NA GOLGOTĚ.

František Kyselý

Dva oltáře se pialy na Golgotě, jichž obět vůni slala k nebes bráně a meze kladla satanově zlotě. Byl jedním oltářem kříž tvrdý Páně, znak hanby, na němž za nepřátel shonu Pán duši vypouštěl a klonil skráně. Byl Otcův záměr splněn v tomto skonu, smrt pro zmar hříchu uložená Synu a věčný život mrtvých milionů. A druhým oltářem vždy silné k činu, ctné srdce bylo nejsvětější panny, jež bol svůj nesla v obět Hospodinu. Žár bolné lásky její požehnaný vzplál při Kristově skonu prudkým vznětem a divomocně sálal na vše strany. A nelétla ni jiskra tuchy světem, že porodila Maria v době a láskou mateřskou lne k novým dětem. Máť bolestná, leč nepoddaná mdlobě, ty obrodila lidstva na okrasu, jež vytrhJežíš pekla dávné zlobě. V chvíli vzruchu pod křížem a žasu v saň strašnou změněn vyřítil se z pekla lhář dušehubný, vládce lítých ďasů. Jej štvala pýcha nesmírná a vzteklá zrak popást na bolestech matky Boží, že dosud boje s ním se neodřekla. Byl jist, že nejen se nepodloží, než ještě její hanbu užíravou a hrozné muky úštipkami zmnoží. Než mimoděk trhještěrovou hlavou, když utkvěl na jedovatým zrakem a jitřiti chtěl bolest její dravou. Máť Páně jevila se v lesku takém a v takém svaté oběti své vděku, že zdrcen byl velikosti tlakem. utkával se s lidmi řadu věků, však nepoznal tak velké vznešenosti, by čelila jak tato jeho vzteku. V tvář matky Páně znova hlédpln zlosti a postřeh’, že jak šťastném po porodu svit blaha s bolu stopou v se hostí. Hned u pátral po zrozeném plodu a chtivě žádal, by ten člověk nový co nejdřív kořistí byl jeho svodů. Vtom zočil div, jejž těžko líčit slovy. po jilec meč vězel v hrudi její, než z rány nelinul proud purpurový. Snad v duši, vniknuv tam co nejhlouběji, meč vypůsobil porod opravdivý, jenž slávou předčí mezi věků ději. V tom domyslu zloch důvtipný a lstivý kol kříže znova jal se rozhlížeti, by spatřil matky bolestné plod živý. Tam vyčkávali Páně s kříže snětí Jan, Maří Magdalena, muži, ženy a k Marii se měli jako děti. Byl zklamán ďábel záštím omámený; již rozuměl, meč bolestný co značí, a viděl příštích časů zřejmé změny. Hle, nesčíslní kříže vyznavači zvou Marii svou matkou v blahé pýše a pohrdají jeho zlobou dračí. Je svržen s urvaného trůnu výše; Pán z mrtvých vstalý s matkou vládne světem a svět je jedna mariánská říše. – Byl ohromen slavné říše vzkvětem a tušil, trpkým pokořením zlícen, že neuškodí mariánským dětem. I padl rázem v temný pekla jícen.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

V této básni jsme nenašli žádná místa
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

ježíš, kristus, kristův, golgota, kříž, spasitel, ježíšův, hostie, hřeb, páně

260. báseň z celkových 874

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. Křížová cesta. (Vilém Ambrož)
  2. Triumf smrti. (František Leubner)
  3. KAZATEL. (Sigismund Bouška)
  4. TĚLO SATANOVO. (Sigismund Bouška)
  5. JESUS BARABBAS. (Sigismund Bouška)
  6. O VOS OMNES... (Herma Pilbauerová)
  7. Agnus (Xaver Dvořák)
  8. BALLADA (Růžena Jesenská)
  9. 1916 (Otokar Fischer)
  10. Tajní křesťané. (Vojtěch Pakosta)