdálo velmistrovi,
jak bohaté perly slzí
sevřenými jeho prsty
řinou se jak kapky deště,
ba že nyní těžkým vzdechem
chvěje strop se, chvějí stěny...
Tak musilo člověku být,
když se loučil s ráje prahem,
tak démonům pokořeným,
když je házel bůh ve propast;
tak musilo býti bohu,
když svět stvořil a když poznal,
že jej stvořil – k utrpení...
Zmizel měsíc – kolem temno
jako v duši velmistrově.
– – – – – –
Druhý den jej bratři našli
ležícího na mramoru
s obličejem zkrváceným.
S velkou prací zkřísili jej.
Dvakrát ještě svadlé rety
otázkou se pozachvěly:
„Co se stalo Satanele?“
158
– Upálena podle soudu!
„Co se stalo s Roderigem?“
– Chtěl se za ní vrhnout v plamen,
ale jenom velkou mocí
zdrželi jej – teď se zbláznil.
Velmistr víc netázal se,
do večera tiše skonal,
jak mu Satan předpověděl.
***
Zhasnul paprsk věčné lásky,
odlet’ motýl obraznosti
a ta krůpěj poesie
změnila se v slzu bolu,
kterou světím tvé památce,
Satanelo! Satanelo!!
159
Obsah.
Romance a balady:
Thorwaldsen3
Vlčí stopa8
Dědicové10
Tři jezdci13
Král Svegder16
Všední balada20
Hrob Aturův22
Jarní romance27
Harald30
Kořist oceánu36
Ptáče svobody40
Slepý hudec42
Pohřeb v lese46
O korunu48
Zimní pohádka52
Král Knut55
Lví fontán59
Endymion63
Dešťové krůpěje66
Romance73
Cigánovy housle76
První růže82
Španělská romance85
Ben Akiba90
Romance97
Pohřeb Alaricha103
Satanela107
E: jj + sf; 2004
[160]