báseň bez názvu

Josef Svatopluk Machar

To ďas , jakou divnou logikou se naši snové za chvil nočních řídí! Co všechno spletou, jakou oklikou útočí na ty nejslušnější lidi, jak žerty, šaškovinou všelikou vše strhnou v blátočlověk, když tak vidí jak čeládka ta vede hříšno si, poslal by na ni Thuna svýnosy“. Jsem slušný muž: jak nebýt v rozhorlení, když taškář sen tak v zbůjném násilí docela ministry mi kreslí v snění s oslími sluchy? Nebo za chvíli před zrak duše, ve zlém vytržení Zákrejse* kouzlí v krátké košili, jenž strašnou rukou, v níž se chvěje metla, rozhání revolučníNová světla“? Snem prý je život,“ řekl někdo kdysi, Sen životem,“ to kdos zas obrátil. Jak takový chlap něco vymyslí si, aniž kdy vlastně v tom kus smyslu byl! s jedním mužembyl to páter kýsi souhlasím v tom, že sen je ďábla díl, vzduchový zmetek, zhouba duše jistá, metafysický lotr, anarchista. Mně zdálo secož ovšem měl jsem říci hned na samotném básně začátku, než zodpovědnost vinu vrhající vlastenec a člověk v pořádku chtěl odmítnout a s rozhorlenou lící odmítám pro vždy; ani za řádku zde nestojím se svým přesvědčením a proto řek jsem, jak snů málo cením. ve snu viděl u velikém šiku na zaprášené rovné silnici mohutné vozy Božích bojovníků v rozlehlou dálku hromně dunící, a svatá hrůza v tomto okamžiku mou duši jala silou drtící, jak před zjevením na zem jsem kles v ráz a jako lístek osyky se třás. Sudlice, meče, cepy, palcáty, šišáky, štítypožehnané zbraně, ó líbal by vás ret můj dojatý, jak na monstranc kdys se díval na ; z musea znám je, visí rezaty, zamčeny dobře v zaprášené schráně, ach, vyšly z modyzde však v slunci plají a místo své a dobu svoji mají. A kde jste vy, vy otci sršatí, obhájci pravdy, přísní horlitelé? (tak tážu se a cítím v závrati, jak krev mi buší, každý nerv hrá v těle, a již se chystám hymnus zpívati v bezvadných slokách, rýmy přeumělé, asperly písní vrtat ducha šídlem“* a Husiti mi měli býti zřídlem). V tom čert, čert živý, jak jím s kazatelny strašívá páter zbožné věřící: na hlavě párek růžků viditelný, jak op chlupatý, zlobu na líci, pak známý ocas, jímž čert prozřetelný opírá o zem suchou zadnici, a rudý jako flanel jazyk z huby se vymršťuje přes špičaté zuby tak vedle stojí: „nuže dívejme se!“ a dupne o zem známým kopytem. A zrak můj k zřetelným se tvářím nese na těžkých vozích, úcty pocitem se hruď plní, v čele kalich pne se, jímž kněz, oděný černým hábitem, těm vozům žehná v svaté chvíli této, ó znám jej, znám jejRokycana je to.* Hm, Rokycanainu, duška zlatá,“ povídá čertík, „liška podšitá! sice v srdci stále kompaktata, než jazykem je stále zamítá; chce u císaře persona být grata a vůči lidu zase Husita, tu a tam rád se miliskuje s pány, chce slovem: býti hezek na vše strany. A je. Jak jednou Napoleon Goetha* si pochválí, tak o něm výtečně řek císař Sigmund před očima světa: Nu vida, tedy člověk konečně!“ (Ó kdyby mohla kletá česká četa atomy prachu jeho společně pozřít a zažítpak je v lásce mám děl císař, či jen myslil, nevím sám.) Dar jazyka ; otce Žižku kdys** pořádně spletl (doufám, žes to čet, však o tom mluví dodnes dějepis) a sám bys mohl tady uslyšet: on řekne: „ano“ – a když výtka čís jej stihne, : „ne, povídal můj ret –“ a proto bratří milují jej z duše: On pavéza je, kopí jejich, kuše.“ Proč bratr vedle je tak ustrojený,“ dím k čertu, pojav k němu důvěru, na těle nese župan staré ženy, neskrývá v šišák rusou kučeru, proč zrak prorocky tak vytržený jak hašiše by pozřel nádheru, co šeptá asi blouznivými slovy práčeti svému, mládci Penížkovi?“ To Sybilla je božích bojovníků,“* mi praví čert, „ó žena obrovská, ten zrak, ty uši, ten nos a dar jazyku (dotace mohla být to čertovská) žádnému nedán více smrtelníku a nebude dán, taká královská schopnost se lidem nesmí uděliti, -li bůh bohem a čert čertem býti. Ta Sybilla vše vidí, všecko slyší, vše cítí, chutná, čichá z daleka, let ptáka vyloží i lejno muší, že trne všední rozum člověka, a Husiti v mají trefu vyší a císař Sigmund toho nečeká: Když sto mil odtud jenom trochu škytne, ta Sybilla to bdělým uchem chytne. Za doby války pěje ona žalmy prorockým stylem, mrštným jazykem rozdává při tom bratřím pochval palmy a premie gest velkých, s povykem když v bláto padne kdos, tu vzdychá: „Žal mi je tebe, bratře,“ barví pemzlíkem mu jazyk, údy, štít i šaty z koží, je zas bojec bezhaný a boží. Zná prorokovat: ona řekne zpříma: my vyhrajem!“ (a ježto vše tu vždy stránky dvě), hned za chvílinku hřímá: neb prohrajem!“ – a lid se zadumá a čeká, čekápak jej podiv jímá, že Sybilla ta vždycky pravdu a trne, vznáší oči zbožně k nebi a tuze diví se bystré lebi. Krev neprolévá, nepatří to ženě; a když přec někdy v bitvy rachotu vypálí děloihned neprodleně i běsným vrahům v mírném šepotu vykládá to a ono rozčileně, že nerada tak, že tu a tu zásadu nebít, že ta rána milá z papíru byla, a že netrefila. A navzájem když někdy bludný šíp ji škrábne trochu, mrazí to kosti, tu skryje líc svou v sukně řásné cíp a spustí kázáníčko o svornosti, v níž prý by bylo všechněm lidem líp, nač prý ty mordy, nač ty činy zlosti, to její zvyk. Ten onen cynik z davu , že patu vždy, když ztratí hlavu.“ Můj čerte, dosti,“ znepokojen pravím, dej mi pokoj s touto Sybillou, propasem snadno povídáním žvavým ty druhé reky; vozy v tahu jsou; viz, rázné hlavy s vousem poletavým, ó pohleď na zjevy těch kmetů dvou, ty krásné brady! Zde bych chtěl se příti, že tito dva jsou řádní Táboriti?“ Eh, eh,“ čert kašle, „toho s bradou bílou za koho máš?“ „Nu Prokop Velký, rek.“ Cha, cha, cha,“ čert se řehtal mi vší silou, a zatím je to malý Adam,“ řek, než dobrý bijce, duši vždy čilou a proudem času důsledně se vlek, zdvih prapor, složil a zas zdvihl jiný, jak čas to nes a gusto domoviny. Byl papežencem, s pány jedl z mísy, čas kázalhonem vale papeži, a již se mezi pražské čety mísí a bojuje, jak reku náleží, a zas čas kázal, rek se znovu křísí a s kališnickou táhne mládeží, a čas-li přijde: rudý prapor zvedne je v povaze tak jeho předůsledné Být Prokopem? Ach, co by z toho bylo pro toho reka? Trudný žití lán! Jej vlastní vojsko u Plzně by zbilo, pak padnouti by musil u Lipan, pak víckrát z cifer neskládal by dílo a parátním by bijcem nebyl zván a nejhorší: za půlpáta sta let by Vlček o něm trudnou drámu splet!