ŽIŽKA

Josef Svatopluk Machar

Je ticho venku. Z vlhkého pak chladna lze cítit, noc že valně pokročila. Bůh jen bdí a na nebi hvězd počet a dole, otče, ty a stráže naše. A tvoje oči? Šťastny, že být mohou dnes zrakem tvojím. Nechce se jim spánku. List bratřím Valečovským Laudát poslal? Po schválném poslu. A ty výzvy městům? Jsou rozeslány. Budeme se bíti zas tedy s Zikmuntem a panem Čeňkem o boží při. A s Němci o při svoji. A v obém přispěje Bůh spravedlivý. Což rána ženy Proškovy? Je lepší? Ne, otče Jene. Nechce přát klidu. Ulehnout nechce. Poraněným slouží a sebe nedbá. A když služby není, jim z Písem předčítává. Tvrdošíjna! Rci dětem, kněže, aby natrhaly u cesty rostoucího jitrocele, a Prošková rozmačká ty lístky, mastí budou, tou potře ránu a zaváže. Mně v Polsce častokráte jitrocel pomoh. Zimnici-li mívá, kořen jeho vaří a ten odvar požívá s mlékem. Písma čítat může, leč k obsluze dost zdravých sester máme. Poslechne jistě, když tak vůle tvoje. A mládež tábora je dobré mysli? Je šťastna dětstvím svým. Při službách božích mladými hlásky chválí Pána Boha a výklad kněží zbožně poslouchává. A potom chlapci vyberou se v luka a skotačí a zápasí a křičí, jak zvyk hochů. Ale hrám těm tolik se neodají, aby nepostřehli, kdy tu či tam se houfec bojovníků k besedě sejde: zanechají všeho a jako vrabečkové mezi drůbež ve chvíli, kdy se zrní sype, běží a vetrou se v , naslouchají řečem o bojů příhodách a pomstě boží, zrak jiskří se jim, milovat se učí, co zákon boží velí, vyrůst touží a palcátem vlást jako otci jejich. Děvušky hravé loutky sobě strojí (z těch cetek, jež jsme v loňském lednu našli ve vozech Zikmuntových nad Sázavou), když ku hře chvíle. Jinak pomáhají svým matkám, to vaření či šití, tak opravdově, že se neubráníš úsměvu blaženému vida vážnost a zaujatost v hravých obličejích. Tábora naděj... Zavedeš , Petře, zítra budou zpívat, v blízkost jejich, rád poslouchám ten hlahol svěžích hlásků... Což onen Pražan, který ondy přišel v náš tábor, touže vejít do bratrstva? Vlk šerý je to. Hejtman Koudel zítra ti předvede jej. Byl dnes s pícovníky však přistižen byl, že se více stará o bílé groše: vrážel do stavení a lidi hrdlil. Ba, i děvče zdávit chtěl v jizbě jedné a když dopaden byl, prál, že to papeženka, že svou vůli provésti může. Bude spálen za to plaz zatracený! Však hlas ten jeho mi divně zněl a proto jsem jej svěřil zvlášť dozoru a očím Koudelovým. Ah, Pražan! Praha! Však to jasně cítím, že nikdy není pevné spolehnutí na a na ni! Dojde ještě k účtům a platiti se budou dluhy všecky, ty zánovní i ony zastaralé! – – Viz, kněže Petře, čets mi ondy příběh o potrestání Achana, jenž loupil ve svatém boji pro sebe, jak dneska ten člověk pražskýkamením lid všecek jej uházel a spálili jej ohněm, jak Jozua byl kázal, vůdce lidu. Po rozumu mém proto zničen plevel, že Hospodin by mohl vstáti k pomstě a niče plevel, zničil by i klasy. A proto bratrstvo být čisto musí, by nebyl pokoušen hněv Hospodinův. Tak, Petře, držíte i vy též, kněží? Tak, otče Jene. Pověz ještě, kněže: Hle, z Písem ty mi čítáš i ti druzí... Když Nový Zákon byl to... víš, ta místa, kde Spasitel nám káže trpět, mlčet, a v líc-lis udeřen, dát druhou k ráně a milovat i svého nepřítele v nocích na to myslil o těch věcech, a obavy a tesknoty jaly, zda moje cesta je dle vůle páně? A pak jsem zase připomněl si všeho: slov mistra Jana vřelých varujících před sítí, kterou ďábel na svět líčí, a hrozné smrti jeho v Konstancii, úkladů šelmy Zikmunta a Říma i zrádců domácícha hned jsem cítil, že nelze jinak, že bych krev svou zradil a duši škrtil... Nyní, když mi čtete z knih Mojžíšových, Jozuy a Soudců, jsem kliden sic a důvěry pln pevné jak v sebe tak i v milost Hospodina leč přece časem šelestí mi v duši hlas pochybnostipravda, zlehka, slabě, jak osyka, jež chví se, třeba nevál dech vánku nejmenší... Nuž, ty co o tom? Bůh nezměrný jest v lásce, otče Jene, a trestá-li, jest nezměrný v své pomstě. Zem naše byla hnízdem Ancikrista a pelechem všech šelem. Bůh v své lásce poslal jako Israeli kdysi své muže horoucí a vyznavače, Milíče, mistra z Janova a Husa... A tento upálen byl zlostí lidskou před zhanobeným oltářem a trůnem. Tu Hospodin dal dopadnouti meči a poslal lidu Jozuu, tož tebe. Tys císaři dal, což je císařovo a co jest božího, ty vrátíš Bohu. A Spasitel náš, otče Jene, pravda, byl láskou. Ale božská láska tato musila klnout v rozhorlení pomsty jak městu Betsaidě tak Chorazainu. A láska ta, věděla, že zhouba na Sion lehne, nechránila města, neb vymklo světlu se a spělo do tmy, ba, nechránila oltáře ni chrámu, neb byly zhanobeny zlostí lidskou... Meč boží vedeš, mečem božím biješ, duch páně s teboubudiž kliden, otče. Však pouze v tom je, kněže, síla moje... Nazítří, Petře, vyšlem rychlé zvědy, zda sjízdny jsou cesty, a zda vody roztálým ondy sněhem posílené se vrátily v obvyklá svá lůžka. Chcem zaměřiti k Hradeckému kraji a ztrestat šelmu Čeňka a ty druhé... Jdi spat , kněže. Položím se také a proto mohu zavřít oči tvoje. Pán s tebou, otče! Také s tebou, Petře! Je ticho. Odech bratří z blízkých stanů slyšeti mohu. Úder koňských kopyt, jímž spící zvíře mimovolně bije... Bdí Bůh a hvězdy... Hospodine Bože, jenž vševidoucím zrakem vnikáš v hloubi všech ledví lidských, račiž popatřiti do duše mojí a rač vyplniti vše, co tam vidíš. Udělal jsi slepce svým mečem, nástrojem své svaté vůle, jsem v pokoře tvým, bez tebe nic nejsa a dát rač, abych směl být tak i dále a provedl svůj úkol do posledka. Dej očistit mi naši českou zemi od zloby cizí, od neřádů vlastních, dej plevel sežat mi a dáti ohni a rozprostřít rač nad mír svůj potom, by každý, i ten poslední z těch malých, syn její klidně žil a volně dýchal, prost domácího jha a pout prost cizích, v bezpečí maje všecko, což jest jeho, krov domu, rodinu i pole svoje. Proud milosti své vylij na nás potom, a řeku dobroty své na zem naši, vrať království své zase lidu svému, a vůle tvá buď na zemi jak v nebi!

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 8 míst, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby