Pouť za hrobem svatého Patrika.

Jaroslav Vrchlický

Pouť za hrobem svatého Patrika. – Jul. Zeyerovi. –
I. I.
Měl mladší sestru. Jak na břehu řeky vykvétá lilije, tak ona kvetla mu před zrakem; tak čistá duše její, jak studánka ve hvozdě pod balvany, kam chodí pít jen zabloudilé ptáče, jak zářná prška rosy před svítáním, jež leží v trávě. V celém domě zvonil smích její roven hrdliččímu zpěvu. On miloval ji snad víc nežli sestru, vzalť z matky náručí, když umírala, ji v svatý odkaz, pilně ošetřoval hry její, přes vodu ji často nosil, a večer vyprávěl jí staré zvěsti při žhavém krbu, až skolíbal spánek tu její zlatou hlavu usmívavou. Dech poslední on lovil s jejích retů a první vítal na úsvitě z rána. Tak rostla před ním jako boží zázrak, on ani nevšim’ si, že z děcka panna, a stalo se, co vždy se státi musí: on poznal vše, až jednou z rána pravil,pravil 167 (den v jeseni byl, okna plna slzí nočního deště, v krbu vítr úpěl) a v jeho hlase byly všecky boje dnů zoufalých a nocí beze spánku. „Ty miluješ, já vím, tvá ústa v noci tvým byla zrádcem, nevím, kdo ten šťastný, vím jedině, že umře.“
Jako cizí pak odešel a ona zbyla v slzách: tu útěchu jen ženám přálo nebe.
II. II.
Na skále kostel byl a před ním lípa; ta plna bílých holubů a vůně, a kostel plný zbožných duší. Davem lid hrnul se tam, v šeré zpovědnici kněz šedý seděl; v němém žalu muži a s pláčem ženy spěly před soud boha a slovem kněze odpuštění boží hned slétalo a hned zas odlétalo dle zásluhy, dle lítosti, pták rajský. A venku skvěl se azur v jarní kráse a velká louka byla kvítím zkvetlá, a ve koruně staré, vetché lípy dav holubů jak z polospaní broukal a včely bzučely.
Kdos kráčí blíže, a bleskem holubi juž slétli s lípy 168 a rozletli se plaše na vše strany a za nimi vše listí opadalo, a po zemi ve každém květu svadlém moh’ viděti jsi ležet mrtvou včelu. Muž vešel v chrám, dřevěné sloupy jeho hned praskaly a dlažba bortila se, neb dole mrtví v rakvích obraceli se zděšením – lid ustupoval před ním. A hříšník před knězem pad’ na kolena a zvolal: „Otče, já jsem spáchal vraždu.“ V tom kdosi křik’ a bílá holubice pod klenbou chrámu teskně bila křídly, ven vyletěla za sestrami svými, jež hosty bývaly té staré lípy.
III. III.
Sám s knězem šedým zůstal hříšník v chrámu. Kněz vážně pravil: „Nevím, synu, rady, hřích Adama smyl jeho pot, hřích Evy do dneška utrpením pyká žena; tys propad’ vině, musíš nést ji světem. Jest vina břímě, jež se nedá přendat snad s jedněch ramen na druhé, když tíží a drtí vícvíc, než může unést člověk.“
Zas ticho v chrámu, kněz naklonil hlavu a hříšník vzlykal, vztáhl ruku svoji; ta celá černá byla, beze vlády, jak mrtvý klest, zkad spadlo suché listí. Však v ní to hnětlo, bodalo a rvalo, 169 prst každý vil se jako had a nehtem ryl do dlaně, zkad kapala krev černá. A trnul kněz a pravil: „Zkus to, synu, jdi, pouze svatý Patrik může tobě být pomocným.“ – „Kde mám jej hledat, otče?“ – „Ten, synu můj, už mrtev tři sta roků.“ – „Kde jeho hrob?“ – „To nevím, jdi jej hledat, co při tom zkusíš, vezmi jako splátku své viny; kráčej odsud ku severu, sto dlouhých mil, na skále najdeš chrámek nad mořem; lípa stará stojí před ním; tam jednou zazděný byl ve oltáři ten světec, jenž tě může vykoupiti, jdi, lituj, synu, bůh provoď tvé kroky.“
IV. IV.
Stál pastýř u lesa, dech větrů bouřných a moře hukot věčně žalující měl v šalmaji své. K němu přišel poutník: „Ty, příteli, ty kronika jsi živá zde v okolí, rci, kde jest svatý Patrik zde pochován?“ A pastýř v zamyšlení třás’ hlavou svou a rameny jen krčil, 170 a rety opět sklonil na píšťalu, v níž lkala lesů i vod zpěvná víla. Stál rybák u moře na pustém břehu a spouštěl sítě do vody a zpíval ve větru sváry. K němu přišel poutník: „Ty, příteli, ty kronika jsi živá zde v okolí, rci, kde je svatý Patrik as pochován?“ A rybák v zamyšlení třás’ hlavou svou a rameny jen krčil, a po páté síť prázdnou vytáh’ z vody. Stál poustevník ve hvozdě u své chaty, svit mroucí slunce hrál mu v šedých vlasech, a úsměv v tváři. K němu přišel poutník: „Rci, muži boží, jistě ty jsi živá míst těchto kronika, pro lásku věčnou rci, kde tu pochován je svatý Patrik?“ A poustevník svou šedou hlavu sklonil: „Pojď v chatrč mou a rád ti povím všecko.“
