POESIE.

Jaroslav Vrchlický

Juž bylo po večeři, černá káva jen kolovala v číškách průsvitných, a mnohý doutník jako rudý bod se zamihnul a šerem zahořel. Do velkých zvonů z mlékového skla lamp obloukových ob čas šedá můra mdlým bila křídlem, někdy netopýr též otevřenou kmitse verandou, jsa zváben světlem; přiletze staré lip aleje, jež gotický jak dóm se zrovna proti zámku průčelí tmou stoletých svých korun věžila. Ztichhlasný nožů chřest i vidliček, jen cukru hranol v klíštkách stříbrných o tenký časem zvonil porcelán, neb lžička cinkla na japonský tác, kde v křivolakém letu volavek na jedné noze dumal vážný čáp, ten zamyšlený bažin mandarin; též leckde bylo slyšet zátky zvuk, jak zazvonila o stůl v pádu svém, co štíhlý otvor úzké láhve lil do silné moky koňak nebo rum. V chvíli, je-li pravdou přísloví, že v společnosti náhle zamlklé prý anděla let víří pokojem, ne jeden, ale zástup andělů táhDlažického zámku verandou. Noc táhla nad parkem i krajinou, ta vážná, rosná, červencová noc, jež plna snů a touhy otvírá jak srdcí, tak i květů kalichy. Snad její vážný, zadumaný šer byl příčinou, že hovor utichnul, že každý pouze dýchal čistý vzduch, jenž kvetoucích lip vůní prosycen byl sladkou lázní po úpalu dne. O poesii této letní noci kdos okřídlené slovo prohodil a brzy hovor plným řečištěm se rozproudil a různých předmětů jak lehkokřídlá vážka těkavá se dotýkaje zvolna vážně rozpřed se v poutavou a živou diskusi o umění a poesii zvlášť. Jak vůbec umění i poesie,“ děl zvučným hlasem nejdřív hostitel, jest v době naší přímo v úpadku. Jen, prosím, jmenujte mi význačný styl jeden, v němž by naší doby duch se celý vyhranil v své plné síle, sochou, malbou, hudbou nebo básní? Co různých škol a hesel! A přec všecko to prázdné šermování tupých šavlí, jen válka etiket a vinětek na láhvích vína, jejichž obsah zkysal a zvětral dávno. Rcete, že jsem šosák, že snad jsem utkvěl v dobách minulých a nemám smyslu pro tu modernost, jež často pro třpyt svojí původnosti na místo v Olymp na smetiště chodí. Jak Hellen, jemuž jednou ve zraku frýs Parthenonu utkvěl zářivý, byl slepý pro vše stavby východu i západu, rovněž v mládí svém jen velikými vzory odchován, znám veliké jen staré umění, s nímž různé novodobé pokusy jen těžko závoditi mohou. Ještě hudba, ta jediná smí mluvit v sporu tom; však nechci pohněvati velebníčka, jenž, Wagnerův nepřítel zarytý, se nedá ani krásou přesvědčit, ni světovým děl jeho úspěchem, tož radějztichnu.“ – „Nechci popírat, že mnohou pravdu, ovšem trpkou formou děl ctěný hostitel náš,“ vesnický se ozval farář, taje s těží úsměv, jenž v koutku mihnul se mu tenkých rtův, o Wagnerovi schválně pomlčím, neb napřed vím, že nekonečný spor by plným jezem v naši besedu se rozvlnil a snadno zkalit moh náš dobrý humor; nekonečný spor, jak nekonečná jeho melodie. Chtěl k jednomu bych pouze ukázat, jak nových směrů různí zastanci tak rádi říkají, že zastaralo to nebo jiné dávné umění. V tom odpor zřejmý, můž’-li zastarati, co mladostí je věčnou, vtělenou? Kde jinde v světě zářný její sled? Jak rychle zmizí s kvetoucího líčka, jak tříseň květná! Pouze v umění, tam svítí stále věkům budoucím. Mně stejně slavně choral Palestriny zní, vroucí zbožnost v ňadrech burcuje jak velkolepá fuga Bachova, jež z hlubokosti mohutnými tepy se kaskadami valí z píšťal varhan, a rovněž Danteova tercina, jak Sofokleův slavný chorovod se vrývá v duši zvuky kovovými, jak laškování mistra Ariosta a Tassův snivý Erminie vzdech. Co zastaralo na světicích Giotta? A Rafaeltoť teprv smavá mladost, všem nastavujíc pohár kypící nebeských vděků! Může zastarat, co lidským srdcem hnulo do hlubin, čím zachvěl se kdys ňader bájný zvon, co plálo v hrudích z hrudí v štětce ven a v sloky jako hřebce bez otěží a v takty, s nimiž oceanu