TETA

Josef Svatopluk Machar

Teta přijde! Bože, bože, to zas bude pěkný život! Ve dne se v stále shlížet, večer hrát s mariáš! A že vždycky pretenduje ten pozdrav na nádraží! V jedné ruce deset škatul, v druhé zajícbože můj! Vzdychne, že ji brní nohy, jít že musía jde vždycky v hrozném čepci, děsných šatech promenadou Příkopů! A ten způsob její mluvy! Víš-li, že naposledy žábou zvala, hloupou holkou, ba i žlutým housetem?! – Dvacet roků sličné Líny povržlivě rty své krčí, bílá ručka mrskne o stůl lístkem plným švabachu. Dítěvytýká matka ty životem tak projdeš, jako prošla teta Sáli, také trochu změníš se! – A že žila teta Sáli? – Žila, dítě, těžce žila. – Ale, máti, vždyť ten život choval ji jak v bavlnce! Muž ji rád měl (sama tvrdí), jmění měla, zdravé děti, jaktěživa nestonala to zvešprojít životem“?! – Nehřeš, Líno. Nedej, bože, abys poznala tak štěstí, jako Sáli – – Ale nikdy nesteskla si přede mnou! – V tom to právě vězí, Líno. Nejdravější je ta bolest, která zžírá naše srdce, ale přes rty nejde ven... – Lína mlčí. Záhadou stala se teď teta Sáli. A den k odpolední lezl jako hlemýžď pomalu. Odpoledne na nádraží zjevila se teta Sáli v hrozném čepci, děsných šatech, v rukou zajíc, škatule. A že brněly ji nohy, chtěla jít a přes Příkopy Lína zatínala zoubky nad procesím, v kterém šla. Doma teta sedla v křeslo s jedné strany majíc Línu, s druhé strany její matku, a začala povídat. O svých synech chválu pěla: Toník vede hospodářství, Václav postupuje v právech, Jan se brzo ožení. Nebožtíku muži dala na hrob vstavit pěkný pomník, drahá umělecká práce s tklivým zlatým nápisem. V hospodářství plno práce od rána do večera, každý táhne tu svou brázdu, tak že času nezbývá ohlednout se po tom druhém, trochu postát, pohovořit tak , tetě, pobyt v Praze je vždy vlastně oddechem. Zde lze mluvit, vzpomínati, zde aspoň posluchače, zde lze podívat se v oči, které mají rády ji. Zde se o světě i slyší, co se děje, jak se žije jaký však to jednotvárný je svět v jejím zákoutí! Časem svatba, časem pohřeb, a co z různých domácností syčící jak z hrnku pára na veřejnost pronikne. A tak člověk jest jak v kleci, v kleci myšlenek svých vlastních, jejíž dvířka vedou pod zem, a tak touží pod tu zem! Tetoozvala se Lína tys přec žila šťastný život, teto, upřímně mi pověz, jak ten život vypadá! – Mužský, tvrdý obličej svůj schýlila k teta Sáli, v bleděmodrých očích jejích škublo to tak podivně; Šťastný život? Co si myslíš? Jaké štěstí ženu čeká? Ženu vůbec? Co si kreslí leta tvoje telecí? – Slečna Lína sebou trhla. Jen se nevrť, housátko . Jen se nevrť. Raděj zvykej bez sklíček se dívati. Hleď, byla ještě dívčí, když vdali... rozumíš mi? Dítě skorem... provdali bez okolků za něho. ho vzala, neboť děvče vychovává se a roste (přírodu nepřevrátíš) pro muže, jen pro muže. Můj muž (dej mu slávu nebe) měl na srdci tvrdou kůru, drsný byl a příkrý skorem, nu, toť v jejich rodu tak. Musil vyjít mezi lidi, aby nebyl druhým k smíchu, nu, a muži pohovoří nejlépe si v hospodě. Na mně leželo pak všechno: kuchyně, dům, hospodářství bůh , kde se vzalo síly, že jsem pod tím neklesla! A můjvíš, byl jako břitva, zrovna boží dopuštění hřmělo domem, když tak někdy maličkost jen scházela! – Píval strýček? – – Hnusné klepy! U nás toho celý okres. Žádný had tak nemá jedu, jako jazyk člověčí. Píval, Líno, ale sotva píval více než tvůj táta; jedovaté řeči lidí pranic na tom nezmění. Prý ho domů vodívali za bílého rána druzí... což musil opilým být, když ho někdo provázel? A že zbil pravidelně hanba mluvit, bídné klepy! Viděli pár modřin jednou, jež jsem měla na tváři, ty však sďála mi straka, když jsem byla u v chlévě... však se nikdo neodváží říci mi to do očí. Že hrál karty, že se honil za ženskými zástěrami? Líno, ty jsi hloupé žábě, ale tolik rozumíš, že muž každý své zvyky, někdy karty, někdy žertík, a věřím, že by můj si v ničem býval nezadal! Čtyři roky je v hrobě, a ty řeči stále o něm, ale za mými jen zády, hezky tajně, zbaběle! Však bych se podívala na takovou lidskou hubu, věř mi, Líno, tyhle prsty vjely by do tváří! Ti hošivšichni po něm! Každý jako křemen tvrdý, a vím, že chtěl by každý krev svou za mne vycedit! Ale není ani času na všeliké citlivůstky, každý musí jíti za svým, nedívá se po druhém. A jenom tady u vás, Líno, zahřeju se trochu... Jak to všecko u vás voní tiše, mile, domácky. A ty musíš u mne sedět (nic ti nepomůže, Líno), zlá tvá tetka je a tyran, – sobec, stará babice! A víš, Líno, ještě něco. Častokrát jsem si přála podívat se do divadla, navštívit to Národní... Vím, že znáš, co tak se hraje... Holka, chtěla bych jít s tebou, když se hrá... nu, jak se říká... o milencích... o lásce... Hrá se to přec na divadle, jak by skutečnost to byla... On k mluví sladká slova... se k tak zdvořile... – Teto, pláčeš? – – Líno, Líno, lidé prý i prožili to... Ale jsem neslyšela ani slůvka v životě... ani slůvko... ani pohled... ovšem... bylo málo času... Bledé oči tety Sáli topily se v proudu slz.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 3 místa, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

výhra, prohrát, karta, vyhrát, hráč, sázka, prohra, šach, kostka, bulka

186. báseň z celkových 309

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. EDOUARD MANET. I. (Snídaní na pažitu) (Richard Weiner)
  2. Mandát Luciperův. (Alois Vojtěch Šmilovský)
  3. SYLVA. (Antonín Klášterský)
  4. Slza Twardowského. (Jaroslav Vrchlický)
  5. Kýž do toho tisíc hromů! (František Hajniš)
  6. V cirku. (Vratislav Kazimír Šembera)
  7. XXVI. Kam se hneš, kudy jdeš, (Jaroslav Vrchlický)
  8. Žena panovnice. (Václav Antonín Crha)
  9. 276. Turci hleďte. (Jan Petr Jordan)
  10. VÁM PYŠNÍ...! (Stanislav Kostka Neumann)