Pouť za hrobem svatého Patrika.

Jaroslav Vrchlický

Měl mladší sestru. Jak na břehu řeky vykvétá lilije, tak ona kvetla mu před zrakem; tak čistá duše její, jak studánka ve hvozdě pod balvany, kam chodí pít jen zabloudilé ptáče, jak zářná prška rosy před svítáním, jež leží v trávě. V celém domě zvonil smích její roven hrdliččímu zpěvu. On miloval ji snad víc nežli sestru, vzalť z matky náručí, když umírala, ji v svatý odkaz, pilně ošetřoval hry její, přes vodu ji často nosil, a večer vyprávěl staré zvěsti při žhavém krbu, skolíbal spánek tu její zlatou hlavu usmívavou. Dech poslední on lovil s jejích retů a první vítal na úsvitě z rána. Tak rostla před ním jako boží zázrak, on ani nevšimsi, že z děcka panna, a stalo se, co vždy se státi musí: on poznal vše, jednou z rána pravil (den v jeseni byl, okna plna slzí nočního deště, v krbu vítr úpěl) a v jeho hlase byly všecky boje dnů zoufalých a nocí beze spánku. Ty miluješ, vím, tvá ústa v noci tvým byla zrádcem, nevím, kdo ten šťastný, vím jedině, že umře.“ Jako cizí pak odešel a ona zbyla v slzách: tu útěchu jen ženám přálo nebe. Na skále kostel byl a před ním lípa; ta plna bílých holubů a vůně, a kostel plný zbožných duší. Davem lid hrnul se tam, v šeré zpovědnici kněz šedý seděl; v němém žalu muži a s pláčem ženy spěly před soud boha a slovem kněze odpuštění boží hned slétalo a hned zas odlétalo dle zásluhy, dle lítosti, pták rajský. A venku skvěl se azur v jarní kráse a velká louka byla kvítím zkvetlá, a ve koruně staré, vetché lípy dav holubů jak z polospaní broukal a včely bzučely. Kdos kráčí blíže, a bleskem holubi juž slétli s lípy a rozletli se plaše na vše strany a za nimi vše listí opadalo, a po zemi ve každém květu svadlém mohviděti jsi ležet mrtvou včelu. Muž vešel v chrám, dřevěné sloupy jeho hned praskaly a dlažba bortila se, neb dole mrtví v rakvích obraceli se zděšenímlid ustupoval před ním. A hříšník před knězem padna kolena a zvolal: „Otče, jsem spáchal vraždu.“ V tom kdosi křika bílá holubice pod klenbou chrámu teskně bila křídly, ven vyletěla za sestrami svými, jež hosty bývaly staré lípy. Sám s knězem šedým zůstal hříšník v chrámu. Kněz vážně pravil: „Nevím, synu, rady, hřích Adama smyl jeho pot, hřích Evy do dneška utrpením pyká žena; tys propadvině, musíš nést ji světem. Jest vina břímě, jež se nedá přendat snad s jedněch ramen na druhé, když tíží a drtí víc, než může unést člověk.“ Zas ticho v chrámu, kněz naklonil hlavu a hříšník vzlykal, vztáhl ruku svoji; ta celá černá byla, beze vlády, jak mrtvý klest, zkad spadlo suché listí. Však v to hnětlo, bodalo a rvalo, prst každý vil se jako had a nehtem ryl do dlaně, zkad kapala krev černá. A trnul kněz a pravil: „Zkus to, synu, jdi, pouze svatý Patrik může tobě být pomocným.“ – „Kde mám jej hledat, otče?“ – „Ten, synu můj, mrtev tři sta roků.“ – „Kde jeho hrob?“ – „To nevím, jdi jej hledat, co při tom zkusíš, vezmi jako splátku své viny; kráčej odsud ku severu, sto dlouhých mil, na skále najdeš chrámek nad mořem; lípa stará stojí před ním; tam jednou zazděný byl ve oltáři ten světec, jenž může vykoupiti, jdi, lituj, synu, bůh provoď tvé kroky.“ Stál pastýř u lesa, dech větrů bouřných a moře hukot věčně žalující měl v šalmaji své. K němu přišel poutník: Ty, příteli, ty kronika jsi živá zde v okolí, rci, kde jest svatý Patrik zde pochován?“ A pastýř v zamyšlení třáshlavou svou a rameny jen krčil, a rety opět sklonil na píšťalu, v níž lkala lesů i vod zpěvná víla. Stál rybák u moře na pustém břehu a spouštěl sítě do vody a zpíval ve větru sváry. K němu přišel poutník: Ty, příteli, ty kronika jsi živá zde v okolí, rci, kde je svatý Patrik as pochován?“ A rybák v zamyšlení třáshlavou svou a rameny jen krčil, a po páté síť prázdnou vytáhz vody. Stál poustevník ve hvozdě u své chaty, svit mroucí slunce hrál mu v šedých vlasech, a úsměv v tváři. K němu přišel poutník: Rci, muži boží, jistě ty jsi živá míst těchto kronika, pro lásku věčnou rci, kde tu pochován je svatý Patrik?