Chlapci po poledni klouzali se(T5f)
na potoku kterýž teče k Tise(T5f)
jak to bývá obyčejem v lednu(T5f)
A že měli klouzačku jen jednu(T5f)
musel jeden za druhým vždy jeti(T5f)
V Uhrách jsou tak neustupny děti(T5f)
asi jako u nás páni z Prahy(T5f)
jedná li se o národní snahy(T5f)
Dva z těch hochů umínili sobě(T5f)
přejeť po klouzačce v téže době(T5f)
Hádka toho druhu vzchází zhusta(T5f)
Adam větší o něco než Puszta(T5f)
na stáří se hrdě odvolával(T5f)
Puszta ač v tom za pravdu mu dával(T5f)
předností se chlubil v směru jiném(T5f)
Adam prý je sedlákovým synem(T5f)
kterýž žije z bramborů a mlíka(T5f)
on však že je synem úředníka(T5f)
a že proto nesmí ani trochu(T5f)
povoliti sedlákovu hochu(T5f)
Za tohoto povídání(T4f)
dal se Adam do klouzání(T4f)
Ale Puszta by mu radosť zkalil(T5f)
podrazil ho až se chudák svalil(T5f)
Byla by snad z toho vznikla rvačka(T5f)
na štěstí však jedna spolužačka(T5f)
řekla přicházejíc z druhé strany(T5f)
do školy že čas je svrchovaný(T5f)
Adam zarazil se to ho mrzí(T5f)
slibuje že pomstí se mu brzy(T5f)
až ho potká někde o samotě(T5f)
vezme na něj tyčku co je v plotě(T5f)
Chlapci výhrůžky ty poslouchali(T5f)
při tom zvolna do školy se brali(T5f)
Sotva že si sedli na lavice(T5f)
vstoupil katecheta do světnice(T5f)
a chtě zachovať se po předpisu(T5f)
učil biblickému dějepisu(T5f)
načež ptal se přísně na něj hledě(T5f)
hocha který též byl na tom ledě(T5f)
Víš to kterak Adam k pádu přišel(T5f)
Hoch se lekl když ta slov slyšel(T4f)
mysle si vždyť bylo to jen děcko(T5f)
že pan katecheta už ví všecko(T5f)
řekl tedy mávna ku lavice rohu(T6f)
Tamhle Puszta podrazil mu nohu(T5f)
Vysvětlivky
takto podbarvené pozice jsou silné
takto podtržené pozice jsou s přízvukem
S = silná pozice
W = slabá pozice
V = slabá pozice
X = neurčená pozice
J = Jamb (WS)
T = Trochej (SW)
D = Daktyl (SWW)
A = Ambfibrach (WSW)
X = Daktylotrochej (SWWSW)
Y = Daktylotrochej s předrážkou (WSWWSW)
H = Hexameer
N = Neurčeno
Statistiky
Počet slok: |
1 |
Celkem veršů: |
46 |
Trochej: |
46
(100 %)
|