Jan Hus.

Augustin Eugen Mužík

Jan Hus.
Tak vzdálen vlasti, daleko od milých, tam v západ chýlil kroky své svobodné, jak Kristus bral se k Městu svému, odhodlán na smrt On spěchal tiše. To nebyl, Jene, triumf Tvůj vítězný, ten triumf ducha, lidu když’s rodnému řeč ztaviv svého ducha žárem očistil, zlatem ji podal jemu. Ni ona pýcha lidu hruď vlnící, kdy záštím dušen z vlasti Tvé utíkal rod Němců, mistrů, žáků cizích, národa jměním se stala Alma! Tak vzdálen vlasti, daleko od milýchmilých, tam v západ chýlil kroky své svobodné, a cizí zem se ptala v žasu: Co chceš zde, veliký muži, divný? Nač přišel’s k nám, snad vyplašit svědomí, jež v svatém stínu autorit, tradice zde věky spalo mdle a líně – z východu Světlo, ty chceš je vzbudit? 3 Sám jeden, slabý Daniel do jámy jdeš dobrovolně, zkady ti odevšad buď rabské hrozí ponížení, otrocký návrat či zmar a zkáza?! Ó vrať se, muži! Kněže ty tajemný, tich, skromný, jakých ve zlatech ornátů ta pyšná nezří Konstancie, jediný v infulích, mitrách – muži! Neb meč zde vešel v manželství s tiarou, neb řád zde časný s mocností záhrobní se spjaly v jeden řetěz mocný: běda, kdo na něho vloží ruku! A tiše vlny jezera šeptaly: Ó vrať se domů, spanilá hlavo ty, již nikdy k prsům v touze žhavé nevila v polibcích křehká žena! Ty jasná duše, idolu Příteli, ty tichá hvězdo, jitřenko Svítání, v mých vlnách zajde tvoje záře – vezdy tma v závisti chová světlo! Leč zdálo se, že ničeho neslyší, a marně k němu Duše ty mluvily, jenž srdcem, umem všecky taje pronikal, všecko jenž chápal láskou! Neb Kdosi větší táhnul jej ku předu, že šlapal pevně na hory cizoty, Kdos větší ved’ jej, jako vodí jitřenku šeravým nebem k ránu. 4 A tak si šeptal: Zjeve ty zářivý, jejž v nočním taji vídal jsem tolikrát, ty zjeve Krista, nehodnému synu jenž jevil se v žáru ohně, Ty, jenž jsi děl tak: Nechci mít netečných, a vlahých z úst svých vyvrhnu s nechutí, meč přináším a duchy silné za sebou volám, byť cestou smrti! Jdu, Kriste svatý, za tebou odhodlán a v jaký koneckonec, neptám se nikoho, v tvých bílých stopách kráčet budu, třeba-litřeba-li, za tebou na Golgatu. A hlasy hřměly strašné a příšerné: My právo jsme, my rozum a svědomí, tys jeden pouze, miliony hřmí tobě v ústrety: anathema. Leč on jen výše čelo své pozvednuv děl klidně: Svoje svědomí nezradím, mně Páně Slovo řádem pouze, jediným zákonem Bůh mně vždycky. A Jemu vše se protiví, hříchem jest vše před Ním, co je svědomí na úkor. Tak Pavel děl, tak denně sami v prospěch svůj kážete všemu světu! Ne, neodvolám! Kristus je soudcem mým, jáť k němu jen se s důvěrou uteku, Onť, kdo se mýlil, Onť nechť soudí: nikoho neuznám prostředníkem! – 5 Tys první velké vyslovil osudné to slovo. Země, kosmu střed, chvěla se, a z mocné ruky žezlo pustil Aristoteles i s Augustinem. A za nimi se objevil čacký stín, stín Koperníka Slovana, Josue kdy kázal slunci: Staň!, on velel: Země, ty v pochod se dej kol slunce! A v letní bouři hromovým rachotem an mrak se třásl, v chmurách se rodilo to světlo nové, čistých duší království: Chelčický, Lukáš, Amos! Věk nový vzletěl z popela údů tvých jak fenix skvělý, minula ve propast to staré dogma padlo, lidstvo vyřklo své osudné nad ním: ,Bylo!