“ A poustevník svou šedou hlavu sklonil: Pojď v chatrč mou a rád ti povím všecko.“ Louč rozsvítil a zatkl nad balvanem, jenž stolem byl, a jal se vypravovat: Stál druhdy chrám na skále proti moři, byl chudičký, před ním jen lípa stála, však v oltáři byl zazděn svatý Patrik, a vůně sladká kol se lila proudy. Byl v stříbře zasazen a drahokamy plál oblek jeho, vnadidlo to velké pro mořské lupiče, jenž pustošili břeh chudý v okolí; i přišli v noci, chrám rozbili a uloupili rakev a prchli s . Pán hradu sousedního se pustil za nimi, však marná honba. Tu jednou z rána na komnaty prahu, když vycházel, zřel rytíř ruku ležet, od páže uťatou a šatu prostou; jak přišla tam? Kdo dovedl to říci? To jistě ruka světce, myslil rytíř, již lupiči, zbavivše drahokamů, na posměch pohodili před mým prahem. A zbožně zvedji, slavném ve průvodu ji v hradní kapli kázal uložiti. Vstaň časně z jitra, večer dojdeš k cíli, a klekni před rytířem, pros jej snažně, by dovolil ti tknout se svaté ruky: jeť nekonečné boží smilování a zdroje lásky tekou v stejné míře jak slzy hříšníkův.“ Pak lehli na mech, jim do snů řvala zvěř a vítr kvílil. Roh zazvučel a most se spustil dolů. Ve sále hojně vyzdobeném zbrojí nad šachovnicí dumal starý rytíř, u nohou jeho ležel poutník, slzy mu tekly s tváří, jak s hor jarní sněhy se řinou roztavené. Plakal dlouho, a rytíř stále mlčky trval v dumách. Pak skráně zved’, zakroutil šedou hlavou. To nejde snadno, brachu, jak si myslíš, jen jednou za rok svatý Patrik lidu se ukazuje z dálky, na kolenou jej celý zástup s pláčem očekává, a žehná se, když ostatky kněz třímá nad hlavou v dýmu kadidla a v bouři všech zvonů jásajících. S tebou soucit však cítím; chceš-li, počkej do jeseně. Sám uznáš však, pod hradu svého krovem že vraha nesmím hostit, vyvol sobě: buď ve věži, jež sama stojí v lese, vol obydlí, neb v psinci na podhradí.“ – „Dík, pane, veliká jest moje vina, buď rovněž velké moje pokoření, jdu do psince.“ Pět měsíců tam strávil, psů snášel puch a hmyz a zuby žravé, a sluhů biče a též drsné lání, jedpouze to, co nechaly mu šelmy, a zhubeněl a celý zarostvousem, a shrbnul jako v pralese kleč nízká; leč těšil se, že brzy v podjesení mu přijde spásy den a zoře jitra. Lid na kolenou ležel, zvony zněly, dým kadidla se vznášel jako oblak, a v zlaté říze kněz povznášel vzhůru tu reliquii svatou. S pláčem náhle se zvednul žebrák z prachu, dral se napřed, a v chvíli, kněz kdy žehnal celý zástup, se dotknul ostatků, však v mžiku skácel se do prachu, jak uštknut byl by zmijí. Bez účinku se dotknul svaté ruky. Lid rozbouřený hučel jako moře, a rytíř zvolal: „Ustup, lotře, zrádce, kýs větší hřích tvou duši bídnou tíží, jejž nechceš říci, vari, prchni odsud! Bůh opustil ; psy, s nimiž on líhal, jej vyštvete, a vy jej kamenujte!“ A v slzách poutník potácel se dále, lid kamení naň házel, a psi vyli a hnali jej co zvěř; pln bláta, prachu, on utíkal, pak ani nešel dále, a myslil, bude tisíckráte lépe, když utlukou mne. Ráno přišel k sobě, zveds bolestí se, k nejbližší vsi kráčel, a děti utíkaly, jak jej zřely; a děvčátko jen jedno, zlatovlasé, to při obědě pravilo své matce: Když na louce jsme z rána sobě hrály, šel okolo nás, maminko, Pán Ježíš, pln slin a krve, jak je v chrámu obraz na šátku Veronikyhle tu právě.“ Leč matka pospíšila zavřít dvéře, a dítě plakalo a on šel dále. Šel sto mil zpátky, se jednou octnul u kostelíka; kolem louka zkvetlá se táhla k obzoru, před chrámem lípa, na které bílí holubi a včely, a vůně, písní, jak to v jaře bývá. Víc nepoznal chrám rodný svojí vísky, lehpod lípu a usnul. Viděl toto: Přes louku žluťáky jak zlatem zkvetlou šel bílý stín, a útlé, vonné květy pod krokem jeho ani neshýbaly své zlaté hlavy (jak starý básník) a přišel k němu, nad ním stál a plakal. On hlavu zveda poznal svoji sestru. Proč pláčeš, duše, co je ti, tys v ráji, či pláčeš nade mnou?