“* A druhý?“ „Hleď na slova zářivá na jeho štítě, přemysli jen toto: My máme pěstě a vy kladiva, osvětou k svobodě se bijme proto.“ Oh, humanista! Pěkně drtívá rýpavou mládež, serve se s o to, co svatého musvatým v každé době jest podřipský ten heros jen sám sobě.“* Tys jízliv, čerte!“ „Jízliv! Ha, ha, ha, dívej se, duško, dívej se jen hezky! Zde Táborita, jemuž nesáhá ni po kotníky žádný bijec český! Mazán je bohem, jak to přísahá Sybilla vždy, když meče jeho blesky sypou se vrahům na ztrnulé šíje a jednou za rok rek ten vždy se bije! A byť měl v štítu fajfkuznak to míru on rve se rád, a hrůzu kalicha do dálných končin zanes v krve víru, i v polské zemi dítě nedýchá, když máť se zmíní o tom bohatýru, to od těch dob, když polská pleticha zaskočit chtěla reka toho lestně meč vyzubilvšak zbil je všechny čestně! Je hrozným v poli v radě hejtmanů je moudrým, vážným. On řek krátce jednou: Nesolme!“* Roty našich katanů sůl snědí sami, útroby jich zvednou se strašnou žízní. Budou ve stanu pít a pít, zpilí lehnou si neb sednou, pak naše meče...“ z těch dob boží reci co požívají, neslané jsou věci – ** A vedle onen, který k praporu se tiskne plecí?“ „Kašička ten, muž, feldvébl-manipulant Táborů, jenž pohromadě drží tuto druž: když zle je, otevře úst závoru a olejovou na pustí tuš, bouř sváru tiší, kompanie strojí, obstará kuchyň, když jsou bratří v boji.“ Zjev podivný mou pozornost teď chyt: ohromný vůz, v něm vidím rytíře, na jehož plecech vidím těžce tkvít cos jako dva hrozné rybí měchýře nadmuté bílézačnu zrak svůj třít, vždyť podobného cos je k nevíře: jsou balony to, jimiž snad se lítá, a kde to vzal ten čacký Táborita? O homo stulte, kříž to s lidma těma!“ sprásk pracky čert, „rci, neznáš lidské plíce? Když v hrudním koši chudák místa nemá, tož na kšandy je a na petlice a tak je vleče bojů peřejema, v žár slunce, v déšť a v divé metelice, jak jeden svatý, který klidně kdes svou usečenou hlavu v ruce nes.* Než bratr Dyk i jinak vzorem jest, jak člověk totiž; všecka úcta před ním, kat karbanu a milec jara, hvězd, hajitel vdov i panen; dechem sledním ti bude hájit potlačenou čest nu, bych to zkrátka řekl slovem jedním: muž mého srdce. Bojců ensis, murus, integer vitae, darebáctví purus.“* Kdo onen zamračený Husita, jenž jaksi zdrcen na voze tu stojí?“ Schismatik, bludař. Vztáhl, necita, k Sybille ondy drzou ruku svoji a nařk ji z soulože. Však omyta nevinost její byla na souboji, jejž reci svedli: Rokycana, jiní div nezbili ho. Bude hodným nyní.“** divný vůz to? Muži divocí zatrpklí, tišíco jim schází tady?“ Nic víc než otec. Jsou to Sirotci, již k hejtmanům se nezvou do porady, teď užírá je touha po otci, neměl nikdy jej ten hlouček mladý, a pak jej tráví bázeň vrchovatá, že hejtmani přec přijmou kompaktata.“ Dívám se na : bratr Šamánek, Šíl, Krumbholz, Purghart, čert však mne dlube: Hleď, na voze zde samotinký rek, statečný roháč, pan Jan roháč z Dubé!“* S tou frisurou?“ nesměle jsem řek, a čert se na to jenom zlostně škube: Pan roháč,“ , „jenž jak lev na svém tróně na voze sedí nebo na Sioně. Z ruk mozolných si Sion vystavil, ten bojec boží, jako Rokycana a v dálné kraje Tábor proslavil jak bratr Grégr: Sigmundova pána v urputném boji lítě zkrvavil, ta čest mu budiž po vše věky dána. Kam po světě jen jméno Hompesch** vniká, jde hrůza sionského protivníka.“ Viz dál! Toť Pacák! Vyšel z Kutné Hory, kde bylo stříbro, Němci horníci, šosatý kabát zavřel do komory, vzal přilbu, oruží, meč v pravici i vypaluje Sigmundovy dvory a kostnickou mstí strašně hranici postava malá, ale duše smělá, že špýchar příbytkem by míti měla!“* A vozy jedou, jedou, jedou. Muži posupně z nich se na svět dívají. Ten navleká své tělo do oruží, ten palcát čistí, ten tam potají tře vonou mastí drsnou svoji kůži, ti dva zas bratrsky se vískají v bitevním šiku, za vlast ve zápasu, nebylo ovšem na ty věci času. Zjev lahodný! Do divé melodie zapadá jemný selankový tón: Tam Husitka se k Husitovi vije, a jako mocný javor stojí on oh, obraz plný luzné harmonie ti táboritští Baucis, Filemon!... Čert jaksi kosmo k vozu tomu zřel a tiše skoro opatrně děl: To bratr Schwarz a sestra Schwarzová. On jesti právem jedním z podobojích a ona právem žena rekova* provází muže v štrapácích a bojích. Kde nedostačí ruka mužova, tam ona tnea kát se z hříchů svojich ten může, koho stihne třeba maní, špičatou hroznou vládne ona zbraní. Viz na voze tam reka mladistvého, v šišáku lesklém, v čisté košili! Do zadu otočena hlava jeho a proto státník ten se nemýlí, je vidný na zad, dohádá se všeho, co právě bylochladné Semily jsou Betlémem, kde uzřel světlo světa, a Poděbrada v něm tato četa.** Zde prázdný vůz! Hleď! Bratra Sehnala* prý místo. Jeho nezná nikdo z bratří. Jen v žoldu den kás ruka nekalá se v řadě druhých nastavených spatří a o ruce pověst povstala, že jistě bratru Sehnalovi patří – – nepatří, patříje to záhada, kde není bratra, tam čert nehádá!“ Buď pozdravena hromným mojím řevem, houfnice těžká, spáso národa, tys tlama lví, jež bouří svatým hněvem, ty rodíš mládě, jež je svoboda, kdo slyší , kdo kojen tvojím zpěvem, ten vrahu duši nikdy neprodá ó lide český, duch slovanský žije, jen pokud toto dělo vrahy bije!“ Tak zdravil jsemdle dobrých básníků houfnici marianskou; lotr ďas dle pekelného svého návyku, jenž vznešené hned zvrátí v drzý špás, smál se mi tuze, špičkou jazyku sem a tam šlehalzatím kolem nás ohromný vůz, na kterém ona byla, se těžce bral, kola rachotila. Víš-li pak, jak se houfnice ta dělá?“ Nu, čerte, řekni.“ „Díra vezme se, skutečná díra, prázdná, prázdná zcela a kolem se dužin nanese, jež broncují se, ta masa skvělá jak ryzoryzí zlato leskne se –“ Fuj, čerte, třikrát za tak starý vtip.“ I čertu o těžko dít cos líp.“* A čert se směje: „Nuže, nelením ti říci více. Hleď na její tělo.“ Jak ten, kdo trápen zubů bolením obváže šátkem hlavu, líc i čelo, tak vidím podvázané s uměním ohromné křídlo, jež ono dělo a udiven se nachyluji k čertu: Jak rozumět mám takovému žertu?