Flagelanti.

Viktor Dyk

Je večer. Západ krvácí. K matce se dcera navrací nevinná ne zcela. Kdož byli včera udatní, vzdychají mdlí a malátní. Nálada omrzelá. Náš vůdce volá s pathosem: Je doba vážná! Všecko sem! Chraň, Bienerthe, své hnáty!“ Lid pathos ten však nepřijal. , národní co sociál. O co jde? O mandáty!“ Maškary pěkné, strakaté, jdou patheticky dojaté, vojáci evoluce. Jednoty prapor třímá lid. Když foukne vítr, možno zřít: jsou za ním chtivé ruce! Je večer. Západ krvácí. K matce se dcera navrací a synek Klofáč k otci. Kdož byli včera udatní, vzdychají mdlí a malátní: Přijď, přijď nás mrskat, Choci!“ Choc, politická záhada, kartelu program napadá a mluví slova vervná. Jsme šťastni mezi národy: Choc při tom přítel dohody. – – do třináctého června! My zříme v němém úžasu na rodné zemi okrasu, Čeňkova zříme, Frantu! Z maškarády veselé nás baví nejvíc, přátelé, armáda flagelantů. Ve odevzdané poloze hřbet ukazují obloze politikové moci. A roztouženi vzdychají a roztouženi volají: Přijď, přijď nás mrskat, Choci!*) Jak blaží bič tvůj! Bij a nič. Líbat chcemsladký bič. Chcemslastiplnou muku. Ó rozkoši, ó závrati! Jdemvolit tebe, dojati, žes nepodal nám ruku! Laj. Horli. Obviň z prorady. O penězích mluv záhady, prý prones chvalně známé. Nás za lotry měj, taškáře. Nám, milý, plivni do tváře a my zulíbáme.“ Je večer vlahý, máje čas, hrdliččin zve ku lásce hlas, něha se v srdce vkrádá. Sadismus není žádný špás. A dobří lidé zas a zas svá nastrkují záda.

Patří do shluku

politika, poslanec, parlament, ministr, politik, politický, vídeň, schůze, mandát, republika

327. báseň z celkových 1252

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. PAN POSLANEC (Viktor Dyk)
  2. Rok. (Viktor Dyk)
  3. SLOVA NOČNÍ. (Viktor Dyk)
  4. I. AUGIÁŠŮV CHLÉV. (Antonín Sova)
  5. None (Řehoř Řiřavec)
  6. TŘI (Viktor Dyk)
  7. Žalostná píseň (Hynek Grunert)
  8. DIAGNOSA (Stanislav Kostka Neumann)
  9. VE VATIKÁNĚ BRZY PO 5. SRPNU R. 1903. (Josef Svatopluk Machar)
  10. SPOJENCI (František Gellner)