“ – „ nejsem v ráji, ty mýlíš se.“ – „Hle, na ňadrech máš rány, i s hlavy tobě teče stružka krve, co znamená to? nerozumím tomu, vždyť odešlas jak vánek v podjesení.“ Stín smutně hlavu sklonil. – „Ty se mýlíš, však poslyš a pak věrně zvěstuj lidem. Jest jiný život nežli váš, a jiné jsou jeho zákony, ten posud žiji a nejsem v ráji. Víte, co je život? Vám zjevna pouze malá částka jeho, již vidíte, a tou soudíte celý. Však život z bezdna vyšlý v bezdno musí se celý vrátit; poslyš, abys chápal. Je v boží radě určen každý život a každý splnění by svého došel, byť nehody a nemoci neb vraždy neb vlastní ruky smělost nepřetrhly to pásmo jeho tkané věčným bojem. Dím přetrhlyvšak to jest špatné slovo; neb dál se snuje život, i když smrtí vám u konce se jeví. Pomni na to. Dál rozvíjí se pestré jeho pásmo, o kterém nevíte; co býti mělo, co stát se mělo pozděj, všecko přijde, vše zažít musí duše vyšlá z těla, kde, neváží, jak, to jest její úkol. A teprve, když vše se vyplnilo, co k životu ji víže, když vše celkem, vše urovnáno a zladěno v souzvuk, když není výčitky a není hlodu a není ztráty, předtuchy a bolu, pak teprv čisté duše spějí k nebi, kamž dojdou všecky. Mně se rovněž děje. Tys zabil toho, jejž jsem milovala, tím ukvapils mou smrt, však neušetřils mne všeho, co jsem měla prožít v světě. Viz rány na mých ňadrech, na skráni, a kdybys mohv mou duši nahlédnouti, pak zděsilo by teprv se tvé srdce. Dál za hrobem jsem žila celý život, vše cítila, co cítit uloženo, tu zrádu od toho, jejž milovala jsem v mladosti, a tyto těžké rány, z nichž zeje hrůza mého utrpení. Od skutečných ran tys mne vysvobodil, však neušla jsem přec jim v onom žití, jež neznáte vy a jež netušíte. Vy často přetrháte násilnictvím to věčné pásmo, na oko však pouze, dál lidské drama vždy se odehraje, a víc v něm mrtvých nežli živých trpí. Jak vysvětliti jinak bídu světa, jak odplatu? Proč bez trestu a v pýše se podlost nadýmá a pravda v blátě? Kde slzy sirotků se v perly změní? Kam šly ty milliony těžkých vzdechů, jež slyší ave večerního zvonu? Kde cíl by měly všecky lidské touhy, tak velké v bytosti své a tak oku vždy nemožné, vždy dálné vyplnění? Jak mohla by, rci, láska míti konce, jež pojí srdce démantovým poutem, jež bojovati musí a jež často před vaším zrakem končí pláčem, krví? smysl měly by ty milliony všech duší dětských, jež s jeviště světa hned mizí, sotva pozdraví zář světla? Co bylo by z nich? Přemýšlej a poznáš, že dál se spřádá celé lidské žití, a z něho to, co nazýváte život, jest louky kus, kam právě slunce svítí, a ostatní, co před tím a co po tom, jest zahaleno jak ta louka v stínu. Ó pochop to a nebudeš víc hledat, kde pochovaný dřímá svatý Patrik, a poznáš, kterak vaše činy v světě, žár vášní vašich, vaše poblouzení, a vaše šílenství, před věčným soudem jsou stínů hroujeť vina pouze v srdci, dál nejde její hrot, vše dál se snuje, jak mělo být, hrob tomu nezabrání.“ A odešla, po louce kvítím zkvetlé se nesla tiše jako jarní pára, a zmizela. Šla dohrátono drama, jež od věků bylo usouzeno. On zbudil se a cítil v srdci změnu, klid stal se bohem v síni jeho duše a věčně vládtam; zůstal chudý žebrák, jej zvali někde lidé Ahasverem, a jinde bláznem, vše mu bylo stejné. On okem, v kterém svítila zář jitra, se díval za hrob, trpělivě čekal, jak někdy dohraje a vysvětlí se, a v souzvuk splyne s všehomíra bájí, co svým zval životem. A tak i zemřel, a nikdo nemůžříci: On se sklamal.

Patří do shluku

karel, roland, olivier, zvolat, garin, dojmutý, nicoletta, turpin, alda, bazin

72. báseň z celkových 90

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. None (Julius Zeyer)
  2. Zelený vítěz. (Julius Zeyer)
  3. RAMONDO LULLO. (Julius Zeyer)
  4. None (Julius Zeyer)
  5. None (Julius Zeyer)
  6. ZAZDĚNÁ PRAVDA (Petr Fingal)
  7. ROMÁN O ČTYŘECH SYNECH AJMONOVÝCH. (Julius Zeyer)
  8. Ctirad. (Julius Zeyer)
  9. Vlasta. (Julius Zeyer)
  10. KAM, PANE, KRÁČÍŠ? (Julius Zeyer)