Duchu Husovu (1903)

Cyklus básní, Augustin Eugen Mužík

AUG. EUG. MUŽÍK: DUCHU HUSOVU. CYKLUS BÁSNÍ.
V PRAZE NÁKLADEM J. OTTY 1903.
[1] VŠECHNA PRÁVA VYHRAZENA.
Tiskem České grafické společnosti „UNIE“ v Praze.
[2]
Jan Hus.
Tak vzdálen vlasti, daleko od milých, tam v západ chýlil kroky své svobodné, jak Kristus bral se k Městu svému, odhodlán na smrt On spěchal tiše. To nebyl, Jene, triumf Tvůj vítězný, ten triumf ducha, lidu když’s rodnému řeč ztaviv svého ducha žárem očistil, zlatem ji podal jemu. Ni ona pýcha lidu hruď vlnící, kdy záštím dušen z vlasti Tvé utíkal rod Němců, mistrů, žáků cizích, národa jměním se stala Alma! Tak vzdálen vlasti, daleko od milýchmilých, tam v západ chýlil kroky své svobodné, a cizí zem se ptala v žasu: Co chceš zde, veliký muži, divný? Nač přišel’s k nám, snad vyplašit svědomí, jež v svatém stínu autorit, tradice zde věky spalo mdle a líně – z východu Světlo, ty chceš je vzbudit? 3 Sám jeden, slabý Daniel do jámy jdeš dobrovolně, zkady ti odevšad buď rabské hrozí ponížení, otrocký návrat či zmar a zkáza?! Ó vrať se, muži! Kněže ty tajemný, tich, skromný, jakých ve zlatech ornátů ta pyšná nezří Konstancie, jediný v infulích, mitrách – muži! Neb meč zde vešel v manželství s tiarou, neb řád zde časný s mocností záhrobní se spjaly v jeden řetěz mocný: běda, kdo na něho vloží ruku! A tiše vlny jezera šeptaly: Ó vrať se domů, spanilá hlavo ty, již nikdy k prsům v touze žhavé nevila v polibcích křehká žena! Ty jasná duše, idolu Příteli, ty tichá hvězdo, jitřenko Svítání, v mých vlnách zajde tvoje záře – vezdy tma v závisti chová světlo! Leč zdálo se, že ničeho neslyší, a marně k němu Duše ty mluvily, jenž srdcem, umem všecky taje pronikal, všecko jenž chápal láskou! Neb Kdosi větší táhnul jej ku předu, že šlapal pevně na hory cizoty, Kdos větší ved’ jej, jako vodí jitřenku šeravým nebem k ránu. 4 A tak si šeptal: Zjeve ty zářivý, jejž v nočním taji vídal jsem tolikrát, ty zjeve Krista, nehodnému synu jenž jevil se v žáru ohně, Ty, jenž jsi děl tak: Nechci mít netečných, a vlahých z úst svých vyvrhnu s nechutí, meč přináším a duchy silné za sebou volám, byť cestou smrti! Jdu, Kriste svatý, za tebou odhodlán a v jaký koneckonec, neptám se nikoho, v tvých bílých stopách kráčet budu, třeba-litřeba-li, za tebou na Golgatu. A hlasy hřměly strašné a příšerné: My právo jsme, my rozum a svědomí, tys jeden pouze, miliony hřmí tobě v ústrety: anathema. Leč on jen výše čelo své pozvednuv děl klidně: Svoje svědomí nezradím, mně Páně Slovo řádem pouze, jediným zákonem Bůh mně vždycky. A Jemu vše se protiví, hříchem jest vše před Ním, co je svědomí na úkor. Tak Pavel děl, tak denně sami v prospěch svůj kážete všemu světu! Ne, neodvolám! Kristus je soudcem mým, jáť k němu jen se s důvěrou uteku, Onť, kdo se mýlil, Onť nechť soudí: nikoho neuznám prostředníkem! – 5 Tys první velké vyslovil osudné to slovo. Země, kosmu střed, chvěla se, a z mocné ruky žezlo pustil Aristoteles i s Augustinem. A za nimi se objevil čacký stín, stín Koperníka Slovana, Josue kdy kázal slunci: Staň!, on velel: Země, ty v pochod se dej kol slunce! A v letní bouři hromovým rachotem an mrak se třásl, v chmurách se rodilo to světlo nové, čistých duší království: Chelčický, Lukáš, Amos! Věk nový vzletěl z popela údů tvých jak fenix skvělý, minula ve propast to staré dogma padlo, lidstvo vyřklo své osudné nad ním: ,Bylo!‘ Tak kráčíš na smrt,smrt vítěz jak v triumfu, Ty vedeš je, ne oni Tě v záhubu, když oni klnou, ty se modlíš, v nenávist jejich ty pěješ žalmy: TyTy, Hospodine, suď mne Ty jediný, já v upřímnosti chodil vždy před Tebou, v Tě, bože mocný, pevně doufám, necouvnu hrůzou a nepohnu se! Mne zkus, ó bože, zlato jak zkouší se, mně přepal ledví, moje též srdce spal, jáť v každý čas se před oltářem postavím Tvým jako kněz, kdy slouží. 6 Tvé knihy ohněm spálili drtícím, tvé tělo na prach sežehli nicotný, a jako trní v Krista skráně,skráně koruna dána tak také tobě! Jak nápis potupný: ,Ejhle král židovský‘,židovský‘ čněl kdysi hrdě na břevnech skřížených, teď rovněž čte se slavný: Hic est haeresiarcha – co ždát chceš více! Když k východu jsi do Čech se zahleděl, kde slunce vychází ohromné, krvavé, ty zřel’s je a se v žasu tázal: krvavý kalich ten co as značí? Ó muži silný, dítě ty nadšené, ty nezkrocený tiary velebou, tou mocí Říma, před níž Císař chvěl se, an v Canossu boso kráčel! Ty záhy uzříš strašného Ježíše, an mučedníků ve plášti ohnivém ten soudce stane jak v dni onom, jejž David zpíval – dni tom hrůzy! Ne, nebyl soudce přísný to, strašlivý. Byl přítel to, tvůj mistr a učitel, děl: Ke mně pojď, ó Pavle druhý, jsouť vaše srdce tak stejně silná! Co zatím prach tvůj sebírán bázlivou byl rukou, v divou řeky tůň rozmetán, by ani atom z tebe jeden nevrátil do vlasti tvé se nikdy! *** 7 A přec se vrátil – duch tvůj spěl do Čech zas, a podnes žije ve vlasti, Jene, zde, z tvé hranice se dosud kouří, požár tvůj nezdušen plane věčně! A dosud celá otčina, Huse, tvá je tvojí slavnou hranicí mohutnou, a stále bouřný pod popelem český vzdor nezmožen děsí světy. A dnes zas novou silou se pozvedá, v čas, vděčná vlast kdy, Dcerka tvá milená, chce kámen tyčit tobě v slávu (v srdcích an dávno ční již bílý!). Na ,ráně vlasti palčivé‘ státi má, zde, v srdci vlasti, ba srdce ve srdci, je heslo: s tebou – proti tobě, kdo z Čechů věrných zde couvat může? A ty jej budeš míti – on bude stát tak pevný, jako ty jsi stál v požáru, nechť k vůli tobě národ zase na dvě se rozstoupí řady smrtné. Leč tvoje dílo není dne dílem jen, ni dílem roku, dílem ni století, neb stále z něho prýštit bude mravnost a nadšení v srdce česká. Však přijde den, kdy veškerý národ se u tvého, Jene, kamene shromáždí, co Čech je, to tvým bude žákem, jakož tys žákem byl Krista v duchu! 8 A stoje silný, pospolu bude zřít tam zbožně, jaře k východu slavnému, kde slunce jak tvář boží vzchází, jediný majestát vzývat bude. A pěti bude budoucna chorály a pěti bude paiany radosti, a hymny nových pokolení, která se naleznou v míru a lásce. A pokud bude srdce v nich jedno bít, tou láskou k pravdě, dědictvím otců mých, ty státi budeš hrdý, velký, věčný v něm symbol pravdy boží! 9
***
Co rok, to s novým vznícením
Co rok, to s novým vznícením
se duše k tobě vrací, jak na jaře kdy v domov svůj vždy spějí z dálky ptáci – den plane, hoří růžemi, a prostřed toho světla tvá bílá líce zkvetla jak kalich lilje nám.
Jenž za pravdu jsi na smrt šel, jak jen kdy muž a člověk, a nevěděl, ten ohně žár v tvých stopách půjde po věk, a nevěděl, že mužnost tvá se v celý lid tvůj vtělí, že neskloněný, smělý tvůj stát zde bude duch. Krvavá růže, ohnivá v tom našem dusném létě, a bílý, čistý oblaku vždy v předu k naší metě, vždy výš před celým národem, jenž těžce jda a tvrdě, přec nezdolně a hrdě k své kráčí svobodě! 10 On ví, až tvoje čistota a slavné ducha plání se v každou českou vlije hruď i žítím pohrdání, až bytost tvoje naši krev nezdolným vzdorem zvlní, pak vzejde, pak se splní tvůj o volnosti sen! My v boji, bouři věčně jen a nikdy v chabém klidu – jsme stádo tvé, ty kněže náš, tvé děti, otče lidu – ó nikdo z naší podstaty tvé jméno nemůž’ rváti – jen s krví srdce ztratí se, s naším životem. 11
Mistr Jeronym. (1416.)
I. I.
Já volám tě. Rok již mrtev jsem a pokoje nemám v hrobě svém, zřím, kterak jsi sláb a nestatečen, jak smrti se bojíš, vždy couváš jen a nehoden’s jména již muže. Já žalář jsem navštívil, v kterém teď dlíš, já ohněm jsem přicházel ve snech ti blíž, tě za sebou přitáhnu, nežli to zvíš, ty musíš se mnou jíti!