“ Tak,“ řekl. „Přišla jednou doba krutá na boží bojce. Tlupa křižáků je měla v pasti. Kopí dobře kutá mířila na . Rovna přízraku smrt stála podál, lebka její dutá se kývala hrůzno diváku však bojovníci boží vzpjali síly a jako vždycky čestně zvítězili. Pomněli Žižky, jak na hoře jisté* rozprostřít kázal ženské zástěry však znáš to asi vzali prádlo čisté, kapesní šátek, tábor veškerý se skupil kolemnyní, vrazi, vizte tu sílu pevné v sebe důvěry svázali křídlo! Vrahy úžas chyt, a strnulými protáh boží lid. Tak šátek zůstal. Jest jim svatým znakem, praporem, heslem, mocnou záštitou, od těch dob dělo jen prachu mrakem střílívá. Koule nebezpečny jsou a zbytečny, jak dobrým bystrozrakem Sybilla míní. Černí pokrytou zříš četu kol? Toť bratři kanonýři, jenž dělo čistí, naplňují, míří. Zde bratr Tůma, nazván Krvavý. Muž všestraný je bojcem, kazatelem, zná lebky bít, že víc je nespraví ni anděl s nebe, mistr v slově vřelém, lid roznítit zná proti bezpráví, je každým dechem víry hajitelem: ó lide český, hrr jen na , na , bij, tepej, neživ, k předu, jmenem páně! Zde bratr Schulz, je postrach rozkolníků,* domácích škůdců; nezmar zázračný, stokrát mu vetkli mezi žebra dýku, stokrát ráj ho jímal oblačný, on stokrát vstal na úžas protivníků a krve zrádné vždycky přelačný, vrh stokrát v boj seřídké jubileum, on zkrášlil vlastpatria, orna eum! Tu bratr Holeček.** Jsem čert, však milo je mně vše vznešené. Hleď toho Husitu jak myš chudičká dálná slávská země dobrých třicet roků živí tu oh, Černá Hora rodí statné plémě, jsou chudáci, však v hrdém pocitu, pro statnost všechny síly nasazují a stipendiem jej zde vydržují! On jest vděčen, pravda; viz teď, viz: troufalé práče (po otci je zván Hořica,* tuším), na potulkách kdys zabloudil v onen chudý země lán, teď v kruhu práčat celý cestopis povídá o toma sám bůh pán, ušklíb se nějakčernohorský rek mu ihned vlepil rázný pohlavek.“ Zda zrak šálí,“ vzkřiknu vzrušen teď, hleď, čerte, muž ten, známá mi ta hlava, po stranách klapku , ó čerte, hleď, jež plachým ořům na oči se dává, ó rychle, rychle, dej mi odpověď, toť on, toť on, hle, jak ta ruka pravá strunami velké těžké lýry bloudí a melodie jakési z loudí!“ Toť on,“ děl čert, „jenž Písně otroka* těm bojcům pěje. Tyrtaj jejich boje. Klapky mu dala chasa divoká, by nezřel bandu, která okolo je. Tak pěje, pěje slepě, z hluboka, prý působí to dobře v širší roje však kdyby prozřelon je poet pravý, on bil by lýrou o ty pusté hlavy! Ó žel, proč zbloudil?! Proč že zlaté struny neladil k poctě děv a rytířů, vesnických zvonů, tiché v borech luny neb milujících v nivě pastýřů? Mně milejší je taký poet juný než Homer táboritských krunýřů, jenž hluché duše plní zpěvem svým –“ Jsi ale, čerte, sentimentálním!“ Tu bratr Kalaš, přísný bohoslova** liturgik znatel“ – „Čerte, teď však chci míti pokoj. Výklad tvůj se snová hlemýždně trochu. A ubožák propás řad vozů. Soukáš hloupá slova a poslední mi mizí v prachu mrak, než tu se ještě něco cestou šťárá, patří k nim také tato bídná kára?“ Mám mlčet a zas se v novo ptáš? Ach, tato kára, tajný arsenál Krvava Tůmy. Dobrý bojec náš druhů svých a tu vlastní kal, v němž v sobotu (den čištění to váš) vypírá zrady, mdloby, hnisu pal a bojci boží, jsou na ni hrdí, říkají tajně, že přec tuze smrdí. Viz za druhá! Jako malé tele, jež neodběhne v dálku od krávy, ta menší zde se drží obezřele , jíž caruje Tůma Krvavý, malá je, velké stačí skvěle a bojcům zápach její voňavý je na zemi i vodě stejně drahý: on kanál připomíná matky Prahy!* Je legitimním děckem káry oné a latrinou hlav čackých Husitů. Ji splodili kdys v jedné chvíli vonné Pacák a Sehnal v temném úkrytu,** však otcovství své, hlavy bezúhoné, přísežně zapřou vždycky v chvíli tu, když zlobí se i bratři v okolí, že páchne to víc než dřív kdykoli. Též práče oba reci najali, jež část lepší sama sebe dává: Klofácius,* to mládec troufalý, ji mozkem, slinou svojí nepřestává krmit a krmit** – vrahů v přívaly pak plnou rukou hází to a mává buď sláva tobě, mládce čilý, jarý a práci tvojí nejkrásnější zdary! Tys dobře pochopil svůj úkol čistý hned v jaře žití! Tam, kde Tůma sám svou dráhu končí, vstavils krok svůj jistý a pyšně čelo vznášíš ke hvězdám! Vlast znamená tvé jméno v dějin listy, tys pomáhal stavět slávy chrám jen dále pracuj, čacký bojovníku, jenž nemá rovna v řadě vrstevníků! Ostatně je v tom luzná symetrie: Napřed je palcát, jímž se jménem páně do lebek vrahů za hranicí bije vzadu dvě káry, odkud zase bráně jednotu vlasti, husitský voj lije na čela, oči, temena a skráně domácích škůdců mok ten smrdící toť vidno: každým coulem chlapíci!“* Dohřměly vozy... Arsenál se ztratil v šedivém prachu. Dálné hučení mi znělo v sluch. A teskný cit mne schvátil, to z toho čertovského mluvení, Husity si maloval vždy, zlatil a on s nich takto strhá třepení, i ptám se ještě rety třesavými: Což bratr Žižka není mezi nimi?“ Slep každý je, však Žižkou nikdo z nich,“ se zubí čert, „než, prosím, tuto větu, nečítej v účet vtipů ďábelských, ta není moje, mi sjela s retu, vzal ji z panny Krásnohorské knih a jak jsem vzal ji, tak teď, prosím, je tu, autorka by také zde být měla, vždyť Husitka to čistokrevná celá.* Při panně mi jedno divno jen: své celé žití ona bojovala, tož v ležení vždy byla noc i den, a manévry tak mnohé prodělala, a známe přec, jak křehká ctnost je žen než ona přec jen pannou zůstávala a zůstalato, prosím, ctnost je tuhá, dnes nedokáže to po druhá!“** Frivolní čerte,“ bouřím v rozhořčení a ženu se po špatné potvoře on vybuch v smích: „Můj vtip to, prosím, není!“ a jedním skokem byl kdes nahoře – – a tak jsem vytrh z hloupého se snění, otevru oči, měsíc v prostoře jizby tančí... tedy ještě čas... i leh jsem na bok a spal dále zas... A jak jsem zas usnul, tu byl sen živý: matičku vlast vidím s ptačí perspektivy. Na skalinách bory, na lučinách voda –* s tím co v bdění pěju, úplná to shoda. Bylo mi tak volno, bylo mi tak blaze, procházkou šlo ptactvo kol mne po své dráze. Chvilkami jen kolem vrh jsem pohled plachý, upřímně se přiznám: měl jsem tajné strachy, že tu není jisto, že se zrak můj setká s kočičími hledy pekelného zmetka; zkazila sen prvý chlupatá mi mrcha, a bál se právem, že i druhý zdrchá. Však jsem nespatřil ho, (povím to hned předem) vlastenecký cit můj nebyl střísněn jedem. Ba, bůh musil nějak kochat v tu chvíli: všechny moje touhy se mi vyplnily. A toužil patřit v tomto okamžiku do zvětralých tváří božích bojovníků, slyšet jejich slova, vidět jejich činy, vlasteneckou duší bez skel čertoviny. A co zřel jsem, slyšel, povím v řeči prosté, ta sláva našich božích bojců roste! Nechodí to luňák po zoraném poli, bratr Grégr jede kázat po okolí. Jak pracují polem bratří vítězící, tak pracují v pausách Páně na vinici. Na hlavě helmu, věhlas pod helmicí, palcát a štít s fajfkou třímá ve pravici. Hrůza zhouby dýše z hejtmanových zorů, křižáků všech zbitých, vypálených dvorů, usmažených mnichů ve oleji vroucím, trosek zpupných hradů, zteklých v boji žhoucím. Jede na komoni, bodá jej vší silou, kůň na ocase pentli rudobílou. Jede, jede, jede, zlobí se na cestu, konečně se blíží k hrazenému městu. Velkolepý pohled. Chválím za něj bohy! Před bránu ven vyšlo vše, co jen nohy. Muži, ženy, děti, statní veteráni, Sokol, hasičové, stojí k přivítání. Banderium s hudbou a družičky v davu, za humny pak hmoždíř duní v tuto slávu. Starešina šedý vítá reka vřele, hudba hrá, sbor dívek kvítí v cestu stele. Ženy, veteráni, Sokol v divém jeku, plným hrdlemSláva!“ sypou v uši reku. S vyzdobené brány hrdý nápis kývá: Vítej, hejtmane, nám, vítej, spáso živá!“ Pohnut starý hejtman s komoně se kloní, do mohutných knírů těžkou slzu roní jsem Táborita – – Vy jste Táboriti – –“ pohnutí ho zmohlo, nemoh dokončiti. A lid táboritský opojen tou řečí, Sláva hejtmanovi!“ volá, piští, ječí! Ještě více pohnut hejtman, jak se shýbal družičky i staré Táboritky líbal. A tím lid zas pohnut zařval ze hluboka sám jsem ve své výši stíral slzy s oka. Ve triumfu jede průvod ulicemi, s vikýřů se plouží prapory k zemi. Nemocní se s loží k oknům doplazili: Viděli jsme spásu, díky, bože milý!“ Na širokém rynku řady stolů stály, pod tíží se jídel k zemi prohýbaly. Husy, chmelovina, zlatá tílka selat v chvíli jsem počal výše svojí želat! Jedli, pili, všichni dobrou vůli měli, muzika jim hrála, hmoždíře v to hřměly. A když najedli se a když dosti pili, hejtman vstal a řekl: Slyšte, bratří milí!“ A řeč spustil dlouhou, plnou ohně, síry, nadšení i žluče, naděje i víry. Časem bil se v prsa, časem pěstě svíral, ve významných pausách bratřím v oči zíral. Letmo jenom dotk se Markomanů, Kvádů, za to šířej probral Přemyslovců vádu. Sigmunda dál tepal, líčil jeho raby, bídné papežence, mrzký rod a chabý. Mluvil o těch vojích, které potřel vždycky božích bojců houfec mužný, energický. Boží bojci jako hradba statná stojí, odolají vždycky křižáckému voji. Z Nalžova pán zdrcen, zničen z Tachov kníže i Klimáska vojsko země prach líže.* Nové čety strojí Kazimír teď v pole, zkrvaví i jemu témě jeho holé. Ten lid táboritský bude válčit věky, na pomoc si pozval rovněž statné reky. Bratr roháč slib od ruského cara, molodců že četa na pomoc jde jará. Bratři Jan a Ignác ve Francii byli, Jeane d’Arc vytrhnouti do Čech povzbudili. Bratr Ignác zvláště horlivě věc snoval, na mapách Johaně cestu ukazoval. Vydobudem stát si našich otců záhy, pak se rozlije zde mír a pokoj blahý. Nebude víc trudů, nebude víc daní, budem žít jak v ráji v samém radování. Bohatá zem naše bude dávat všecko, sama bude živit každé svoje děcko. Rolník vstrčí ruce v kapsy u kabátu, vytáhne, by bral jen, co zem podává tu. Měšťan, řemeslník, bez práce žít budou, Příbram, Kutné Hory zahrnou nás rudou, která zůstane nám, kterou vše lze koupit, jen když cizí ruka nebude ji loupit. Nad to bankocetle budem tisknout moci u Šimáčků, Otty ve dne jako v noci. Budeme se sami spravovat a řídit, cizí ruka nesmí, nebude nás šidit. Máme dosti mužů, vhodných k službám vlasti, teď pracují polem, v míru budou vlásti. Rokycana, úřadů dosti, arcibiskup bude se svou výmluvností. Neboť prebenda ta nese valné groše, které Rokycana zvláštní láskou koše. Hejtman věří v něho, třebas podle zvyku stihala jej zlá řeč nízkých protivníků. Koupí se, by zmlkli jazykové špatní, česká mluvnice mu na útraty státní. Roháč bude správcem železničních sítí, (novější však mapy musí ovšem míti). Vedle toho s carem bude živit styky, doma bude soudit lotry, rozkolníky. Sybillahm! těžko všestraná to žena nesmí však býti prací přetížena. kordon řádu zachráněné křídlo“, titulExcellence“, světlo, teplo, bydlo. Špindler nechať řídě kultu těžkou správu, své pravopisy do škol, do ústavů. ostříhá bděle četbu mladých lidí hanba věru, jak se dnes ta mládež řídí! Malý Adam, který každý odpor zněmí, jako maršál bude řídit české sněmy. Tůmy Krvavého naplní se přání: kacířům sdřít řemen se zad na potkání. Bratr Anděl skromným je a bude dále; bude vrchní kuchař u českého krále. Jen tak zahladí se jeden vtip v tom světě: že stát léčí v zimě a nemocné v letě. Všichni podělí se, úřadů je dosti, dost ochotných reků k těžké povinosti. Sám onhejtmanlid-li bude tak si přáti finance chce země moudře spravovati. Oh, to budou časy, oh, to bude krásy, všem nám dostane se, co čí srdce ždá si. Veteránům šavle, rohům města Prahy rudobílých tabul dlouhých na dva sáhy. Pro klid vlastenců všech zavřem sociály, aby dobří lidé v domech klidně spali. Však i sociálům dáme v díře jísti, dovolíme jim i Národní tam čísti. A cizáckou šlechtu pošlem z vlasti šupem, z naší české krve novou si vydupem. Jen ty, lide český, stůj vždy pevně s námi vše to bude jednou, kdynevíme sami. Vytrváš, můj lide?“ hejtman chvějně ptá se. Se ! Se ! Se !“* hromem rozlehá se. Děkuji, můj lide,“ hejtman pohnut praví, těžkou lesklou helmu smeká dojat s hlavy. Vydržíme s tebou každé dlouhé hoře, nezleká nás nikdy křižácké to moře. Do posledních dechů, do posledních statků, do každého hrdla všecko za vlast matku!“ ( v svojí výši tisk jsem dojat čelo, nezahynem nikdy!“ duší mi to hřmělo.) Zatím život dole trochu rozvlnil se, k hejtmanovi jakýs občan připlížil se: Pane doktor, vědí, jsem člověk jistý, jsem jejich volič, čtu Národní Listy – –* – „Trafikant tu stůně, zítra snad ho není, vědí, trafika ta není k zahození. hned o ni zadám, právo mám snad k tomu; vědí, vždyť jsem z Bosny nes si metál domů. Ale pro jistotu ráčej vzpomenouti, a vídeňské pány trochu oběhnouti. Jméno je Liska, Liska Anton z Knína, byl jsem fírou u Kuhn, čtrnáctá setnina. Agituji vždycky, vědí –“ hejtman tiše pokyvuje hlavou, jmeno v notes píše. A již je tu druhý: se stavět dráha, do pozemků jeho projekt nezasáhá. Ve Vídni hejtman pomoci svým vtipem, by šel nový projekt aspoň pole cípem. Třetí pouští bolest, kterou v hrudi vězní, chce mít záslužný kříž s korunou neb bez . Čtvrtý že syna, mladík dokonalý, aby v ministerstvu místečko mu dali. Pátý zas švakra a ten švakr strýce, strýc by rád měl místo u železnice. Na to šestý s něčím, sedmý, osmýklidně zapisuje hejtman, co kdo ždá si z Vídně. (Plesal jsem v výši nad výchovou lidu: jako k otci nese, k němu tužby bídu, znovu tisk jsem v dlaně rozpálené čelo, nezahynem takhle zas mi duší hřmělo.)* Hejtman odjel z města. Bylo to k ránu: muži jacís lezli na slavnostní bránu. Na nápisu cosi kutili tam čile, pak zas dolů slezli po hotovém díle. A když slunce vyšlo na nebeskou báni, před bránu jde město k slávě přivítání. Muži, ženy, děti i družičky s květy, Sokol s velkou fánglí, veteránské čety. Totéž banderium, i táž hudba zněla, z hmoždířů včerejších zase palba hřměla. Již se k městu blíží v fialové pýše na mohutném šimlu biskup římské říše. Přijel, aby mocným slovem potřel zjista táboritskou hydru, děti Antikrista. Přijel, aby zahnal bludná světla v dáli, jimiž šarlatáni křesťanský lid šálí. Vítali ho hlučně, fanfáry v to hřměly, zástup padl na zem, bil o ni čely. Zvony zní, a biskup v město vjíždí nyní, baldachýn tu nesou nad ním starešini. Z ozdobené brány velký nápis kývá: Vítej, pastýři náš, vítej, spáso živá!“ Duše moje byla v libosť zkolebána: teď vím, co ti lidé kutili tam z rána! Líbil se mi průvod, šlo to všecko hezky, ale nade všecko mám rád ten lid český! Tábor chce jej spasit, Řím mu spásu věstí, moudrý lid však vstoupil v zlaté středocestí. S Táborem je v shodě, s Římem ne na štíru buď zdráv, opatrný rode bohatýrů! Ďas by v tom byl, byť se to tak, onak spředlo! – by se tobě, lide, dobře nepovedlo!* Letí jarý sokol, křídloma třepoce, plaší labutěnky jasném na potoce. Neletí to sokol, Rokycana jest to, bratry sílit v bohu jede v dálné město. Na hlavě biret, pod biretem hlavu, tělo zhaleno je do kněžského hávu. V ruce jeden svazek Demokritatřímá,* ostatní pak čtyři v kutně schovány . Čte a jede, jede, libuje si cestu, konečně se blíží k hrazenému městu. Velkolepý pohled! Chválím za něj bohy! Před bránu ven vyšlo vše, co jen nohy. Muži, ženy, děti, statní veteráni, Sokol, hasičové stojí k přivítání. Banderium s hudbou a družičky v davu, za humny pak hmoždíř duní v tuto slávu. Starešina šedý – – Ty však výše vzhledna, čtenáři, si přečti, co jsem řek sub 1. S malou variací: Rokycanačti tam, kde rek, hejtman, bratr, jako podmět zní tam. Ovšem odpadnou zde opulentní hody, páter Rokycana požívá jen vody. Potom bylo méně žáru v řeči jeho, za to hlazenosti slohu klasického. Ale v jádru mluvil o vojích, jež vždycky potřel božích bojců houfec energický. Z Nalžova pán zdrcen, zničen z Tachov kníže i Klimáska vojsko země prach líže. S novou četou strojí Kazimír se v pýše ale to dále viz, čtenáři, výše. Všecko si tam přečti, jak jsem shora podal Rokycana též tak vrahy slovem zbodal. Lid mu také jásal, přisáh bojovati a s božími bojci věrně vytrvati. K sociálům byl však trochu humánější: Když je hlasovací právo ukonejší, se staví k urnám, své lístky dají ty však neváží se ani nečítají. („Chlapík Rokycana! Je to světlo světa! Však on studuje to hezky dlouhá leta!“) Tak jsem zahulákal kolem na vše strany nad Kolumbským vajčkem popa Rokycany! Než dál všecičko jak to stojí výše, i jak přijel biskup svaté římské říše. A též potom podle šimla plesal, když lid táboritský na kolena klesal: Ďas by v tom byl, byť se to tak, onak spředlo by se tobě, lide, dobře nepovedlo! Kde je kniha, jež by mohla obsáhnouti, co ti bojci boží řekli na své pouti? jsem špatný Homer velkých bojovníků, leniv, povím všecko v jednom okamžiku. Jako bratr Grégr, jako Rokycana přijeli a stejná pocta jest jim vzdána. Kázali: ten s ohněm, ten zas v slohu velkém jako Rokycana, jako Grégr celkem. V jádru to však bylo o vojích, jež vždycky potřel božích bojců houfec energický. Z Nalžova pán zdrcen, zničen z Talchov kníže, i Klimáska vojsko země prach líže. S novou četou strojí Kazimír se v pýše vše to každý řekl, jak ti dva tam výše. Lid jim také jásal, přisáh bojovati a s božími bojci věrně vytrvati. Ovšem že to bylo jako život v normě: v jádru jeden tentýž, pestrý jenom v formě. Na příklad když přišli potom prosebníci, každý jinou bolest nesl v duši chvící. Dobří veteráni, ohněplné dušky, chtějí povolení, že smí nosit pušky. Čacký místní Sokol chová přání sladké, by směl nosit šavle, třeba jenom krátké. Přišli jednotlivci, úpěnlivě ždali, by jim to a ono bratří vymáhali. Ten měl syna v Bosně, chtěl jej míti v Praze, ten chtěl dostat poštu, ti snili o dráze, ti zas žadonili pro ves garnisonu si na ta všeckna přání nevzpomenu. Ostatně, co na tom, bojci boží dbalí pozorně si všechno do notesů psali. Dům byl nabit. V plném lesku divadlo se zastkvívalo. Z venku hučel řev a lání kolem uzavřených kas. V moři hlav jsme letem shlídli Dumbu, Šroma, radu Hlávku, kníže Sanguzsko dlel v loži a s ním maršál Haliče. Parter naplnil se záhy; amici et inimici vítali se stiskem ruky, roztomilým úsměvem. Kuenburg a Wodzicki se objali a políbili, – v tom znělo ticho, ticho! premiera začala. Nový tenorista vystoup malou černou tašku nesa, a sbor jeho následoval ve slavnostním úboru. Statný, silný, s velkou pleší, na zbytek hnědých vlasů, silné kníry dávají mu energické vzezření. Disponován byl dost dobře: řeč trochu polský akcent, hlas je vytrvalý, slušný, jenže trochu nezvučný. Těžkou partii svou zpíval, jak by byl tu dávno doma, hromný potlesk odměňoval zvláště pěkné pasáže. Než tu nutno zmíniti se o tom celém zpěvném díle, o úlohách, o rodačkách našich, jež tam působí. A tu s bolem konstatujem, že, autorem je Slovan, v celém kuse nenašli jsme ani noty slovanské. Vídeňákům líbiti se bude asi tato hudba, autor rozhodným je žákem Taaffa, mistra valčíků. Obsah libreta již ondy sdělili jsmestará látka, jak don Juan svádí ženské, staré, mladékde kdo je. Mistr Taaffe látku tuto sbásnil v různých melodiích, vederemo, jak s dlouho jeho žák teď vystačí. Toto opus je dost slušné: Prvý akt je přímo vzorný, výtečně tu v hudbě podán prvý odpor žen a chlad. Slečna z Kuenburgu pěla part svůj studeně a tiše, sotva že rozuměno bylo v předu v parteru. Za to slečna Heroldova, bohem pomazaná diva, zpívala, že mrazné chvění přebíhalo po zádech. Integra