RÁNO NA MŠI.

Karel Václav Rais

O půl sedmé starý Lasík běží po hřbitově k bílé naší věži. Klopýtá, jak mezi hroby chvátá, ve dlani mu klíčů chřestí pár, pak ten dutý v šedá vráží vrata, síňkou úzkou, mezi kusy mar vedle chóru na zvonici kluše, a již stará ruka rozchvělá po vsi všecky dobře známé duše zvonem volá v klenby kostela. Což ten Lasík! ,Mariemu zpívá, jenom začne, uslyším ji hned!” výminkářka Bára říká sivá nedoslýchá chuďas kolik let. Bára spějíc chválit nebes pána, prvá vždycky vyjde ze branky, stará její sukně květovaná, na kabátku pěkné varhánky, bílý salup s děrkovanou zdobou, s vyšívanou velkou květinou, každodenně stejnou ranní dobou zapestří se naší dědinou. Drobným krokem, holí tepouc půdu, po vsi na hřbitůvek dochází, křížek dělá na zdupanou půdu, pod níž leží její předrazí, potom cupe ke kostelním dveřím, pokropí se hodně po líci, a již v koutku říká svojeVěřím aTři vzdechy k boží Trojici”, desatero, andělíčku boží, otčenáše tři a zdrávasy za rodiče ve hřbitovním loži, za dušičky, potom za časy, otčenáš i ke svatému Janu zavzdychne si vroucně do nebes, aby zahnal moru, hladu ránu, pádu ohně naši chránil ves; Kriste s matkou, svatá Anno třetí,” na konec pak ještě dokládá, opatruj a chraň nás malé děti!” všecko, jak ji doma za mlada, měsíček když v jizbu svítil bílý, učívala práchnící teď leb v této řádce známých modliteb od dětství se Bára neomýlí. Pochovala všecky svoje hlavy, z rodu zbyla dcera jedinká, smutné dni teď v rodném statku tráví, z nevelkého žijíc vejminka; tuze nerad hospodář ho podá, běduje vždy při tom velice: Na žita zlá přišla nepohoda, nenesly nic letos slepice, nedojily jalové dvě krávy, brambory jsou chudé jako hrách, byl to rok jak málokterý dravý, na statku je prázdno v komorách.” Mlčí, trpí hlava její zvadlá ještě že na záhonku len, bude aspoň trochu toho přádla, kraj bude všecek zchumelen. Měla také podíl ze zahrádky, nebožtíkem otcem smluvený, hospodář však proces vedl krátký, radu vzácnou přijav od ženy: zkácel štěpy velké, rozsochaté ku podivu celé dědině teď říká: ,,Kde své stromy máte? tyto nové jsou jedině!” se soudí!” hospodyně káže nad doktory věru řečnější, tam řeknouuvidí to! – ba že slavný soud ji pěkně zkonejší! jen dobře na kontraktu stojí, ale nás potom neviní! Kde psáno, do světničky svojí že smí jíti tuhle po síni? Půdu, sklep , chleba může péci příchododchodkde to obojí? v kontraktu vše musí býti přeci, rozumím tomu zástoji!” Bára mlčíživa přece bude, snad ji Pánbůh nějak posílí; staré oči, v těžké chvíli rudé, rozjasní se opět za chvíli. Nepoznala nikdy šťastné lásky, nezkusila dětských pocelů, teď, kdy tvář samé modré vrásky, božímu jen slouží kostelu. Právě říkáPovzdech každodenní”, Potěšení s boží matičkou” – ani neví, že již sama není, neslyší, jak Čermák s Mrkvičkou v literáckém sebrali zas chóru: Černá noc nám prchla do dáli!” Ti dva braši u věčném jsou sporu, kdo z nich lépe Boha pochválí. Čermák snad? vždyť vříská vždy běda; Mrkvička? vždyť na polo je hluch! Neví jedna, druhá hlava šedá, kterou proto raději Bůh. S divným sporem šli na faráře, ten pak ztišil hlavy pováté: Bůh se těší oba dva když jaře v duetu mu pěkně zpíváte!” Není věc to lehká, jak nám zdá se, když svátek patron neznámý, k němu pěti, aby v pravé kráse zvučel nový nápěv klenbami; jak je trochu melodie slabá, po mši oba jistě uslyší výtku pernou kostelníka Dlaba: Vzali jste to pěkně, kuliši, svatý Servác pohněván se klepe, kyselý vám za ten zpěv dík to mi věřte, sebral bych to lépe, a jsem, věru, jenom kostelník!” Ó ten Dlab, co vypije jim žluči, sám dvě svíčky bídně rozsvěcí a přec denně zpívati je učí neznaleca mluví do věci! Divný brach se klátí do kostela, rozhalen kabát šosatý, staromodní, skoro na paty, sivé vlasy kol širého čela, pohled plachý, očka těkajíce, dávno přímo ve tvář nehledla, na bezzubé dásni vpadlá líce, rozhalená prsa zahnědlá, nohy bosé, vrstvou prachu šedé; v ruce nosí lejster balíky vždyť práce, samý proces vede advokát náš ze vsi veliký. Po otci měl krásný statek, lány, ale čelo jako z křemelí, soudy vedl, nejraději s pány, od pondělka k boží neděli do Paky jen chodil se žalobou; představený byl mu nepravý, na sousedy stále hořel zlobou, nepustil, co vzal si do hlavy, huboval, že práva není v soudě na buben jeho přišel lán; v pomatených myšlenkách teď bloudě, advokát