POD BABELEM POESIE.

Stanislav Mráz

POD BABELEM POESIE.
Podněty, přiheslování zní z všech stran, volá jak echo z cípů všech, papouščí pošklebek jak, budovy robů v šíru se prohlašování. Nástrojů zvučení, skřípání, bušení. Formální práce více není, pro věk zapadla v výhost v ústraní výměnku a pravetchosti, živé uvědomění se vyslovuje v každé sadě stancí. Kdo proslovuje, v úkon se přihlašuje, ten myslí, žije, s Psyché ukázněnou přichází. Není blábolení snářů febrilního, jak po opiu fikcí a domněnek. To charé delirium předstírané zniklo a jiné vzpluly normy. Minula, včerejška sonambulistický tlach ten zapad’, pokročil o hon i parnassista, verš zahojnil obsahem, látku sobě vybírá determinovanější, přizdobil stróphu, zlepšil a skrášlil. Budovu týčíme chimerskou, věž umu a poesie. Zda papírovou? O směry se přeme, ta nemá přednost škola ani ona. Jsme pod Babelem poesie. Ruchu a shonu příboj, každý lepí z strany jiné a boku, každý v jiném stihu. A hovořivost vzrůstá, velká jest, jde každý, honosí se náplní obsahu, ústřední jak kloika. A staví, bočí se a tesá, zpívá... Blíž k bohu! Jenom píď výš ku poznání! A o něm víc se nad vše disputuje, ač v dlani nervósně se chvěje stavivo. I srdce znervósnila. Pravdu mní mít každý. Kdo ruce dnes by na mih založil, by dílo posoudil své, směřil, odhad a obhlédl? Se spozdil by, to nelze. O tempo později by dále dokročil. A nové blíž se šine lešení a nastavuje, klíží, váže, tmelí, roubí. Nemohou pro ně vzhůru mnozí, po lebi šlape jeden druhému. Po pleci, po ramenech. V tuhém úsilí ten, nemoha mih pustit, pronedbati, na jiné s hora, kálí a eliminuje se i na pohlaváry, již cíp ký okupovali mocného snažení budovy, bok a nyní břich nad jiné nadzvedají. Již pro cihlu se shýbli, pro nástroj. Tak pohádka o dobru, o kráse se rozvinula čarovný jak květ, hoch nezralý ji slabikuje, má ji v slabikáři. Ampule jsou mozky rozsvícené, na lebi formované, vše dílna jedna jest v úkonu pstrém. Manury, formy, průkazy života. Ó Pane, snášíme a nakupujeme více vždy doklady své papírové slávy, rigourosity zobecnělé, výš se týčí papírová pyramida! Okénka v ní: čin krásy, dobra zvící! A pokud v chamtění a hemžení kol věže té čin se zří, čin krásy, každý sebe co hřivnu udat, perfektnost svou chvátá. Věž Babelu. Pod ní a všude moře kalu. Jak mouchy, ptáci, vše potřísní předem. 4 Ti, co jsou nejvýš, zdola jsou nejmenší. Methódy, systémy, ty obhlédnem až s hora! Jen nové patro výš! Se udat ve pochvalu! Mní nové umění! Větší a lepší! Výš! A publikum, ten prvek podnětlivý a věčně neskojený, hybný sám, jak strážce Pharaona u pyramid, přizírá, bič má výtky, hany k ruce vždy, napoblíž. A phráse bije, šlehá a trýzní, mučí! Floscule podceňující, šalebná. Víc fikce nežli pravdy hýří! Kdy Moloch zvědy a žádosti bude ukojen? Chřtán jen leda rozvře více! Ocenitel je Minonaur! Vře neshoda a spor všady a meteority po sobě vrhá v znoj chasa pohřížená, pracující! Pošklebků blesky, co mentor persifluje, se farizejsky pitvoří a bočí, karatel zdvihá nad dav utýraný, chamtivý: Co ze všeho shonu, vzruchu bude, kdy bratra bard nezří ve druhu, svár kdy zmítat bude druží chimerskou? Sám za porouchanou a svetšelousvetšelou, dosloužilou, zas jinou sondu chystá. Věž stále nehotova, tak to bude věky, doby nezjištěné. Ciráty v kruhu jdou a procedury. Zdá se, že přiznat výši nemní, že poznání se nechtí přiblížit, že přiznat nemní všecko vystižené, že pro lakotu krov přiložit váhá ta roznícená chasa, že kritika method jim zakalila, zabarvila zor i zřenízření, a v cimbuří když nelze lapit boha, mu „Bon jour!“ říci, vrci v slunnou líc, jej někam vléci v úřad popisný, zda vskutku je to bůh, se legitimuj, neb hledat zbývá úkol jiného, vlastního života i divů původce, dál musí mumraj, shon a vřava díla. Z všech hesel zbude jedno. Zavrhovat! Pod věží níže kohout Petra pěje. My slyšíme to a stiháme dobře. Jen dále roste colos, obluda. O schod a stupeň nový, by vzdych’ spleen: Zas dále o milník v processu etap, průběhu pokroků. A dál jak v kolotoči, zas o patro výš věž Babelu vzrůstá...