Mně uniknout – marně bys si ždál, již kat ti hranici uchystal, ty do vlasti své se nevrátíš víc, ni jednu neuzříš známou líc, jsi odsouzen za mnou se bráti. Můj prach kat vysypal ve vodní vír, však ani zde v temnu klid není a smír, zde boj je a hrdosť, ne mdloba a mír, tož pojď již ke mně dolů! Děl Kristus: Nejsem,Nejsem pokoj, však mečmeč, kdo se mnou je, půjde v krvavou seč, já nechci vlahé – jimi pohrdám, však za život život věčný dám – – tož nastal čas – konec již všemu. Ty zítra se vzchop a vyjdi v před, Kristus je žár – tys mrákotný led, v tom májovém jitru ty roztaješ hned, již toužím tě obejmout, bratře!‘ 12
II. II.
Jenž bloudil, tápal dlouho v tmách, a odvolával pravdu svou, jak duch by přítele naň sáh’, tak umřít přál si pojednou. „Dost!“ řekl pevným hlasem svým, „již duch můj více nezbloudí, já ku Kristu si pospíším, a on nás všecky rozsoudí.“
Šel s jasným čelem, zmužile, nic hlavu pyšnou nesvěsí, a hrůza smrti zlotřilé jej nezlomí a nezděsí. Tak žádný stoik nežádal si smrtí děsnou zhynouti, jak bál by se, že ohně pal by v posled moh’ jej minouti. Pad’ na kolena před kolem se modlil v jitro zardělé, pak mužně vzhlédl kolkolem a k východu zřel nejdéle. Tam někde v mlze, daleku, tam leží rodná česká zem, však místo proseb, nářeku,nářeku jen vítězným křik’ hlaholem. I zdálo se, že dvojí zpěv z těch jedněch prsou vychází. To jakýs vážný ducha zjev jej písní svojí provází. „Sem, kate, přistup,“ v konec prál, „a z předu rozniť ohně pal, neb bych se tvého ohně bál, sem byl bych se já nedostal!“ [13]
Nad listy Žižkovými. I. I.
Již z tebe není ani prachu tucha, tvé srdce dávno přešlo v dým a páru, tvůj hrob již zmizel v dějin suchopáru, a z naší duše vzali tvého ducha.
Zvěsť tvojí slávy za tebou tak hluchá, jak smutně’s padl v choroby zlé spáru, ne v lítých bojů, jež jsi vznítil, žáru, sněť rodu tvého k zoufalství je suchá! Přec jásám, svým tě dědem zváti moha, jak žena tvá – vlasť – nadšením se chvěla, když život dal’s jí, svobodu i boha. V mé krvi přece dědictví tvé žije, a cizina se dosud chvěje celá před hrdinou, jejž neznámý hrob kryje.
II. II.
Jak duše moje slastnou bázní plesá, když tvoje listy čítám, Velký Jene! Z nich zbožného se citu příval žene, v nich přízrak vozů válečných se tesá.
14 S tím druhem tvým, jenž vstoupil na nebesa, kde hranic zář kol hlavy se mu klene, nám v duše horké, těžké, rozjízvené slov vašich sprcha jako rosa klesá. Ó české slovo! Ach, co v tobě kreje se síly, něhy, zbožnosti a díků, a do pozdní mé duše z tebe věje! Tím českým slovem v tomto okamžiku, tím hlasem, jemuž srdce neodolá, tvá duše: „Tys můj syn“ zas ke mně volá!
III. III.
My nevíme, co ,svobodou‘ se zove, jak její číše chutná – sladká, žhavá, z níž opojení, božská rozkoš vstává, v níž sladká pěna přesycení plove.
Ó volnosti! Kolikrát v touze nové jsme hnali tam se, kde tvá bytosť smavá, až k šílenství nás touha chytla dravá, ku ňadrům tvým se nesli naši snové! Ach, mžikem na nich spočinouti pouze, jed retů pít a otrávit se rázem, leč ještě v smrti pít tak dlouze, dlouze! Však síla naše zašla mdloby mrazem a darmo druha druh se teskně táže, zda poznal sladké objetí tvé páže. 15
IV. IV.
Ty, stíne, mluv, kam kyneš svému lidu? Ne v boj jen divý vedlo nás tvé žití, a pod tvým krunýřem má ruka cítí tep srdce, které také chtělo kliduklidu.
A štěstí země v boha jasném vidu, a víře, násilím jež nechce býti, a lásce, která zná též odpustiti, a práci, všech jež překonává bídu! Za slávu tvou co země má ti dala? Ni hrobu tobě, Otče, nepopřála! Kdy pochopí, že úděl její stálý, jak slovo tvé nám po staletích velí: být čistým, svým, dát lidstvu život celý, však umřít při tom za své ideály?! E: av; 2002 16
Bibliografické údaje

Nakladatel: Otto, Jan; Unie
(V Praze nákladem J. Otty 1903. Tiskem České grafické společnosti Unie.)

Místo: Praha

Vydání: [1.]

Počet stran: 16