POESIE.
Juž bylo po večeři, černá káva
jen kolovala v číškách průsvitných,
a mnohý doutník jako rudý bod
se zamihnul a šerem zahořel.
Do velkých zvonů z mlékového skla
lamp obloukových ob čas šedá můra
mdlým bila křídlem, někdy netopýr
též otevřenou kmit’ se verandou,
jsa zváben světlem; přilet’ ze staré
lip aleje, jež gotický jak dóm
se zrovna proti zámku průčelí
tmou stoletých svých korun věžila.
Ztich’ hlasný nožů chřest i vidliček,
jen cukru hranol v klíštkách stříbrných
o tenký časem zvonil porcelán,
neb lžička cinkla na japonský tác,
kde v křivolakém letu volavek
na jedné noze dumal vážný čáp,
ten zamyšlený bažin mandarin;
též leckde bylo slyšet zátky zvuk,
jak zazvonila o stůl v pádu svém,
185
co štíhlý otvor úzké láhve lil
do silné moky koňak nebo rum.
V té chvíli, je-li pravdou přísloví,
že v společnosti náhle zamlklé
prý anděla let víří pokojem,
ne jeden, ale zástup andělů
táh’ Dlažického zámku verandou.
Noc táhla nad parkem i krajinou,
ta vážná, rosná, červencová noc,
jež plna snů a touhy otvírá
jak srdcísrdcí, tak i květů kalichy.
Snad její vážný, zadumaný šer
byl příčinou, že hovor utichnul,
že každý pouze dýchal čistý vzduch,
jenž kvetoucích lip vůní prosycen
byl sladkou lázní po úpalu dne.
O poesii této letní noci
kdos okřídlené slovo prohodil
a brzy hovor plným řečištěm
se rozproudil a různých předmětů
jak lehkokřídlá vážka těkavá,těkavá
se dotýkaje zvolna vážně rozpřed’
se v poutavou a živou diskusi
o umění a poesii zvlášť.
„Jak vůbec umění i poesie,“
děl zvučným hlasem nejdřív hostitel,
„jest v době naší přímo v úpadku.
Jen, prosím, jmenujte mi význačný
styl jeden, v němž by naší doby duch
se celý vyhranil v své plné síle,
186
ať sochou, malbou, hudbou nebo básní?
Co různých škol a hesel! A přec všecko
to prázdné šermování tupých šavlí,
jen válka etiket a vinětek
na láhvích vína, jejichž obsah zkysal
a zvětral dávno. Rcete, že jsem šosák,
že snad jsem utkvěl v dobách minulých
a nemám smyslu pro tu modernost,
jež často pro třpyt svojí původnosti
na místo v Olymp na smetiště chodí.
Jak Hellen, jemuž jednou ve zraku
frýs Parthenonu utkvěl zářivý,
byl slepý pro vše stavby východu
i západu, já rovněž v mládí svém
jen velikými vzory odchován,
znám veliké jen staré umění,
s nímž různé novodobé pokusy
jen těžko závoditi mohou. Ještě hudba,
ta jediná smí mluvit v sporu tom;
však nechci pohněvati velebníčka,
jenž, Wagnerův nepřítel zarytý,
se nedá ani krásou přesvědčit,
ni světovým děl jeho úspěchem,
tož raděj’ ztichnu.“ –
„Nechci popírat,
že mnohou pravdupravdu, ovšem trpkou formou
děl ctěný hostitel náš,“ vesnický
se ozval farář, taje s těží úsměv,
jenž v koutku mihnul se mu tenkých rtův,
„o Wagnerovi schválně pomlčím,
neb napřed vím, že nekonečný spor
187
by plným jezem v naši besedu
se rozvlnil a snadno zkalit moh’
náš dobrý humor; nekonečný spor,
jak nekonečná jeho melodie.
Chtěl k jednomu bych pouze ukázat,
jak nových směrů různí zastanci
tak rádi říkají, že zastaralo
to nebo jiné dávné umění.