náš, blázen Kocián, za dne po vsi lejstra nosí velká, na noc k liškám chodí do lesů. Žena jeho, dobrá trpitelka, dříve, než byl konec processů, odešla mu v dálku nad hvězdami, po práci jdou děti do polí; tatík že jen s pány soud měl samý, na panském se děti mozolí. Kocián jde z chalup do baráku, vyptává se věci podivné, jiskra z mlada v liščím jeho zraku při hovorech takých oživne. Sepišme to!” lidem říká všude, uvidíte, co dokáži, počkejte, že jináč s vámi bude!” a zas lejstra vloživ pod paži, běží k poli, na květné tu mezi rozkládaje staré papíry, mručí: „Ahá, vím kde to vězí, totě faleš, braši, bez míry! Chachá, lidé, to jsou advokáti, nedovedou napsat žaloby počkejte jen, počkejte, zlatí, Kocián jim jinak nadrobí!” Báře říká: „Všecko povězte mi, uvidíte, to se podaří, kdož by práva hledal v téhle zemi, se vším půjdu rovnou k mocnáři, dobře vím, jak okradli vás bídně, což pak nejste dcera ze statku? Uvidíte, to přijde z Vídně, budete mít po mně památku. Promluvím, že hnula by se hora, položím tam lejstro důkladné počkejte, přijdu ode dvora, že to všecko jináč dopadne!” Ale v mysli divně zmodrchané za krátko si všecko pomate. Každodenně o hodince ranné k chrámu měří kroky dlouhaté, v bok se bije u božího stánku, každému se kloní obrazu, potom sednuv u pozdvihovánku, hned se chopí jeho provazu, když pak přijde tichá chvíle svatá, v chuďasově stojí pohledu: Vidíte mne, lidé, advokáta, zvoniti jak také dovedu? Tohle není jako zvonit hrany, zde to zníti musí jináče, musíš ,srdcembíti na tři strany, než se zvonek řádně rozpláče!” – Před oltářem klečí na kamení Machura, náš vůdce o pouti, zpěvák slavný, lepšího že není, za srdce zná lid svůj chytnouti loučením svým u matičky boží vambeřické, packé, v Šacléři, všecko sám si třeba v rýmech složí; řekli sami páni páteři, křížovou jak cestu on zná vésti, žádný kněz že lépe neumí jenom začne, všecky rozbolestí, šerý chrám se pláčem rozšumí. Též je družbou, u nás na podhoří nevěstinky vodí k oltáři, v moudré hlavě párky předem tvoří, a co svede, vždy se podaří. Kde se mu to v malé hlavě bere,” o svatbách se hosté nadiví, loučení zná, děkování steré, přípitek radost ohnivý!” Vtipy perné hustě plete k ránu svatebních svých řečí do věnce, pro radost všech starších svatebčanů družkám vábí na tvář ruměnce; ukryjí hned do šátečků běli svoje líčka studem nachová, jak je zvednou, Machura své střely žíhavější spustí poznova. Do sklenice hlava jeho chytrá, co je pravda, ráda pohledí pak spí dlouho, ale přes den s jitra pobožně se chystá k zpovědi: Oči klopě, pokorně se kloní, rukou těžce v hříšnou bije hruď, a vždy šeptá, letos jako loni: Milostiv mi, Bože dobrý, buď!” Na Dlaba však ani nepohledí, znáť, že hlava jeho šedivá zadívá se, ani slova nedí, a jen pozvolna se rozkývá, potom pohled vyčítavý, chladný na výsměch se ostrý rozvije: Vždyť vám v nebi nevěří žádný, škoda pro vás chystat hostie!” – Ministrant z tajna zákristie s misálem se šourá pomalu, škubl zvonkem, srdce zvučně bije, z chóru bručí jeden z pedálů, starý farář k oltáři jde zvolna, preludium hrají varhany a již vzhůru píseň letí bolná: Do svojí nás přijmi ochrany!” – Za leta když k nám se vracím jednou, na ranní si také zajdu rád, zapomenu, skráně že mi šednou, že již nejsem jako kdysi mlád, vždyť zas vidím staré známé spolu, jak jsem je tu vídal tenkráte, když jsa hochem u ,božího stolu na ranní jsem klečel mši svaté. Starý farář za mého jak mládí s úsměvem se ještě obrací, Mrkvička a Čermák, kamarádi, na chóře jsou denní zpěváci, ve svém koutku Bára klečí šedá, pyšně zírá blázen zvonící, Machura zas oči k nebi zvedá, loudavě Dlab sahá po svíci aby se však za dav roků v dáli něco tady proměnilo přec, u oltáře ministrant je malý a tam vzadusmutný veršovec.

Patří do shluku

nit, len, příst, kolovrátek, cívka, přádlo, kužel, příze, nitka, vrčet

214. báseň z celkových 339

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. XXIV Na hoře bílý kostel, (Emanuel Miřiovský)
  2. Lipka pod Libicí. (František Kyselý)
  3. Fijalky. (Antonín Klášterský)
  4. Hrob. (Josef Krasoslav Chmelenský)
  5. Přadlena. (Adolf Heyduk)
  6. STAROMĚSTSKÁ VĚŽ (Jan Neruda)
  7. ŠTĚDRÝ DEN. (Karel Jaromír Erben)
  8. 6. Na plesu-li hlučném hrdě (Václav Bolemír Nebeský)
  9. Skvosty nejkrásnější. (Adolf Heyduk)
  10. Chaloupka. (Emanuel Miřiovský)