hudba smí závoditi nebo píseň hvězd? Ba ani formato, co křehké jest na díle uměleckém (neb posud, mne proto třeba zvete staromilcem, logiky formalné jsem nepřítel a věřím, obsah že je dílo ducha, jenž skanuv s výšin hmotu prozáří), ba ani forma, věřte, nezastará. Snad zdánlivě co na modou jest, vybledne časem, však to zvláštní půvab a trochu pikantnosti dodává všem požitkům těch zastaralých dob. Ba řeknu přímo, že mám z duše rád paruku Haendlovu a copánek, jenž v božském Mozartu se časem mihne, mi nijak jeho krásy nezkalí, ba stejně cítím hřmotný koturn Cidův a kudrlinky mistra Racina; to patří k celku; ryzí, velké jádro, to lidské jádro tímto obalem jen září víc a duchu lahodí.“ Mně zdá se,“ lékař pravil zámecký, (muž vytáhlý a drsných tahů mračných, byl známý samotář a škarohlíd a v zevnějšku svém vždycky zanedbán, však velký čtenář, pochybené žití jenž vyplňoval prací Sisifovou, přát jiným vše, co jemu nepřál osud), že všecko zavinila jinak krásná, však pro umění přímo zhoubná snaha, chtít prospět jím a užitečným být. A umění je v podstatě své přepych, to nelze zapřít’. Naše doba ovšem jen po zisku se shání horečně, po výtěžkutak zvedla tendenci na stolec umění, dnes píseň mrzáku obvazovat rány jeho, chléb hladovému skýtat, pakou být při volbách, ano v národností boji aspoň hřmotnou býti polnicí a bubnem, kterýmž duní reklama lokálních výtečníkův okresních. Dnes nepostačí sošku Osvěty neb Světla umnou rukou vytvořit, dnes třeba hlavu též ji provrtat, by svícnem mohla býti, prakticky to osvědčit, co hlásá obrazně. Tím vinno jest, že kleslo umění a nejvíc poesie, nebo dnes chce každý něco jiného z ruky, jež hvězdy jen a kvítí rozsévá. Dnes zapomněli všichni docela, že poesie hudbou duše jest, ba opiem, jímž člověk zapomíná na všední život, jenž ho otravuje, v jhu kterého se denně plahočí. zřídka sáhnu k sbírce veršů, pouze to v žití chvílích dělám svátečních, kdy duši své chci křídla připjati a zpít se hudbou, tenkrát sáhnu jen ku visím Shelleye a Coleridge, k snům Moora, k meditacím Lamartina a k lepším částem díla Hugova, jež hudba jsou a světlo zároveň. Tu svěřím rád se oři Farysovu a letím v bezmezí, kam nedoléhá křik všednosti, spor stran o blaho žití. Ne darmo staří dali Pegasovi dvé perutí, dnes vzali velké nůžky, jež realismem zvou neb jinak ještě, a ustřihli mu je a tahouna v pluh zapřáhnuli snah svých malicherných, jež příští víc juž nepochopí věk. Buď poesie orkán jest, jenž strhne na křídlech unavenou duši výš, ji posilňuje k bojům athletickým, ji kolébaje v sladký sen a mír, neb není vůbec jsem domluvil.“ A nedávno přec,“ padl jemu v řeč ze sousedního města soudní adjunkt, kýs professor měl u nás přednášku, kde dokazoval, umění že pravdu nejdřív hledat, druhé vše že klam. Ba Turgeněva dával za příklad, jenž pravil kdes neb napsal docela, že mistrovským byť štětcem malován jej žebrák neroznítí k potlesku, že spíše vzbudí odpor v něm a hněv, že vůbec můžbytještě žebrák v světě, a Turgeněv byl přece poeta, a vyvolený.“ „To jen důkaz jest,“ děl kvapně doktor, „že i poeta se může mýlit, o svém umění když začne mudrovati. Turgeněv byl velký básník ovšem, příteli, však duše jeho byla raněna své vlasti bídou, ano bídou všech, a příliš raněna, a proto často on tendenci své velké umění dal za obět; snad jednal heroicky, nevím, pro mne však je poetou jenZápiskůaPísně vítězné a několika málo stránek ještě, kde září ryzí jeho umění bez tendence. Ba mohu jiný důkaz vám dáti slov svých, velký Turgeněv ni Fausta oceniti nedoved’, a přece Faustvšak dosti, nechme toho, nač vyvolávat nekonečný spor, vždyť lidé jsou jak jinak ctihodný náš lesmistr zde, přítel Doubrava, jenž přece denně v styku s přírodou, přec její poesii necítí a prohlašuje všecko veršování za pouhý zbytek staré kultury pravěkých předků, jen za dětskou hru, jež jistě zmizí časů postupem, kdy nebude prý více psát se knih, jen krátké zprávy, co se stalo v světě, co vynašel kdo, jakýs nový stroj neb pušku, dělo nové soustavy. Tu zlaté časy lidstvu nastanou, víc nebude je plašit pěvcův rým z myšlének praktického života, jenž průmyslu a vědě zasvěcen, žní tučných břich se plně zaskvěje.