JARNÍ KVÍTÍ

Stanislav Kostka Neumann

JARNÍ KVÍTÍ
Sedmikrásy, jaterníky, bílé, žluté sasanky, petrklíče, koniklece, plicník, blatouch, fialky, od poupat je pozoruji, doufám, čekám, miluji, až je toho náhle všude plná stráň a plný les. Dnem a nocí silná vášeň tvoří, plodí bez hluku – Každý den se znovu zpíjím do sladkého šílenství, a co nejde říci slovy, chválu každé rostliny stvolů, listů, květů, barev, odstíněných zelení, chtěl bych vroucně malovati, aby každý list a květ, každá kontura a barva pěly radost, lásku, jas, jak je budí v zlaté chvíli našich styků důvěrných... Na Východě byl to kdysi v sedmnáctém století 148 bohatý a smělý mistr japonského rokoka, jehož jméno bystře zvoní, – byl to Korin Ogata, který štětcem zpíval chválu květin tak, jak chtěl bych já. Ale mistr z Orientu, když své trsy rozkládal s vroucností a obratností vášnivého milence po skládacím paraventu, dal jim vždycky za podklad vážné, pyšné, drahé zlato, holedbavou nádheru – Kdežto já bych maloval je, ty své jarní milenky, sedmikrásy, jaterníky, bílé, žluté sasanky, petrklíče, koniklece, podběl, plicník, fialky, na pozadí trochu prostším: hedvábí své pokryl bych blankytem těch nebes našich s bělostnými oblaky. 149