V tom odpor zřejmý, můž’-li zastarati,
co mladostí je věčnou, vtělenou?
Kde jinde v světě zářný její sled?
Jak rychle zmizí s kvetoucího líčka,
jak tříseň květná! Pouze v umění,
tam svítí stále věkům budoucím.
Mně stejně slavně choral Palestriny
zní, vroucí zbožnost v ňadrech burcuje
jak velkolepá fuga Bachova,
jež z hlubokosti mohutnými tepy
se kaskadami valí z píšťal varhan,
a rovněž Danteova tercina,
jak Sofokleův slavný chorovod
se vrývá v duši zvuky kovovými,
jak laškování mistra Ariosta
a Tassův snivý Erminie vzdech.
Co zastaralo na světicích Giotta?
A Rafael – toť teprv smavá mladost,
všem nastavujíc pohár kypící
nebeských vděků! Může zastarat,
co lidským srdcem hnulo do hlubin,
čím zachvěl se kdys ňader bájný zvon,
co plálo v hrudích z hrudí v štětce ven
a v sloky jako hřebce bez otěží
188
a v takty, s nimiž oceanu hudba
smí závoditi nebo píseň hvězd?
Ba ani forma – to, co křehké jest
na díle uměleckém (neb já posud,
mne proto třeba zvete staromilcem,
logiky formalné jsem nepřítel
a věřím, obsah že je dílo ducha,
jenž skanuv s výšin hmotu prozáří),
ba ani forma, věřte, nezastará.
Snad zdánlivě co na ní modou jest,
vybledne časem, však to zvláštní půvab
a trochu pikantnosti dodává
všem požitkům těch zastaralých dob.
Ba řeknu přímo, že mám z duše rád
paruku Haendlovu a copánek,
jenž v božském Mozartu se časem mihne,
mi nijak jeho krásy nezkalí,
ba stejně cítím hřmotný koturn Cidův
a kudrlinky mistra Racina;
to patří k celku; ryzí, velké jádro,
to lidské jádro tímto obalem
jen září víc a duchu lahodí.“
„Mně zdá se,“ lékař,lékař pravil zámecký,
(muž vytáhlý a drsných tahů mračných,
byl známý samotář a škarohlíd
a v zevnějšku svém vždycky zanedbán,
však velký čtenář, pochybené žití,žití
jenž vyplňoval prací Sisifovou,
přát jiným vše, co jemu nepřál osud),
že„že všecko zavinila jinak krásná,
však pro umění přímo zhoubná snaha,
189
chtít prospět jím a užitečným být.
A umění je v podstatě své přepych,
to nelze zapřít’. Naše doba ovšem
jen po zisku se shání horečně,
po výtěžku – tak zvedla tendenci
na stolec umění, dnes píseň má
mrzáku obvazovat rány jeho,
chléb hladovému skýtat, pakou být’
při volbách, ano v národností boji
má aspoň hřmotnou býti polnicí
a bubnem, kterýmž duní reklama
lokálních výtečníkův okresních.
Dnes nepostačí sošku Osvěty
neb Světla umnou rukou vytvořit,
dnes třeba hlavu též ji provrtat,
by svícnem mohla býti, prakticky
to osvědčit, co hlásá obrazně.
Tím vinno jest, že kleslo umění
a nejvíc poesie, nebo dnes
chce každý něco jiného z té ruky,
jež hvězdy jen a kvítí rozsévá.
Dnes zapomněli všichni docela,
že poesie hudbou duše jest,
ba opiem, jímž člověk zapomíná
na všední život, jenž ho otravuje,
v jhu kterého se denně plahočí.
Já zřídka sáhnu k sbírce veršů, pouze
to v žití chvílích dělám svátečních,
kdy duši své chci křídla připjati
a zpít se hudbou, tenkrát sáhnu jen
ku visím Shelleye a Coleridge,
k snům Moora, k meditacím Lamartina
190
a k lepším částem díla Hugova,
jež hudba jsou a světlo zároveň.
Tu svěřím rád se oři Farysovu
a letím v bezmezí, kam nedoléhá
křik všednosti, spor stran o blaho žití.