‘ Tak kráčíš na smrt,smrt vítěz jak v triumfu, Ty vedeš je, ne oni Tě v záhubu, když oni klnou, ty se modlíš, v nenávist jejich ty pěješ žalmy: TyTy, Hospodine, suď mne Ty jediný, já v upřímnosti chodil vždy před Tebou, v Tě, bože mocný, pevně doufám, necouvnu hrůzou a nepohnu se! Mne zkus, ó bože, zlato jak zkouší se, mně přepal ledví, moje též srdce spal, jáť v každý čas se před oltářem postavím Tvým jako kněz, kdy slouží. 6 Tvé knihy ohněm spálili drtícím, tvé tělo na prach sežehli nicotný, a jako trní v Krista skráně,skráně koruna dána tak také tobě! Jak nápis potupný: ,Ejhle král židovský‘,židovský‘ čněl kdysi hrdě na břevnech skřížených, teď rovněž čte se slavný: Hic est haeresiarcha – co ždát chceš více! Když k východu jsi do Čech se zahleděl, kde slunce vychází ohromné, krvavé, ty zřel’s je a se v žasu tázal: krvavý kalich ten co as značí? Ó muži silný, dítě ty nadšené, ty nezkrocený tiary velebou, tou mocí Říma, před níž Císař chvěl se, an v Canossu boso kráčel! Ty záhy uzříš strašného Ježíše, an mučedníků ve plášti ohnivém ten soudce stane jak v dni onom, jejž David zpíval – dni tom hrůzy! Ne, nebyl soudce přísný to, strašlivý. Byl přítel to, tvůj mistr a učitel, děl: Ke mně pojď, ó Pavle druhý, jsouť vaše srdce tak stejně silná! Co zatím prach tvůj sebírán bázlivou byl rukou, v divou řeky tůň rozmetán, by ani atom z tebe jeden nevrátil do vlasti tvé se nikdy! *** 7 A přec se vrátil – duch tvůj spěl do Čech zas, a podnes žije ve vlasti, Jene, zde, z tvé hranice se dosud kouří, požár tvůj nezdušen plane věčně! A dosud celá otčina, Huse, tvá je tvojí slavnou hranicí mohutnou, a stále bouřný pod popelem český vzdor nezmožen děsí světy. A dnes zas novou silou se pozvedá, v čas, vděčná vlast kdy, Dcerka tvá milená, chce kámen tyčit tobě v slávu (v srdcích an dávno ční již bílý!). Na ,ráně vlasti palčivé‘ státi má, zde, v srdci vlasti, ba srdce ve srdci, je heslo: s tebou – proti tobě, kdo z Čechů věrných zde couvat může? A ty jej budeš míti – on bude stát tak pevný, jako ty jsi stál v požáru, nechť k vůli tobě národ zase na dvě se rozstoupí řady smrtné. Leč tvoje dílo není dne dílem jen, ni dílem roku, dílem ni století, neb stále z něho prýštit bude mravnost a nadšení v srdce česká. Však přijde den, kdy veškerý národ se u tvého, Jene, kamene shromáždí, co Čech je, to tvým bude žákem, jakož tys žákem byl Krista v duchu! 8 A stoje silný, pospolu bude zřít tam zbožně, jaře k východu slavnému, kde slunce jak tvář boží vzchází, jediný majestát vzývat bude. A pěti bude budoucna chorály a pěti bude paiany radosti, a hymny nových pokolení, která se naleznou v míru a lásce. A pokud bude srdce v nich jedno bít, tou láskou k pravdě, dědictvím otců mých, ty státi budeš hrdý, velký, věčný v něm symbol pravdy boží! 9