BULHARSKÉ VÁNOCE.

Eliška Pechová-Krásnohorská

Nebijí to kulky v těla Turků běsných pomstou vysvěcené, kletbou požehnané, neduní to zápas po úvalech těsných, kudy v dumku noci výskot pušek vane; ale rány v hory jako v mocné zvony hlaholíce slaví pravoslavný svátek, nejsvětější večer spíná hvězdné clony nad kolébkou božskou. Z dvorce nízkých vrátek dvorce zbořeného s černým, sžehlým krovem v šero svatvečerní starješina vyšel; mocných hvězd se pytá šepotavým slovem, pytá se i země, by z věštbu slyšel, neb co svatý oheň, ani vítr z dáli, ani čisté vody nemohly mu říci, to dnes v tajné chvíli, se pohnou skály, z duše země zví svou duší žalující; zví to s hůry, dnes, otevře se nebe: Ó kde najdu dítě, Božano , tebe?“ – Sněžnou hlavu kloní k posněžené zemi co to zdvihá příkrov bělostný a němý? Kouzlem vzrůstá z půdy před užaslým okem dědinka, hle, rodná, jak tu druhdy stála, ale z jejích prahů krev se řine tokem, z jejich krovů požár v nebes líce sálá, z rumu jejích dvorců lupič hrabe plen, a kde statku není, z pustých bídy chatek dravčí lačností rve hrůzné skřeky matek, děvic úpění a mroucích starců sten, ve svatyňce handžar vráží v prsa žen, nemluvňátek těla kopytům svých koní podestýlá s chechtem, kudy v rej se honí nad zející spoustou hrobů vyloupených, pod jasany s květem junů oběšených... Svatvečerní šero hvězdným stříbrem kmitá, dědinečka spustlá dřímá v sněhu skryta, něžně uchována, ale nezahřáta jako mrtvé mládě pod labutím křídlem; každá chatka v růvek měkce pozaváta, blahu milých duší však již není sídlem. A ty drahé hlavy, všecky ježto padly, ty již v posvěceném hrobě dávno zchladly; a ty drahé hlavy, všecky ježto zbyly, ze skrýší se horských dávno navrátily, všem zas večer svatý v domovině kyne Jen kde Božana, dítě kde as hyne?“ Země čarověstná nemá odpovědi! Oko zpytující v boží světla hledí, kde se k bílým horám zářné písmo hvězd z přehluboka modra svaté noci sklání; jako zlatým plodem těžká ratolest blahé souhvězdí tam dává zvěstování: Sady kvetou, písní zvučí háj, k břehům zdroje, jak by brav to bílý, drobné vísky z jarých niv se chýlí; lidé volni, život jako báj! Dětem šťastným otec hrdý požehnává, v Bulgarie žilách jarost propukává, a co sluje domovem, to ráj! Svatá noc to věstí: Již se slunce rodí, jež tu sirou, bědnou raji osvobodí, – vstane nový den, a nad Bulharskou říš pravoslavný, svatý, Nazarénský kříž blýskne v slunéčko, jež světu zavévodí! Všickni budou svoji, všickni budou šťastni, volni, sobě drazi jako bratři vlastní, družno bude i sirotečce chudé – – Jen Božanakde v dáli úpět bude!?“ Němou řečí bolu mluví noci vzdechy, milosrdné hvězdy nemají proň těchy. A již rodná čeleď, svatvečerní chvíli pozdravivši střelbou, v tichý dvorec pílí; děvušky i muži, mnohý s ranou z boje, vdovy přivinuvší v lokty děti svoje; kráčejí tak vážně v patách starješiny, každý sirý a přec žádný bez rodiny; spolu nesli žalost, naděj nesou spolu k štědrovečernímu vcházejíce stolu. Útulno tu, jasno ve sváteční síni, vánoční již badňak plane na ohništi, stěny zdobí smrčí, na němž taje jiní, v něm tisíc rosných démantů s blyští; postřena je země lučin žatvou vonnou, spustošené okno hvězdnou nebes clonou. K modlitbě to chvíle, – tklivé okamžení! Všickni rozžehli již posvěcené svíce, všickni bratrské druh druhu políbení tisknou v líc, „Mír boží!“ slavně volajíce; s tuchou volnosti, v muk zašlých vzpomenutí v slastně velebném si dlí teď obejmutí Jen jaté dítě v otroctví se shýbá, Božanu pes Turčín teď snad vilně líbá!“... Ale hlasně zazní sborem ze všech retů: Kristus Bůh se rodí! Vzešla spása světu!“ Starješina zrak i ruce k výši vine: Veleben jsi tvůrce, soudce Hospodine! Tys dal Krista, otče, v oběť spáse světa, však tys Krista chránil před Heroda katy; a kdo mrzce ničí děcka život svatý, budiž mu i ruka, buď i duše kleta! Krví syna tvého, krví našich synů, štědrou krví spas nám, Bože, domovinu! Pěti padlých synů žití v oběť skládám, – za Božanu svou však soudný účet žádám! kdo jenom zkřivil jeden z drahých vlásků, nad hlavou mu v zkázu obrať nebes lásku! Ji kdo mučí, dítě nevinné a čisté, vyvrz jej i z vrahů, věčná spáso Kriste! V kámen ztuž mu paži, v propast změň mu lože, hromem spal mu duši, zatrať jej, Ó Bože!“ Modlitbou tak divou trne celé kolo, však po sterješině tiše ji se modlí. Vstal tu chlapec bledý, přiblížil se polo, oči jeho temné starci v hled se vbodly, silná ruka dětská, v třinácté as vesně, lesklý jatagančík v pěsti třímá těsně, mladé čelo stíní těžké chmury let, a v to ticho kolem hlesne siný ret: Myslíš, starješinko, že Bůh soudce dřímal, sveřepý když Turek Božanu ti jímal? Když nám sžehal, naší krví hasil chaty, z nás kdo nezhynuli, kol se rozutekli, – tři jsem viděl Turky, děvu k horám vlekli, Božana to byla, ruce na krev spiaty; přec je vznesla k nebi s děsným vzkřiknutím: Dej, Ó dej mi umřít, Bože slitovníče!“ A v skalách ukryt přiskočím co lvíče, – turecké tři pušky houkly mžiknutím a tři nože blýskly... Minuly mne rány; strašně vrátké chvilky jen mi k činu přány! Suď , Hospodine, suďte lidé bratři, že můj jatagan se neodvážil na tři! Viz , starješino, proti vrahu svědčím, tresci, konej pomstu, vyznávám se, klečím... Než by vzteklý Turčín Božaně byl pánem, sám jsem posestrici zabil jataganem!“ Temně k starci hošík pevným okem vzhlíží, na jeho-li hlavu sudba již se níží, sudba, že kdo vlásek Božaně jen zkřivil, nehoden jest, kletý, aby Bůh jej živil. Mlčí rodná čeleď, výděs v bledých tvářích, každá duše v tísni, jako v dravčích spářích, v každém srdci postrach, v každé tepně tíha, každý hled jak sklenný starješinu stíhá! Hle, již nahýbá se k Božany své vrahu, vztahuje naň ruku, na skráň mu ji klade, oko tone v slzách, v bolesti a blahu, ret pak : „Mír boží!“ a již čelo mladé líbá se s hořem, vděkem, v jásotu a chvění za dítěte svého hrozné vykoupení. Tu pak starješina v mužném vyvstav pláči jatagančík hochův, jejž mu slza smáčí, zvedá při svědectví hvězdných nebes tamo před očima druhů v blyskotavé záři; v hlasu jeho chvění chví se srdce samo, když k nim slavně mluví s povznesenou tváří: Bědy ani kletby není nad porobu! Nežli v zotročenílépe volni k hrobu; a než by nám Turčín zjarmil domovinu, liň se proudem naše krev i dcer i synů! Pravicemi svými na tom jataganu smrť a nebo volnost přísáhněme v Pánu!“ A když odpřísáhli mužně pravicemi, zaplanul mír boží rajsky nad dušemi; starješina k stolu s druhy zasedává, večeři jim štědrou vážně požehnává.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 1 místo, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby