TRAKTÁT O VELKOSTI

Josef Svatopluk Machar

TRAKTÁT O VELKOSTI
Ne, není velkých lidí. V dávném věku vytvořil básník lidu svému bohy, a lidé věřili a uctívali je obětmi a modlitbami. Hellado, jak jsi s bohy svými žila! Nad řekami a háji, v nichž se kryla tvá božstva, sluneční vůz nebem spěchal jasného Foiba Apollina. Z Judey přišlo básnivých pár lidí a děli, že syn boží byl tam s nimi, Ješua, že jim slíbil místo jisté u trůnu svého v slávě nebes. Asketi, blázni, lidé otrávení života jasem, hysterické ženy, chudáci, pro něž u těch plných stolů nebylo místa ani drobtů, ti uvěřili, dali krev i žití za naděj místa v nebi; potom kněží uvedli všecko v systém, roztřídili lid v ovečky a hnusné kozly; 209 a hospodářství zkvetalo a kněží radostně tloustli. Věky šly a přešly a hospodářství – co by nerozhlodal Čas, věčný ničitel a skeptik? – leč žije ještě. Neb Řím v lecčems ustoup i povolil, vždyť přišly nové věci a nové snahy, přišli noví lidé a vedrali se k jejich stolům. A nebe vybledlo. A vyhořelo hrozivé peklo. A těm duším lidským neužívaná křídla zakrněla, a přítomnost a jenom země se staly cílem snů a touhy jejich. A na té zemi velká soutěž vstala trojjedinému bohu, jeho svatým a všem, kdož v slávě tráví v nebi. Velicí lidé. Jako básníci kdys, jak po nich kněží, tak jim odkoukali tvůrcové dnešních lidských velikostí účinou metodu i postup. Žurnalist zaplacený, eseista, pracovník, jenž se dostati chce vzhůru a stádo, jež je vděčno, že mu někdo mínění tvoří, jeho duši, (jež touží tím se z nicoty se zdvihnout, že nějakou chce velkost obdivovat!) tu modlu ukazuje, nabarví ji křiklavou spoustou řvoucích barev – 210 toť pyramida, jíž na špici stojí veliký člověk. Leč co nerozhlodá Čas, onen věčný ničitel a skeptik? Co odolalo Jemu dosud? Nebylo bohů hellenských a není z Judey boha. Není nebes, pekla, Trojice svatých – nebylo tu ani, ó, lidstvo stále pošetilé, tvých velkých lidí. Nebylo a není. Co stvořilos, Čas rozkousal a pozřel, co tvoří se ti – rozkousá a pozře Čas, hrozné Nic a neúprosné. A ztráví všecko. Oh, on tráví dobře. Jdi do svých dějin lidstvo pošetilé a najdeš valné hromádky tam hnoje z předmětů pýchy svojí dávné, i včerejší i dnešní. Snad tak nutno, snad Čas je také dobrým hospodářem, jenž tak se o mrvu svých polí stará a o zdar příští setby svojí. A velcí lidé?... Ano, přece žijí. Jsou hlavy hor, kam nedostoupí nikdy hluk vřavy dení, křiky jarmareční a soudy lidských efemerek – Jen snílek, milec hor, tam vyšplhá se a najde kosti nějakého obra, žil samoten tu, smrtelný syn slunce a bratr mračen. Sám tu zemřel. 211