“ Smích rozlehnul se na to kolem stolu a poškádlený lesní Doubrava smál nejvíce se ze všech, smáčeje s likérem v sklence ryšavý svůj vous. s doktorem jen v jednom souhlasím, že přepychem jest každé umění a poesie zvlášťnu hudba ještě, ta aspoň v chrámu Páně smysl , neb v krčmě o pouti a obrazy? Nu sem tam na zdi holé, dejme tomu; však písničky, v tom není smyslu přec, vím dobře to, žel, z vlastní zkušenosti, můj synek Vít jak začal veršovat, hned začal propadávat na školách a konec konců, stal se, jak vám známo, mnou zapřen pro vždy, kočujícím hercem.“ To ovšem také důvod,“ ironicky děl doktor, „s kterým dlužno počítati.“ Je pravdou to, nejvíc to dokazuje než všecky řeči!“ odsekDoubrava juž trochu pohněván. „Nuž nechme toho,“ děl hostitel, „o poesii řeč zde vedeme a neptáme se ani, co tomu říká host náš, posud mlčí, jen kníry kroutí sobě, usmívá se. Nuž, pane Vladimíre, na slovíčko: jste s doktorem či s lesním Doubravou? Či v posled sám jste také novotář a v duchu se nám vysmíváte všem?“ Na slova hostitele zraky všech se obrátily k muži mladému, jenž dosud mlčky seděl ve stínu a rozhovoru pilně naslouchal, jen občas z číšky víno srkaje neb kroutě rusý, hebounký si knír. Teď zdál se býti zemdlen, zřel jen v dál, kde modré stíny ve korunách líp se chvěly jako závoj magický před bledým obličejem měsíce. Však vida, zraky všech že k němu zří, své cigaretky popel oklepal, a s polo dusným, s polo ironickým děl pohledem a při tom pomalu, jak každé své by slovo vážit chtěl: O poesii byla tady řeč, a tuším, prudká, hádka skoro, spor a zbytečná...“ a při tom usmál se a dvorně hostiteli uklonil. Jeť poesie vždycky darem nebes, ji nejvíc čerpat máme, nejméně když o víme. Hleďte do kola, což tato luzná noc s tím půvabem, s tou stínů, světla čaroplnou hrou, s tím hlubým starých lesů pozadím, s tou září mlečné dráhy zbloudilou do korun stoletých a vonných lip, s tou lunou, která vstoupá nesměle na půlnoci trůn, plný zlatých hvězd, s tím na rybníku stínem setmělým, v němž leknínů se třpytí kalichy, jak volaly by sestry hvězdy k sobě; ten celý kraj v tom rámci lesnatém s bílého zámku snivým pozadím i s verandou, kde my zde mudrujeme, o jejíž pavlán zdobně řezaný jak víla pohádky se uklání dceř vaše, milý hostiteli můj, zříc v dumě jen labuti na rybníce a noříc bílou ruku jako sníh v stín kanoucích kštic, kol sladkého čela jež splývají, by dvakrát zvýšily ten úběl skrání, měkce zářivý... Co všecko to zde není poesií? Je třeba více ještěrcete sami, zda větší najdete a hlubší jen? Ba že jste mohli o ni zvednout spor, je důkaz nejlepší, že cítíte vlát ňadry její božské řízy lem. I dýchá k nám z celé přírody, z hloubky nebes a z vůně niv, z těch zjevů kol a z vašich srdcí též a účel jejíblažit člověka!“ A mlčky vstali všickni, číše jich se dotkly vzájemně, jich plný zvuk děl nejlépe, že souhlasili s ním.

Patří do shluku

zářný, perla, opál, drahokam, duha, hvězdný, rubín, třpyt, rosný, hvězda

1115. báseň z celkových 1127

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. Hvězda. (Xaver Dvořák)
  2. Vše ticho. (Adolf Heyduk)
  3. Věčná lampa. (Xaver Dvořák)
  4. Jitro v srpnu. (Jaroslav Vrchlický)
  5. KRAJINA. (Jaroslav Vrchlický)
  6. Světlo. (Karel Alois Vinařický)
  7. Na hřbitově v **** (Jaroslav Vrchlický)
  8. DĚDICOVÉ SV. GRALA (Jaroslav Vrchlický)
  9. Zeď vysoká se v bledém slunci třpytí, ( H. Uden)
  10. Světlušce. (Jaroslav Vrchlický)