V. V.
Louč rozsvítil a zatkl nad balvanem, jenž stolem byl, a jal se vypravovat: „Stál druhdy chrám na skále proti moři, byl chudičký, před ním jen lípa stála, však v oltáři byl zazděn svatý Patrik, a vůně sladká kol se lila proudy. Byl v stříbře zasazen a drahokamy plál oblek jeho, vnadidlo to velké pro mořské lupiče, jenž pustošili 171 břeh chudý v okolí; i přišli v noci, chrám rozbili a uloupili rakev a prchli s ní. Pán hradu sousedního se pustil za nimi, však marná honba. Tu jednou z rána na komnaty prahu, když vycházel, zřel rytíř ruku ležet, od páže uťatou a šatu prostou; jak přišla tam? Kdo dovedl to říci? To jistě ruka světce, myslil rytíř, již lupiči, zbavivše drahokamů, na posměch pohodili před mým prahem. A zbožně zved’ ji, slavném ve průvodu ji v hradní kapli kázal uložiti. Vstaň časně z jitra, večer dojdeš k cíli, a klekni před rytířem, pros jej snažně, by dovolil ti tknout se svaté ruky: jeť nekonečné boží smilování a zdroje lásky tekou v stejné míře jak slzy hříšníkův.“
Pak lehli na mech, jim do snů řvala zvěř a vítr kvílil.
VI. VI.
Roh zazvučel a most se spustil dolů. Ve sále hojně vyzdobeném zbrojí nad šachovnicí dumal starý rytíř, u nohou jeho ležel poutník, slzy mu tekly s tváří, jak s hor jarní sněhy 172 se řinou roztavené. Plakal dlouho, a rytíř stále mlčky trval v dumách. Pak skráně zved’, zakroutil šedou hlavou. „To nejde snadno, brachu, jak si myslíš, jen jednou za rok svatý Patrik lidu se ukazuje z dálky, na kolenou jej celý zástup s pláčem očekává, a žehná se, když ostatky kněz třímá nad hlavou v dýmu kadidla a v bouři všech zvonů jásajících. S tebou soucit však cítím; chceš-li, počkej do jeseně. Sám uznáš však, pod hradu svého krovem že vraha nesmím hostit, vyvol sobě: buď ve věži, jež sama stojí v lese, vol obydlí, neb v psinci na podhradí.“ – „Dík, pane, veliká jest moje vina, buď rovněž velké moje pokoření, jdu do psince.“
Pět měsíců tam strávil, psů snášel puch a hmyz a zuby žravé, a sluhů biče a též drsné lání, jed’ pouze to, co nechaly mu šelmy, a zhubeněl a celý zarost’ vousem, a shrbnul jako v pralese kleč nízká; leč těšil se, že brzy v podjesení mu přijde spásy den a zoře jitra. 173
VII. VII.
Lid na kolenou ležel, zvony zněly, dým kadidla se vznášel jako oblak, a v zlaté říze kněz povznášel vzhůru tu reliquii svatou. S pláčem náhle se zvednul žebrák z prachu, dral se napřed, a v chvíli, kněz kdy žehnal celý zástup, se dotknul ostatků, však v mžiku skácel se do prachu, jak uštknut byl by zmijí. Bez účinku se dotknul svaté ruky. Lid rozbouřený hučel jako moře, a rytíř zvolal: „Ustup, lotře, zrádce, kýs větší hřích tvou duši bídnou tíží, jejž nechceš říci, vari, prchni odsud! Bůh opustil tě; psy, s nimiž on líhal, jej vyštvete, a vy jej kamenujte!“ A v slzách poutník potácel se dále, lid kamení naň házel, a psi vyli a hnali jej co zvěř; pln bláta, prachu, on utíkal, pak ani nešel dále, a myslil, bude tisíckráte lépe, když utlukou mne.
Ráno přišel k sobě, zved’ s bolestí se, k nejbližší vsi kráčel, a děti utíkaly, jak jej zřely; a děvčátko jen jedno, zlatovlasé, to při obědě pravilo své matce: „Když na louce jsme z rána sobě hrály, šel okolo nás, maminko, Pán Ježíš, pln slin a krve, jak je v chrámu obraz 174 na šátku Veroniky – hle tu právě.“ Leč matka pospíšila zavřít dvéře, a dítě plakalo a on šel dále.