Ne darmo staří dali Pegasovi
dvé perutí, dnes vzali velké nůžky,
jež realismem zvou neb jinak ještě,
a ustřihli mu je a tahouna
v pluh zapřáhnuli snah svých malicherných,
jež příští víc juž nepochopí věk.
Buď poesie orkán jest, jenž strhne
na křídlech unavenou duši výš,
ji posilňuje k bojům athletickým,
ji kolébaje v sladký sen a mír,
neb není vůbec – já jsem domluvildomluvil.“
„A nedávno přec,“ padl jemu v řeč
ze sousedního města soudní adjunkt,
„kýs professor měl u nás přednášku,
kde dokazoval, umění že pravdu
má nejdřív hledat, druhé vše že klam.
Ba Turgeněva dával za příklad,
jenž pravil kdes neb napsal docela,
že mistrovským byť štětcem malován
jej žebrák neroznítí k potlesku,
že spíše vzbudí odpor v něm a hněv,
že vůbec můž’ byt’ ještě žebrák v světěsvětě,
a Turgeněv byl přece poeta,
a vyvolený.“
„To jen důkaz jest,“
děl kvapně doktor, „že i poeta
191
se může mýlit, o svém umění
když začne mudrovati. Turgeněv
byl velký básník ovšem, příteli,
však duše jeho byla raněna
své vlasti bídou, ano bídou všech,
a příliš raněnaraněna, a proto často
on tendenci své velké umění
dal za obět; snad jednal heroicky,
já nevím, pro mne však je poetou
jen „Zápisků“ a „Písně vítězné“
a několika málo stránek ještěještě,
kde září ryzí jeho umění
bez tendence. Ba mohu jiný důkaz
vám dáti slov svých, velký Turgeněv
ni Fausta oceniti nedoved’nedoved’,
a přece Faust – však dostidosti, nechme toho,
nač vyvolávat nekonečný spor,
vždyť lidé jsou,jsou jak jinak ctihodný
náš lesmistr zde, přítel Doubrava,
jenž přece denně v styku s přírodou,
přec její poesii necítí
a prohlašuje všecko veršování
za pouhý zbytek staré kultury
pravěkých předků, jen za dětskou hru,
jež jistě zmizí časů postupem,
kdy nebude prý více psát se knih,
jen krátké zprávy, co se stalo v světě,
co vynašel kdo, jakýs nový stroj
neb pušku, dělo nové soustavy.
Tu zlaté časy lidstvu nastanou,
víc nebude je plašit pěvcův rým
z myšlének praktického života,
192
jenž průmyslu a vědě zasvěcen,
žní tučných břich se plně zaskvějezaskvěje.“
Smích rozlehnul se na to kolem stolu
a poškádlený lesní Doubrava
smál nejvíce se ze všech, smáčeje
s likérem v sklence ryšavý svůj vous.
„Já s doktorem jen v jednom souhlasím,
že přepychem jest každé umění
a poesie zvlášť – nu hudba ještě,
ta aspoň v chrámu Páně smysl má,
neb v krčmě o pouti a obrazy?
Nu sem tam na zdi holé, dejme tomu;
však písničky, v tom není smyslu přec,
vím dobře to, žel, z vlastní zkušenosti,
můj synek Vít jak začal veršovat,
hned začal propadávat na školách
a konec konců, stal se, jak vám známo,
mnou zapřen pro vždyvždy, kočujícím hercem.“
„To ovšem také důvod,“ ironicky
děl doktor, „s kterým dlužno počítati“.počítati.“
„Je pravdou to, nejvíc to dokazuje
než všecky řeči!“ odsek’ Doubrava
juž trochu pohněván.
„Nuž nechme toho,“
děl hostitel, „o poesii řeč
zde vedeme a neptáme se ani,
co tomu říká host náš, posud mlčí,
jen kníry kroutí sobě, usmívá se.
193
Nuž, pane Vladimíre, na slovíčko:
jste s doktorem či s lesním Doubravou?