jsouc scelerisque pura luzně odmítala s pravou ženskou důstojností lákání a nástrahy. Ministři tři, hofrátů pět do konce vyslechli ji, některý i místy tleskal, jeden hodil kytici. Taktéž slečny Adámková, Stránská pěly velkolepě, slečně Stránské zvlášť se daří ironické pošklebky. Za to kloudného cos těžko dít o interpretkách druhých: Hohenwartce, Pattaiové, Steinwendrové, Zaleské. V umění to misera plebs bez hry, hlasu, bez přednesu, palma hry jen právem patří našim slavným rodačkám. Slečna Kaizlová též pěla; necessitate coacti chcem se dotknout tuto hádek, jež se vedly nedávno. Kritikové, slečně blízcí, ba, jak zdá se, slečna sama, nesli v forum veřejnosti dávný zákulisní spor. Slečně Heroldové láno bylo inter extra muros, že prý pěje příliš měkce, fistulkami, falešně. Ona aura popularis, jež prý se kol slečny nese, svádí prý ji s vážné cesty uměleckých studií. Nuže, dnes tu vyznat chceme, že je slečna Heroldová umělkyně každým coulem jako slečna Kaizlová. Ba že, meritorně vzato, kovovým svým plným hlasem, uměleckým provedením zcela jistě předčí ji. Staré slovo Horacovo: Carthaginem esse autem v plné míře právem platí o božské pěvkyni. Toto suum cuique jsme z referentské povinosti na národní naší roli konstatovat musili. Celý kus se hrál pět hodin za trvalé pozornosti na všech stranách, na všech místech v naplněném divadle. Podle všechněch předpříznaků udrží se na jevišti tuze dlouhý časvšak možná, že se neudrží též. Český lid však může čekat, jeho politický rozum, jeho vzácný zdravý instinkt, jeho velká kultura, a tak dále a tak dále, šest je toho ještě sloupců, v nichž svůj vlastenecký zápal pan E. nechá plápolat.* Fuj, zoufat možno nad takovým snem nemoudrým, zvrhlým, divně popleteným! A kříž udělat nad tím autorem, jenž povídá jej veršem rozvlečeným! A jak jen, prosím, pan E. přišel sem s tím referátem, náhle přetrženým?“ – Takové repty autor neviný teď slyší ze všech koutů otčiny. Nemohu za sen. A za verš svůj item. Citovat moh bych jenom Pilata: Co psal jsem, psal jsem“ (je to dobrým štítem), a umýt ruce. (Měl jsem slova ta v řečtině říci, avšak s chvějným citem se přiznávám, že řeč ta proklatá je temnou mi vzdor dlouhých roků trudu.)* A ruce umyju, hotov budu. Pan E.?** Toť jiná. Výtka na místě je. vypad z role. Jeho referát se nehodí sem. Pěju bouřné děje a bojce božíon však ráčí psát o opeře a mimechzle je, zle je, zle zdařil se mi z něho plagiát však dobře mi, mně tvrdil člověk jistý, že nebývá to zrovna pramen čistý. – – – Ohromná rána vzduchem zaduněla a druhá hned úžasem se třás: – houfnice mariánská v poplach hřměla v hraženém táboře; ze stanů v ráz lid boží pádí, staví se kol děla, dech tají, tlumí otázek všech hlas, co bratří kol houfnice sborem ječí: Národe český, vlast je v nebezpečí!“ Na dělo obkročmo sed Rokycana a vytáh z kutny velký pergamen; drobounce hustě popsána je blána, sta a sta liter chová koncept ten, z nichž slova závažná jsou upletána a ze slov věty. Nejdivnější jen, že bez chyb pravopisnýchvěru milo, jak kázání se popu vydařilo! Čte Rokycana. Po každičké větě houfnice zahřmí. Dojem báječný! Ó není takého otrlce v světě, jenž zůstat by moh při tom netečný, když příští vlast, v budoucno kamsi letě muž s přesvědčením líčí výtečný, a není krve, jež by nevřela tu, když muž ten v boj zve proti rotě katů! Vlast v nebezpečí! Zdvojnásobme stráže! Sem do řad! Vzhůru, bojci, na vozy! Je čas, kdy svatá povinost nám káže uchopit palcát, zdvihnout pavezy! Nuž sem, nuž sem, kdo schopné jen páže! Jsme bojovníky, budem vítězi! Sem do řad! K vozům! Vzhůru do boje! Dobudem vlasti palmy pokoje!“* Jsi nadšen, brachu?“ šeptá vedle hlas. ohlídnu sebozi, je zas tu proklatý černý mikulášský ďas s přívalem jistým nadržených žvastů, čert mizerný, jenž frivolní svůj špás mincoval na básnickou naši Vlastu, kterýžto vtip pak lidé zachovalí jen na můj účet ve zlé počítali! Mizero, lotře,“ jmu se láti zmetku, jenž při tom hloupě zírá v oči mi, ty taktu, studu nemáš ani špetku, jak moh ses dotknout slovy špatnými slovutné panny? A pak ku posledku jsi pryč, když mezi lidmi cudnými se vytýká to, když jak pomsty výr zle tepe nás i Räuber Jaromír?“* Zle v Čechách teď i tvorům naší rasy,“ vzdych smutně čert, „a pak se řekne: žít, lid svádět, rumle tropitv tyhle časy, kdy čert se musí na pozoru mít před hlupci, svatoušky i břichopasy; jak antouškové na nás je ten lid, nás pere, volá na nás nebesa ba, řemeslo trudně poklesá... Strýc Mefistoach není dávno tomu! – byl vážený a milý všudy host, excellenc Goethe v síních svého domu rád viděl jej, a velká společnost se kořila mua přec sotva komu své kopýtko skryl, nestajil svůj chvost. Když se mi on tak ve vzpomínky šine ptám maně se: cur tu non, Augustine? Jsem sprostý čert, to pravda, v prosinci v kramářské budce stávám v čertů šiku, za šesták, za dva jsou tam našinci na prodej ke hře drobných uličníků; však ot Satan vyslal k blázinci těch vašich dobrých božích bojovníků, jsem dobrý pro , mínil, hladě bradu, když nechtěl nikdo z vyšího jít řádu! To považ, prosím, a suď potom sám, někdo horší živobytí tady, než vedu ?“ A k duše hlubinám mnou prochvěl soucit. V chlupech jeho brady se skvěla slza jako drahokam, jež spadla s víček. Plakal ten čert mladý. Tu smířen dím mu: „Brachu, odpuštění, jsi chuďas, u mne zlosti více není.“ Tiskne mi ruku: „Díky, steré díky, to povznáší . Teď však dolů patři! Viz, Rokycana sytí bojovníky dál slovem božím. Nadšeni jsou bratří a rozpáleni zle na protivníky; kdo muž, ten odvahy nyní za tři, však nežel, žes půl přeslech řeči pěkné to hlavní řek a ještě jednou řekne. A Rokycana věru práci dal si s konceptem; dnem nocí seděl on nad pergamenem, psal a psal a psal, pak v kancelář křik jeho baryton i vstoupil písař: čárek nadělal na místa patřičná, dal ypsilon, kde bylo iota, v opak zas tak dál a proto kázání to bezpochyby dopadlo slušně a se všude líbí. Slyš, teď je konec.“ „Zdvojnásobte stráže! Sem do řad! Vzhůru, bojci, na vozy! Je čas, kdy svatá povinost nám káže uchopit palcát, zdvihnout pavezy! Nuž sem, nuž sem, kdo schopné jen páže! Jsme bojovníky, budem vítězi! Sem do řad! K vozům! Vzhůru do boje! Dobudem vlasti palmu pokoje!“ Teď dívej se!“ Jak kdyby granát pad v ten boží tábor, chumelí se divě: řev hlučí, výkřiky zní z hustých řad, prosby i lání; hrozbou tu, tam tklivě se mísí hlasy, nad to dosavad houfnice mariánská duní hřmivě v tu vřavu lidských hrdel, noh i ruk pekelně hrozný, šumný, strašný hluk! Vše pádí k vozům: rolník nechá pluh ve brázdě trčet v nezoraném poli, s katedry prchá přeučený druh a za vlast mužně bojovati volí, advokát zavrh skřípavých per ruch, vzal krunýř, palcát, křičí po okolí: Do boje běžím! Lidé, pomozte mi vylézti na vůz! Hájit chci svou zemi!“ U vozů vřava, tíseň k umačkání. Sta a sta ruk vynáší nahoru k fasuňkům vozů v hlučném hulákání vybrané reky z bratří Táborů; ti stále řeční, v svatém odhodlání o vrazích mluví v ostrém hovoru, jsou plni zápalu ti morituri a hlasem vážným síleni jsou shůry. Na vozích sedí šedí hejtmani. Sybilla, Grégr, roháč, Rokycana; schismatik, bludař čině pokání Sybillu objal, chvála jest mu vzdána i místo v radě; vlídné usmání Kašička teď pro kajícího pána,* i Tůma Krvavý mu pravicí od houfnice své kývá dunící. Ti tedy sedí, mustrují ten dav znaleckým okem, bystrým pozorem, silnějším pouze kývnou na pozdrav, však slabším pomáhají vážným rtem: Tu chyť se, bratře! tam svou nohu vstav!“ a dále tak, ba mnohý tam a sem se natáhne a mládci bojovníku pomůže přes fasuňky v okamžiku. Můj čert byl nějak zvláště dojatý, nic nepromlouval, ztrnule jen zřel na ruce dole, hlavy, palcáty, na pohyby těch odhodlaných těl, obličej časem utřel chlupatý, jak sám by potem z vřavy oné vřel, pak spatřiv, že se jeho citem bavím, stal sdílným honem se a povídavým: Ubozí bojci! Zápal žene je v děs boje, v trudy, v krve tratoliště! A smrt snad shasí jejich naděje, jež rostly s nimi doma u ohniště, a zlý čas stopy jejich zavěje, ni jméno pouhé nezbude z nich příště, a kostmi jich drzé neplechy! – kdes mládež bude rážet ořechy! Hleď toho tam, jenž nervosně se třese a umdlen sípá svoje kázání: Sotva ten těžký palcát v ruce nese, sotva že trochu jím se ohání, však leze přec. jednou prchl v děse z krvavých scen v své tiché ústraní, teď vrátil se štván faty temnými, Perikles Athen, Pippich z Chrudimi! Viz onoho, jenž jako orel letí z dálné, žírné sestry Moravy! Ó bratře Stránský, pozdrav můj světí a žehná meč tvůj pro boj krvavý! Vlastenců vzore! Ženu, dům i děti v domově bez ochrany zůstaví a bojovat jde v světa cizí lány za velkým vzorem popa Rokycany! I kazatel i bojechodens mistra; ba, Rokycanou pestré orlice ty, bratře, budeš! Hlava tvoje bystrá neměla zhloupnout v lůně vesnice, osud nepasoval na filistra, jenž k soudu chodí, střílí zajíce, , spí a večer tlachá, pivo pije tys určen pro kolečko historie!* Zde jiní zase... Dráha života s tou kříží se, jíž talent káže jíti: hle, touha boje v těchto klokotá, a přec se zdá, že jinak měli žíti! Snad sbírat marky, ptát se, hodnota jaká je chilských, ostrova Tahiti, holandských starých, kdysi po dvou zlatých a rakouských z let padesátých pátých!** Však suae quisque faber... Nyní adé! Hleď tam, tam znovu zrak se potěší! Vidíš, jak roháč ruku v ruku klade a mne je: „Hola, počkej, Hompeschi!“ radost z jednoho z čety mladé, jenž kordem odpovědít pospěší, když třeba bude... Bratře Pinkasi, nad tebou hejtman roháč výská si!* Tam jeden rozeběh se notným honem, a již je nahoře. Mou zdravici! Ty s Mayerovým v ruce lexikonem a s okovaným cepem v pravici! Je z těch, jimž skladby kulhavým jdou tonem, a jenom na plíce jsou chlapíci nu, to se spraví: najde bojec boží vždy někoho, jenž kázání mu složí.“ –** V tom umlk čert. A pozorně se dívá cloně si oči kamsi do dáli, tam cosi rychle semo tam se kývá jak povypjaté tílko žížaly, a blíží se to jak zmije živá, jako člověk velký, troufalý, zrudlý jak Herodes, když pobil děti tu začal čert můj v nové formě pěti: Dlouho muž ten klidnou drahou cestil po života chlumci tam a sem, teď však zlákán svatým zápasem palcát chyt, když strašný boj se věstil. Lokty, pěstmi, jazykem si klestil cestu k vozům: mnohým mamlasem, aby ukázal svou sílu lidem všem, praštil o zem; palcát při tom chřestil. Ochlácholení a mile jati bratří od děla jdou v oustřety, pak s ním spolu tam se zase vrátí. Sotva že pak přišli před mistrovský hejtmanů sbor, sláno pro květy a hned všichni řvali: „Čelakovský“!* Můj milý čerte, to je plagiát zeSlávy dcery“,** namítám tu směle, co bratr Čelakovský used v řad a pot si stíral na učeném čele. Čert utrh se: „A to bych věděl rád, mám vymýšlet snad rýmy přeumělé, a hvězdné pláště, třpytné azury na vaše lidské karikatury? Sta a sta lidí u vás nese čelo pod čistou modrou oblohou, sta a sta čertů u nás by mřelo, že se stydět nemohou!“ mlčel . A spolk jsem v sobě tiše onoho reka další obranu, boží bojec sstoupí se své výše a sám se hájí. Nesnes pohanu, jíž čert můj zhyzdil v pekelné své pýše kdys Krásnohorskou; vůči pohanu a zmetku pekla teď hájí sebe nemohl víc, to dobré nebe! Již vozy plny. V tom se rozleh řev a nářek srdcervoucí, litování: pár bratří dole leží, samá krev, v návalu, shonu byli pošlapáni, bolestí sledních v lících vidět jev a zmožení a stesku uondání na vozy lezli, spadli při tom na zem, a boží lid je rozešlapal rázem. Sirotek Purghart!“* čert si žalně vzdych, jsi tedy mrtev, boží bojovníku, již vrahy nezděsí ton skřeků tvých, ni přátely ve hrozném okamžiku, tvůj palcát domluvil, tvůj žár je tich, a v museum snad dají tvoji píku buď zem ti lehká, kterou jsi měl rád, za niž jsi bojoval a na nižs pad! Kalaši bratře, muži bohulibý, též došels cíle. Fáma vypráví, žes od děla prch, zhnusen bezpochyby (a slepě hledat boj chtěl krvavý) zápachem penetrantním bratra Ryby, jenž mravem ryb všech hnije od hlavy, pak ošklivostí že naplnila Krvava Tůmy bohopustá díla.* Nuž klidně spi zde, duše ušlechtilá. sám jsi ztrhat niť chtěl života příčina k tomu tak závažná byla, že odpustí ti boží dobrota. A vzhůru se nesou křídla bílá, kde svatí bratří Crha, Strachota uvítají slovy bratrskými, a kde ty budeš třetím mezi nimi. Ty též? Eheu! Ó Ignaz, mir graust vor dir! Tak nacházím ? Reku hrdiný! Ó role těžká, jíti v boje vír a chtíti spolu dělat dějiny! Však kdo svých larů a penátů mír opouští pro blaho své otčiny, vždy věnce hoden, jejž ruka něčí, a padlý Titan nad Zeva je větší. I ty spi klidně. Nejen Čechie cítit se bude osiřelou vdovou, šlechetná, velká, dálná Francie též truchlit bude. Sukni svoji novou Jeanne d’Arc roztrhne, slza polije líc Sansboeufovu, zdobou cypříšovou zhalí se Paříž zdrcena tvou smrtí a upláče se pan maire páté čtvrti.* Nuž pokoj vám! Smrt, jež vám nedopřála padnouti za vlast, přála mnoho vám, v otecké hlíně místečko vám dala, kde konec trudům, strastem, trampotám, a nade vše: že moje přímá chvála nad vámi znělaani pánbu sám, umře, toho přec se nedožije, by čert mu zapěl také elegie!“ Ďas umlkl. dost se podivil. znal jej dosud s stránky satirické ( neříkám, že byl mi tam vždy mil), však obsah této řeči elegické si uznání kus mého vynutil, produkce jsem vzpomněl poetické, jež u nás rozbujela v tomto směru, a čertovský cit ten bych přál věru! A bylo ticho. Větru lehký van šel po táboře. Nebe plno mraků, jich kraj byl jako zlatem krumplován. Prostorem táhla četa černých ptáků, z nichž Sybilly zor vážně zadumán čet, co je dosud skryto lidstva zraku, co čeká nás, co nemine nás zjista,* pak řekla, že je nutno hnout se z místa. Zapřáhli koně. Vozy vyjely. Loučení bylo mužné, krátké, vřelé. Husitské ženy mužům křičely: Přines mi jenom hlavu nepřítele!“ Přikývli hlavou bojci veselí a v pochodu již stojí vojsko celé, praskají kola, hřmotí sudlice a drnčí mariánská houfnice. Tu jako když se bouřný orkán zvedne, hlas vydal bratr Grégr. Vůdcové a celé vojsko bratří nepřehledné tuřími hlasy vpadli. Hromové ton písně duní, klesá, zas se zvedne a naráží na vlny vzduchové: ta mám trakař novejhromná, milá Husitů píseň v dálku hlaholila. Úchvatný pohled! Rokycana pěje i Sybilla i Špindler, Adam malý (těm dvěma při tom vítr bradou věje), Krvavý Tůma řve jak neurvalý, a Čelakovský překřičet vše chtěje, jak měch se nadmul, Holeček se halí v sny černohorské, hledě v neznámo, a místotrakařzpíváOnamo“. Z plic plných roháč píseň vítěznou pln danteovských rozhořčení duje, Stránského orgán s výškou líbeznou při silných akcentech se přelamuje, a Černohorský notou železnou jak starý bojec pilně přizvukuje a čert se ke mně sklonil za šepotu (to proto, aby nerušil snad notu): Na reskriptovém sjezdu žofínském* v tu hymnu vylil obrovský se vztek, jímž uchvácen byl božích bojců sněm nad spoustou han a zlob a urážek, nad brutálností, jež se dere sem a českého lva kope do lýtek tou hymnou, již sněm zapěl s nadšením, víc řek než nejstrašnějším vražděním. CožMarsellaisea což jeBože cara“, cožJeszcze Polska“, „Wacht am Rheina jiné tohle je hymna, v které oheň hárá, tohle je vzdor, jenž nikdy nepomine, tak síla národa, ta svěží, jará vzdor okovům k nebi tryská, plyne jak mohutný proud, jenž se spoutat nedá při písni této vrazi vzdychnou: běda!“ Čert umlk. Hymna Táboritů zněla po uprášené bílé silnici, kde řada vozů rychlým tempem spěla. Blesk slunce zahrál chvilkou v sudlici, v šišáku, meči, na brnění těla, na mariánské žluté houfnici; šik vzdaloval se, jen znělonovej a za chvilinku na to hlučnévolej“. Cit tesknoty rozvlnil: tak sám jsem s čertem tady zbyl v prostoru pustém bez mezí; i za pracku jsem zmetka jal a maně se jej vyptával: Co dobudou ti vítězi?“ Co dobudou?“ jak opice se ušklíb po mně, „velice se divím, brachu rozmilý, proč v líc chceš zírat příštím dnům, proč neřekneš mi perfectum a neptáš se: co dobyli? Vždyť tady se povídat, je toho dnes slušný řad, co přivezli vám kořistí, Krvavý Tůma zápisy dávno o tom robí si, z nichž můžeš vše si vyčísti. Ta první a ta největší: lid český dnes v bezpečí svou mariánskou houfnici: dva muži s velkým zapřením ji zachránili s uměním ze tlamy zhouby zející. Krvavý Tůma šátek vzal a opatrně podvázal křídlo v pravý okamžik,* a prozřetelná Sybilla v daleké Vídni čistila několik všemohoucích klik. Toť první věc a největší. Však minulost jak dosvědčí, že zůstala též jediná. A chceš-li tedy pozor dát, dále mohu odkrývat, co budoucnost jim ještě . Ve Vídni bojce pozvou si a dají jim tam pod vousy plničké voné talíře, kde ryby budou, ptáčata, zvěř lesní, drůbež pernatá i najedí se k nevíře. Pak nadělaj z nich hofráty a ozdobí jim kabáty a poví jim pár vlídných vět – – A boží boj či z vděčnosti odloží svoje tvrdosti a sloužit začnou o sto pět. A sloužit budou v službách všech, dokud jim bude sloužit dech a konečně i bez dechu a byť i šle jim praskaly a se oči zakalí v službě najdou útěchu. Pak skane večer veliký. plazit budou jazyky, jako mouchy na podzim polezou mdle. A chabým rtem se budou ptáti kolkolem, zda ještě co se káže jim...* Však než to přijde, vykonat se musí, co chce dějin řád: Nalézt se musí Lipany, kde z bojců ti, kdož moudří jsou, těm druhým lebky rozbijou a nastane mír vítaný. Pak dávno slibovaný ráj se snese na ten český kraj a zlatý věk vám nastane: Thun, Brynych, Švarcenberk bez not pět budou s vámi o závod: Kde domov můj“, „Hej Slované“. Váš sedlák, kořen národa, když zrovna z nouze neprodá zděděný otecký svůj lán, nalezne tolik ohledů, že bude vždycky k posledu jen českou řečí fendován.* Na sociály se šroub a do zlovolné huby roub je čeládka ta mizerná, jež bez rozvahy bez řádu do státních pevných základů jen dynamit svůj klásti zná.“ – Čert dál chtěl mluvit, v tom chyt jsem monologu jeho nit a myslil: „Zvíře pitomé, teď prolet nápad mozkem mým a jím hned ztuha přiškrtím pekelné tvoje renomé.“ A nahlas pravím: „Zdá se mi, že ztemnělými brejlemi se díváš jejich na práci, však zapomněl jsi vítězství, o němž svět celý dnes : co říkáš zmaru punktací?“ Tys přec jen snílek veliký a z vlastenecké kroniky,“ čert jaksi vážně propoví, jsi málo lap. A celá věc jak prosta jako příběh přec o Honzovi a Vaškovi. Váš Honza: , chci!,‘ tiše děl tu Vašek: , ne!,‘ zaječel a pak byl Honza bit; kdyby byl Honza vzdoroval, Vašek by býval horoval a moh též pravdu mít.* Však že dnes Honza ubohý nemůže více na nohy, je Vašek prozřetelný rek a zatím je to pralidský jen malý lapsus logický, abych to věcnou formou řek.“ Čert umlk. jsem schlazen byl, však ne dost jist. I umínil, že časem půjdu k Táborům, ke Krvavému Tůmovi, on jistě čertu odpoví, jak, co a proč. On pln je dum a pravd a gnom. Je ozdoba. Sám, historická osoba, zná historii nejlépe. Snad vtipnější je než můj ďas. V svůj arsenál jej stopí as a řádně čertu vyklepe. obzor byl kol ztemnělý, my náhle s mračny letěli, jak ďas vůbec cestuje: bez zavazadel, bez peněz atd., jak to svižně kdes Vrchlický barvou maluje.*