ŽIŽKA(1423) Žižka: Je ticho venku. Z vlhkého pak chladnalze cítit, noc že valně pokročila.Kněz Petr: Už Bůh jen bdí a na nebi hvězd početa dole, otče, ty a stráže naše.Žižka: A tvoje oči?Kněz Petr: Šťastny, že být mohoudnes zrakem tvojím. Nechce se jim spánku.Žižka: List bratřím Valečovským Laudát poslal?Kněz Petr: Po schválném poslu.Žižka: A ty výzvy městům?Kněz Petr: Jsou rozeslány.Žižka: Budeme se bítizas tedy s Zikmuntem a panem Čeňkemo boží při. A s Němci o při svoji.24Kněz Petr: A v obém přispěje Bůh spravedlivý.Žižka: Což rána ženy Proškovy? Je lepší?Kněz Petr: Ne, otče Jene. Nechce přát jí klidu.Ulehnout nechce. Poraněným sloužía sebe nedbá. A když služby není,jim z Písem předčítává.Žižka: Tvrdošíjna!Rci dětem, kněže, aby natrhalyu cesty rostoucího jitrocele,a Prošková ať rozmačká ty lístky,až mastí budou, tou ať potře ránua zaváže. Mně v Polsce častokrátejitrocel pomoh. Zimnici-li mívá,ať kořen jeho vaří a ten odvarpožívá s mlékem. Písma čítat může,leč k obsluze dost zdravých sester máme.Kněz Petr: Poslechne jistě, když tak vůle tvoje.Žižka: A mládež tábora je dobré mysli?Kněz Petr: Je šťastna dětstvím svým. Při službách božíchmladými hlásky chválí Pána Bohaa výklad kněží zbožně poslouchává.25A potom chlapci vyberou se v lukaa skotačí a zápasí a křičí,jak zvyk už hochů. Ale hrám těm tolikse neodají, aby nepostřehli,kdy tu či tam se houfec bojovníkůk besedě sejde: zanechají všehoa jako vrabečkové mezi drůbežve chvíli, kdy se zrní sype, běžía vetrou se v ně, naslouchají řečemo bojů příhodách a pomstě boží,zrak jiskří se jim, milovat se učí,co zákon boží velí, vyrůst toužía palcátem vlást jako otci jejich.Děvušky hravé loutky sobě strojí(z těch cetek, jež jsme v loňském lednu našlive vozech Zikmuntových nad Sázavou),když ku hře chvíle. Jinak pomáhajísvým matkám, ať to vaření či šití,tak opravdově, že se neubráníšúsměvu blaženému vida vážnosta zaujatost v hravých obličejích.Žižka: Tábora naděj... Zavedeš mě, Petře,až zítra budou zpívat, v blízkost jejich,rád poslouchám ten hlahol svěžích hlásků...– Což onen Pražan, který ondy přišelv náš tábor, touže vejít do bratrstva?Kněz Petr: Vlk šerý je to. Hejtman Koudel zítrati předvede jej. Byl dnes s pícovníky –však přistižen byl, že se více staráo bílé groše: vrážel do stavení26a lidi hrdlil. Ba, i děvče zdávitchtěl v jizbě jedné a když dopaden byl,prál, že to papeženka, že svou vůliprovésti může.Žižka: Bude spálen za toplaz zatracený! Však už hlas ten jehomi divně zněl a proto jsem jej svěřilzvlášť dozoru a očím Koudelovým.Ah, Pražan! Praha! Však to jasně cítím,že nikdy není pevné spolehnutína ně a na ni! Dojde ještě k účtůma platiti se budou dluhy všecky,ty zánovní i ony zastaralé! – –Viz, kněže Petře, čets mi ondy příběho potrestání Achana, jenž loupilve svatém boji pro sebe, jak dneskaten člověk pražský – kamením lid všecekjej uházel a spálili jej ohněm,jak Jozua byl kázal, vůdce lidu.Po rozumu mém proto zničen plevel,že Hospodin by mohl vstáti k pomstěa niče plevel, zničil by i klasy.A proto bratrstvo být čisto musí,by nebyl pokoušen hněv Hospodinův.Tak, Petře, držíte i vy též, kněží?Kněz Petr: Tak, otče Jene.