Či v posled sám jste také novotář
a v duchu se nám vysmíváte všem?“
Na slova hostitele zraky všech
se obrátily k muži mladému,
jenž dosud mlčky seděl ve stínu
a rozhovoru pilně naslouchal,
jen občas z číšky víno srkaje
neb kroutě rusý, hebounký si knír.
Teď zdál se býti zemdlen, zřel jen v dál,
kde modré stíny ve korunách líp
se chvěly jako závoj magický
před bledým obličejem měsíce.
Však vida, zraky všech že k němu zří,
své cigaretky popel oklepal,
a s polo dusnýmdusným, s polo ironickým
děl pohledem a při tom pomalu,
jak každé své by slovo vážit chtěl:
„O poesii byla tady řeč,
a tuším, prudká, hádka skoro, spor
a zbytečná“...zbytečná...“ a při tom usmál se
a dvorně hostiteli uklonil.
„Jeť poesie vždycky darem nebes,
ji nejvíc čerpat máme, nejméně
když o ní víme. Hleďte do kola,
což tato luzná noc s tím půvabem,
s tou stínů, světla čaroplnou hrou,
s tím hlubým starých lesů pozadím,
s tou září mlečné dráhy zbloudilou
do korun stoletých a vonných lip,
s tou lunou, která vstoupá nesměle
194
na půlnoci trůn, plný zlatých hvězd,
s tím na rybníku stínem setmělým,
v němž leknínů se třpytí kalichy,
jak volaly by sestry hvězdy k sobě;
ten celý kraj v tom rámci lesnatém
s bílého zámku snivým pozadím
i s verandou, kde my zde mudrujeme,
o jejíž pavlán zdobně řezaný
jak víla pohádky se uklání
dceř vaše, milý hostiteli můj,
zříc v dumě jen labuti na rybníce
a noříc bílou ruku jako sníh
v stín kanoucích kštic, kol sladkého čela
jež splývají, by dvakrát zvýšily
ten úběl skrání, měkce zářivý...
Co všecko to zde není poesií?
Je třeba více ještě – rcete sami,
zda větší najdete a hlubší jen?
Ba že jste mohli o ni zvednout spor,
je důkaz nejlepší, že cítíte
vlát ňadry její božské řízy lem.
I dýchá k nám z té celé přírody,
z té hloubky nebes a z té vůně niv,
z těch zjevů kol a z vašich srdcí též
a účel její – blažit člověka!“
A mlčky vstali všickni, číše jich
se dotkly vzájemně, jich plný zvuk
děl nejlépe, že souhlasili s ním.
195
OBSAH.
PROLOG.
Moje sonata7
I.
ADAGIO.
(RISPETTI A RITORNELLY.)
RISPETTI.
I. Jasmínové květy15
II. Rispetti16
III. Dary jara17
IV. Věčné žití18
V. Hvězdám!19
VI. Co zbylo20
VII. Viz plnou růži21
VIII. Jen krátko!22
IX. A povídali23
X. V jarním dešti24
XI. Pak vzpomínej!25
XII. Úsměv26
XIII. Ručky mé dcery27
XIV. Květ v duši28
[196]
XV. Viď?!29
XVI. Moje hoře30
XVII. Sníh I. – VI.31
XVIII. Zavírám knihu37
RITORNELLY.
I. STROMY.
I. Bříza38
II. Jedle–
III. Buky–
IV. Lípy39
V. Duby–
VI. Borovice–
VII. Vazy–
VIII. Plané hruše40
IX. Divoké třešně–
X. Jívy–
XI. Olše–
XII. Řeřáby41
II. KVÍTÍ.
I. Slunečnice42
II. Chudobky–
III. Vlčí mák–
IV. Slez43
V. Leknín–
VI. Mateřídouška–
VII. Jasmín–
VIII. Tulipány44
IX. Routa–
X. Koukol–
XI. Astry–
XII. Kvítí45
III. DRAHOKAMY.
I. Rubín46
II. Smaragd–
III. Opal–
197
IV. Démant47
V. Achat–
VI. Jaspis–
VII. Amethyst–
VIII. Granat48
IX. Lapis lazuli–
X. Karbunkul–
XI. Tygří oko–
XII. Křemen49
II.
ANDANTE.
(TŘICET BALLAT MELANCHOLICKÝCH.)
I. Ballata o ballatě53
II. Ballata o černé hodince54
III. Ballata o mých dvou dcerách55
IV. Ballata o slzičkách56
V. Ballata o umrlčích hodinkách57
VI. Ballata o zlatém lese58
VII. Ballata o prstenu krále Šalomóna59
VIII. Ballata na peníz o sv. Jiří drakobijci60
IX. Ballata na vsi61
X. Ballata na cestu k sv. Janu pod Skalou přes kámen a
vodopády62
XI. Ballata o hřbitovních věncích63
XII. Ballata o našem palouku64
XIII. Ballata o všedních dnech65
XIV. Ballata v jeseni života66
XV. Ballata o hřbitovu v lese67
XVI. Ballata o dvojí mlze68
XVII. Ballata o pavučinách69
XVIII. Ballata o trojí metamorfose vlasů mé drahé paní70
XIX. Ballata o hořci71
XX. Ballata o starém portretu72
XXI. Ballata o podzimním větru73
XXII. Ballata v ránu masopustním74
XXIII. Ballata bez nápisu75
198
XXIV. Ballata na starý motiv o včele a trubci76
XXV. Ballata o jitru v zářizáří77
XXVI. Ballata J. S. Macharovi po přečtení „Letních sonetů“78
XXVII. Ballata z posledních dnů února 189179
XXVIII. BalladaBallata o sněhové vánici na jaře80
XXIX. Ballata o dvou střevíčkách81
XXX. Ballata závěrečná82
III.
SCHERZO.
(TŘICET BALLAD ROZMARNÝCH.)
I. Ballada úvodní85
II. Ballada o větrných mlýnech87
III. Ballada novoroční89
IV. Ballada o gothickém podloubí v starém městě91
V. Ballada skromného člověka v zlých časech93
VI. Ballada o ostrovu blažených95
VII. Ballada apostrofující Fortunu, paní světa a lidských osudů97
VIII. Ballada o kolébce99
IX. Ballada o skepsi věku našeho101
X. Ballada o lehkém a těžkém srdci103
XI. Ballada o vignetách105
XII. Ballada o mém tam-tam107
XIII. Ballada, psaná Sv. Čechovi v dobách zlých ze srdce
upřímného109
XIV. Ballada k uvítání máje111
XV. Ballada o slávě113
XVI. Ballada o stálém pokroku člověčenstva115
XVII. Ballada ku chvále hlemýždě117
XVIII. Ballada o polibku119
XIX. Ballada o bludičkách121
XX. Ballada o moderních Kalibanech123
XXI. Ballada o hladovém kritikovi125
XXII. Ballada o vlčím máku127
XXIII. Ballada J. V. Sládkovi za jeho balladu Mělnickou129
XXIV. Ballada podzimní na motiv ocúnu131
XXV. Ballada na motiv krysaře z Hammeln133
199
XXVI. Ballada na starý motiv o tatíkovi, synovi a jejich oslu135
XXVII. Ballada o šedivé skabióse137
XXVIII. Ballada, psaná sv. Václavu, dědici České země139
XXIX. Ballada ku chvále Královny nebes ve slohu starodávném141
XXX. Ballada závěrečná143
IV.
LARGO.
(V SAMOTÁCH: DVANÁCT ELEGIÍ.)
I. Na slatině147
II. Meditace u krbu150
III. Pastviny153
IV. Nad potokem156
V. Pastýř159
VI. Tůň v lese162
VII. Za pluhem165
VIII. Pole u lesa168
IX. Odlétající ptactvo171
X. Pták samotář174
XI. Staré stromy177
XII. Rašeliniště180
EPILOG.
Poesie185
E: jj + sf; 2004
200