VIII. VIII.
Šel sto mil zpátky, až se jednou octnul u kostelíka; kolem louka zkvetlá se táhla k obzoru, před chrámem lípa, na které bílí holubi a včely, a vůně, písní, jak to v jaře bývá. Víc nepoznal chrám rodný svojí vísky, leh’ pod lípu a usnul. Viděl toto: Přes louku žluťáky jak zlatem zkvetlou šel bílý stín, a útlé, vonné květy pod krokem jeho ani neshýbaly své zlaté hlavy (jak dí starý básník) a přišel k němu, nad ním stál a plakal. On hlavu zved’ a poznal svoji sestru. „Proč pláčeš, duše, co je ti, tys v ráji, či pláčeš nade mnou?“ – „Já nejsem v ráji, ty mýlíš se.“ – „Hle, na ňadrech máš rány, i s hlavy tobě teče stružka krve, co znamená to? nerozumím tomu, vždyť odešlas jak vánek v podjesení.“ Stín smutně hlavu sklonil. – „Ty se mýlíš, však poslyš a pak věrně zvěstuj lidem. Jest jiný život nežli váš, a jiné 175 jsou jeho zákony, ten posud žiji a nejsem v ráji. Víte, co je život? Vám zjevna pouze malá částka jeho, již vidíte, a tou soudíte celý. Však život z bezdna vyšlý v bezdno musí se celý vrátit; poslyš, abys chápal. Je v boží radě určen každý život a každý splnění by svého došel, byť nehody a nemoci neb vraždy neb vlastní ruky smělost nepřetrhly to pásmo jeho tkané věčným bojem. Dím přetrhly – však to jest špatné slovo; neb dál se snuje životživot, i když smrtí vám u konce se jeví. Pomni na to. Dál rozvíjí se pestré jeho pásmo, o kterém nevíte; co býti mělo, co stát se mělo pozděj, všecko přijde, vše zažít musí duše vyšlá z těla, kde, neváží, jak, to jest její úkol. A teprve, když vše se vyplnilo, co k životu ji víže, když vše celkem, vše urovnáno a zladěno v souzvuk, když není výčitky a není hlodu a není ztráty, předtuchy a bolu, pak teprv čisté duše spějí k nebi, kamž dojdou všecky. Mně se rovněž děje. Tys zabil toho, jejž jsem milovala, tím ukvapils mou smrt, však neušetřils mne všeho, co jsem měla prožít v světě. Viz rány na mých ňadrech, na mé skráni, a kdybys moh’ v mou duši nahlédnouti, 176 pak zděsilo by teprv se tvé srdce. Dál za hrobem jsem žila celý život, vše cítila, co cítit uloženo, tu zrádu od toho, jejž milovala jsem v mladosti, a tyto těžké rány, z nichž zeje hrůza mého utrpení. Od skutečných ran tys mne vysvobodil, však neušla jsem přec jim v onom žití, jež neznáte vy a jež netušíte. Vy často přetrháte násilnictvím to věčné pásmo, na oko však pouze, dál lidské drama vždy se odehraje, a víc v něm mrtvých nežli živých trpí. Jak vysvětliti jinak bídu světa, jak odplatu? Proč bez trestu a v pýše se podlost nadýmá a pravda v blátě? Kde slzy sirotků se v perly změní? Kam šly ty milliony těžkých vzdechů, jež slyší ave večerního zvonu? Kde cíl by měly všecky lidské touhy, tak velké v bytosti své a tak oku vždy nemožné, vždy dálné vyplnění? Jak mohla by, rci, láska míti konce, jež pojí srdce démantovým poutem, jež bojovati musí a jež často před vaším zrakem končí pláčem, krví? Ký smysl měly by ty milliony všech duší dětských, jež s jeviště světa hned mizí, sotva pozdraví zář světla? Co bylo by z nich? Přemýšlej a poznáš, že dál se spřádá celé lidské žití, 177 a z něho to, co nazýváte život, jest louky kus, kam právě slunce svítí, a ostatní, co před tím a co po tom, jest zahaleno,zahaleno jak ta louka v stínu. Ó pochop to a nebudeš víc hledat, kde pochovaný dřímá svatý Patrik, a poznáš, kterak vaše činy v světě, žár vášní vašich, vaše poblouzení, a vaše šílenství, před věčným soudem jsou stínů hrou – jeť vina pouze v srdci, dál nejde její hrot, vše dál se snuje, jak mělo být, hrob tomu nezabrání.“
IX. IX.
A odešla, po louce kvítím zkvetlé se nesla tiše jako jarní pára, a zmizela. Šla dohrát’ ono drama, jež od věků jí bylo usouzeno. On zbudil se a cítil v srdci změnu, klid stal se bohem v síni jeho duše a věčně vlád’ tam; zůstal chudý žebrák, jej zvali někde lidé Ahasverem, a jinde bláznem, vše mu bylo stejné. On okem, v kterém svítila zář jitra, se díval za hrob, trpělivě čekal, jak někdy dohraje a vysvětlí se, a v souzvuk splyne s všehomíra bájí, co svým zval životem. A tak i zemřel, a nikdo nemůž’ říci: On se sklamal.
178

Kniha Perspektivy (1884)
Autor Jaroslav Vrchlický