Žižka: Pověz ještě, kněže:Hle, z Písem ty mi čítáš i ti druzí...27Když Nový Zákon byl to... víš, ta místa,kde Spasitel nám káže trpět, mlčet,a v líc-lis udeřen, dát druhou k ráněa milovat i svého nepřítele –já v nocích na to myslil o těch věcech,a obavy a tesknoty mě jaly,zda moje cesta je dle vůle páně?A pak jsem zase připomněl si všeho:slov mistra Jana vřelých varujícíchpřed sítí, kterou ďábel na svět líčí,a hrozné smrti jeho v Konstancii,úkladů šelmy Zikmunta a Římai zrádců domácích – a hned jsem cítil,že nelze jinak, že bych krev svou zradila duši škrtil... Nyní, když mi čtetez knih Mojžíšových, Jozuy a Soudců,jsem kliden sic a důvěry pln pevnéjak v sebe tak i v milost Hospodina –leč přece časem šelestí mi v dušihlas pochybnosti – pravda, zlehka, slabě,jak osyka, jež chví se, třeba neváldech vánku nejmenší... Nuž, ty co o tom?Kněz Petr: Bůh nezměrný jest v lásce, otče Jene,a trestá-li, jest nezměrný v své pomstě.Zem naše byla hnízdem Ancikristaa pelechem všech šelem. Bůh v své láscejí poslal jako Israeli kdysisvé muže horoucí a vyznavače,Milíče, mistra z Janova a Husa...A tento upálen byl zlostí lidskoupřed zhanobeným oltářem a trůnem.Tu Hospodin dal dopadnouti meči28a poslal lidu Jozuu, tož tebe.Tys císaři dal, což je císařovoa co jest božího, ty vrátíš Bohu.A Spasitel náš, otče Jene, pravda,byl láskou. Ale božská láska tatomusila klnout v rozhorlení pomstyjak městu Betsaidě tak Chorazainu.A láska ta, ač věděla, že zhoubana Sion lehne, nechránila města,neb vymklo světlu se a spělo do tmy,ba, nechránila oltáře ni chrámu,neb byly zhanobeny zlostí lidskou...Meč boží vedeš, mečem božím biješ,duch páně s tebou – budiž kliden, otče.Žižka: Však pouze v tom je, kněže, síla moje...Nazítří, Petře, vyšlem rychlé zvědy,zda sjízdny jsou už cesty, a zda vodyroztálým ondy sněhem posílenése vrátily už v obvyklá svá lůžka.Chcem zaměřiti k Hradeckému krajia ztrestat šelmu Čeňka a ty druhé...Jdi spat už, kněže. Položím se takéa proto mohu zavřít oči tvoje.Kněz Petr: Pán s tebou, otče!Žižka: Také s tebou, Petře!– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –Je ticho. Odech bratří z blízkých stanůslyšeti mohu. Úder koňských kopyt,jímž spící zvíře mimovolně bije...29Bdí Bůh a hvězdy...Hospodine Bože,jenž vševidoucím zrakem vnikáš v hloubivšech ledví lidských, račiž popatřitido duše mojí a rač vyplnitivše, co tam vidíš. Udělal jsi slepcesvým mečem, nástrojem své svaté vůle,jsem v pokoře tvým, bez tebe nic nejsaa dát rač, abych směl být tak i dálea provedl svůj úkol do posledka.Dej očistit mi naši českou zemiod zloby cizí, od neřádů vlastních,dej plevel sežat mi a dáti ohnia rozprostřít rač nad ní mír svůj potom,by každý, i ten poslední z těch malých,syn její klidně žil a volně dýchal,prost domácího jha a pout prost cizích,v bezpečímaje všecko, což jest jeho,krov domu, rodinu i pole svoje.Proud milosti své vylij na nás potom,a řeku dobroty své na zem naši,vrať království své zase lidu svému,a vůle tvá buď na zemi jak v nebi!30